Reklama

Aktualności

Franciszek na Twitterze zachęca do spojrzenia na rzeczywistość oczyma Boga

Do spojrzenia na rzeczywistość oczyma Boga zachęcił Ojciec Święty w swoim dzisiejszym wpisie na komunikatorze Twitter.

[ TEMATY ]

papież

Franciszek

papież Franciszek

Grzegorz Gałązka

Papieski tweet ma po polsku następującą treść:

2020-02-24 15:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież modlił się za więźniów i przypomniał, że Jezus utożsamia się z ubogimi

2020-04-06 10:00

[ TEMATY ]

Franciszek

youtube.com

Na sytuację więźniów przebywających w przepełnionych zakładach karnych zwrócił uwagę Franciszek podczas porannej Eucharystii w Domu Świętej Marty, transmitowanej przez media watykańskie. W homilii Ojciec Święty mówił o ubogich, padających ofiarą niesprawiedliwości światowej polityki gospodarczej i przypomniał, że u kresu naszego życia będziemy sądzeni z naszego stosunku do ubogich.

Wprowadzając do liturgii papież powiedział: „Myślę o poważnym problemie, który istnieje w wielu częściach świata. Chciałbym, żebyśmy dzisiaj pomodlili się w intencji więźniów osadzonych w przepełnionych zakładach karnych. Tam, gdzie istnieje ten problem zachodzi niebezpieczeństwo, że w tej pandemii zakończy się ona poważną katastrofą. Módlmy się za odpowiedzialnych, za tych, którzy muszą podejmować decyzje w tym zakresie, aby znaleźli właściwy i twórczy sposób na rozwiązanie tego problemu”.

W homilii Ojciec Święty nawiązał do czytanego dziś fragmentu Ewangelii św. Jana (J 12, 1-11), w którym Maria, siostra Łazarza, namaściła stopy Jezusa cennym olejkiem wonnym, prowokując krytykę Judasza, który zarzucał, że można było go sprzedać, a dochód przekazać ubogim. Ewangelista zauważa, że powiedział to „nie dlatego, jakoby dbał o biednych, ale ponieważ był złodziejem, i mając trzos wykradał to, co składano”.

„Ta historia niewiernego zarządcy jest zawsze aktualna, zawsze są tacy ludzie, nawet na wysokim szczeblu: pomyślmy o pewnych organizacjach charytatywnych lub humanitarnych, które mają wielu pracowników, które mają bardzo bogatą strukturę personalną, a w końcu do ubogich dociera czterdzieści procent, bo sześćdziesiąt jest przeznaczane na wypłaty pensji dla wielu ludzi. To sposób na zawłaszczenie pieniędzy przeznaczonych dla ubogich” – zauważył Franciszek.

Papież stwierdził, że w świecie jest wielu ubogich, ale w większości są oni ukryci, nie widzimy ich, bo jesteśmy obojętni. Zaznaczył, że często padają ofiarą polityki finansowej i strukturalnej niesprawiedliwości w gospodarce światowej.

„Niektóre najnowsze statystyki tak to podsumowują: w rękach nielicznych osób jest bardzo wiele pieniędzy, a bardzo wielu doświadcza ubóstwa. Są oni ofiarami strukturalnej niesprawiedliwości gospodarki światowej. Jest też wielu ludzi ubogich, którzy wstydzą się pokazać, że nie wystarcza im pieniędzy do końca miesiąca; biednych z klasy średniej, którzy idą potajemnie do Caritasu i proszą odczuwając wstyd. Jest znacznie więcej biednych niż bogatych... A to, co mówi Jezus, jest prawdą: «ubogich zawsze macie u siebie». Ale czy ich widzę? Czy zdaję sobie sprawę z tej rzeczywistości?” – zapytał Ojciec Święty.

Franciszek wyznał, że kiedy był jeszcze biskupem Buenos Aires powiedziano mu, iż budynek opuszczonej fabryki, zamieszkuje około piętnastu rodzin, które przybyły w minionych miesiącach. Poszedł tam. Były to rodziny z dziećmi i każda z nich zajęła część opuszczonej fabryki, by zamieszkać. Każda rodzina miała dobre meble, telewizor, ale poszli tam, bo nie mogli zapłacić czynszu. Zaznaczył, że padli ofiarą niesprawiedliwości organizacji gospodarczej i finansowej. Przypomniał, że Pan Jezus utożsamia się z ubogimi i spotkamy się z nimi na sądzie ostatecznym.

„Jeśli dzisiaj lekceważę ubogich, zostawiam na marginesie, sądzę, że ich nie ma, to Pan mnie zignoruje w dniu sądu. Kiedy Jezus mówi: «ubogich zawsze macie u siebie», to znaczy: «Zawsze będę z wami w ubogich. Tam będę obecny». To nie jest uprawianie komunizmu, to jest centrum Ewangelii: z tego będziemy sądzeni” – powiedział papież kończąc swą homilię.

Poranną Mszę św. zakończyła adoracja Najświętszego Sakramentu oraz błogosławieństwo eucharystyczne.

CZYTAJ DALEJ

Ostre: interwencja policji w sprawie zbyt dużej liczby wiernych na Mszy św.

2020-04-03 12:26

[ TEMATY ]

Kościół

policja

wikimedia.org

W związku ze zbyt dużą liczbą wiernych, którzy uczestniczyli we Mszy św. w kościele parafialnym pw. Matki Bożej Różańcowej w Ostrem na Żywiecczyźnie interweniowała policja. Do zdarzenia doszło 2 kwietnia podczas wieczornej liturgii – potwierdziła rzecznik żywieckiej policji asp. szt. Mirosława Piątek.

Z relacji oficera prasowego Komendy Powiatowej Policji w Żywcu wynika, że policjanci przybyli do kościoła w wyniku anonimowego zgłoszenia o tym, że w świątyni zgromadziło się zbyt dużo wiernych – 16 osób i ksiądz. Ponieważ w liturgii, zgodnie z obowiązującymi w czasie epidemii przepisami, może przebywać maksymalnie pięć osób, część uczestników modlitwy musiała opuścić świątynię. Wierni zostali poproszeni przez kościelnego o zastosowanie się do zaleceń, po czym Msza św. została dokończona.

O sprawie ma zostać poinformowany Sanepid. Może on wszcząć postępowanie administracyjne.

CZYTAJ DALEJ

Czy Bóg może płakać?

2020-04-06 10:27

[ TEMATY ]

Biblia

Graziako/Niedziela

„Jezus zapłakał”. Ewangelia św. Łukasza (19,41) mówi o płaczu Jezusa nad Jerozolimą, która „nie rozpoznała czasu swego nawiedzenia”. Jest to wyraz żałoby nad losem miasta świętego, które swymi grzechami zgotowało sobie zagładę.

Św. Jan (11,35) ukazuje bardziej osobistą żałobę Mistrza w obliczu śmierci przyjaciela. Biblia często mówi o płaczu nie tylko kobiet, ale i mężczyzn. Płaczą patriarchowie i królowie, płaczą całe narody z powodu głodu, ognia i wojny. Wielki smutek niesie wiele łez. „Płacz przed Panem” to szczera modlitwa połączona z postem jako wyraz autentycznej pobożności. Wobec takich łez Bóg nie może pozostać obojętnym.

Także Nowy Testament poleń jest scen płaczu. Jezus nie tylko nie potępia płaczących, ale nazywa ich błogosławionymi.. Łzy skruszonej grzesznicy zasługują na Jego przebaczenie (Łk 7,38.44); są one argumentem, który broni jej przed oskarżycielami. Dopóki Jezus pozostaje ze swymi uczniami, nie mogą oni płakać i pościć; przyjdzie na to czas, gdy zabiorą im Pana młodego (Mt 9,15). Sam Jezus „z głośnym wołaniem i płaczem zanosił gorące modły i błagania – i został wysłuchany” (Hbr 5,7).

Czy jednak Bóg może płakać, skoro jest niezmienny i nie ulega wzruszeniom? Biblia hebrajska unika takich sformułowań, które mogłyby przedstawiać Go na sposób ludzki. Owszem, przypisuje Mu takie emocje jak gniew, radość i miłość, ale nie płacz. Skoro jednak jest On samym miłosierdziem, jakże miałby być nieczuły na ludzkie cierpienie? Targum, czyli Biblia aramejska, czytana w liturgii synagogalnej już w czasach Jezusa Chrystusa, pięknie wyraża Boże współczucie z cierpiącymi. Podczas składania ofiary z jedynego syna (Rdz 22,10), „oczy Abrahama były wpatrzone w oczy Izaaka, a oczy Izaaka były zwrócone ma aniołów Bożych (czyli na samego Boga)”.

W myśli chrześcijańskiej Izaak stanie się obrazem Chrystusa, który oddał życie z miłości do Ojca. Późniejsza tradycja żydowska dopowie, że widząc tak doskonałe posłuszeństwo ojca i syna, sam Bóg zapłakał.

Jego gorące łzy spadły na oczy Izaaka tak, że odtąd wzrok Patriarchy był przyćmiony (Rdz 27,1). W nawiązaniu do tej legendy, Mel Gibson w zakończeniu „Pasji” umieścił sławną scenę: w momencie konania Chrystusa na krzyżu spada na Niego łza Ojca Niebieskiego. Płacz Boga jest wyrazem nieskończonej miłości do grzeszników. „On, który własnego Syna nie oszczędził, ale Go za nas wszystkich wydał, jakże miałby także wraz z Nim wszystkiego nam nie darować?” (Rz 8,32).

Łzy Boga Ojca, choć niewidoczne dla oka, są znakiem Jego niepojętej miłości, objawionej w zbawczym dziele Syna. Łzy Chrystusa nad gronem Łazarza wyrażają współczucie z cierpiącymi siostrami. Wreszcie przedłużeniem miłosiernej miłości Boga do człowieka są łzy Maryi, matki miłosierdzia, wylewane podczas licznych zjawień, którym towarzyszy wzywanie do pokuty i nawrócenia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję