Jasna Góra

Deszczowe zakończenie pielgrzymki z Podlasia, Płocka i Warszawy

Deszczowa aura towarzyszy wejściu kolejnych pieszych pielgrzymek pod Szczyt jasnogórski. To ostatni dzień, kiedy do Częstochowy zmierzają pątnicy na odpust Wniebowzięcia Najśw. Maryi Panny.

pielgrzymka

Biuro Prasowe Jasnej Góry

Już przed godz. 6.00 rano pod Jasną Górą odmeldowała się 39. Piesza Pielgrzymka Podlaska. Pielgrzymkę prowadzili: ks. Paweł Bielecki oraz ks. Marek Strzeżysz.

Pod hasłem „W mocy Ducha Świętego” w 26 grupach wędrowało 3 tys. 200 osób. W zależności od miejsca wyjścia pielgrzymi pokonali różną długość trasy. Najdłużej w drodze spędzili pielgrzymi z Siedlec, którzy pokonali ok. 350 km w ciągu 15 dni. Posługę duszpasterską w drodze sprawowało: 65 kapłanów, 25 kleryków oraz 20 sióstr zakonnych. Pątników przed Szczytem powitał bp Kazimierz Gurda, ordynariusz siedlecki.

Kazimierz Gazda dwa razy pielgrzymował z pielgrzymką warszawską, a w tym roku wraz żoną wybrali się na pielgrzymkę z Podlasia. „Mieliśmy iść już w zeszłym roku w ramach naszej podróży poślubnej, ale się nie udało, więc idziemy w tym roku – opowiada Kazimierz - To jest młody Kościół pielgrzymujący, który dotyka serc. Tu zatraca się dni, godziny, jest tylko szlak i modlitwa”

„Jest wspaniała atmosfera, jak w rodzinie, modlimy się i jest wspaniale – dodaje Katarzyna Gazda - Troszkę szkoda, że to już się kończy”.

„Tworzymy jedną zgarną grupę pomimo tego, że jesteśmy z wielu różnych miejscowości, bo jest to grupa dekanalna – mówi ks. Rafał Przeździak, grupa 8 z dekanatu ryckiego - Udało nam się stworzyć taką piękną rodzinną atmosferę. Doświadczaliśmy, że Pan Bóg objawia się też w innych ludziach, mogliśmy doświadczać wiele miłości, od ludzi, którzy nas częstują, którzy nas obdarowywali, dawali się napić, coś zjeść, przyjmowali na noclegach, na mycie, ale też tą miłością potrafimy się dzielić z innymi ludźmi w naszej grupie, bo my też mówimy: może się chcesz napić wody, a może ci plecak pomogę nieść, a może pomóc rozstawić namiot? Więc ta pielgrzymka to przede wszystkim doświadczenie miłości”.

„To jest piękne, że potrafimy oderwać się od tego co w domu, od telefonu, smartfonu, Internetu, telewizji i wejść w ten żywy kontakt z drugim człowiekiem – dodaje ks. Przeździak - Spotykamy się na polu namiotowym wspólnie jemy posiłki, wspólnie śpiewamy, żartujemy, rozmawiamy, to jest piękne doświadczenie”.

Pod hasłem „Mocni Bożym Duchem” wędrowała na Jasną Górę 38. Piesza Pielgrzymka Płocka. Pielgrzymi pod Szczyt jasnogórski dotarli w środę, 14 sierpnia.

W tym roku wędrowało 1 tys. 300 osób w 11 grupach, a wraz z nimi: 40 kapłanów, kilkunastu kleryków i kilka sióstr zakonnych. Pielgrzymi przemierzyli 270 km w ciągu 9 dni. Na trasie do pieszych pielgrzymów dołączyły 2 grupy rowerowe: z Rybina i z Golubia-Dobrzynia, łącznie ok. 70 osób.

„Intencje są bardzo różne, to zależy od grupy, każda grupa ma swoją – wyjaśnia ks. Jacek Prusiński, główny przewodnik pielgrzymki - Modlą się za rodziny, za Ojczyznę, o pokój na świecie, choć głównie chcieliśmy zrobić rekolekcje o Duchu Świętym. Czwartego dnia była Droga Krzyżowa i później było też nabożeństwo wynagradzające za to wszystko, co dzieje się w ostatnim czasie”.

„Pielgrzymuję dla rodziny, dla dzieci, dla siebie, dla Matki Boskiej – wylicza Maciek z grupy biało-czerwonej z Płocka - Polecam, tyle lat chciałem iść w końcu się zdecydowałem i jestem naprawdę szczęśliwy”.

Łukasz Jabłoński jest ratownikiem medycznym w płockiej pielgrzymce: „Jeśli chodzi o kontuzje, to nie było źle w tym roku. Pogoda nam dopisywała, mało zmokliśmy, troszeczkę dzisiaj tylko aura nie dopisuje. Mieliśmy dwie wizyty w szpitalu na 1 tys. 300 pątników, to nie jest dużo. Pielgrzymi doznają głównie urazów skrętnych kostek, kolan i wszechobecne bąble. Gdy są bąble to dezynfekcja, przekłucie, opatrunek i do przodu na Jasną Górę!”.

3 tys. 500 osób wzięło udział w 39. Warszawskiej Akademickiej Pielgrzymce Metropolitalnej na Jasną Górę. Hasłem przewodnim pielgrzymki były słowa: „Otwórzcie drzwi Chrystusowi”. To co roku jedna z najliczniejszych grup wędrujących do Częstochowy.

Warszawska Akademicka Pielgrzymka Metropolitalna jest pieszą pielgrzymką na Jasną Górę organizowaną przez Kościół Akademicki Św. Anny w Warszawie. Wyrusza na szlak pielgrzymkowy 5 sierpnia, aby po 10 dniach pielgrzymowania dotrzeć przed obraz Matki Bożej. WAPM jest ukochaną pielgrzymką studentów uczelni warszawskich. Do grona pątników zaliczają się również uczniowie szkół średnich i gimnazjalnych. Liczną grupę stanowią absolwenci, osoby dorosłe oraz rodziny z dziećmi. Wraz z pieszymi pielgrzymami na Jasną Górę przybyła 1 grupa rowerowa (400 osób). W 19 grupach wędrowało 57 księży, 5 diakonów, 16 alumnów i ponad 20 sióstr zakonnych.

Pod jasnogórskim Szczytem na pielgrzymów witał metropolita warszawski kard. Kazimierz Nycz.

„Hasłem tegorocznym było ‘Otwórzcie drzwi Chrystusowi’ – nawiązywało ono do inauguracyjnej wypowiedzi św. Jana Pawła II w 1978 r. Tematem pielgrzymki było otwarcie na powołanie, zarówno to powołanie do kapłaństwa, do życia zakonnego, ale i małżeństwa. I w tym kontekście były przygotowane konferencje i program duchowy pielgrzymki - wyjaśnia ks. Krzysztof Siwek, rektor Kościoła Katolickiego św. Anny w Warszawie, przewodnik WAPM - Gro pielgrzymów to są studenci, ale są też osoby starsze, już po studiach, ale i osoby starsze wiekiem. Najczęściej są to osoby związane od wielu lat związani z poszczególnymi grupami, najlepiej widać to w grupie franciszkańskiej, brązowej, która jest największa grupą, ponad 600 osób. W służbę przygotowującą pielgrzymkę jest zaangażowanych ponad 200 osób, żeby tą pielgrzymkę przygotować, to jest 18 różnych formacji służb, które nie tylko w czasie pielgrzymki, ale już przed pielgrzymka organizują to wydarzenie”.

„To miejsce, gdzie Szwedzi musieli ukłonić się przed nasza Królową, to jest wielka motywacja dla mnie, ta radość, to szczęście, wiele osób już nam, na początku nie znałem nikogo, a teraz zakręciłem się bardzo pozytywnie. To jest miejsce do którego każdy człowiek powinien przyjść, Polak w szczególności, bo to jest święte miejsce na naszej polskiej ziemi, które daje nam wielką moc z Nieba - opowiada Hubert, pielgrzymujący po raz 10 na Jasną Górę, z bratem Damianem i siostrą Agatą – Pielgrzymowanie było cięższe niż zwykle, ale dzięki temu poznałem inną część pielgrzymki, cierpiałem może więcej przez to, ale miałem też więcej radości, Bóg dał mi też więcej łask, miałem też więcej towarzyszy w cierpieniu”.

„Koniecznie musze iść za rok, poznałem nowe osoby, już się motywujemy nawzajem, mimo, że nie mamy sił, ale chęci są. Zachęcam każdego, jeżeli ktoś myślał, żeby iść na pielgrzymkę to niech nie myśli, to jest ten sygnał, żeby wyjść na szlak pielgrzymi i chwalić Boga” - podkreśla Hubert.

Mszy św. odprawionej o godz. 9.00 przed jasnogórskim Szczytem dla pielgrzymów z diecezji płockiej, kaliskiej, siedleckiej i łomżyńskiej przewodniczył i homilię wygłosił bp senior Stanisław Napierała z diec. kaliskiej, a koncelebrowali: bp Janusz Stepnowski, biskup łomżyński; bp Kazimierz Gurda, biskup siedlecki; bp Mirosław Milewski, bp pomoc. diec. płockiej. Słowa powitania skierował o. Jan Poteralski, podprzeor Jasnej Góry.

2019-08-14 11:06

7 Dzień PPW – kartka z pamiętnika

pielgrzymka

Archiwum redakcji

Ks. Daniel Solarz i Agata Pieszko, dziennikarz "Niedzieli Wrocławskiej"

Ks. Daniel Solarz i Agata Pieszko, dziennikarz

Grupy pielgrzymkowe są jak samolot – bez dobrego pilota nie wystartują! Każda z nich potrzebuje dobrego przewodnika, którego cel jest jasny – Jasna Góra!

Odwiedziłam wszystkie grupy pielgrzymkowe. Potrafię więc nazwać ich klimat i mniej więcej określić oczekiwania. Te pragnienia oczywiście zmieniają się w zależności od wieku, typu osobowości, czy potrzeb duchowych, jednak wszystkie grupy bezwzględnie oczekują od swojego przewodnika jednego – zaangażowania. Poczucia, że kapłan nie towarzyszy im z przymusu, a ze szczerej chęci.

Projekt zmian kodeksu karnego: zakazana dyskryminacja m.in. ze względu na tożsamość płciową i orientację seksualną

2024-03-27 20:19

prawo

Adobe Stock

Na stronach RCL opublikowano projekt ministerstwa sprawiedliwości nowelizacji Kodeksu karnego, który zakłada rozszerzenia katalogu przesłanek zakazanej dyskryminacji o kwestie płci, tożsamości płciowej, wieku, niepełnosprawności oraz orientacji seksualnej.

Na stronach rządowego Centrum Legislacji opublikowany został projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, który - jak zapowiada ministerstwo sprawiedliwości - ma wzmocnić ochronę przed przestępczymi zachowaniami motywowanymi przesłankami dyskryminacyjnymi ze względu na niepełnosprawność, wiek, płeć, orientację seksualną i tożsamość płciową.

Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował, ale jej ślady nosił na ciele

2024-03-28 23:15

Droga Krzyżowa

św. o. Pio

Wydawnictwo Serafin

O. Pio

Mistycy wynagrodzenia za grzechy są powołani do wzięcia w milczeniu grzechów i cierpienia świata na siebie, w zjednoczeniu z Jezusem z Getsemani. Rzeczywiście, Ojciec Pio tajemnice Męki Pańskiej nie tylko kontemplował i boleśnie przeżywał, ale jej ślady nosił na własnym ciele, aby w zjednoczeniu ze swoim Boskim Mistrzem współdziałać w wynagradzaniu za ludzkie grzechy. Jako czciciel Męki Pańskiej chciał, aby i inni korzystali z jego dobrodziejstwa.

„Misterium miłości. Droga krzyżowa z Ojcem Pio” to rozważania drogi krzyżowej, które proponuje nam br. Błażej Strzechmiński OFMCap - znawca życia i duchowości Ojca Pio. Rozważania każdej ze stacji przeplatane są z fragmentami pism Stygmatyka. Książka wydana jest w niewielkiej, poręcznej formie i zawiera także miejsce na własne notatki, co doskonale nadaje się do osobistej kontemplacji Drogi krzyżowej.