Reklama

Religia w obszarze publicznym - perspektywy dialogu

Joanna Kruczyńska

Niedziela toruńska 48/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jezus Chrystus
wczoraj i dziś,
ten sam
także na wieki.
(Hbr 13, 8)

Tegoroczne obrady Colloquia Torunensia odbyły się 4 listopada br. w Sali Wielkiej Dworu Artusa. Organizatorami spotkania byli: biskup toruński Andrzej Suski, prezydent Michał Zaleski, rektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika prof. Andrzej Jamiołkowski oraz prezes Towarzystwa Naukowego w Toruniu prof. Andrzej Woszczyk. Wśród zgromadzonych byli: duchowni Kościoła prawosławnego, kapłani Kościoła katolickiego, alumni, parlamentarzyści, przedstawiciele władz samorządowych. Obecnych powitał ks. prof. Jerzy Bagrowicz, który jednocześnie wprowadził w obrady Colloquia Torunensia.
W pierwszym wykładzie pt. „Religia w życiu społecznym - perspektywa historyczna” ks. prof. Kazimierz Dola ukazał, jak przez wieki kształtowała się współpraca Kościoła i państwa. Rozważania rozpoczął od starożytności, kiedy religia była w opozycji do państwa. Istniał wówczas nakaz wyznawania religii państwowej, a dobrowolny wybór w tej kwestii przyszedł nieco później. Na przestrzeni lat chrześcijaństwo sukcesywnie wchodziło w życie społeczne - aż do sytuacji, gdy Kościół przejął na siebie obowiązek opieki społecznej. Po próbie rozdzielenia państwa i Kościoła - próbie „oczyszczenia życia społecznego z elementów religijnych i kościelnych”, nastały czasy współczesne, o których traktowała kolejna prelekcja.
„Religia w życiu społecznym - perspektywa współczesna” to referat, w którym o. Jacek Salij ukazał znaczenie chrześcijaństwa w życiu społecznym. Prelegent zwrócił uwagę na cztery idee: „Każdy człowiek jest osobą” (prawda głoszona przez chrześcijaństwo, jej odrzucenie ściągnęło na ludzi wiele nieszczęść, np. holocaust); „Ludzkość jest ogromną rodziną” (idea głosząca szacunek dla potrzebujących pomocy); „poszanowanie dla dobra wspólnego” (istotne w przypadku życia w społeczeństwie) i „zdolność religii do przezwyciężania postaw aspołecznych”. U podstaw propagowania takich idei leży przekonanie, że „wartości moralnych nie można zredukować do ludzkich opinii i przepisów prawa”. Wnioskiem końcowym z drugiej prelekcji jest przekonanie, iż „społeczny wymiar przykazania miłości jest nieoceniony”.
Dr H. Suchocka w wykładzie pt. „Odniesienie do Boga i wartości chrześcijańskich w konstytucjach” odniosła się do konstytucji państw Rady Europy i przytoczyła te akty prawne, w których odniesienie do Boga jest bezpośrednie. Prelegentka wyróżniła trzy grupy konstytucji. W większości konstytucji takiego odniesienia nie umieszczono. Grupę drugą stanowią akty, w których odniesienie do Boga jest klasyczne, np. konstytucje Irlandii lub Grecji. Trzecia grupa zawiera odniesienie w innej formie, czego przykładem są akty Niemiec, Polski czy Słowacji.
Ostatnim referującym miał być prof. Andrzej Zoll, jednak z powodu wyjazdu służbowego jego wykład pt. „Chrześcijanin we współczesnym świecie” odczytał prof. Andrzej Radzimiński. Autor ukazał cechy nowoczesnego państwa. Przy założeniu, że państwo nowoczesne kultywuje równość i brak dyskryminacji ze względu na wyznanie, chrześcijanin nie będzie kimś wyróżniającym się. Państwo winno akceptować ludzką godność, która nie wynika z prawa stanowionego, stąd też praca w niedziele i święta (z pominięciem pracy na rzecz szeroko rozumianej służby drugiemu, np. w resorcie opieki zdrowotnej, czy komunikacji) nie powinna być przymusem wynikającym z sytuacji na rynku pracy.
Podsumowując sesję Colloquia Torunensia ks. prof. J. Bagrowicz zauważył, że aktualnie obserwuje się powrót religii na scenę życia publicznego, a przedstawione wykłady ukazały poziomy obecności chrześcijaństwa w owym życiu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościoły z całej Polski biorą udział w tegorocznej edycji Nocy Konfesjonałów

2024-03-29 11:56

[ TEMATY ]

noc konfesjonałów

Karol Porwich/Niedziela

W Wielkim Tygodniu w 100 kościołach księża będą spowiadać do północy lub przez całą noc w ramach 14. edycji nocy konfesjonałów. Akcja ma umożliwić spowiedź wiernym, którzy z różnych powodów nie mogą w dzień przystąpić do sakramentu pokuty i pojednania.

Udział w akcji Noc Konfesjonałów polega na zorganizowaniu dodatkowej spowiedzi w Wielkim Tygodniu i zgłoszeniu udziału kościoła w serwisie nockonfesjonalow.pl - poinformował w komunikacie przekazanym w czwartek PAP koordynator akcji ks. Grzegorz Adamski.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Piątek - patrzymy na krzyż

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

Karol Porwich/Niedziela

Wielki Piątek jest dramatycznym dniem sądu, męki i śmierci Chrystusa. Jest to dzień, kiedy nie jest sprawowana Msza św. W kościołach odprawiana jest natomiast Liturgia Męki Pańskiej, a na ulicach wielu miast sprawowana jest publicznie Droga Krzyżowa. Jest to dzień postu ścisłego.

Piątek jest w zasadzie pierwszym dniem Triduum Paschalnego. Dni najważniejszych Świąt Kościoła są bowiem liczone zgodnie z tradycją żydowską, od zachodu słońca.

CZYTAJ DALEJ

„Polacy bardzo kochają nabożeństwo drogi krzyżowej” – śladami Męki Pańskiej na Jasnej Górze

2024-03-29 16:34

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Droga Krzyżowa

Karol Porwich/Niedziela

„Polacy bardzo kochają nabożeństwo drogi krzyżowej” można powiedzieć i dziś za paulinem o. Euzebiuszem Rejman, inicjatorem powstania monumentalnej Golgoty okalającej fortyfikację Jasnej Góry. Jasnogórskie Via Crucis, jak ta na wałach czy autorstwa Jerzego Dudy Gracza, oprócz wymiaru duchowego, są też wyjątkowymi dziełami polskiej sztuki religijnej.


Podziel się cytatem

Jednym z rysów charakterystycznych maryjnego sanktuarium na Jasnej Górze jest rozważanie Męki Pańskiej, zwłaszcza wokół klasztoru bez względu na porę roku. Tą drogą już od ponad 100 lat nieustannie podążają pielgrzymi. Wielokrotnie widywano tu kard. Karola Wojtyłę, który jako arcybiskup krakowski przyjeżdżał na Jasną Górę i samotnie odprawiał drogę krzyżową. Nabożeństwo drogi krzyżowej jest stałym elementem programu np. pielgrzymek maturzystów. Ta licząca ponad sto lat droga krzyżowa znajduje się w dawnej fosie okalającej fortyfikacje, a dziś w ogrodach paulińskich objętych klauzurą. Tworzy ją 14 monumentalnych stacji Męki Pańskiej. Powstały na początku XX wieku z inicjatywy ówczesnego przeora Jasnej Góry Euzebiusza Rejmana. Zostały zaprojektowane i wzniesione w latach 1900-1913 w powiązaniu z obchodami roku jubileuszowego 1900 i odbudową Jasnej Góry. Stacje zostały poświęcone w 1913 r. W uroczystości wzięło wówczas udział ok. 300 tys. pielgrzymów. Starania w celu rozpoczęcia budowy Drogi Krzyżowej na wałach paulini zainicjowali jeszcze w 1864 r., ale spotkały się one z decyzją odmowną ówczesnych carskich władz. Szansa na realizację wizji pojawiła się dopiero w 1898 r, kiedy to Jasną Górę opuściły kwaterujące na niej wojska rosyjskie, przenosząc się na teren miasta.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję