Reklama

Świat

Australia: anglikanie będą mieć pierwszą arcybiskupkę

Na czele Kościoła anglikańskiego prowincji Australia Zachodnia stanie wkrótce kobieta – 61-letnia abp Kay Goldsworthy. Zastąpi ona na tym stanowisku Rogera Herfta, który przed upływem swej kadencji ustąpił, gdyż – jak oświadczył – „nie spełnił nadziei”, pokładanych w nim przez Królewską Komisję ds. Badania Nadużyć Seksualnych wobec Nieletnich. Nowa przełożona prowincji obejmie swój urząd 10 lutego 2018 podczas uroczystości w katedrze św. Jerzego w mieście Perth.

[ TEMATY ]

biskup

anglikanie

Australia

Episkopat.pl

K. Goldsworthy urodziła się w 1956 w stanie Victoria w południowo-wschodniej Australii, ale prawie 30 lat spędziła w Perth – stolicy stanu Australia Zachodnia. Była tam m.in. kapelanką miejscowego kolegium, a w 2008 została konsekrowana na biskupkę – pierwszą w Australii. Podkreślała później wielokrotnie, że sprawowanie tego urzędu nie zawsze było łatwe, wielokrotnie napotykała trudności i różne żądania, ale także doświadczała „szerokiego poparcia ze strony ludzi o podobnych do niej poglądach”. Zapowiedziała, że po mianowaniu jej głową miejscowego Kościoła anglikańskiego powróci do miasta, z którym od lat jest związana, wyrażając przy tym nadzieję, że będzie mogła wnieść swój wkład do różnych dziedzin życia. Będzie ona 8. arcybiskupem Perthu.

Reklama

W tym roku duchowna otrzymała Order Australii w uznaniu jej „wybitnej służby na rzecz religii i pionierskiej roli wzorca dla kobiet”. Odbierając odznaczenie, wyznała, że jest to dla niej wielka niespodzianka, o której nigdy nawet nie myślała.

Na temat wspomnianej Komisji Królewskiej i problemów nadużyć seksualnych wobec dzieci ze strony Kościoła anglikańskiego, K. Goldsworthy podkreśliła, że w diecezji Perth nawiązano współpracę z policją i miejscowym wymiarem sprawiedliwości w celu zapewnienia ochrony najbardziej narażonym i bezbronnym osobom. Jednocześnie przyznała, że skandale pedofilskie ostatnich lat ogromnie zachwiały autorytetem i zaufaniem do Kościoła anglikańskiego. Wyraziła nadzieję, że uda się odzyskać i odbudować to zaufanie, dodając, że jej pierwszym zadaniem będzie zajęcie się ofiarami nadużyć. „Zastanawiam się, jak mamy troszczyć się o te osoby, co zrobić i co im powiedzieć. Dowiedzieliśmy się o naprawdę strasznych rzeczach, ci ludzie wiele wycierpieli od Kościoła i to on musi ich uzdrowić” – podkreśliła.

2017-08-31 17:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prasa zagraniczna

Kolejne lody przełamane

Historycznym nazwali komentatorzy spotkanie ministra spraw zagranicznych Chin Wang Yi oraz jego watykańskiego odpowiednika abp. Paula Gallaghera – na tak wysokim szczeblu przedstawiciele obydwu państw spotkali się po raz pierwszy od 70 lat. Dyplomaci spotkali się w Monachium, przy okazji konferencji na temat bezpieczeństwa. Niektórzy komentują, że lody zostały przełamane dzięki zaangażowaniu Stolicy Apostolskiej w pomoc Chińczykom w walce z koronawirusem – Watykan wysłał do Chin kilkaset tysięcy masek ochronnych i innych artykułów medycznych.

CRUX

Świadek, który nie może nic pamiętać

Chorego na alzheimera byłego biskupa amerykańskiej diecezji Rochester wezwano na świadka w sprawie odszkodowania za przestępstwa niektórych duchownych wobec nieletnich. Roszczenia finansowe przeciwko diecezji wnieśli prawnicy ofiar. Reprezentujący biskupa adwokaci tłumaczyli sądowi, że ich klient cierpi na chorobę Alzheimera, co praktycznie wyklucza jego spójne zeznania oraz przypomnienie sobie wydarzeń z przeszłości. Zaświadczenia lekarskie nie przekonały jednak sądu, który pod naciskiem skarżących, mimo tej bardzo poważnej choroby (kto spotkał się z chorym na alzheimera, wie, co to znaczy), zobowiązał biskupa do stawienia się na sali rozpraw. W łaskawości sędzia zdecydował jedynie, że przesłuchanie ma trwać co najwyżej trzy godziny, a na sali ma być obecny lekarz, który będzie czuwał na zdrowiem niewiele pamiętającego hierarchy.

Riforma.it

Anglikanie w walce ze smogiem

Unia Europejska zamierza w 2050 r. osiągnąć zeroemisyjność, tzn. planuje wypuszczać do atmosfery tyle samo dwutlenku węgla, ile go pochłaniać. Kościół anglikański na Wyspach Brytyjskich postawił sobie cel o wiele odważniejszy. Zamierza osiągnąć parametr zeroemisyjności już w 2030 r. Właśnie „przyklepała” to najwyższa władza wspólnoty – Synod Generalny. Początkowo planowano, że zeroemisyjność zostanie osiągnięta w 2045 r., ale w trakcie dyskusji postanowiono, że datą docelową będzie 2030 r. To już za dziesięć lat, więc czasu nie ma wiele i anglikanów czeka poważny wysiłek, przede wszystkim finansowy.

Narodowy Kościół brytyjski, oczywiście, nie ma gospodarki, ale jest właścicielem 40 tys. nieruchomości – kościołów, kaplic, domów parafialnych i innych. Teraz trzeba dokonać termomodernizacji obiektów, żeby obniżyć ich „apetyt” na energię, oraz zaopatrzyć je w zeroemisyjne źródła energii.

SIR

Rabat

Katolicy w Danii wspierają Kościół finansowo przez podatkowy odpis w wysokości 1%. Wielu, szczególnie młodych, uważa, że danina jest zbyt wysoka. Stąd przedstawiciele Kościoła katolickiego w Danii, którego wierni stanowią nieco ponad 0,5% wszystkich mieszkańców tego państwa, postanowili, że młodzi ludzie, do 30. roku życia, będą mieć rabat podatkowy. Do kasy kościelnej odprowadzą jedynie 50 duńskich koron, co stanowi równowartość ok. 25 zł miesięcznie. Po osiągnięciu 30. roku życia podatek wzrośnie o 25 koron.

REPORTER

Co jest gorsze?

Falę ataków wywołał swoją odważną akcją proboszcz parafii Najświętszego Serca w West Warwick w amerykańskim stanie Rhode Island. Ksiądz Richard Bucci zapowiedział, że odmówi Komunii św. każdemu, kto wspiera prawo do zabijania nienarodzonych dzieci. Prawdziwie zaś rozsierdził przeciwników, gdy dodał, że aborcja jest cięższym przewinieniem niż pedofilia, bo odbiera życie. Tego już było za dużo i grupa mieszkańców miasta zwróciła się do biskupa diecezji Providence Thomasa Tobina o to, by zasuspendował kapłana. Biskup nie odpowiedział na to żądanie – stwierdził tylko koncyliacyjnie we wpisie w mediach społecznościowych, że nikt nie jest tak naprawdę godny, by przyjmować Komunię św. Wspomniał również, że zarówno czyny pedofilskie, jak i pozbawianie życia nienarodzonych to bardzo ciężkie moralne przewinienia i mają poważne konsekwencje społeczne.

CZYTAJ DALEJ

Apokalipsa ks. Dolindo. Czasy ostateczne oczami wielkiego mistyka z Neapolu

2020-09-25 09:56

[ TEMATY ]

Pismo Święte

o. Dolindo

esprit.com.pl

„Apokalipsa ks. Dolindo. Czasy ostateczne oczami wielkiego mistyka z Neapolu” to nowość Wydawnictwa Esprit, przekazująca komentarze ks. Dolindo do ostatniej księgi Nowego Testamentu. Co najbardziej chciał nam przekazać autor słynnej modlitwy „Jezus, Ty się tym zajmij”?

Książka o sposobie komentowania Apokalipsy św. Jana, ostatniej i najtrudniejszej księgi Nowego Testamentu, odsłaniającej Boży sens historycznych wydarzeń, w których żyje Kościół i które będą miały wpływ na jego przyszłość, została napisana przez katolickiego dziennikarza, który na co dzień zajmuje się omawianiem w mediach aktualnych doniesień z kraju i ze świata.

Jan Paweł II uważał, że Kościół potrzebuje dziennikarzy, którzy będą potrafili odczytać sens zdarzeń w duchu wiary. Zresztą, nie chodzi tu tylko o dziennikarzy. Wybitny biblista Alfred Cholewiński SJ lubił powtarzać, że dzisiejszy chrześcijanin i głosiciel Ewangelii nie powinien nigdy wypuszczać z jednej ręki Pisma Świętego, a z drugiej gazety.

Był to obrazowy sposób powiedzenia, że Bóg jest Panem historii przemawiającym do nas przez konkretne wydarzenia. Potrzebujemy uważnego wsłuchania się w głos Biblii, by zrozumieć, że Bóg wciąż rozmawia z nami nie tylko przez starożytne teksty, lecz także przez aktualne dzieje świata oraz okoliczności życia. Wiedział o tym ks. Dolindo Ruotolo, który pozostawił nam trzydzieści trzy tomy komentarzy do całego Pisma Świętego, z których ostatni, napisany w 1944 roku, a wydany trzydzieści lat później, dotyczył Księgi Apokalipsy.

Grazia Ruotolo, żyjąca krewna ks. Dolindo i kustosz jego pamięci, podczas mojego pierwszego z nią spotkania w Neapolu powiedziała mi, że najgorętszym pragnieniem ks. Dolindo było to, by Biblia powróciła materialnie do rąk wszystkich katolików. Ksiądz Dolindo był w tym względzie absolutnym prekursorem Soboru Watykańskiego II, którego jednym z podstawowych postulatów było przywrócenie słowu Boga należnego mu centralnego miejsca w liturgii i życiu wiernych:

W księgach świętych Ojciec, który jest w niebie, spo­tyka się miłościwie ze swymi dziećmi i prowadzi z nimi rozmowę. Tak wielka zaś tkwi w słowie Bo­żym moc i potęga, że jest ono dla Kościoła podporą i siłą żywotną, a dla synów Kościoła utwierdzeniem wiary, pokarmem duszy oraz źródłem czystym stałym życia duchowego.

„Chrześcijaństwo jest religią słowa Bożego” – napisał Benedykt XVI w adhortacji Verbum Domini [nr 7] i dodał: „Realistą jest ten, kto w słowie Bożym rozpoznaje fundament wszystkiego” [nr 10]. Słowo Boga zawarte w Piśmie Świętym jest tak ważnym pokarmem duchowym dla chrześcijanina, iż, jak się wyraził papież Benedykt, niekorzystanie z tej łaski winno być wyznawane jako grzech na spowiedzi.

Apokalipsa jest podręcznikiem przetrwania dla synów i córek Bożych. Życie nasze przesuwa się po drukowanych stronicach Pisma Świętego. Nie są to jedynie litery, układające się w zwykłe, choćby najpiękniej brzmiące słowa, ale to Słowo Życia. Bóg przynagla: „Stań się czujnym i umocnij resztę, która miała umrzeć” [Ap 3, 2]. Apokalipsa jest księgą pocieszenia, ale i ostrzeżenia. Swój szczyt osiąga w Chrystusowym zapewnieniu: „Przyjdę niebawem” [Ap 22, 20].

Ta ostatnia księga Nowego Testamentu, choć obfituje w opisy wojen, gróźb ze strony Boga i zapowiedzi nieszczęść, jest przede wszystkim przesłaniem Apostoła Miłości, św. Jana, który podczas ostatniej wieczerzy spoczywał na piersi Jezusa i poznał z bliska bicie Jego serca. Spisana przezeń księga jest opowieścią o miłości Chrystusa do Kościoła, swej mistycznej Oblubienicy. Wizje w niej zawarte miały pocieszyć uczniów Zmartwychwstałego poddawanych próbom i prześladowaniom.

Znamienne, że owe „próby i prześladowania” Katechizm Kościoła katolickiego umieszcza w aktualnych czasach, ostrzegając:

Przed przyjściem Chrystusa Kościół ma przejść przez końcową próbę, która zachwieje wiarą wie­ lu wierzących. Prześladowanie, które towarzyszy jego pielgrzymce przez ziemię, odsłoni „tajemnicę bezbożności” pod postacią oszukańczej religii, da­jącej ludziom pozorne rozwiązanie ich problemów za cenę odstępstwa od prawdy. Największym oszu­stwem religijnym jest oszustwo Antychrysta, czyli oszustwo pseudomesjanizmu, w którym człowiek uwielbia samego siebie zamiast Boga i Jego Mesja­ sza, który przyszedł w ciele [nr 675].

Świat liberalnej demokracji to świat zsekularyzowanego mesjanizmu. Wielu uważa, że zwycięstwo dobra nad złem dokona się w nim na drodze ewolucji bądź rewolucji opartych na wierze w człowieka, który potrafi zbawić sam siebie. „Dzieci, jest już ostatnia godzina” – woła św. Jan [1 J 2, 18]. Szatan wydaje się nie tylko uwolniony z łańcuchów, w które zakuto go po odkupieniu człowieka, lecz sprawia wręcz wrażenie posiadania pełni władzy nad tym światem.

_______________________

Artykuł zawiera fragmenty wstępu ks. Roberta Skrzypczaka do książki Jakuba Jawłowiczora "Apokalipsa ks. Dolindo. Czasy ostateczne oczami wielkiego mistyka z Neapolu", wyd. Esprit 2020. Zobacz więcej: Zobacz

CZYTAJ DALEJ

Przewodniczący Episkopatu: Biskupi Europy o perspektywach po pandemii

2020-09-27 09:11

[ TEMATY ]

abp Stanisław Gądecki

Karol Porwich/Niedziela

Abp Stanisław Gądecki

Abp Stanisław Gądecki

Skierowanie w kierunku misji czyli wyjście na zewnątrz, a nie czekanie aż ludzie sami wrócą do kościołów. To jest ważne również dla naszego kraju - powiedział abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, podsumowując Zebranie Plenarne Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE). Odbyło się ono 25 i 26 września w formie on-line.

Zakończone w sobotę wieczorem zebranie CCEE było zatytułowane: „Kościół w Europie po pandemii. Perspektywy dla stworzenia i społeczności”. Zastąpiło ono spotkanie mające się odbyć w Pradze od 25 do 27 września, które zostało odwołane ze względu na pogorszenie się sytuacji związanej z pandemią w Czechach.

Jak powiedział abp Stanisław Gądecki, w czasie kilku sesji była dyskutowana sprawa konsekwencji religijnych i pastoralnych pandemii oraz jej wpływ na ekologię. Pierwszego dnia obrad biskupi wysłuchali m.in. skierowanego na ich obrady przesłania Ojca Świętego Franciszka.

Główny referat wygłosił prof. Pavel Ambros SJ z uniwersytetu w Ołomuńcu. Jego wystąpienie zatytułowane „Konsekwencje religijne, duszpasterskie i ekologiczne po koronawirusie" opierało się na relacjach przesłanych wcześniej przez biskupów z poszczególnych Konferencji Biskupów. Jak podsumował abp Gądecki, referat stawiał pytania o to „czy rzeczywiście słuchamy głosu ludu Bożego w Europie, czy słuchamy Chrystusa i serca Chrystusowego, czy widzimy wszystkie sprawy w perspektywie Chrystusa i czego domaga się Duch Święty w obecnej sytuacji". Do tego wystąpienia odwoływano się również w kolejnym dniu spotkania.

Jak powiedział abp Gądecki, przewodniczący episkopatów Europy wymieniali się doświadczeniami z przeżywania czasu pandemii w ich krajach. Zwrócił uwagę m.in. na wystąpienie abp. Paolo Pezziego z Moskwy, który mówił o liturgii on-line. „Podkreślał on, że współcześnie coraz bardziej jesteśmy ofiarami czasu a nie jego autorami, co dotyka w szczególności rodziny" - relacjonował abp Gądecki. Kard. Vincent Nichols zwrócił uwagę na stawanie się coraz bardziej konsumentami oraz na zanikanie szacunku dla Eucharystii.

„Biskupi Europy, wyrazili wdzięczność za list kard. Saraha o tym, byśmy z radością wrócili do Eucharystii" - powiedział abp Gądecki. Jak dodał, była też mowa o oczyszczaniu religijności duchowej, o chrześcijaństwie kulturowym, a także o wzruszeniach, które towarzyszyły biskupom, gdy odprawiali Msze św. bez udziału wiernych.

Wiceprzewodniczący CCEE przywołał też słowa kard. Michaela Czernego, podsekretarza Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka, który mówił o wspólnej misji wszystkich krajów członkowskich Europy, którym powinna przyświecać „idea Kościoła bez granic, Kościoła globalizacji miłości i solidarności".

„Mowa też była o tym, żeby formować sumienia, żeby oduczać się mentalności posiadania za wszelką cenę i pojęcia rozwoju, który jest nieograniczony i nieskończony, bo on również ma swoje granice. Dopóki tego nie zrozumiemy, to ekonomia i konsumizm będą ścigały się bez końca i w ten sposób napędzały też zniszczenie stworzenia" - podkreślił abp Gądecki.

Poruszane podczas zebrania CCEE kwestie biskupi zebrali w opublikowanym na zakończenie obrad przesłaniu. Napisali w nim m.in. o tym, że wznowienie życia wierzących będzie wymagało cierpliwości i wytrwałości oraz odnowienia zaufania. Zachęcili jednak do spoglądania w przyszłość z nadzieją i w duchu solidarności między ludźmi i narodami.

Biskupi podziękowali wszystkim, którzy pomagają potrzebującym w czasie pandemii. Z okazji Światowego Dnia Migrantów i Uchodźców zaapelowali natomiast, aby bronić życia i godności każdego człowieka. Wyrazili też nadzieję na pokojowe rozwiązanie konfliktu na Białorusi oraz solidarność z mieszkańcami Libanu.

Rada Konferencji Episkopatów Europy (Consilium Conferentiarum Episcoporum Europae – CCEE) powstała w 1971 r. Sekretariat Rady mieści się w szwajcarskim Sankt Gallen. Zgodnie ze statutem z 1993 r. poszczególne konferencje biskupów reprezentowane są przez swych przewodniczących. Zadaniem Rady jest koordynowanie współpracy Kościołów lokalnych Europy.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Redaktor Naczelna Tygodnika Katolickiego „Niedziela” wyznaczyła w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję