Reklama

Zdrowie

Rehabilitant radzi

Jak przygotować się do urlopu zimowego

Zwiększona aktywność fizyczna w dużej mierze przyczynia się do powstania wielu kontuzji lub urazów. Szczególnie w sezonie zimowym narażeni jesteśmy na takie zjawiska dość często. Jazda na nartach, łyżwach oraz sankach niesie za sobą wiele nieprzewidzianych niebezpieczeństw. Dlatego należy odpowiednio i fachowo przygotować się do zimowego urlopu.

[ TEMATY ]

zdrowie

ruch

zima

Bożena Sztajner/Niedziela

W pierwszej kolejności należy w sposób stopniowy, a przede wszystkim przemyślany systematycznie zwiększać aktywność ruchową. Nasz organizm zazwyczaj nie jest do tego przygotowany. A odpowiednia praca serca, płuc oraz stawów ważna jest dla prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Na początek zalecałbym skontaktowanie się ze specjalistą np. rehabilitantem, który nas zbada i wskaże najlepsze rozwiązania mające na celu poprawę sprawności.

Trzeba pamiętać, że aktywność ruchowa musi być dostosowana do wieku, wydolności organizmu oraz do współistniejących chorób. Nieodpowiednie dawkowanie aktywności fizycznej może doprowadzić do przeciążeń narządu ruchu lub bólu kręgosłupa.

W pierwszym etapie przygotowania do sezonu zimowego zalecałbym spacery np. w parku lub poza miastem, tam gdzie jest dużo terenów zielonych. Ten rodzaj aktywności z pewnością jest bezpieczny dla każdego, a poza tym na świeżym powietrzu możemy się zrelaksować i odprężyć po trudach całego dnia. Wskazane są też zajęcia na basenie, które doskonale rozruszają nasze ciało.

Kolejną częścią przygotowania będą różnego rodzaju ćwiczenia.
Należy wykonywać szczególnie ćwiczenia rozciągające, które w doskonały sposób uelastycznią nasze mięśnie i więzadła. Jest wiele ćwiczeń, które możemy wykonać w domu. Klasyczny przykład: stoimy w pozycji wyprostowanej, następnie wykonujemy skłon do przodu w kierunku podłogi. Podczas tego ćwiczenia stopniowo rozciągają się mięśnie przykręgosłupowe oraz mięśnie kończyn dolnych. W czasie jazdy na nartach lub łyżwach bardzo przydatne będą ćwiczenia równoważne, mające za zadanie stabilizowanie ciała podczas ruchu. W tym przypadku wykonujemy np. ćwiczenie polegające na staniu na jednej nodze z równocześnie podniesionymi i wyprostowanymi rękoma nad głową. Dla osób mniej sprawnych zalecam ćwiczenia ogólnousprawniających, poprawiających ruchomość naszego ciała. W tym celu można wykonywać wymachy rąk do przodu i do tyłu, jak również półprzysiady czy wypady nóg do boku.

Reklama

W przygotowaniu do omawianego sezonu jest również wskazane wykonywanie ćwiczeń koordynacyjnych pomagających nam w dużym stopniu uniknąć nieprzewidzianych sytuacji w postaci poślizgnięcia się lub upadku. Aby temu zaradzić należy udać się do gabinetu fizjoterapeutycznego. Podczas zajęć terapeuta dobierze nam i wskaże jak wykonać ćwiczenia na niestabilnym podłożu np. dyskach wypełnionych powietrzem. Dzięki takim ćwiczeniom będziemy sprawniej reagować na różnego rodzaju utraty równowagi.

Prawidłowe przygotowanie organizmu do zwiększonej aktywności ruchowej nie jest łatwe i wymaga dużego zaangażowania. Ale z pewnością dużą motywacją może być perspektywa miłych chwil spędzonych na stoku narciarskim lub na lodowisku. To zapewni nam dużo radości i naładuje „akumulatory” na dalszą część roku.

2020-01-13 13:31

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Sposób na zimowy urlop

Niedziela Ogólnopolska 2/2020, str. 56

[ TEMATY ]

porady

ruch

zima

mmcenter.pl

Zachęcam do wypoczynku na świeżym powietrzu zimą – zarówno podczas dłuższego urlopu, jak i wtedy, kiedy dysponujemy tylko pojedynczymi dniami. Świeże powietrze i ruch to podstawa naszego zdrowia i dobrej kondycji. Ale w ciągu tygodnia czy dwóch nie nadrobimy kondycyjnych zaległości z całego roku. O wcześniejszym, co najmniej 6-tygodniowym przygotowaniu do zimowego urlopu muszą pomyśleć szczególnie te osoby, które planują intensywny wysiłek fizyczny, np. jazdę na nartach lub snowboardzie. Wcześniejszy systematyczny trening w klubie fitness lub w domu powinien stopniowo przyzwyczajać organizm do wysiłku. Ważne są ćwiczenia wzmacniające mięśnie, stabilizujące postawę (kręgosłup) i mięśnie kończyn dolnych. Często nie zdajemy sobie sprawy, że podczas jazdy na nartach czy snowboardzie dochodzi do ogromnych przeciążeń poszczególnych partii ciała. Dlatego aby zapobiec zakwasom, bólom mięśni i urazom, jak np. skręcenie stawu kolanowego, zacznijmy ćwiczyć wcześniej. A kiedy już jesteśmy na stoku, nie szarżujmy, zwłaszcza kiedy jest zła widoczność albo nierówny teren. Ortopedzi i rehabilitanci najlepiej wiedzą, jak często skutkiem lekkomyślności na stoku są złamania i niebezpieczne urazy kolan i kręgosłupa.

Zimą polecane są także uprawianie mniej obciążających dyscyplin sportu i inne formy rekreacji na świeżym powietrzu, np.: sanki, łyżwy, narciarstwo biegowe, nordic walking czy po prostu spacery w lesie albo na szlakach turystycznych. Także w tym przypadku warto wcześniej rozruszać nasze mięśnie i ścięgna. Jeżeli chodzi o nordic walking – który bardzo polecam, bo zapewnia pracę rąk, nóg i jest korzystny dla serca – to ważne są prawidłowe chodzenie i koordynacja ruchowa. Wystarczy krótki fachowy instruktaż rehabilitanta czy trenera nordic walking, aby nauczyć się właściwego chodzenia z kijkami. Zimą często odczuwamy niechęć do wyjścia z domu – warto ją przełamać, oderwać się od komputera czy telewizora, wyjechać parę kilometrów poza miasto, aby poruszać się na świeżym powietrzu i dotlenić. To wspaniały zastrzyk poprawiający kondycję naszego ciała i umysłu. Pamiętajmy, że nasza aktywność fizyczna powinna trwać przez cały rok.

Wysłuchała Anna Wyszyńska

Więcej porad na temat przygotowań do zimowego wypoczynku przekazuje fizjoterapeuta dr n. med. Kamil Klupiński na: www.niedziela.pl/zdrowie .

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: biskup Kordoby pozwolił na wydawanie wiernym konsekrowanych hostii

2020-04-01 13:42

[ TEMATY ]

Hiszpania

komunia święta

davideucaristia/pixabay.com

Ordynariusz hiszpańskiej Kordoby biskup Demetrio Fernandez zezwolił księżom swojej diecezji na wydawanie konsekrowanych hostii rodzinom w czasie epidemii koronawirusa. W wydanym oświadczeniu napisał, iż proboszczowie mogą wydawać je, “aby parafianin z należytym szacunkiem przeniósł konsekrowane hostie i rozdał je członkom swojej rodziny; tak robiło się w czasie wojny” - napisał bp Fernandez.

Z wtorku na środę zanotowano w Hiszpanii rekordową w ciągu doby liczbę 864 nowych przypadków śmiertelnych z powodu koronawirusa. Łącznie liczba zmarłych wzrosła do 9053. Według służb sanitarnych tego kraju w ciągu ostatnich 24 godzin liczba osób zakażonych zwiększyła się tam z 94,4 tys. do 102,1 tys.

Najwięcej zgonów oraz zachorowań wskutek zakażenia koronawirusem zanotowano we wspólnocie autonomicznej Madrytu, odpowiednio 3865 i 29,8 tys. Drugim regionem o największej liczbie zgonów oraz infekcji jest Katalonia, gdzie dotychczas zmarło 1849 osób, a zakażonych zostało prawie 20 tys. Andaluzja, na terenie której znajduje się diecezja Kordoby, jest jednym z najbardziej doświadczonych przez epidemię regionów kraju. Dotychczas zmarło tam wskutek zakażenia koronawirusem 308 osób, a blisko 6,4 tys. zachorowało.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Dziwisz: słowa „Nie lękajcie się!” nabierają nowego znaczenia w obliczu zagrożenia

2020-04-02 08:46

[ TEMATY ]

Jan Paweł II

Joanna Adamik | Archidiecezja Krakowska

Programowe słowa pontyfikatu św. Jana Pawła II: „Nie lękajcie się!” nabierają dziś nowego znaczenia w obliczu zagrożenia, przed jakim stanął świat i my wszyscy – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas Mszy św. w 15. rocznicę śmierci Jana Pawła II. Odprawił ją w kaplicy klasztornej sióstr Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia, gdzie znajduje się obraz Jezusa Miłosiernego i relikwie św. Faustyny.

Eucharystię wraz z kard. Dziwiszem odprawiał także honorowy kustosz Sanktuarium Bożego Miłosierdzia bp Jan Zając. - Przeżywając trudny czas zagrożenia, jakie niesie ze sobą epidemia dotykająca i biczująca nie tylko nas, ale cały współczesny świat, kierujemy nasze spojrzenie ku Bogu żywemu, naszemu Stwórcy, Ojcu i Panu. W Nim i tylko w Nim nasza nadzieja – mówił rozpoczynając Mszę św. krakowski metropolita senior. Zachęcił do modlitwy „o ustanie plagi, o życie wieczne dla zmarłych, o zdrowie dla chorych, o wytrwałość dla niosącym im i nam wszystkim pomoc”. Zapewnił o tym, że wspiera ich w modlitwie.

Kaznodzieja podkreślał, że programem pontyfikatu Jana Pawła II był Jezus Chrystus. - W tym trudnym czasie zagrożenia, niepewności, cierpienia dotkniętych chorobą, lęku o los najbliższych, ogromnego trudu wszystkich stojących na pierwszej linii walki z epidemią, szukamy świateł, punktów oparcia, drogowskazów. Szukamy zrozumienia tego, co przeżywamy. Szukamy nadziei – mówił. Wskazał, że to w Chrystusie powinniśmy szukać tej nadziei. - On nas przeprowadzi przez ciemną dolinę, w jakiej znalazł się świat. On jest najważniejszym Nauczycielem. On jest Przewodnikiem. On jest Boskim Lekarzem i w Jego ranach nasze uzdrowienie – zapewnił. Dodał, że Jezus pomaga również przez „samarytańską posługę lekarzy, pielęgniarek, przez ofiarną służbę zdrowia i przez wszystkich, którzy w tych dniach nie przestają pełnić służby w społeczeństwie”.

- Programowe słowa pontyfikatu św. Jana Pawła II: „Nie lękajcie się!” – nabierają dziś nowego znaczenia w obliczu zagrożenia, przed jakim stanął świat i my wszyscy. Sam lęk nam nie pomoże. Pomoże nam nadzieja złożona w Bogu – nauczał osobisty sekretarz św. Jana Pawła II. Jak zauważył, pomoże spokój serca, a także „osobista i zbiorowa solidarność ze wszystkimi, niezależnie od jałowych podziałów, które nas tak bardzo oddaliły i oddalają od siebie w dzisiejszej Polsce”.

- Bierzmy przykład z Jana Pawła II. On wszystkich szanował, nikogo nie poniżał, z nikim nie walczył, o nikim źle nie mówił. Czy stać nas na taką samą, dalekowzroczną postawę? – zapytywał.

Najbliższy współpracownik Jana Pawła II wrócił do momentu odejścia papieża. - Otaczając jego łoże płakaliśmy, płakali lekarze, pielęgniarki i siostry, ale równocześnie ze łzami w oczach wyśpiewaliśmy Te Deum laudamus – „Ciebie, Boże, wysławiamy” – wspominał.

- Dziękowaliśmy i nadal dziękujemy Bogu za tego niezłomnego świadka wiary. Dziękowaliśmy i nadal dziękujemy za tego mądrego pasterza Kościoła i duchowego przywódcę współczesnego świata, który wprowadził nas w trzecie tysiąclecie chrześcijaństwa. Dziękowaliśmy i nadal dziękujemy za świętego, do którego z ufną modlitwą zwracają się dziś rzesze chrześcijan na całym świecie, prosząc o jego orędownictwo w niebie. Dziś czynimy to tym bardziej ufnie, tym bardziej usilnie – zakończył.

Zgodnie z prośbą krakowskiego metropolity seniora, o 21.37 w oknach zapłoną świece na znak modlitewnej wspólnoty i pamięci o św. Janie Pawle II. Kard. Dziwisz zachęca również, by w tej godzinie odmówić Akt zawierzenia świata Bożemu Miłosierdziu w obliczu pandemii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję