Reklama

„Zwycięstwo miłości przebaczającej”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zakończona przed 60 laty wojna przyniosła nie tylko materialne zniszczenia. Jej skutkiem sięgającym najgłębiej była nakręcona spirala zła i nienawiści, która między innymi zrodziła krwawy konflikt polsko-ukraiński. Pochłonął on tysiące ofiar, najczęściej spośród niewinnych ludzi. Do ich grona należy 5 sióstr ze Zgromadzenia Służebniczek Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, a wśród nich s. Wanda Longina Trudzińska (1911-1944). Wraz z siedmioma wychowankami - chłopcami w wieku 10-12 lat, została zamordowana przez ukraińskich nacjonalistów 16 maja 1944 r. w lesie sahryńskim. Na podstawie wspomnień i dokumentów można odtworzyć okoliczności tego tragicznego wydarzenia.
Siostra Longina pracowała w Turkowicach, w Domu Dziecka prowadzonym przez siostry służebniczki. Ośrodek ten powstał tuż po I wojnie światowej w 1919 r. i od początku swej działalności służył dzieciom pozbawionym rodzinnego ciepła - polskim i ukraińskim, stając się dla nich nowym, bezpiecznym domem. Szczególnym czasem dla sierocińca były lata II wojny światowej. Pomimo trudnych warunków materialnych siostry jeszcze szerzej otworzyły drzwi domu, włączyły się także w akcję ukrywania dzieci żydowskich, których wiele trafiło tu z warszawskiego getta i zostało uratowanych od śmierci.
Od roku 1943 wspomniany konflikt zataczał coraz szersze kręgi, obejmując również Zamojszczyznę. Życie miejscowej ludności upływało w atmosferze niepewności i lęku przed śmiercią. Od marca 1944 r., kiedy przestała kursować do Turkowic kolejka wąskotorowa, po produkty żywnościowe dla 300 mieszkańców domu, pomimo grożących niebezpieczeństw, siostry jeździły wraz dziećmi wózkiem torowym do odległych o 8 km Werbkowic.
15 maja 1944 r. do Werbkowic poszła s. Longina w towarzystwie 8 chłopców (6 Polaków, Ukrainiec i Żyd), których wybrała spośród zgłaszających się ochotników. Byli to uczniowie II i III klasy. Wszyscy rano przyjęli Komunię św., bowiem przygotowywali się do przypadającego następnego dnia święta patrona ich grupy - św. Andrzeja Boboli.
W drodze powrotnej zauważyli, że płonie kościół w Malicach. Siostra z chłopcami zaczęła ratować sprzęty kościelne; wyniosła z kościoła m.in. obraz Serca Pana Jezusa. Wtedy właśnie zostali zatrzymani przez ukraińskich nacjonalistów (ukraińskiego chłopca puszczono wolno, lecz jego dalsze losy są nieznane) i odprowadzeni do Sahrynia na posterunek milicji, gdzie spędzili całą noc. Przeżycia i cierpienia tych godzin okryte są tajemnicą. Nieliczne zasłyszane relacje mówią o odgłosach bicia oraz o krzykach i jękach dobiegających z budynku, gdzie zostali uwięzieni. Następnego dnia rano, w dzień, w którym Kościół wspominał św. Andrzeja Bobolę, popędzono ich w stronę lasu, a łopata, którą kazano nieść siostrze „odebrała jej ostatnie złudzenia, co do końca tej drogi”. W lesie całą grupę zamordowano, ciała wrzucono do rowu i zasypano ziemią.
Przez 31 lat zgromadzenie nie znało miejsca pochówku siostry i chłopców. W 1975 r. mieszkaniec Sahrynia Jan Pokrywka, wtedy maturzysta, a dziś proboszcz parafii pw. Świętej Rodziny w Chełmie, wskazał prawdopodobne miejsce, po czym wraz z s. Dominiką Ordon, służebniczką pracującą wówczas w Sahryniu, dokonał ekshumacji leśnej mogiły. Znaleziono ludzkie kości, części odzieży, między innymi siedem par dziecięcych butów, a także wiele rozsypanych paciorków różańca. 7 lipca 1975 r. doczesne szczątki s. Longiny i małych towarzyszy jej męczeństwa przewieziono do Starej Wsi koło Brzozowa (siedziby domu generalnego sióstr służebniczek), gdzie po Liturgii pogrzebowej zostały złożone we wspólnym grobie na cmentarzu parafialnym.
W 60. rocznicę opisanych wydarzeń w kościele parafialnym w Sahryniu w niedzielę 16 maja 2004 r. o godz. 15.00 została odprawiona uroczysta Msza św., której przewodniczył bp Jan Śrutwa.
Nawiązując w homilii do przeszłości oraz do obecnej sytuacji na świecie, Ksiądz Biskup potwierdził, iż wojna, będąca złem sama w sobie, choćby prowadzona była w najświętszej sprawie, jeszcze bardziej poszerza obszar zła. Wskazał na Chrystusa, który przychodzi do nas z darem swego pokoju i nim chce napełnić serce człowieka. Zwrócił uwagę, iż tylko zdrowa rodzina jest miejscem wzrastania i formacji ludzi o sercu łagodnym i pełnym pokoju. Tylko tacy ludzie są w stanie nieść pokój dzisiejszemu światu.
We Mszy św. uczestniczyli mieszkańcy Sahrynia i okolic, rodzina s. Loginy Trudzińkiej oraz ok. 270 sióstr przybyłych z całej Polski, a także z zagranicy (Ukrainy; Stanów Zjednoczonych i z Zambii - siostry misjonarki i przebywające w Polsce Zambianki). Wśród uczestników szczególną grupę stanowili wychowankowie Domu Dziecka w Turkowicach, dla których wydarzenia sprzed 60 lat to nie tylko historia.
Po zakończeniu Liturgii, przy śpiewie Litanii Loretańskiej, wszyscy procesjonalnie udali się na miejsce zbrodni i mogiły ofiar. Staraniem Zgromadzenia Sióstr Służebniczek stanął tam i został poświęcony przez Księdza Biskupa pomnik w kształcie krzyża, upamiętniający po 60 latach śmierć niewinnych, a przede wszystkim wzywający do przebaczenia - jego „zadaniem jest głosić zwycięską moc Chrystusa”.
Ks. kan. Jan Pokrywka dał świadectwo dotyczące swoich przeżyć, a także podzielił się refleksją o znaczeniu śmierci s. Longiny i jej podopiecznych. U stóp pomnika zostały złożone kwiaty przez przedstawicieli parafii, dzieci i przez przełożoną generalną Zgromadzenia Sióstr Służebniczek m. Mariolę Karaś oraz długoletnią - także w czasie wojny - wychowawczynią w Turkowicach s. Irenę Manaszczuk. Matka Generalna wspomniała wszystkich, którzy niewinnie ponieśli śmierć, stając się ofiarami nienawiści, a dziś w szczególny sposób wzywają do miłości i przebaczenia.
Kilkadziesiąt lat temu w kościele w Malicach został umieszczony dzwon z napisem: „Odlano mnie w 28. rocznicę śmierci Siostry Longiny Trudzińskiej i siedmiu chłopców - będę głosił miłość i przebaczenie”. Takie samo przesłanie, a jednocześnie krok ku temu stanowi pomnik - krzyż ustawiony na ziemi, która 60 lat temu „zapłakała boleśnie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Jędraszewski: głównym prześladowanym i zagrożonym jest dziś niewinne dziecko

2025-04-18 10:13

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

prześladowanie

niewinne dziecko

BP Archidiecezji Krakowskiej

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

Duchowny słowo pasterskie skierował do dziesiątków tysięcy wiernych uczestniczących w misterium Męki Pańskiej na kalwaryjskich dróżkach.

Metropolita krakowski abp Jędraszewski w wystąpieniu przypomniał słowa Jezusa do Żydów, które wypowiedział przed swą męką.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Liturgia Męki Pańskiej. Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa

2025-04-18 22:23

Paweł Wysoki

W Wielki Piątek Liturgii Męki Pańskiej w archikatedrze lubelskiej przewodniczył bp Adam Bab. W homilii podkreślił, że Chrystus, wywyższony na krzyżu, zdobywa serca ogromem swojej miłości.

Przywołując fragment z Ewangelii wg św. Jana: „Albowiem tak Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy nie zginął, ale miał życie wieczne” (J 3,16) powiedział, że mimo ludzkiej niewierności, Bóg pozostał wierny swojej pierwotnej miłości. – Z tej miłości powstał świat i z tej miłości został stworzony człowiek, a Chrystus przyniósł grzesznemu światu dobrą nowinę: miłość Boga nie ustała. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu dla naszego zbawienia. Chociaż przeszedł przez świat dobrze czyniąc, został ukrzyżowany. Pozwolił dać się zabić, ale nie pozwolił się uśmiercić; uczynił ze swojej śmierci ofiarę, aby ci, którzy mu śmierć zadają, zostali ocaleni ze swojego grzechu – nauczał. – Na krzyżu zajaśniała potęga miłości Chrystusa – podkreślił.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję