Reklama

Nowe niebo i nowa ziemia

9 grudnia br. w Politechnice Łódzkiej odbyło się 16 spotkanie w ramach konwersatorium Bóg i nauka. Wykład pt. Koniec świata wygłosił ks. dr Jan Piszczan, adiunkt w Instytucie Pedagogiki cieszyńskiej filii Uniwersytetu Śląskiego. Spotkanie konwersatoryjne objął swym patronatem prof. dr hab. inż. Jan Krysiński - rektor Politechniki Łódzkiej.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Nauka proroków Starego Testamentu koncentruje się przede wszystkim wokół tajemnicy Boga i osoby Mesjasza. Erę mesjańską ukazywali oni jako czas zbawienia, obejmujący wszystkich ludzi. Zwracając się ku przyszłości, zapowiadali również dzień Sądu Boga nad grzesznikami oraz mające nadejść Królestwo Niebieskie. Wizje proroków skrywają tajemniczą, bliżej niezbadaną rzeczywistość, którą prorok Izajasz nazywa nowym niebem i nową ziemią. „Mężowie Boży”, jak określano proroków, nie mówią jednak wyraźnie o zniszczeniu obecnego świata i zastąpieniu go innym, nowym, doskonalszym. Tę ideę podejmuje dopiero literatura apokaliptyczna, powstająca między 200 r. przed Chrystusem a 800 r. po Chrystusie.
Pisma apokaliptyczne, połączone z napomnieniami i pouczeniami, wypełniają wizję tego, co ma nastąpić. Apokaliptykę można nazwać literaturą rozpaczy i nadziei zarazem. Autorzy apokalips to ludzie świetnie wykształceni, znający historię Izraela oraz wiedzę ezoteryczną i magiczną. W swych tekstach chętnie łączą wydarzenia historyczno-zbawcze z wielkimi poruszeniami natury.
Wyrażeniami używanymi przez proroków i apokaliptyków posługuje się Chrystus, aby obrazowo przedstawić interwencję Boga w Dniu Ostatecznym. Elementem związanym z objawieniem się potęgi Boga będzie ogień ogarniający cały świat. Opisy kosmicznego pożaru na końcu czasów znajdują się w Drugim Liście św. Piotra i w czwartym rozdziale Ewangelii według św. Mateusza. Płomienie ogarniające Kosmos stanowią tło do pojawienia się Syna Człowieczego. Ogień towarzyszący powtórnemu przyjściu Chrystusa unicestwi przede wszystkim zło moralne, nie naruszając fizycznej strony istnienia. Bóg stworzył świat nie po to, by go zniszczyć, lecz, aby dokonać w nim radykalnej odnowy, przemiany, udoskonalenia.
W pewnym stopniu eschatyczny ogień Dnia Pańskiego dosięga nas już teraz, gdy rozstrzygamy: wspólnota z Bogiem czy oddalenie od Niego. W tej perspektywie wydarzenia Sądu Ostatecznego stają się naszym udziałem w teraźniejszości. Symbolika ognia odnosi się również do ostatecznego konfliktu pomiędzy królestwem Boga a królestwem Szatana, które zostanie definitywnie pokonane. Końcowy triumf Chrystusa i tych wszystkich, którzy dochowają Mu wierności, przedstawia Apokalipsa św. Jana.
Dla chrześcijan prawdziwa pełnia czasu nastąpi wtedy, gdy obecność Boga przepełni całą przeszłą i przyszłą ludzkość. Stanie się tak w ostatecznym odrodzeniu rodzaju ludzkiego, czyli w zmartwychwstaniu ciał podczas powtórnego przyjścia Chrystusa w chwale na końcu czasów.
Ostatni ułamek czasu będzie zawierał dostatecznie dużo informacji i mocy obliczeniowej, aby wskrzeszeni zostali wszyscy poprzednio żyjący. Kiedy skończy się czas i przestrzeń, wszyscy zmarli obudzą się - zgodnie z tym, co mówi Biblia.
Drugie przyjście Chrystusa będzie wypełnieniem i doprowadzeniem do końca świętej historii zbawienia. Grzech i śmierć zostaną pokonane. Człowiek powróci do przyjaźni z Bogiem, który będzie „Wszystkim we wszystkich”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ukazało się polskie tłumaczenie dekretu ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych

2025-04-16 16:52

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.

„Secundum probatum Ecclesiae morem, sacerdoti cuilibet Missam celebranti aut concelebranti licei stipem oblatam recipere, ut iuxta certam intentionem Missam applicet” - „Zgodnie z uznanym przez Kościół zwyczajem, każdemu kapłanowi celebrującemu albo koncelebrującemu Mszę Świętą wolno przyjąć ofiarę złożoną po to, by odprawił Mszę Świętą według określonej intencji” (kan. 945 § 1 KPK).
CZYTAJ DALEJ

Tajemnice Daniela Obajtka

2025-04-16 10:13

[ TEMATY ]

książka

Obajtek Daniel

Daniel Obajtek

PKN Orlen

Daniel Obajtek

Daniel Obajtek

Za zgodą Wydawnictwa Czarna Skrzynka publikujemy fragmenty rozmowy Daniela Obajtka i Wiktora Świetlika, czyli książki “Daniel Obajtek. Jeszcze nie skończyłem”.

Jak wygląda dzień prezesa Orlenu?
CZYTAJ DALEJ

Łódź: przygotowano oleje na Mszę Krzyżma

2025-04-16 19:20

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

W Wielki Czwartek - 17 kwietnia br. o godz. 10:00 - w łódzkiej bazylice archikatedralnej kapłani pod przewodnictwem księży biskupów będą celebrować Mszę Krzyżma, w czasie której metropolita łódzki pobłogosławi Oleje Święte - Olej Krzyżma, Olej Chorych oraz Olej Katechumenów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję