Reklama

Dwudziestoletnia „Camerata nova”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W 1984 r. ówczesny (i obecny) dyrektor Zamku Książąt Pomorskich Eugeniusz Kus utworzył Zespół Wokalistów i Instrumentalistów „Camerata Nova”. Nazwa ta stanowiła nawiązanie do działającego wcześniej Zespołu Smyczkowego Filharmoników Szczecińskich „Camerata Szczecińska”, a także przypomnienie późnorenesansowej „Cameraty Florenckiej”, skupiającej wówczas grono artystów rozmiłowanych w kulturze antyku. „Camerata Nova” wyspecjalizowała się początkowo w wykonywaniu muzyki dawnej, zwłaszcza z okresu baroku, by następnie poszerzyć swój repertuar, włączając doń szczególnie utwory kompozytorów współczesnych, w tym również tych działających w Szczecinie.
Od początku swego istnienia zespół, prezentując liczne dzieła muzyki sakralnej, bardzo często koncertował w świątyniach tak w Szczecinie i na terenie województwa zachodniopomorskiego, jak również podczas wielu gościnnych występów w kraju i za granicą, odnosząc znaczące sukcesy. Ostatnio obchodząca 20-lecie działalności „Camerata Nova”, wśród odbywających się z tej okazji koncertów, włączyła się także do organizowanego przez Zamek cyklu „Musica sacra”. Dwa koncerty z tego cyklu odbyły się w Arcybiskupim Wyższym Seminarium Duchownym w Szczecinie.
W sobotę 27 listopada 2004 r. w kościele seminaryjnym została wykonana Msza g-moll Johanna Sebastiana Bacha, będąca, według informacji Mikołaja Szczęsnego, zapowiadającego koncert, kompilacją kilku dzieł mszalnych lipskiego mistrza, jakiej dokonał dyrygent niemiecki Jochen A. Modess. On też poprowadził owo wykonanie, w którym udział wzięli: 17-osobowy Chór Kameralny „Geifvocal”, Zespół Instrumentalistów „Camerata Nova” oraz soliści: Maren Christine Roederer - sopran, Saskia Klump - alt, Niels Kruse - tenor, Bert Mano Temme - bas. Koncert był współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
W czwartą niedzielę Adwentu „Camerata Nova” wystąpiła w pełnym wokalno-instrumentalnym składzie pod dyrekcją swego założyciela i kierownika artystycznego Eugeniusza Kusa z udziałem solistów, którymi byli: Grażyna Flicińska-Panfil - sopran, Katarzyna Suska - mezzosopran, Wojciech Maciejowski - tenor, Jacek Janiszewski - bas. W programie znalazło się słynne oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla przedstawione w nieco skróconej postaci, w niemieckiej wersji językowej (na początku grudnia zespół prezentował je w Schwerinie). To trzyczęściowe dzieło oparte na tekstach biblijnych przedstawia przyjście Mesjasza, Jego śmierć i zmartwychwstanie oraz dokonane przez Niego zbawienie ludzkości. Kompozytor mieszkający przez większą część życia w Anglii skomponował Mesjasza w ciągu dwóch tygodni dla irlandzkiego Dublina i tamże odbyło się jego prawykonanie w 1742 r., wzbudzając entuzjastyczny zachwyt. Odtąd każda prezentacja dzieła staje się prawdziwym muzycznym świętem dla melomanów, zwłaszcza tych, u których nie tylko zaspokaja ono potrzeby estetyczne, lecz rozbudza także uczucia religijne. Jego starannie przygotowane wykonanie przez „Cameratę Novą” i solistów nacechowane było precyzją i umiejętnie wyważoną ekspresją, dostarczając licznie zebranym w seminaryjnym kościele słuchaczom wiele pięknych przeżyć. Zawdzięczać je należy w dużej mierze zaangażowaniu ze strony Eugeniusza Kusa. Miłym akcentem stał się moment udekorowania go Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, co nastąpiło bezpośrednio po zakończeniu koncertu.
Prezentacją wspaniałego dzieła oratoryjnego Haendla uwieńczyła „Camerata Nova” obchody 20-lecia swej działalności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Casa Polonia - Program

Szczegółowy plan realizacji projektu

Od godz. 8.00 do 19.00 - Czynna kwatera polska, Istituto Salesiano Teresa Gerini, Via Tiburtina, 994, 00156 Roma RM, WłochyLink otwiera sie w nowej karcieLink otwiera sie w nowej karcie.
CZYTAJ DALEJ

Święty Szarbel - wzór modlitwy

Poświęcił całe swoje życie, by adorować Boga.

Święty Szarbel, eremita z Libanu, promieniuje na wiernych przykładem prostoty i pokory. Urodził się w ubogiej maronickiej rodzinie, w niewielkiej wiosce w górach Libanu. Już jako dziecko odznaczał się pobożnością i zamiłowaniem do modlitwy, co zrodziło w nim pragnienie poszukiwania Boga w ciszy. Zrealizował je, wstępując w 1851 r. do maronickich antonianów w Maifug, później przeniósł się do klasztoru w Annaja, gdzie – pomijając czas studiów filozoficzno-teologicznych – przebywał do 1875 r. W tym roku udał się także do górskiej samotni, gdzie odseparowany niemal od wszystkiego, co ziemskie, spędził pozostałe 23 lata życia.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusz Młodych ma swój polski hymn!

Przez ostatnie tygodnie praca trwała również w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Z inicjatywy Fundacji Nic Niemożliwego spotkało się tam ponad 20 osób, których łączy zamiłowanie do muzyki i chęć wielbienia nią Boga. Wspólnymi siłami stworzyli wyjątkowy utwór Otwieram serce, który stał się polskim hymnem Jubileuszu Młodych. Zaangażowali się w to wyjątkowi artyści: anMari, Anatom oraz Zespół Uwielbiamy, a nas poproszono o objęcie projektu patronatem.

Utwór powstał, aby pomóc Młodym jeszcze lepiej przygotować się do obchodów Roku Jubileuszowego. Tekst zawiera wersy z Pisma Świętego, które w wyjątkowy sposób nawiązują do hasła Pielgrzymi Nadziei i przypominają o tym, że w Bogu można znaleźć bezpieczeństwo, szczęście, wiarę, nadzieję i miłość. Jest zwrotka rapowa, zachwycający wokal, chórki, wpadająca w ucho melodia... Czego chcieć więcej?
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję