Reklama

Niedziela Częstochowska

Orzeł Biały w drodze ku Niepodległości

Orzeł Biały w drodze ku Niepodległości" to tytuł wystawy obecnej w Muzeum i Medali Jana Pawła II w Częstochowie. Kolekcja Ireneusza Banaszkiewicza wpisuje się w obchody Stulecia Odzyskania Niepodległości.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Orzeł Biały w drodze ku Niepodległości” - to tytuł wystawy, którą można oglądać do 7 marca 2018 r. w Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II w Częstochowie. Uroczyste otwarcie wystawy, nad którą objął honorowy patronat Prezydent RP Andrzej Duda, odbyło się 7 lutego br.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na wystawie można obejrzeć ponad sześciuset orłów wojskowych zebranych przez częstochowskiego kolekcjonera Ireneusza Banaszkiewicza. Kolekcja zawiera także m.in. oryginalne fotografie, guziki z mundurów, dokumenty czy biżuterię patriotyczną

W wydarzeniu wzięli udział m. in. przedstawiciele władz samorządowych, Parlamentu RP, instytucji społecznych, kultury i edukacji. Metropolitę częstochowskiego abp. Wacława Depo reprezentował biskup pomocniczy archidiecezji częstochowskiej Andrzej Przybylski.

Otwierając wystawę założyciel i dyrektor muzeum Krzysztof Witkowski podkreślił, że ta wystawa wpisuje się w obchody 100 – rocznicy odzyskania Niepodległości przez Polskę. Dodał również, że ma nadzieję, iż dla uczniów szkół województwa śląskiego i mieszkańców Częstochowy będzie ona piękną lekcją historii.

W swoim liście nadesłanym na uroczyste otwarcie wystawy abp Wacław Depo podkreślił, że „rok 2018 jest nam „zadany” nie tylko do świętowania 100-rocznicy odzyskania Niepodległości Polski, ale również dla odpowiedzialności osobistej i wspólnotowej na jej „dziś” i „jutro”.

Metropolita częstochowski zaznaczył, że „ta wystawa to jedna z pierwszych w Częstochowie, w roku 2018 „lekcja odzyskiwania pamięci narodowej”.

Reklama

„Jest ona bowiem rodzajem siły duchowej, która świadczy o naszej historii i jej bohaterach”. – napisał metropolita częstochowski.

Abp Depo przypomniał również tezę krakowskiej szkoły z XIX i XX wieku, że Rzeczpospolitą zgubiły trzy wolności: „liberum veto” – wolność wetowania ustaw służących Narodowi; „liberum mentiri” – wolność oszukiwania społeczeństwa oraz „liberum infamare” – wolność zniesławiania.

„Wystawę należy odczytać jako zaproszenie do „wejścia w głąb” dziejów Narodu, aby przez swoje życie „być w prawdzie” i dobrze świadczyć o Polsce”. – podkreślił abp Depo.

2018-02-08 14:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół i niepodległość

Niedziela warszawska 18/2018, str. VI

[ TEMATY ]

Kościół

Warszawa

konferencja

niepodległość

100‑lecie niepodległości

Andrzej Tarwid

W konferencji „Czy Polska poradzi sobie bez Kościoła” udział wzięli klerycy z 6 afiliowanych przy PWTW seminariów duchownych oraz studenci Collegium Joanneum

W konferencji „Czy Polska poradzi sobie bez Kościoła” udział wzięli klerycy z 6 afiliowanych przy PWTW seminariów duchownych oraz studenci Collegium Joanneum

Silny związek między polskością a katolicyzmem trwał przez wieki. Więź ta nie osłabła nawet wtedy, gdy państwa nie było. Czy więc Polska poradzi sobie bez Kościoła? – zastanawiano się na konferencji zorganizowanej przez Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie

W tym roku świętujemy 100.rocznicę odzyskania niepodległości. Zanim do tego doszło w listopadzie 1918 r., już kilkanaście miesięcy wcześniej w Warszawie spotkali się biskupi ze wszystkich trzech zaborów. Zebranie hierarchów było poświęcone tylko jednemu tematowi: Jak powinien funkcjonować Kościół w wolnej Rzeczypospolitej?

CZYTAJ DALEJ

Święty ostatniej godziny

Niedziela przemyska 15/2013, str. 8

[ TEMATY ]

święty

pl.wikipedia.org

Nawiedzając pewnego dnia przemyski kościół Ojców Franciszkanów byłem świadkiem niecodziennej sytuacji: przy jednym z bocznych ołtarzy, wśród rozłożonych książek, klęczy młoda dziewczyna. Spogląda w górę ołtarza, jednocześnie pilnie coś notując w swoim kajeciku. Pomyślałem, że to pewnie studentka jednej z artystycznych uczelni odbywa swoją praktykę w tutejszym kościele. Wszak franciszkański kościół, dzisiaj mocno już wiekowy i „nadgryziony” zębem czasu, to doskonałe miejsce dla kontemplowania piękna sztuki sakralnej; wymarzone miejsce dla przyszłych artystów, ale także i miłośników sztuki sakralnej. Kiedy podszedłem bliżej ołtarza zobaczyłem, że dziewczyna wpatruje się w jeden obraz górnej kondygnacji ołtarzowej, na którym przedstawiono rzymskiego żołnierza trzymającego w górze krucyfiks. Dziewczyna jednak, choć później dowiedziałem się, że istotnie była studentką (choć nie artystycznej uczelni) wbrew moim przypuszczeniom nie malowała tego obrazu, ona modliła się do świętego, który widniał na nim. Jednocześnie w przerwach modlitewnej kontemplacji zawzięcie wertowała kolejne stronice opasłego podręcznika. Zdziwiony nieco sytuacją spojrzałem w górę: to św. Ekspedyt - poinformowała mnie moja rozmówczyni; niewielki obraz przedstawia świętego, raczej rzadko spotykanego świętego, a dam głowę, że wśród większości młodych (i chyba nie tylko) ludzi zupełnie nieznanego... Popularność zdobywa w ostatnich stu latach wśród włoskich studentów, ale - jak widać - i w Polsce. Znany jest szczególnie w Ameryce Łacińskiej a i ponoć aktorzy wzywają jego pomocy, kiedy odczuwają tremę...

CZYTAJ DALEJ

„Każdy próg ghetta będzie twierdzą” – 81 lat temu wybuchło powstanie w getcie warszawskim

2024-04-19 07:33

[ TEMATY ]

powstanie w getcie

domena publiczna Yad Vashem, IPN, ZIH

19 kwietnia 1943 r., w getcie warszawskim rozpoczęło się powstanie, które przeszło do historii jako największy akt zbrojnego sprzeciwu wobec Holokaustu. Kronikarz getta Emanuel Ringelblum pisał o walce motywowanej honorem, który nakazywał Żydom nie dać się „prowadzić bezwolnie na rzeź”.

„Była wśród nas wielka radość, wśród żydowskich bojowników. Nagle stał się cud, oto wielcy niemieccy +bohaterowie+ wycofali się w ogromnej panice w obliczu żydowskich granatów i bomb” – zeznawała podczas słynnego procesu Adolfa Eichmanna, jednego z architektów Holokaustu, Cywia Lubetkin ps. Celina. W kwietniu 1943 r. należała do dowództwa Żydowskiej Organizacji Bojowej, jednej z dwóch formacji zbrojnych żydowskiego podziemia w getcie. Zrzeszeni w nich konspiratorzy podjęli decyzję o podjęciu walki, której najważniejszym celem miała być „śmierć na własnych warunkach”. Tym samym odrzucili dominujące wcześniej przekonanie, że tylko stosowanie się do poleceń okupantów może uratować choćby część społeczności żydowskiej w okupowanej Polsce. W połowie 1942 r. było już jasne, że założeniem działań III Rzeszy jest doprowadzenie do eksterminacji narodu żydowskiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję