Rabbi uczniom swoim radził,
Jak do nieba się wprowadzić.
Raz im taką rzecz przekazał:
- Chcesz bogaczem być? Odradzam!
Chcecie wiedzieć, bracia, czemu?
Powiem wam to po swojemu.
Żył bogaty kiedyś człowiek.
Cieszył się szacunkiem, zdrowiem,
Jadał kawior na śniadanie,
A w pałacu miał mieszkanie.
Zaś u bram tego pałacu,
Na obskurnym, brudnym placu,
Żebrak leżał schorowany.
Psy lizały jego rany.
Jedno wtedy miał pragnienie:
Chciał, by jego podniebienie
Chociaż raz zasmakowało,
To, co zawsze wyrzucano,
Gdy od stołu bogacz wstawał.
Nawet tego nie dostawał.
Kiedy wreszcie umarł biedak,
To zabrano go do nieba.
W niebie razem z Abrahamem
Miał radości tylko same.
A gdy umarł i nasz bogacz,
Nie był wcale blisko Boga.
Kiedy został pogrzebany,
Znalazł w ciemnej się otchłani.
Pogrążony w wielkich mękach,
Nieustannie jęcząc cierpiał.
Z dołu niebo ujrzeć zdołał,
Więc donośnie tak zawołał:
- Proszę, Ojcze Abrahamie!
Miej nade mną zmiłowanie
I żebraka przyślij z wodą.
Niechaj będzie mi ochłodą.
Strasznie jest mi w tym płomieniu!
Błagam! Pomóż w mym cierpieniu!
- Teraz role się zmieniły,
Nic na to... nie poradzimy.
Tyś za życia wciąż ucztował,
A jak wiesz, ten tu, biedował.
- No to poślij go do domu,
Może braciom mógłby pomóc!
Jego raczej posłuchają...
- Przecież swych proroków mają!
- Tu prorocy nic nie zrobią!
Bardziej to... umarli mogą
Braci mych ze zła nawrócić!
- Nie ma o co nam się kłócić!
Prawdę powiem dobrze znaną:
Nawet gdy umarli wstaną,
Twoi bracia nie uwierzą,
Gdyż do piekła już... należą!
Dzisiaj jest zagadka taka:
Chciałbym imię znać żebraka!
Nieprzeliczona, nieobjęta wprost myślą jest rozmaitość tych mąk, gdyż każda wina ma swój odpowiednik w cierpieniu. Najstraszniejszą męką duszy jest tęsknota za Bogiem, którą odczuwa stale z wyjątkiem okresu, który spędza w niektórych kręgach czyśćca, gdzie niemożność zwracania się do Niego myślą – jest najokrutniejszą męką właśnie.
We wszystkich zresztą innych kręgach dusza rwie się ku górze, ku światłu, ku Bogu i cierpi z powodu niemożności zbliżenia się do Niego przez swoje nieodpokutowane jeszcze winy. Żadne pragnienie, do jakiego serce ludzkie jest zdolne, nie może się z tym równać, gdyż jest to pragnienie powrotu do swego Stwórcy i Pana wiedzącej, wyzwolonej już z ciasnoty zmysłów, nieśmiertelnej duszy. Bóg ciągnie ją ku sobie jak olbrzymi o prze-możnej, obezwładniającej sile magnes. Tęsknota za Bogiem jest więc czymś, czego dusza wyzbyć się nie może, tak jak ślepe, bezwolne opiłki metalu nie mogą przestać rwać się ku przyciągającym je biegunom. Tęsknota ta jest więc niejako tłem, na którym zarysowują się rozmaite desenie i zygzaki cierpień, udręczeń i stanów pokutującej duszy.
"Bóg przyjmuje łaskawiej i częściej wysłuchuje modlitw za zmarłych niż tych, które zanosimy za żyjących. Zmarli bowiem bardziej potrzebują tej pomocy, nie mogąc tak jak żywi, pomóc sobie samym i zasłużyć na to, ażeby Bóg ich wybawił" (św. Tomasz z Akwinu).
Od pierwszych wieków istnienia chrześcijaństwa znana jest i praktykowana modlitwa za zmarłych. Starożytni chrześcijanie dzień zgonu nazywali "dniem narodzin" do szczęśliwego życia w wieczności i wspominali go uroczyście w modlitwach liturgicznych. Kościół zachęca wiernych do pamięci w modlitwach o swoich najbliższych. Czyni to w myśl wskazań Pisma Świętego, które mówi, że "święta i zbawienna jest myśl modlić się za zmarłych, aby byli od grzechów uwolnieni" ( 2 Mch 12, 46).
„Łączy nas historia”. Plenerowa wystawa u redemptorystów
2025-11-02 18:30
Marzena Cyfert
Marzena Cyfert
Wystawa "Łączy nas historia" u wrocławskich redemptorystów
Ekspozycja w parafii NMP Matki Pocieszenia przygotowana została przez o. Tomasza Marcinka, redemptorystę z okazji 75-lecia parafii, 100-lecia obecności sióstr służebniczek przy ul. Czarnoleskiej oraz 50-lecia DA „Redemptor”.
Uroczystość inauguracji wystawy rozpoczęła się Eucharystią, której przewodniczył o. Mariusz Mazurkiewicz, wikariusz prowincjała Prowincji Warszawskiej Redemptorystów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.