Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Karmelitanki Bose

Niedziela rzeszowska 26/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Modlitwa jest niezwykle ważną dziedziną aktywności człowieka, pozwala mu bowiem lepiej poznać samego siebie, wejść w kontakt ze Stwórcą i Odkupicielem, a także wyprosić potrzebne łaski. O jej znaczeniu przypominają różne znaki religijne, jak chociażby kościoły, kaplice, kapliczki, figury i obrazy. Szczególnym jednak przypomnieniem konieczności modlitwy są zakonne wspólnoty kontemplacyjne. Jedna z nich, karmelitanki bose, zwane oficjalnie Mniszkami Bosymi Zakonu Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel, od ponad 10 lat swą obecnością ubogaca Kościół rzeszowski.
Zakon karmelitański powstał na początku XIII w. na Górze Karmel w Palestynie. Uformowali go przebywający tam pustelnicy. W XVI w. z tego nurtu, pod wpływem reform zakonu przeprowadzonych przez wielkich mistyków karmelitańskich - św. Jana od Krzyża i św. Teresę z Avila, wyodrębniła się żeńska gałąź zakonu - karmelitanki bose. Wkrótce przybyły one do Polski. Powolny, choć stały rozwój zakonu na ziemiach polskich, przerwały władze zaborcze, kasując większość klasztorów. Jego odrodzenie nastąpiło dopiero pod koniec XIX w. Obecnie w Polsce jest 27 klasztorów karmelitanek bosych.
Do Rzeszowa przybyły one 24 listopada 1993 r. z inicjatywy bp. Kazimierza Górnego, który chciał, by objęły swoją modlitwą nową diecezję rzeszowską oraz jej kapłanów. Przez kilka pierwszych lat, do 16 lipca 1999 r., mieszkały w tymczasowym klasztorze, urządzonym w budynku plebanii parafii pw. Chrystusa Króla. Wkrótce po przybyciu sióstr, 19 marca 1994 r. erygowano tam nową placówkę karmelitańską, której nadano wezwanie Podwyższenia Krzyża Świętego. Wraz z organizacją życia zakonnego, dokonywaną w prowizorycznych warunkach, trwały przygotowania, a następnie budowa właściwego klasztoru sióstr, zlokalizowanego przy ul. Morgowej, nieopodal rzeszowskiego cmentarza na Wilkowyi. Klasztor zaprojektowany przez architektów, Dionizego Będę i Krystynę Drozd, wybudowała w latach 1997-2001 firma Budomax, zaś ogólny nadzór nad pracami sprawował ks. Józef Stanowski, dyrektor administracyjny Kurii Rzeszowskiej. Część obiektu oddano do użytku już 16 lipca 1999 r., co pozwoliło siostrom w nim zamieszkać. Nadal jednak trwały prace wykończeniowe. Ostatecznie uwieńczono je 28 lipca 2001 r. uroczystym aktem poświęcenia kaplicy, którego dokonał bp Kazimierz Górny.
Wspólnota rzeszowskich karmelitanek powstała z podziału domu oświęcimskiego. Z tego też względu na początku liczyła tylko osiem zakonnic. W ciągu minionych lat ich ilość nieco wzrosła. Obecnie jest ich dziesięć. Klasztor rzeszowski, podobnie jak inne klasztory karmelitanek, posiada autonomię. Jurysdykcyjnie podlega jednak krakowskiemu prowincjałowi karmelitów bosych. Bezpośrednią zwierzchniczką zakonnic jest każdorazowa przełożona, wybierana na trzyletnią kadencję. Do tej pory było ich trzy: m. Maria Teresa Magiera (1993-2000), m. Maria Edyta od Chrystusa Odkupiciela (2000-2003) i m. Maria Elżbieta od Eucharystii (od 2003). Ich największą zasługą było m.in. stworzenie odpowiednich warunków do realizowania charyzmatu zakonnego, którym jest służba Kościołowi i sprawie zbawienia dusz.
Swe najważniejsze zadanie karmelitanki wypełniają poprzez nieustanną modlitwę oraz życie w samotności, milczeniu i wyrzeczeniu. Prócz tego poszczególne siostry podejmują szereg prac domowych, zleconych im przez wspólnotę. Oczywiście w tym ostatnim uwzględnia się ich zdolności i możliwości.
Karmelitanki jako wspólnot a kontemplacyjna nie są wprawdzie zaangażowane bezpośrednio w apostolską działalność Kościoła, ale wspierają ją jednak swoją modlitwą i umartwieniem. Ukazują też współczesnemu, niekiedy zlaicyzowanemu człowiekowi rzeczywistość nadprzyrodzoną oraz świat wartości moralnych, przypominając mu zarazem jego właściwe powołanie - troskę o osobiste uświęcenie. Ich obecność w Kościele jest więc ze wszech miar pożądana. Skoro istnieje tak wielkie zapotrzebowanie na posługę tych mniszek, to należy okazać zrozumienie dla ich misji, obdarzyć je wielorakim wparciem, a także wypraszać nowe powołania do ich zakonu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

USA: niedzielna frekwencja Mszy św. na poziomie sprzed COVID-u

2025-02-08 11:08

[ TEMATY ]

USA

Msza św.

BP KEP

Frekwencja na niedzielnych Mszach św. w Stanach Zjednoczonych powróciła do poziomu sprzed pandemii COVID. Oznacza to, że tylko jedna czwarta katolików w USA regularnie uczestniczy w niedzielnej Eucharystii.

Według danych Uniwersytetu Georgetown niedzielna frekwencja na Mszy św. wzrosła do 24 proc. od ogłoszonego końca pandemii COVID-19 w maju 2023 roku. Wskaźnik ten utrzymał się do pierwszego tygodnia 2025 roku. W okresie pandemii frekwencja wynosiła średnio 15 proc. a wcześniej 24,4 proc.
CZYTAJ DALEJ

Józefina Bakhita – święta patronka ofiar handlu ludźmi

flickr.com

W kalendarzu liturgicznym przypada 8 lutego wspomnienie św. Józefiny Bakhity, sudańskiej zakonnicy ze Zgromadzenia Sióstr Córek Miłości Służebnic Ubogich (kanosjanek). Tego dnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Modlitwy i Refleksji na temat walki z handlem ludźmi.

„Bakhitą” (po arabsku: szczęśliwą) nazwali cynicznie czteroletnią Sudankę łowcy niewolników, którzy uprowadzili ją z jej kraju. Żyjąca w latach 1868-1947 dziewczyna była sprzedawana coraz to innym właścicielom niewolników, znosiła wiele upokorzeń i cierpień fizycznych i psychicznych. Jako ostatni kupił wówczas 16-latkę włoski konsul Callisto Legnani i podarował ją swemu przyjacielowi Augusto Michieliemu. W ten sposób Bakhita dostała się do Włoch, gdzie powierzono jej opiekę nad córką Micheligo – Mimminą.
CZYTAJ DALEJ

„Zanosić innym żywego Boga”. Jak wygląda posługa księży i szafarzy wobec chorych?

2025-02-08 20:00

[ TEMATY ]

Lourdes

chorzy

Adobe.Stock

Kapłani i Nadzwyczajni Szafarze Komunii Świętej regularnie odwiedzają osoby chore w domach, przynosząc im Chrystusa w sakramencie Eucharystii. O to, jak wyglądają takie wizyty i jakie mają znaczenie, zapytaliśmy ich uczestników: chorego, księdza i szafarza.

Księża w wielu parafiach odwiedzają chorych w pierwsze piątki lub soboty miesiąca. Tak dzieje się również w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie i parafii Matki Bożej Różańcowej w Krakowie-Piaskach Nowych. – Czasem są to doraźne wezwania do chorych, których stan się nagle pogorszył. Część chorych sama zgłasza się telefonicznie. Czasem proszą o to ich bliscy. Niektórych potrzebujących udaje się „odnaleźć” przy okazji kolędy. Gdy, jako księża, widzimy potrzebę, to proponujemy regularne wizyty — wyjaśnia ks. Mateusz Kozik, wikariusz parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie, odwiedzający chorych, należących do tej właśnie wspólnoty. – Oprócz wizyt księży, co niedzielę świeccy szafarze zanoszą do domów chorych parafin Komunię św. — dodaje ks. Bartosz Zaborowski, wikariusz parafii Matki Bożej Różańcowej w Krakowie- Piaskach Nowych. Piotr Jamróz posługę Nadzwyczajnego Szafarza Komunii Świętej w parafii św. Kazimierza Królewicza na krakowskich Grzegórzkach pełni już 16 lat. – Moja posługa i współbraci szafarzy polega na zanoszeniu Chrystusa do chorych parafian. W czasie Mszy św. udzielamy Komunii tylko w przypadku, gdy brakuje księży. W każdą niedzielę i święta uczestniczymy w Eucharystii, pełniąc posługę przy ołtarzu. Po Eucharystii udajemy się do „swoich” chorych, zanosząc im Komunię św. — podkreśla pan Piotr.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję