1 maja minęło sto lat od śmierci jednego z najwybitniejszych kompozytorów czeskich - Antonina Dvořaka. Niezwykle aktywny twórczo w różnych dziedzinach muzyki, był on również autorem wspaniałych
dzieł religijnych, takich jak: Msza D-dur, Stabat Mater, Te Deum. Wśród nich znajduje się także Msza za zmarłych Requiem op. 89, skomponowana w 1890/91 r. Organizatorzy IV Międzynarodowego Festiwalu
Chóralnego Szczecin 2004 tę właśnie pozycję wybrali dla uczczenia pamięci kompozytora z okazji 100-lecia jego śmierci.
Chóry biorące udział w festiwalu wystąpiły m.in. w kilku szczecińskich kościołach. Wykonanie Requiem Dvořaka odbyło się 21 maja w bazylice archikatedralnej. Wzięli w nim udział: Orkiestra Symfoniczna
Filharmonii Szczecińskiej, połączone chóry „Ars Cantandi Aachen” (Niemcy), „Vocalisti Rostochienses” (Niemcy), „Partes” (Rosja), „Coro Polifonico Cagliari”
C. U. M. (Włochy - Sardynia), „Coro Lorenzo Perosi” (Włochy), Zespół Wokalistów „Camerata Nova”, Chór Uniwersytetu Szczecińskiego oraz soliści Izabella Kłosińska -
sopran, Ewa Marciniec - alt, Adam Zdunikowski - tenor, Jarosław Bręk - bas, dyrygował zaś Eugeniusz Kus.
Szeroko rozbudowane dzieło oparte na liturgicznym, łacińskim tekście Mszy za zmarłych składa się od strony muzycznej z trzynastu części. Utrzymane w stylu późnego romantyzmu przebiega w zróżnicowanych
nastrojach, z przewagą skupionej kontemplacji. Występują w nim także fragmenty o silnym dramatyzmie, np. Rex tremende majestatis. Nie brakuje też kunsztownej polifonii imitacyjnej w odcinku Quam olim
Abrahae. Kompozytor, operując bogatą kolorystyką brzmieniową, stosując falowanie napięć i odprężeń, umiejętnie rozplanował kulminacje wyrazowe. Te cechy dzieła zostały trafnie ukazane przez wykonawców
śpiewających i grających pod sprawnym kierownictwem dyrygenta.
Tłumnie zebrani w katedrze słuchacze po zakończeniu trwającej ok. stu minut kompozycji podziękowali artystom długotrwałą owacją.
Pomóż w rozwoju naszego portalu