Reklama

Zrozumieć Mszę św.

Przeistoczenie - przemiana chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa

Niedziela kielecka 48/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Szczególnym momentem Mszy św. jest ta część modlitwy eucharystycznej, która bezpośrednio wiąże się z przypomnieniem i uobecnieniem gestu Jezusa z Wieczernika, który wziąwszy chleb i wino wypowiedział słowa: „To jest Ciało Moje..., to jest Krew Moja...”.
Tę część modlitwy eucharystycznej otwiera prośba zwana epiklezą. Jej nazwa pochodząca z języka greckiego (od słowa epikaleo), oznacza wezwanie skierowane do Boga Ojca, aby zesłał na dary chleba i wina moc Ducha Świętego, który je przemieni w Ciało i Krew Chrystusa. Po przeistoczeniu czyli konsekracji, zanosimy do Boga jeszcze jedną epiklezę - prośbę, aby Duch Święty uświęcił i w miłości zjednoczył Chrystusem oraz z innymi ludźmi tych, którzy będą przyjmować Ciało i Krew Zbawiciela.
Po epiklezie następuje w każdej modlitwie eucharystycznej opowiadanie o ustanowieniu i konsekracja. Początkowy fragment tego opowiadania jest inny w każdej modlitwie, natomiast same słowa Chrystusa Pana brzmią jednakowo we wszystkich dziesięciu modlitwach eucharystycznych, przy czym zapis tych słów opiera się na relacjach ewangelistów - Marka, Mateusza i Łukasza oraz św. Pawła (1 Kor 11, 23-25).
„Poprzez słowa i czynności Chrystusa dokonuje się Ofiara, jaką sam Chrystus ustanowił podczas Ostatniej Wieczerzy, kiedy swoje Ciało i Krew złożył w darze pod postaciami chleba i wina, dał je Apostołom do spożywania i picia oraz polecił im uwieczniać to samo misterium” (OWMR 79 d). Po przeistoczeniu i ukazaniu wiernym konsekrowanych postaci kapłan wypowiada słowa wprowadzające do aklamacji wiernych: Oto wielka tajemnica wiary, albo: Uwielbiajmy tajemnicę wiary, albo: Wielka jest tajemnica naszej wiary, albo wreszcie: Tajemnica wiary. Odpowiedź wiernych (różna w zależności od słów kapłana) jest wyznaniem wiary w misterium śmierci i zmartwychwstania Chrystusa oraz wyrazem oczekiwania na Jego ponowne przyjście.
W imieniu zgromadzonych wokół Ciała i Krwi Pana, kapłan wypowiada dalszą część modlitwy eucharystycznej. Jest to najpierw tzw. anamneza czyli upamiętnienie głównych wydarzeń z życia Chrystusa: Jego męki, śmierci i uwielbienia, a także złożenie Bogu Ojcu w darze Ciała i Krwi Jego Syna. Kościół, zwłaszcza tu i teraz zgromadzony w Duchu Świętym, składa Ojcu nieskalaną Ofiarę.
Po tym następują modlitwy wstawiennicze - w zjednoczeniu z całym Kościołem w niebie i na ziemi składamy Ofiarę za wszystkich żywych i zmarłych członków wspólnoty wiernych, wdzięczni za Odkupienie dokonane przez Chrystusa.
Modlitwę eucharystyczną kończy uroczysta doksologia (od greckich terminów: doksa- chwała i logos - słowo) - to fomuła wyrażająca chwałę, uwielbienie Boga Trójjedynego: Ojca, przez Chrystusa, w Duchu Świętym.
Aklamacja Amen- od hebrajskiego rdzenia aman - wyraża zgodę, potwierdzenie ze strony zgromadzenia modlitwy, jaką w jego imieniu kapłan zaniósł do Boga. Św. Augustyn uczył, że powiedzieć Amen to złożyć podpis pod jakimś dokumentem (czasem mówimy: podpisuję się pod tym obiema rękami...). Aby wierni mogli szczerze i prawdziwie wypowiedzieć swoje Amen na koniec modlitwy, muszą być spełnione dwa warunki.
Pierwszy warunek - ze strony kapłana przewodniczącego Mszy św. Powinien on tę modlitwę wypowiadać z głęboką wiarą w to, co modlitwa wyraża; ze świadomością, że stoi przed Bogiem, przed obliczem Jego majestatu. Konieczna jest poprawna dykcja, wolne, spokojne tempo wypowiadania modlitwy, bez pośpiechu czy zniekształcania słów (np. z powodu wady wymowy, albo braku zębów - trzeba je w miarę możności naprawić!), nie powinno być w słowach modlitwy kapłana ckliwej, czułostkowej dewocji, ani patosu, który by wiernych raził i utrudniał im złączenie się ze słowami kapłana.
Drugi warunek muszą spełnić wszyscy zgromadzeni: w modlitwę kapłana trzeba się wsłuchiwać i podejmować wynikający z wiary wysiłek, aby tę modlitwę uczynić swoją, aby ona miała oddźwięk w moim sercu; aby trwać w zjednoczeniu w Bogiem, przez Jezusa Chrystusa. Bez tego wysiłku wiary i skupienia słowa modlitwy przebrzmią bez skutku w sercach. Niech więc i kapłanowi i wiernym przyświeca podczas każdej modlitwy starochrześcijańska zasada sformułowana przez św. Benedykta w jego Regule zakonnej (rozdz. 19): „Tak stójmy przed Bogiem [podczas modlitwy] aby nasza myśl zgadzała się ze słowami, jakie wypowiadają usta”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +13 -6

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Co chciałbym zmienić w moim dawaniu świadectwa o Jezusie?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Magdalena Pijewska/Niedziela

Rozważania do Ewangelii Mt 7, 6.12-14.

Wtorek, 25 czerwca

CZYTAJ DALEJ

Kielce: siostry boromeuszki odchodzą z seminarium, a tym samym z diecezji

2024-06-25 12:51

[ TEMATY ]

boromeuszki

diecezja.kielce.pl

Decyzją matki generalnej Zgromadzenia Sióstr Miłosierdzia św. Karola Boromeusza, siostry boromeuszki odchodzą z Kielc, a tym samym z diecezji kieleckiej - po 32 latach zostaje zlikwidowana placówka zgromadzenia w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach.

Do Kielc siostry boromeuszki sprowadził śp. biskup Stanisław Szymecki. Wówczas, oprócz posługi w Domu Biskupim (którą dwie siostry pełniły do śmierci następcy bp. Szymeckiego, czyli śp. bp. Kazimierza Ryczana), dwie kolejne boromeuszki rozpoczęły pracę w Wyższym Seminarium Duchownym w Kielcach.

CZYTAJ DALEJ

Bp Jezierski wydał edykt ws. procesu beatyfikacyjnego "doktor Oli"

2024-06-25 12:43

[ TEMATY ]

Aleksandra Gabrysiak

Adobe Stock

Edykt zawiadamiający o inicjatywie rozpoczęcia procesu beatyfikacyjnego lek. med. Aleksandry Gabrysiak - „doktor Oli” - wydał biskup elbląski Jacek Jezierski. Wcześniej nihil obstat na prowadzenie procesu udzieliła Dykasteria Spraw Kanonizacyjnych. Pozytywną opinię wyraziła również Konferencja Episkopatu Polski.

Bp Jezierski w swoim edykcie przypomina sylwetkę "doktor Oli" - Aleksandry Gabrysiak - świeckiej konsekrowanej, lekarki, opiekunki chorych, działaczki społecznej a także adopcyjnej matki, zamordowanej wraz z córką przez jedną z osób, której udzieliła wsparcia.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję