Reklama

Polska

Częstochowa: odbyło się sympozjum naukowe z okazji 50-lecia otwarcia Soboru Watykańskiego II

[ TEMATY ]

Częstochowa

spotkanie

Ks. Mariusz Frukacz

Sympozjum naukowe

Sympozjum naukowe

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Myśl teologiczna i duszpasterska Soboru Watykańskiego II oraz realizacja nauki soborowej w Kościele naszych czasów były przedmiotem refleksji uczestników sympozjum naukowego, które odbyło się 1 grudnia w Wyższym Seminarium Duchownym w Częstochowie.

Sympozjum rozpoczęło się Mszą św. w kościele seminaryjnym pw. Jezusa Chrystusa Najwyższego i Wiecznego Kapłana, której przewodniczył abp Zygmunt Zimowski – przewodniczący Papieskiej Rady ds. Duszpasterstwa Chorych i Służby Zdrowia, który uczestnikom sympozjum przesłał słowa pozdrowienia i błogosławieństwa od Benedykta XVI. Mszę św. koncelebrowali m. in. abp Wacław Depo metropolita częstochowski, biskupi pomocniczy archidiecezji częstochowskiej: Antoni Długosz i Jan Wątroba i kapłani – prelegenci na sympozjum.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

- Nie ma nic piękniejszego niż wpaść w sieci Ewangelii. Nie ma nic piękniejszego niż poznać Jezusa i opowiadać o Nim wszystkim - przypomniał słowa Benedykta XVI na początku Eucharystii abp Depo witając uczestników sympozjum.

W homilii metropolita częstochowski podkreślił, że „Rok Wiary jest sposobnością, aby zgłębić nie tylko Pismo Święte, ale również prawdy zapisane w dokumentach Soboru Watykańskiego II i Katechizmie Kościoła Katolickiego”.- Te księgi nie są rodzajem muzeum i skansenem, pomimo upływu lat, ale domem i szkołą wiary ewangelicznej - mówił metropolita częstochowski.

„Wierzyć to zgodzić się na osobiste przylgnięcie do Chrystusa” - kontynuował abp Depo.

Metropolita częstochowski podkreślił znaczenie relacji wiary i rozumu. Dużo miejsca poświęcił także sprawie modlitwy, o której powiedział, że „jest spotkaniem dwóch pragnień. Jest spotkaniem Serca Bożego i serca ludzkiego”.

Abp Depo przypomniał również współczesnych świadków wiary i nadziei: kard. François-Xavier Nguyęn Van Thuân i kard. Adama Kozłowieckiego.- Naszym czasom bardzo potrzebne jest ich świadectwo. Potrzebne jest nam otwarcie się na nadzieję, która zawsze jest otwarciem na innych - mówił abp Depo.

Reklama

Metropolita częstochowski wskazał także na postać ks. Piotra Skargi z racji odbywającego się w tym dniu również w Seminarium sympozjum katechetycznego nt. „Ks. Piotr Skarga – obrońca wiary i nauczyciel miłości Ojczyzny”. – Kto Ojczyźnie swojej służy sam sobie służy- przypomniał słowa ks. Skargi abp Wacław Depo.

Następnie w Auli Jana Pawła II uczestnicy wysłuchali referatów na temat wybranych dokumentów soborowych oraz myśli teologicznej i duszpasterskiej Soboru.

O Kościele i powołaniu człowieka w świetle konstytucji „Gaudium et spes” mówił abp dr Zygmunt Zimowski – przewodniczący Papieskiej Rady ds. Duszpasterstwa Chorych i Służby Zdrowia.- Powołaniem Kościoła jest kontynuowanie dzieła zapoczątkowanego przez Chrystusa. Ważna jest tutaj również troska o prawdę- mówił abp Zimowski.

Przewodniczący Papieskiej Rady ds. Duszpasterstwa Chorych i Służby Zdrowia podkreślił, że „odczytując Ewangelię Sobór uwzględnił kontekst czasów współczesnych”- Zaangażowanie w sprawy świata jest integralnym elementem powołania chrześcijańskiego- mówił abp Zimowski.

Prelegent zwrócił, uwagę również na soborową koncepcję człowieka i godności człowieka, która „płynie z faktu stworzenia i odkupienia”- Papieże soborowi od Jana XXIII do Benedykta XVI przypominają, że poznanie Boga prowadzi do poznania człowieka i poznanie człowieka prowadzi do poznania Boga- podkreślił hierarcha.

Następnie ks. dr hab. Janusz Królikowski podjął refleksję nad tematem „Objawienie a posłuszeństwo wiary w świetle Konstytucji „Dei verbum”. – Sobór Watykański II był egzorcyzmem zaproponowanym przez Kościół światu współczesnemu- podkreślił ks. Królikowski.

Prelegent zwrócił uwagę, że „w każdym dokumencie soborowym znajdujemy odniesienie do wiary”- Wiara jako posłuszeństwo jest czynem a nie jest czymś biernym- mówił ks. Królikowski.

Reklama

„Bardzo ważna jest egzystencja z wiary, świadectwo”- kontynuował prelegent.

Ks. dr Teofil Siudy omówił „maryjny wymiar Kościoła w Konstytucji 'Lumen gentium'”. Wskazał na dwa tematy „Lumen gentium”, a mianowicie na Maryję, jako „pierwowzór Kościoła” oraz na to, że Maryja jest Matką w porządku łaski. – Macierzyństwo Maryi w ekonomii łaski trwa nieustannie - mówił ks. Siudy.

Na sympozjum została zaprezentowana również tematyka posoborowej reformy liturgii eucharystycznej według zaleceń zawartych w konstytucji „Sacrosanctum Concilium”, którą omówił o. dr Piotr Polek OSPPE.

Prelegent wskazał na konieczność „ożywienia autentycznej świadomości liturgicznej”- Czynne i owocne uczestnictwo w celebracji liturgicznej zakłada wiarę- mówił o. Polek.

Natomiast ks. dr Jerzy Bielecki – przewodniczący Oddziału Częstochowskiego Polskiego Towarzystwa Teologicznego powiedział o współodpowiedzialności Kościoła za wychowanie młodego pokolenia jako przesłanie wypływające z Deklaracji o wychowaniu chrześcijańskim „Gravissimum educationis”. – Przedmiotem chrześcijańskiego wychowania jest cały człowiek. Punktem wyjścia jest godność osoby ludzkiej i godność Dziecka Bożego – mówił ks. Bielecki.

Prelegent wskazał na „obecne w naszych czasach niebezpieczeństwo relatywizmu i postawę permisywizmu jako praktycznej konsekwencji relatywizmu”.

Ks. Bielecki podkreślił służebną funkcję Kościoła w procesie wychowania – Potrzebna jest szkoła katolicka budująca wychowanie na antropologii chrześcijańskiej- zakończył ks. Bielecki.

Na zakończenie sympozjum abp Wacław Depo, metropolita częstochowski i przewodniczący Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP przedstawił dekret „Inter mirifica” jako „soborowy impuls dla ewangelizacji przez środki masowego przekazu”. – Sobór pokazał personalistyczny wymiar społecznego komunikowania - mówił abp Depo.

Reklama

Metropolita częstochowski przypomniał główne założenia dekretu „Inter mirifica”, a mianowicie: formowanie prawidłowego odbioru mediów, stosowanie zasad moralnych w ich funkcjonowaniu, ochronę młodzieży przed negatywnym wpływem mediów. – Niestety dziś w mediach dominują prawa rynku a nie prymat zasad moralnych- podkreślił abp Depo.

Przewodniczący Rady ds. Środków Społecznego Przekazu KEP odniósł się również do sprawy funkcjonowania Kościoła w mass mediach – Trzeba ewangelizować przez media, ale również ewangelizować świat mediów. Stąd konieczność dobrego poznania mediów - zakończył abp Depo.

Organizatorem Sympozjum było Polskie Towarzystwo Teologiczne Oddział w Częstochowie. Patronat medialny nad sympozjum objęli: tygodnik katolicki „Niedziela” i Archidiecezjalne Radio „Fiat”.

Oddział PTT w Częstochowie istnieje od 1997 roku.

W pracach Soboru Watykańskiego II czynny udział brali m. in. biskupi częstochowscy: Zdzisław Goliński, Stefan Bareła, Tadeusz Szwagrzyk. Ostatnim żyjącym uczestnikiem Soboru Watykańskiego II z archidiecezji częstochowskiej jest o. Jerzy Tomziński – paulin.

2012-12-01 19:49

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bliżej Chrystusa, bliżej siebie

Niedziela lubelska 10/2020, str. VI

[ TEMATY ]

ekumenizm

spotkanie

Lublin Ekumeniczny 2020

Grzegorz Jacek Pelica

Biskupi zachęcali do prowadzenia rozmów na fundamencie miłości

Biskupi zachęcali do prowadzenia rozmów na fundamencie miłości

W ramach inauguracji programu Lublin Ekumeniczny 2020. Ludzie i formy dialogu. Ku Jerozolimie odbyła się debata biskupów chrześcijańskich, w której udział wzięli prawosławny abp Abel, bp Jan Cieślar z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz abp Stanisław Budzik.

Mówiąc o dialogu człowieka z Bogiem (pisaliśmy o tym w wydaniu z datą 1 marca), biskupi poprowadzili słuchaczy do dialogu między ludźmi. Na pytanie ks. Sławomira Pawłowskiego o marzenia i oczekiwania co do dialogu między Kościołami, abp Budzik przywołał przestrzenie dialogu po Vaticanum II i posłudze Pawła VI. Wskazał na znaczenie III Synodu Archidiecezji Lubelskiej, który będzie praktyczną realizacją dialogu. – Do asystowania Synodowi chcę zaprosić naszych braci z innych Kościołów, abyśmy mogli się od siebie uczyć i poznawać się. Im bliżej będziemy Chrystusa, tym bliżej będziemy siebie – podkreślił metropolita lubelski.

CZYTAJ DALEJ

Św. Wojciech, Biskup, Męczennik - Patron Polski

Niedziela podlaska 16/2002

Obok Matki Bożej Królowej Polski i św. Stanisława, św. Wojciech jest patronem Polski oraz patronem archidiecezji gnieźnieńskiej, gdańskiej i warmińskiej; diecezji elbląskiej i koszalińsko-kołobrzeskiej. Jego wizerunek widnieje również w herbach miast. W Gnieźnie, co roku, w uroczystość św. Wojciecha zbiera się cały Episkopat Polski.

Urodził się ok. 956 r. w czeskich Libicach. Ojciec jego, Sławnik, był głową możnego rodu, panującego wówczas w Niemczech. Matka św. Wojciecha, Strzyżewska, pochodziła z nie mniej znakomitej rodziny. Wojciech był przedostatnim z siedmiu synów. Ks. Piotr Skarga w Żywotach Świętych tak opisuje małego Wojciecha: "Będąc niemowlęciem gdy zachorował, żałość niemałą rodzicom uczynił, którzy pragnąc zdrowia jego, P. Bogu go poślubili, woląc raczej żywym go między sługami kościelnymi widząc, niż na śmierć jego patrzeć. Gdy zanieśli na pół umarłego do ołtarza Przeczystej Matki Bożej, prosząc, aby ona na służbę Synowi Swemu nowego a maluczkiego sługę zaleciła, a zdrowie mu do tego zjednała, wnet dzieciątko ozdrowiało". Był to zwyczaj upraszania u Pana Boga zdrowia dla dziecka, z zobowiązaniem oddania go na służbę Bożą.

Św. Wojciech kształcił się w Magdeburgu pod opieką tamtejszego arcybiskupa Adalbertusa. Ku jego czci przyjął w czasie bierzmowania imię Adalbertus i pod nim znany jest w średniowiecznej literaturze łacińskiej oraz na Zachodzie. Z Magdeburga jako dwudziestopięcioletni subdiakon wrócił do Czech, przyjął pozostałe święcenia, 3 czerwca 983 r. otrzymał pastorał, a pod koniec tego miesiąca został konsekrowany na drugiego biskupa Pragi.

Wbrew przyjętemu zwyczajowi nie objął diecezji w paradzie, ale boso. Skromne dobra biskupie dzielił na utrzymanie budynków i sprzętu kościelnego, na ubogich i więźniów, których sam odwiedzał. Szczególnie dużo uwagi poświęcił sprawie wykupu niewolników - chrześcijan. Po kilku latach, rozdał wszystko, co posiadał i udał się do Rzymu. Za radą papieża Jana XV wstąpił do klasztoru benedyktynów. Tu zaznał spokoju wewnętrznego, oddając się żarliwej modlitwie.

Przychylając się do prośby papieża, wiosną 992 r. wrócił do Pragi i zajął się sprawami kościelnymi w Czechach. Ale stosunki wewnętrzne się zaostrzyły, a zatarg z księciem Bolesławem II zmusił go do powtórnego opuszczenia kraju. Znowu wrócił do Włoch, gdzie zaczął snuć plany działalności misyjnej. Jego celem misyjnym była Polska. Tu podsunięto mu myśl o pogańskich Prusach, nękających granice Bolesława Chrobrego.

W porozumieniu z Księciem popłynął łodzią do Gdańska, stamtąd zaś morzem w kierunku ujścia Pregoły. Towarzyszem tej podróży był prezbiter Benedykt Bogusz i brat Radzim Gaudent. Od początku spotkał się z wrogością, a kiedy mimo to próbował rozpocząć pracę misyjną, został zabity przez pogańskiego kapłana. Zabito go strzałami z łuku, odcięto mu głowę i wbito na żerdź. Cudem uratowali się jego dwaj towarzysze, którzy zdali w Gnieźnie relację o męczeńskiej śmierci św. Wojciecha. Bolesław Chrobry wykupił jego ciało i pochował z należytymi honorami. Zginął w wieku 40 lat.

Św. Wojciech jest współpatronem Polski, której wedle legendy miał także dać jej pierwszy hymn Bogurodzica Dziewica. Po dziś dzień śpiewa się go uroczyście w katedrze gnieźnieńskiej. W 999 r. papież Sylwester II wpisał go w poczet świętych. Staraniem Bolesława Chrobrego, papież utworzył w Gnieźnie metropolię, której patronem został św. Wojciech. Około 1127 r. powstały słynne "drzwi gnieźnieńskie", na których zostało utrwalonych rzeźbą w spiżu 18 scen z życia św. Wojciecha. W 1928 r. na prośbę ówczesnego Prymasa Polski - Augusta Kardynała Hlonda, relikwie z Rzymu przeniesiono do skarbca katedry gnieźnieńskiej. W 1980 r. diecezja warmińska otrzymała, ufundowany przez ówczesnego biskupa warmińskiego Józefa Glempa, relikwiarz św. Wojciecha.

W diecezji drohiczyńskiej jest także kościół pod wezwaniem św. Wojciecha w Skibniewie (dekanat sterdyński), gdzie proboszczem jest obecnie ks. Franciszek Szulak. 4 kwietnia 1997 r. do tej parafii sprowadzono z Gniezna relikwie św. Wojciecha. 20 kwietnia tegoż roku odbyły się w parafii diecezjalne obchody tysiąclecia śmierci św. Wojciecha.

CZYTAJ DALEJ

Japonia: ok. 420 tys. rodzimych katolików i ponad pół miliona wiernych-imigrantów

2024-04-23 18:29

[ TEMATY ]

Japonia

Katolik

Karol Porwich/Niedziela

Trwająca obecnie wizyta "ad limina Apostolorum" biskupów japońskich w Watykanie stała się dla misyjnej agencji prasowej Fides okazją do przedstawienia dzisiejszego stanu Kościoła katolickiego w Kraju Kwitnącej Wiśni i krótkiego przypomnienia jego historii. Na koniec 2023 mieszkało tam, według danych oficjalnych, 419414 wiernych, co stanowiło ok. 0,34 proc. ludności kraju wynoszącej ok. 125 mln. Do liczby tej trzeba jeszcze dodać niespełna pół miliona katolików-imigrantów, pochodzących z innych państw azjatyckich, z Ameryki Łacińskiej a nawet z Europy.

Posługę duszpasterską wśród miejscowych wiernych pełni 459 kapłanów diecezjalnych i 761 zakonnych, wspieranych przez 135 braci i 4282 siostry zakonne, a do kapłaństwa przygotowuje się 35 seminarzystów. Kościół w Japonii dzieli się trzy prowincje (metropolie), w których skład wchodzi tyleż archidiecezji i 15 diecezji. Mimo swej niewielkiej liczebności prowadzi on 828 instytucji oświatowo-wychowawczych różnego szczebla (szkoły podstawowe, średnie i wyższe i inne placówki) oraz 653 instytucje dobroczynne. Liczba katolików niestety maleje, gdyż jeszcze 10 lat temu, w 2014, było ich tam ponad 20 tys. więcej (439725). Lekki wzrost odnotowały jedynie diecezje: Saitama, Naha i Nagoja.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję