Reklama

Dar największy

Niedziela łomżyńska 11/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Moi Bracia i Moje Siostry!

1. Przez kolejne niedziele Wielkiego Postu i czasu wielkanocnego zaprosił nas Kościół do uczestnictwa w najważniejszych wydarzeniach naszego zbawienia: wysłuchamy słów Chrystusowego nauczania, będziemy towarzyszyć Zbawicielowi dzień po dniu w Jego drodze do Jerozolimy, przez Wieczernik na Golgotę, przeżyjemy radość poranka Zmartwychwstania, z Niewiastami i Uczniami spotkamy Zmartwychwstałego, wreszcie w dzień Pięćdziesiątnicy wraz z Maryją i Apostołami otrzymamy światło Ducha Świętego. Każde wydarzenie przeżywane podczas Mszy św. niedzielnej staje się czasem spotkania z Chrystusem w rozważaniu tekstu Pisma Świętego, a szczególnie w możliwości przyjęcia Komunii Świętej.
Prawdę tę przypomina Ojciec Święty w Encyklice O Eucharystii: „Kościół otrzymał Eucharystię od Chrystusa, swojego Pana, nie jako jeden z wielu cennych darów, ale jako dar największy, ponieważ jest to dar z samego siebie, z własnej osoby w jej świętym człowieczeństwie, jak też dar Jego dzieła zbawienia. Nie pozostaje ono ograniczone do przeszłości, skoro to, kim Chrystus jest, to, co uczynił i co wycierpiał dla wszystkich ludzi, uczestniczy w wieczności Bożej, przekracza wszelkie czasy i jest w nich stale obecne” (Ecclesia de Eucharistia, 11).
W niniejszym liście wspólnie rozważmy pokrótce, moi Bracia i Siostry, słowa Jana Pawła II i zastanówmy się nad naszą odpowiedzią na otrzymany dar Eucharystii - DAR NAJWIĘKSZY.

2. Dar największy, ponieważ jest to dar z samego siebie.
Życie religijne, a zwłaszcza naukę religii rozumiemy zwykle jako przyjęcie prawd wiary i zachowanie Bożych przykazań. Od pierwszych lat świadomego życia dzieci dowiadują się od starszych o tym, co Pan Bóg uczynił dla ludzi, co im powiedział i co nakazał. Naszą odpowiedzią na ten Boży dar jest modlitwa - słowo podziękowania i prośby. W ten sposób religia wypełnia się nauką rozmowy z Bogiem i posłuszeństwem Jego przykazaniom. Takie rozumienie życia religijnego może nam towarzyszyć także w wieku dorosłym: modlić się i zachowywać przykazania - to wystarczy.
Bardzo dobrze się dzieje, gdy w czasie przygotowania do I Komunii Świętej dziecko dowiaduje się, że Chrystus nie tylko nauczał, dał nam wyjaśnienia prawd wiary i przypomniał zasady postępowania. Przygotowujemy dziecko przede wszystkim do spotkania z Chrystusem, który dał nam samego siebie - przez miłość objawioną na Golgocie, szczególnie przez ustanowienie Najświętszej Ofiary, przez Eucharystię, przez Mszę św. Wszyscy, dzieci i dorośli, uświadamiamy sobie, że naszą odpowiedzią na ten dar powinno być pragnienie przyjęcia Chrystusa w Komunii Świętej - osobiste spotkanie i najściślejsze zjednoczenie. Dorastanie do pełni życia religijnego wypełnia się przez bardzo częste spotkanie z Jezusem Eucharystią, przez coraz ściślejsze zjednoczenie z Nim w Komunii Świętej i modlitwie adoracyjnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

3. Bardzo bliską okazją do przypomnienia nam tej prawdy są organizowane w parafiach rekolekcje wielkopostne. Mówimy: wysłuchałem nauk rekolekcyjnych, odbyłem spowiedź wielkanocną; dla dopełnienia parafialnych obowiązków zwróciłem też zaproszenie (kartkę do spowiedzi), którą otrzymałem od duszpasterza w czasie nawiedzin kolędowych. To bardzo dobrze i oby wszystkie parafie naszej diecezji - takie jest postanowienie I Synodu Diecezji Łomżyńskiej - przywróciły ten bardzo pożyteczny zwyczaj. Ale to jeszcze za mało. Jezus Eucharystia - dar Jego Osoby czeka na naszą osobę, na spotkanie, na zjednoczenie, na Komunię Świętą każdej niedzieli, w czasie każdej Mszy św., przez cały rok.
Wielkopostne rekolekcje w Roku Eucharystii przeżyjemy w szczególnym rozważaniu naszego sumienia i gorącym pragnieniu częstego przystępowania do Stołu Pańskiego. Nabożeństwo Gorzkich Żali, a zwłaszcza Trzy Święte Dni wielkiego tygodnia niech staną się okazją do osobistej modlitwy adoracyjnej przed Chrystusem uroczyście wystawionym.

Reklama

4. Czas wielkanocny, czas I Komunii Świętych i bierzmowania staje się szczególną okazją do zaproszenia Jezusa Eucharystię do naszej rodziny. Pisałem w liście na dzień Świętej Rodziny (26 grudnia 2004): „Szczególnie ważnym staje się dla rodziny udział w niedzielnej Mszy św.; udział pełny z przyjęciem Komunii Świętej. Chleb Eucharystyczny czyni z różnych członków wspólnoty rodzinnej jedno ciało, objawienie szerszej Komunii Kościoła”. A zatem każda niedziela powinna być dniem pełnego spotkania rodziny w zjednoczeniu z Chrystusem, dniem szczególnej bliskości wszystkich domowników. O ile bardziej jednak ta bliskość powinna wypełnić dom rodzinny w dniu pierwszego pełnego udziału w Mszy św. najmłodszych spośród nas, czy w czasie przyjęcia „znaku daru Ducha Świętego” na rozpoczęcie dojrzałego życia wiarą przez naszą młodzież.
Wiosenny czas wielkanocny ozdobiony jest społecznym ożywieniem „białego tygodnia” i „nowenny do Ducha Świętego.” Oby cała rodzina wykorzystała to ożywienie do odpowiedzi Chrystusowi na Jego Dar Największy, odpowiedziała darem z samego siebie: czasem modlitwy adoracyjnej, a zwłaszcza przyjęciem Komunii Świętej.

5. Czas wielkanocny Roku Eucharystii stanie się także zaproszeniem do społecznego spotkania z Chrystusem naszych wspólnot parafialnych. Uroczyście i publicznie w czasie procesji Bożego Ciała odnowimy naszą wiarę, cześć i miłość Jezusowi Eucharystii. Troskliwość o przygotowanie osobiste i przystąpienie do Komunii Świętej poszerzy się o wysiłek organizacyjny właściwego ozdobienia domów, przygotowania ołtarzy stacyjnych i aktywnego udziału wszystkich parafian w modlitwie uwielbienia. Nasze ulice, jakże często zastawione natarczywością reklam, niekiedy miejsce społecznych niepokojów, niech doznają dowartościowania przez głoszenie orędzia zgody społecznej i komunijnej cywilizacji.
W Łomży i innych miastach, gdzie jest więcej wspólnot parafialnych rozważymy możliwość wspólnego przeżycia dni Eucharystycznych. Można je zorganizować w uroczystość Bożego Ciała lub w inny dzień dogodny. Księża Dziekani zatroszczą się o takie spotkanie - Kongres Eucharystyczny - we wspólnocie parafii z dekanatu.

6. Nasza odpowiedź na NAJWIĘKSZY DAR - Jezusa Chleb Eucharystyczny wymaga też stałego wczytywania się w objawione teksty Pisma Świętego, które zapowiadają pokarm z nieba i słowa Chrystusa, które mówią o ustanowieniu Najświętszej Ofiary. Nasi kapłani przygotowali teksty katechez, czytania na nabożeństwa majowe i wykłady do wygłoszenia w Diecezjalnym Radiu Nadzieja, a także w czasie dekanalnych Kongresów Eucharystycznych.
Ufam, że wspólny wysiłek duszpasterski, otwarcie serca i umysłu nas wszystkich zaowocuje głębszym wejściem w tajemnicę Bożej Miłości, która pozwoliła się zamknąć w znaku chleba i wina, która czeka na nas w Sakramentalnym znaku Eucharystii w tabernakulach tak troskliwie pielęgnowanych świątyń.
Zakończę ten lis życzeniem, które przesłał nam Ojciec Święty w Liście na Rok Eucharystii: „…odkrywajcie na nowo dar Eucharystii jako światło i moc dla waszego codziennego życia w świecie, w wykonywaniu waszych zawodów i w różnych sytuacjach. Przede wszystkim odkrywajcie go, żyjąc w pełni pięknem i misją rodziny” (MND, 30).
Na codzienne spotkanie z Jezusem Eucharystią razem z Księdzem Biskupem Tadeuszem Moim Braciom i Siostrom ślę serdeczne błogosławieństwo.

Łomża, 14 lutego 2005 r.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież wprowadza zmiany w watykańskim sądownictwie

2024-04-19 17:15

[ TEMATY ]

papież

sądownictwo

PAP/MAURIZIO BRAMBATTI

„Doświadczenie zdobyte w ciągu ostatnich kilku lat w dziedzinie wymiaru sprawiedliwości doprowadziło do konieczności podjęcia szeregu interwencji związanych z systemem sądowniczym Państwa Watykańskiego” - czytamy w najnowszym liście apostolskim w formie motu proprio opublikowanym dzisiaj. W ten sposób Franciszek dalej rozwija przepisy regulujące te kwestie. Zgodnie z nowymi wytycznymi zwykli sędziowie przestają sprawować urząd w wieku 75 lat, a sędziowie kardynałowie w wieku 80 lat.

Ojciec Święty określił nowe zasady w sześciu artykułach. Zgodnie z „zasadą niezmienności sędziego i w celu zapewnienia rozsądnego czasu trwania procesu” - czytamy w motu proprio - papież, na rok sądowy, w którym prezes przestaje sprawować urząd, może wyznaczyć wiceprezesa, który przejmuje urząd, gdy prezes przestaje sprawować urząd. Stwierdza się również, że papież „może w każdej chwili zwolnić z urzędu, nawet tymczasowo, sędziów, którzy z powodu stwierdzonej niezdolności nie są w stanie wykonywać swoich obowiązków”.

CZYTAJ DALEJ

Przemyśl: pogrzeb Damiana Sobola, wolontariusza zabitego w Strefie Gazy

2024-04-20 13:26

[ TEMATY ]

pogrzeb

Przemyśl

Damian Sobol

pixabay

W Przemyślu odbyły się w sobotę, 20 kwietnia, uroczystości pogrzebowe śp. Damiana Sobola, wolontariusza zabitego w Strefie Gazy. Pośmiertnie został on odznaczony przez prezydenta RP Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Żałobnej Mszy św. przewodniczył bp Krzysztof Chudzio. - Przybyliśmy tutaj tak licznie, aby zamanifestować naszą wdzięczność, podziw i solidarność w przywiązaniu do tych wartości, którymi żył i dla których nie zawahał się nawet oddać życia nieustraszony wolontariusz Damian - powiedział.

Ceremonia pogrzebowa rozpoczęła się w Sanktuarium św. Józefa. Przed rozpoczęciem liturgii doradca prezydenta RP Dariusz Dudek przekazał na ręce matki zmarłego Damiana Sobola Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, którym pośmiertnie został on odznaczony przez Andrzeja Dudę „za wybitne zasługi w działalności na rzecz osób potrzebujących pomocy i wsparcia”.

CZYTAJ DALEJ

Co to znaczy, że Jezus jest Dobrym Pasterzem?

2024-04-20 16:36

[ TEMATY ]

Ewangelia

KUL

Centrum Heschela KUL

Zazwyczaj, gdy myślimy o Jezusie jako Dobrym Pasterzu, rysuje się przed nami bardzo sielski obraz – Jezus łagodnie trzyma na ramionach owieczkę. Tymczasem chodzi tu o coś innego. Po pierwsze o to, że Jezus utożsamia się z najbardziej pogardzaną grupą społeczną, porównywaną do nieczystych pogan. Po drugie o to, że Jezus naraża swoje życie w obronie owiec - podkreśla ks. prof. Mariusz Rosik w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na IV Niedzielę Wielkanocną 21 kwietnia, zwaną Niedzielą Dobrego Pasterza.

Beduini to koczownicze plemiona arabskie, które żyją jeszcze na pustynnych i górzystych terenach dawnej Palestyny. Zajmują się głównie wypasem owiec. Zadziwiające, że nawet kilkudziesięcioosobowa grupa Beduinów potrafi posługiwać się sobie tylko zrozumiałym językiem i pielęgnować właściwe im zwyczaje. Żyjąc z dala od miast i większych osiedli, wieczorami zasiadają przy ognisku przed swoimi namiotami, by długo rozmawiać, śpiewać, ale także trzymać straż nocną przy swych stadach. Niekiedy okazuje się to konieczne, gdyż zdarzają się przypadki kradzieży owiec albo ataku wilków. Izraelska prasa co jakiś czas podaje informacje o wzajemnym wykradaniu stad wśród różnych plemion beduińskich albo o ataku dzikich zwierząt. Niejeden pasterz postradał życie w obronie swych stad.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję