Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Eucharystyczna - Modlitwa Eucharystyczna

„Aklamacja: całe zgromadzenie, łącząc się z mocami niebios, śpiewa: Święty. Aklamację tę, stanowiącą część Modlitwy Eucharystycznej, wykonuje cały lud razem z kapłanem”.
(Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 79 b)

Niedziela toruńska 25/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wielkie dziękczynienie, jakie kapłan zanosi Bogu, Stwórcy Świata i Zbawicielowi człowieka, w modlitwie zwanej Prefacją, przeradza się w radosny śpiew całej wspólnoty, w którym Kościół pielgrzymujący na ziemi łączy się z Kościołem uwielbionym w niebie i z zastępami aniołów. Każdy z nas łączy swój głos z dziękczynieniem, jakie cały świat, całe stworzenie: byty widzialne i niewidzialne, zanosi Bogu. Tym śpiewem jest drugi element Modlitwy Eucharystycznej: Aklamacja Sanctus - Święty.
„Święty, Święty, Święty” - trzykrotne powtórzenie słowa „święty” wyraża najwyższy stopień świętości, bo Bóg i tylko On jest Nieskończoną i Doskonałą Świętością. Tę Świętość wychwalają zastępy niebieskie i wszystkie stworzenia, Izajasz wkłada te słowa w usta Serafinów, a św. Jan w Apokalipsie - w usta czterech Zwierząt.
Pan Bóg zastępów - Bóg jest Panem całego świata, On jest początkiem i celem wszystkich „zastępów” stworzenia, świata widzialnego i niewidzialnego. On jest wszechmogący.
„Pełne są niebiosa i ziemia chwały Twojej” - W Starym Testamencie chwała Boża przebywała w miejscu świętym - najpierw w namiocie spotkania, potem w świątyni jerozolimskiej. Nowy Testament w Jezusie Chrystusie ukazuje nam ziemię i niebo pełne chwały Bożej, odmienione przez nią. Ta chwała objawia się w sposób szczególny w sprawowanej Eucharystii. A my, przyjmując Eucharystię, stajemy się głosem, który w imieniu całego stworzenia wielbi chwałę Bożą.
„Hosanna na wysokości” - etymologicznie „hosanna” znaczy: „zbaw mnie”, a zatem jest to śpiew skierowany do Chrystusa - Mesjasza i Zbawiciela, który zasiada na wysokościach.
Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie” - to Chrystus jest Tym, który przychodzi, to Jego oczekiwano przez wieki, a teraz w Eucharystii przychodzi ponownie by być z nami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Obrońca ks. Olszewskiego: Ta sprawa to proces polityczny. Może potrwać kilkanaście lat

2025-05-28 20:30

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

Red

Zaatakowano księdza w Wielkim Tygodniu także po to, żeby nasze środowisko, takie konserwatywne, oparte o wartości, oparte o chrześcijaństwo, o katolicyzm, wystraszyć, żeby nas spacyfikować strachem. To się nie udało, dzisiejsza konferencja jest tego dowodem - mówił podczas spotkania CPAC w Rzeszowie w rozmowie z Łukaszem Brodzikiem mec. Michał Skwarzyński.

Łukasz Brodzik: Co dalej w sprawie księdza Olszewskiego? Na jakim etapie jest śledztwo? Czy ruszyło do przodu?
CZYTAJ DALEJ

Papież przypomina Polakom aktualność przesłania bł. kard. Stefana Wyszyńskiego

2025-05-28 11:22

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Niech świadectwo bł. kard. Stefana Wyszyńskiego inspiruje was do troski o Kościół i Ojczyznę - zaapelował do Polaków Leon XIV podczas dzisiejszej audiencji ogólnej.

Podziel się cytatem Papieską katechezę streściła po polsku red. Monika Nowak-Lopez z edycji polskiej „L’Osservatore Romano”:
CZYTAJ DALEJ

Kard. Pizzaballa: Jerozolima ma wymiar duchowy i teologiczny

2025-05-29 13:08

„Dla uczniów każde miejsce będzie Jerozolimą, będzie miejscem, gdzie podobnie jak ich Mistrz, będą wezwani do oddania życia. I podobnie jak ich Mistrz, doświadczą, że także dla nich Jerozolima będzie bramą, otwartą bramą, przez którą będą mogli powrócić do Ojca” - stwierdza kard. Pierbattista Pizzaballa OFM. Łaciński patriarcha Jerozolimy skomentował fragment Ewangelii (Łk 24,46-53) czytany w obchodzoną w tym roku 1 czerwca uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego.

Ewangelia św. Łukasza ponownie interpretuje ziemskie dzieje Jezusa, traktując je jako jedną wielką drogę, która ma określony cel, którym jest Jerozolima. Jest to cel fizyczny, ale przede wszystkim duchowy i teologiczny: Jerozolima jest miejscem, do którego się wstępuje, żeby oddawać cześć Bogu. Natomiast Jezus, po przybyciu do Jerozolimy, złoży Ojcu prawdziwą ofiarę, swoje życie, ofiarowane jako dar miłości dla zbawienia wszystkich. Z powodu grzechu człowieka ofiara ta będzie krwawa i przybierze formę bolesnej śmierci na krzyżu. Droga Jezusa ku Jerozolimie prowadzi Go do tego kroku, którego Jezus jest w pełni świadomy i aby stawić mu czoła, Jego twarz staje się wyrazistsza i podejmuje stanowczą decyzję, że pójdzie aż do końca (Łk 9,51).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję