Reklama

Renesans Vratislavii Cantans

Niedziela wrocławska 42/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Arkadiusz Cichosz: - Tegoroczny Festiwal Vratislavia Cantans dobiegł końca. Pierwszy bilans dyrektora?

Andrzej Kosendiak: - To prawda, zakończyliśmy 41. edycję Festiwalu Wratislavia Cantans, który ma wspaniałą historię. Ale te dni, w których gościliśmy artystów najwyższej światowej klasy we Wrocławiu, pokazały, że Festiwal przeżywa prawdziwy renesans. Chciałem wyrazić radość z tego, że publiczność doceniła nasze wysiłki - moje i nowego szefa artystycznego, Paula McCreesh’a - i tłumnie przybywała na koncerty festiwalowe. Chcę także wyrazić swoje uznanie dla mediów, które bardzo ciepło, entuzjastycznie wręcz, przyjęły występy artystów na tegorocznym Festiwalu. Ewenementem jest bardzo duże zaangażowanie Telewizji Polskiej, II Programu Polskiego Radia - 4 koncerty były transmitowane lub retransmitowane w Telewizji, Radio wyemitowało 8 koncertów. Ukaże się też audycja z koncertami festiwalowymi w Radiu Maryja.

- Najważniejsi artyści Festiwalu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

- W tegorocznej edycji wrocławskiej, bo Festiwal został podzielony na edycję wrocławską i dolnośląską, wystąpiło wielu artystów światowej sławy. To przede wszystkim Paul McCreesh i jego zespół Gabrieli Consort & Players wykonali niezwykle pięknie najpierw Mszę C-mol Mozarta, później Stworzenie świata Haydna. Gdybyśmy chcieli wymieniać wykonawców to właściwie same sławy: Emma Kirkby, z zespołem Fretwork, Hilliard Ensemble, Rosamunde Quartet, to wreszcie polskie zespoły: nasza Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Katowicach, sami znakomici wykonawcy.

- Wiele uwagi poświęcano nie tylko gwiazdom, ale też programowi. Mówiono o powrocie do korzeni...

- Mieliśmy na festiwalu wielkie gwiazdy, ale program, który zaproponowaliśmy był chyba równie interesującym dla słuchaczy. W jakiś sposób nawiązywał do źródeł festiwalu, do czasów, gdy w latach 60. Andrzej Markowski powoływał festiwal do życia. Jego głównym nurtem miało być wykonywanie muzyki oratoryjno-kantatowej, muzyki sakralnej, i w tym roku główny trzon stanowiły utwory wokalne i instrumentalne poświęcone muzyce sakralnej. Chcieliśmy tutaj pokazać arcydzieła, takie jak: Stworzenie świata Haydna, Mszę C-mol Mozarta, wreszcie przepiękne dzieła Szymanowskiego Stabat Mater, i Litanię do Marii Panny. To te utwory, które niesłychanie żywo odwołują się do tradycji, do założeń festiwalu.

- Wrocławska edycja ma swoją festiwalową tradycję, a jak Festiwal przyjął się w terenie?

- Rzeczywiście, warto na chwilę zatrzymać się przy koncertach dolnośląskich. 17 października odbyły się pierwsze koncerty. Wiem, że w Bardzie Śląskim światowej sławy zespół Hilliard Ensemble został znakomicie przyjęty przez wielu ludzi. Myślę, że zorganizowanie koncertu w miejscu szczególnym - świątynia w Bardzie Śląskim jest jednym z kościołów dziedzictwa cysterskiego na Dolnym Śląsku - to jest to, co chcemy Państwu proponować. Zapraszaliśmy do wielu miast Dolnego Śląska: Kamieńca Ząbkowickiego, Krzeszowa i Lubiąża, ale także do Świdnicy, Wałbrzycha, Milicza, Głogowa, Szczawna, Polkowic, Kliczkowa. W sumie odbyły się 24 koncerty w miastach Dolnego Śląska. Ostatni koncert odbył się 1 października w Bolesławcu, w którym Orkiestra Filharmonii Wrocławskiej i Chór wykonał genialne dzieło Mozarta Requiem D-mol.

- Bardzo dziękuję za rozmowę.

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież nawiedził Bazylikę Matki Bożej w Rzymie

2025-04-12 15:14

[ TEMATY ]

Franciszek

Vatican News

Santa Maria Maggiore

Santa Maria Maggiore

Dziś we wczesnych godzinach popołudniowych Papież Franciszek udał się do Bazyliki Matki Bożej Większej (Santa Maria Maggiore). W przeddzień Niedzieli Palmowej oraz Wielkiego Tygodnia, zatrzymał się na modlitwę przed ikoną Matki Bożej czczonej pod tytułem Salus Populi Romani (Ratunek Ludu Rzymskiego) - czytamy w komunikacie Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej.

Ojciec Święty Franciszek odwiedził Bazylikę Matki Bożej Większej ponad 120 razy. Zazwyczaj rozpoczyna i kończy swoje podróże apostolskie właśnie w tym miejscu. Jest to jedno z najstarszych sanktuariów maryjnych na świecie.
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa w tradycji Kościoła

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.

Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
CZYTAJ DALEJ

Tatrzański PN nie ugnie się pod presją zwolenników rozświetlenie krzyża na Giewoncie

2025-04-12 20:01

[ TEMATY ]

Giewont

mandaty

Agata Kowalska

Po nałożeniu mandatów na dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II rozświetliły krzyż na Giewoncie, na Tatrzański Park Narodowy spadła fala internetowego hejtu. Dyrektor TPN Szymon Ziobrowski podkreśla jednak, że ochrona przyrody musi pozostać priorytetem i zapowiada wzmocnienie nocnych patroli na szlakach.

"Nie planujemy zmian w regulaminie w odpowiedzi na presję medialną czy emocjonalne komentarze. Przepisy, które obowiązują na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego (TPN), służą ochronie przyrody i zapewnieniu bezpieczeństwa osób przebywających w górach. Przeciwnie – planujemy zwiększenie nocnego nadzoru, zwłaszcza w okresach, w których dochodziło w przeszłości do łamania przepisów. Zdajemy sobie sprawę z emocji, jakie towarzyszą sprawie, jednak naszym obowiązkiem jest konsekwentne przestrzeganie zasad, które chronią Tatry – miejsce ukochane także przez Jana Pawła II" - powiedział PAP dyrektor Ziobrowski.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję