W centrum Warszawy i przy trasach wylotowych
Przewiduje się, że w stolicy stanie 30 bilbordów. Najczęściej będą one usytuowane przy kościołach w centrum Warszawy oraz przy kilku parafiach znajdujących się obok tras wylotowych.
- Na razie zrobiliśmy prototyp takiego bilbordu i ustawiliśmy go przy parafii św. Wojciecha na Woli - mówi Marek Pasek-Paszkowski, prezes Centrum Duszpasterstwa Archidiecezji Warszawskiej, który koordynuje te prace. Cała kampania zostanie uruchomiona najprawdopodobniej w drugiej połowie marca.
Problemy zamiast produktów
Ta forma docierania z dobrym przesłaniem do mieszkańców Warszawy jest w Kościele nowatorska. Po raz pierwszy, jednocześnie w kilkudziesięciu punktach miasta, będzie prezentowana jedna informacja. Podana w sposób skrótowy, syntetyczny i zwracająca uwagę na jakiś ważny aspekt życia Kościoła. Oczekuje się, że kościelne bilbordy zaistnieją w systemie informacji wielkoformatowej, a ich oddziaływanie będzie duże.
Bilbordy mają się wyróżniać. Znajdą się w miejscu, gdzie do tej pory takich tablic nie umieszczano. Będą niosły diametralnie inne przesłanie niż to, które mieszkańcy Warszawy oglądają stale. Nie będzie to informacja o produktach, o sprzedaży - jak to się dzieje zazwyczaj, ale zostanie poruszony jakiś problem.
Plakaty będą wymieniane co miesiąc. - W tej chwili jeszcze trudno określić czas i tematykę kolejnych emisji - uważa prezes Pasek-Paszkowski. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak powiedzieć, że pierwszy dotyczy rocznicy śmierci Ojca Świętego Jana Pawła II i uroczystości z tym związanych. Dobrą okazją będzie też pierwsza pielgrzymka do Polski Papieża Benedykta XVI. Zapowiada się, że w tym roku będą one dla Kościoła bardzo użyteczne.
Bilbordy będą miały 12 m. kw. powierzchni. O zmroku włączy się ich oświetlenie. Będą miały także charakterystyczne i odróżniające je od innych obramowania. Zostaną zamocowane na betonowym cokole, ale nie będą na stałe związane z gruntem. Przy pomocy dźwigu będzie można je przestawiać.
Pod patronatem Prymasa
Grafika plakatów będzie oczywiście zależna od tematyki. Do ich zaprojektowania zostaną zaproszeni profesjonalni plastycy. Rozklejaniem i przygotowaniem wydruków zajmie się firma wykonująca bilbordy. Umowa na realizacje kampanii będzie podpisana dopiero po zaakceptowaniu przez hierarchów archidiecezji warszawskiej bilbordu prototypowego.
- Wtedy też będzie znana firma wykonawcza i być może tematy reklamy - przypuszcza prezes Marek Pasek-Paszkowski.
Oczekuje się, że do akcji promowania dobrego przesłania dołączą jakieś przedsiębiorstwa. Na razie przygotowanie i budowa sieci jest finansowana z funduszy archidiecezji.
Dotychczas takie zewnętrzne przekazy kościelne były mniej skoordynowane i ograniczały się do rozwieszania plakatów np. na ścianach budowli sakralnych. Z reklamy wielkoformatowej, ale na bilbordach wykupionych od firm komercyjnych, korzystała Caritas, a w ubiegłym roku także Fundacja „Dzieło Nowego Tysiąclecia”. Dzięki takiej akcji (choć korzystano również z innych form reklamy) Fundację rozpoznawało trzy razy więcej osób, natomiast 91% Polaków przyznało, że słyszało o Dniu Papieskim.
Zespół opracowujący projekty kolejnych kampanii bilbordowych stanowią: bp Piotr Jarecki, ks. dr Andrzej Tulej - dyrektor Wydziału Duszpasterstwa Kurii Metropolitalnej Warszawskiej, ks. dr hab. Michał Janocha - wykładowca historii sztuki na UKSW, ks. dr Marcin Brzeziński - dyrektor Radia Józef, Marek Pasek-Paszkowski - prezes Centrum Duszpasterstwa Archidiecezji Warszawskiej, Jacek Chromy - dyrektor Wydawnictwa Archidiecezji Warszawskiej, Helena i Paweł Stempniak - graficy.
Akcja informacyjna będzie prowadzona pod patronatem kard. Józefa Glempa, Prymasa Polski.
Pomóż w rozwoju naszego portalu