Reklama

„Zastanawiali się, co to znaczy powstać z martwych” (Mk 9, 10)

Niedziela warszawska 22/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

1. Nawet niezbyt dociekliwy czytelnik wszystkich czterech Ewangelii jest pod wrażeniem różnych działań Jezusa, pragnącego przekonać najpierw Apostołów a potem szersze grono wiernych o rzeczywistości swojego zmartwychwstania.
Wszyscy czterej Ewangeliści mówią o pustym grobie Jezusa (Mk 16, 1-8; Mt 28, 5-12; Łk 24, 1-15; J 20, 1-18). Te relacje, choć różnią się między sobą i nie posiadają cech protokółu śledczego, jedno akcentują zgodnie: brak ciała Jezusa, złożonego w tym grobie tak przecież niedawno i na oczach wielu świadków. Zdaje się też nie ulegać wątpliwości, że fakt pustego grobu dla żadnego z czterech Ewangelistów nie był źródłem wiary w rzeczywistość zmartwychwstania Jezusa. Niewiasty w relacji Marka „wyszły i uciekły od grobu; ogarnęło je bowiem zdumienie i przestrach. Nikomu też nic nie oznajmiły, bo się bały” (Mk 16, 8). U Mateusza jest powiedziane, że niewiasty oddaliły się od grobu z tą samą co u Marka bojaźnią, ale jest też wzmianka o ich wielkiej radości (Mt 28, 8). Tylko, że źródłem tej radości nie było odkrycie „pustości grobu” a raczej oświadczenie anioła, że „On powstał z grobu”. Łukasz szczególnie mocno akcentuje bezradność niewiast wyraźnie zawiedzionych brakiem ciała Jezusa w grobie. Z faktu pustego grobu nie wyciągnęły żadnego wniosku. Nie znajdowały jakiegokolwiek wytłumaczenia dla tego niezwykłego zjawiska. Bezradność niewiast już wtedy świadczyła o wielkości tajemnicy zmartwychwstania. Maria Magdalena z Ewangelii Jana, stwierdziwszy, że grób jest pusty, mówi z żalem: „Zabrali Pana z grobu i nie wiem, gdzie Go położono”. Nawet przez myśl jej nie przeszło, że Jezus zmartwychwstał.
Kiedy okazało się, że pustość grobu Jezusa nikogo nie naprowadziła na myśl, iż skoro ciała nie ma w grobie, to może zmartwychwstał, Jezus począł się ukazywać. Świadectwa biblijne o pojawieniach się Chrystusa zmartwychwstałego są wyjątkowo liczne. Gdyby je zebrać wszystkie, można by naliczyć w sumie aż dziesięć chrystofanii. Oto one: ukazanie się Zmartwychwstałego Marii Magdalenie w sam dzień zmartwychwstania (Mk 16, 9; J 20, 11-18); ukazanie się pobożnym niewiastom rankiem, tego samego dnia (Mt 28, 9n); ukazanie się tego samego dnia Paschy Piotrowi (Łk 24, 34; por. 1 Kor 15, 5); ukazanie się uczniom śpieszącym do Emaus (Mk 16, 12; Łk 24, 13-15. 30-34); ukazanie się uczniom zgromadzonym pod nieobecność Tomasza w Wieczerniku (Łk 24, 36-43; J 20, 19-23; 1 Kor 15, 5); ukazanie się po ośmiu dniach uczniom razem z Tomaszem (Mk 16, 14; J 20, 26-29); ukazanie się siedmiu uczniom nad Jeziorem Tyberiadzkim (J 21, 1-13); ukazanie się Apostołom na pewnej górze w Galilei (Mt 28, 16); ukazanie się pięciuset braciom (1 Kor 15, 6); ukazanie się Jakubowi, bratu Pana (1 Kor 15, 7).
To prawda, że zasadniczo chrystofanie okazały się jednym z najskuteczniejszych sposobów na doprowadzenie Apostołów i uczniów do pełnej wiary w rzeczywistość zmartwychwstania Jezusa. On sam oświadczył Tomaszowi: „Uwierzyłeś, ponieważ Mnie zobaczyłeś” (J 20, 29). „Wyraźnie wynika z Ewangelii - zauważa jeden z bardziej znanych teologów biblijnych - że Apostołowie, którym ukazywał się Jezus po swoim zmartwychwstaniu… właściwie byli niedowiarkami. Uwierzyli …jedynie dlatego, że zobaczyli” (G. Martelet). Trzeba jednak przypomnieć, że nie zawsze i nie od razu w ukazującym się rozpoznawano Jezusa. W Ewangelii Mateusza czytamy: „Kiedy Go zobaczyli, upadli na ziemię. Niektórzy jednak wątpili” (Mt 28, 17). Niewiasty pomyliły Zmartwychwstałego z ogrodnikiem, uczniowie z Emaus potrzebowali aż kilku godzin pozostawania z Nim, żeby Go ostatecznie rozpoznać podczas „łamania chleba”. Ale nawet już przekonanym Apostołowie nie wierzyli. Czytamy u Mk 16, 12: „Potem ukazał się dwom z nich na drodze, gdy szli na wieś. Oni powrócili i oznajmili pozostałym. Lecz im też nie uwierzyli” (Mk 16, 12). Jezus osobiście potępia taką postawę. Ewangelista Marek notuje: „Ukazał się samym Jedenastu, gdy siedzieli za stołem i wyrzucał im brak wiary i upór, że nie wierzyli tym, którzy widzieli Go zmartwychwstałego” (Mk 16, 14).
Wychodząc niejako naprzeciw ograniczonym możliwościom ludzkiego poznania, ukazując się Jezus zmartwychwstały coraz częściej przemawiał, zapewniając ludzi, że rzeczywiście zmartwychwstał. Mówił na przykład: „Czemu jesteście zmieszani i dlaczego wątpliwości budzą się w waszych sercach…” (Łk 24, 37). Zdarzało się, iż Jezusowe słowa zapewnień, że zmartwychwstał nie przynosiły pożądanego rezultatu. Tak na przykład już po skierowanym do uczniów zapytaniu, dlaczego są pełni wątpliwości, oni - według relacji Łukasza - „nadal nie wierzyli i byli zdumieni” (Łk 24, 40). Wówczas jakby posuwając się o krok dalej prosił Jezus o coś do jedzenia i zasiadł do wspólnego stołu, co Ewangeliści tak oto relacjonują: „Jezus rzekł do nich: Dzieci, czy macie co na posiłek? Potem przyszedł, wziął chleb i podał im” (J 21, 3); albo według Łk 24, 43: „Rzekł do nich: Macie tu coś do jedzenia? Oni podali Mu kawałek pieczonej ryby. Wziął i jadł wobec nich”.
Jakby szczytem wszystkiego było zajście z Tomaszem. W odpowiedzi na jego, co tu dużo mówić, zuchwałe oświadczenie, Jezus czyni zadość pragnieniu odważnego Apostoła i wręcz zachęca go do dotknięcia raz w boku i na własnych rękach. Tak wówczas powiedział dosłownie: „Podnieś tutaj swój palec i zobacz moje ręce. Podnieś rękę i włóż ją do mojego boku” (J 20, 27).

2. Prawda o rzeczywistości zmartwychwstania Jezusa jest przedmiotem nie mniejszej troski w nauczaniu i praktykach religijnych Kościoła. Tak zwany „czas wielkanocny” (tempus paschale) stanowi dość długą część roku liturgicznego. Dominuje w tym czasie zawołanie „Chrystus prawdziwie zmartwychwstał”. Powtarzają się te słowa kilka razy w codziennej modlitwie brewiarzowej, one zastępują południowy „Anioł Pański”, odmawiany w innych okresach roku a w Ewangeliach niedzielnych prawie całego czasu wielkanocnego ciągle czytane są relacje o chrystofaniach, czyli ukazywaniach się Chrystusa zmartwychwstałego. Oznacza to wszystko, że Kościołowi zależy na tym, żeby cały lud Boży uwierzył w rzeczywistość zmartwychwstania Jezusa.

(Dokończenie za tydzień)

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aniołowie Stróżowie narodów - objawiały się niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski

2025-09-15 21:54

[ TEMATY ]

Anioł Stróż

Agata Kowalska

Objawienia aniołów towarzyszą ludzkości od niepamiętnych czasów i są obecne w tradycji wielu narodów. Biblia mówi o aniołach jako posłańcach Boga, którzy wypełniają Jego wolę, chronią ludzi i narody oraz przekazują Boże orędzia. W historii świata pojawiają się świadectwa niezwykłych spotkań z tymi niebiańskimi istotami, które objawiały się wybranym osobom, niosąc przesłania, ostrzeżenia i łaski.

Jednym z najstarszych znanych objawień Anioła Stróża narodu jest historia związana z Portugalią. Objawienie Anioła Stróża Portugalii nie jest szeroko udokumentowane w źródłach historycznych, ale jego kult sięga średniowiecza i był silnie zakorzeniony w portugalskiej duchowości. Już w XIV w., w klasztorze Batalha, na jego wschodniej ścianie znajdował się ołtarz poświęcony Aniołowi Stróżowi Portugalii, co wskazuje, że wierzono w jego szczególną rolę jako opiekuna narodu. W 1504 r. na prośbę króla Manuela I papież Juliusz II oficjalnie ustanowił święto Anioła Stróża Królestwa (Anjo Custódio do Reino). Decyzja ta mogła być inspirowana przeświadczeniem, że Portugalia znajduje się pod szczególną opieką anioła, który chroni jej mieszkańców i kieruje jej losami. Choć nie ma konkretnych zapisów o objawieniu się anioła królowi Manuelowi I, fakt, że sam monarcha zwrócił się do papieża o ustanowienie święta, sugeruje, że kult ten był dla niego wyjątkowo ważny. Być może władca sam doświadczył mistycznego natchnienia lub otrzymał świadectwa cudownych interwencji anioła w historii Portugalii.
CZYTAJ DALEJ

Kiedy troska o dusze staje się samowolą [Felieton]

2025-09-13 23:34

Karol Porwich/Niedziela

W piątkowe popołudnie opublikowany został list otwarty do abp. Józefa Kupnego autorstwa ks. Karla Stehlina FSSPX, przełożonego polskiego dystryktu. List, w którym możemy odnaleźć słowa stanowiące wyraz troski o „misję ratowania dusz” i niepodważalnej wierności tradycji. Zauważyć też można, że działanie Bractwa to nic innego jak heroizm wobec „upadającego Kościoła”. Kapłani Bractwa chcą chronić wiernych przed „zepsutymi rytami” po Soborze Watykańskim II. Brzmi heroicznie, dramatycznie wręcz. Tylko że… wierność w Kościele katolickim obejmuje nie tylko gorliwość o liturgię i nauczanie, ale również pełne posłuszeństwo papieżowi i biskupom.

W Liście padają słowa, że “Stolica Apostolska wydała wiele zarządzeń, które potwierdzają słuszność naszej misji od samego początku.” Podkreślony jest fakt, że papież Franciszek w liście apostolskim “Misericordia et misera” udzielił kapłanom Bractwa jurysdykcji do ważnego słuchania spowiedzi i rozgrzeszania. Jednak wkrada się w to pewna wybiórczość. Bo przecież w 12 punkcie czytamy: „Dla duszpasterskiego dobra wiernych, kierowanych wolą wyjścia naprzeciw ich potrzebom i zapewnienia im pewności co do możliwości otrzymania rozgrzeszenia, postanawiam z własnej decyzji udzielić wszystkim kapłanom Bractwa Św. Piusa X upoważnienia do ważnego i godziwego udzielania sakramentu pojednania.” Kluczowe są tutaj dwa elementy. Pierwszy to: dla duszpasterskiego dobra wiernych” – Papież Franciszek nie mówi, że czyni to jako „uznanie misji” Bractwa, lecz ze względu na dobro duchowe wiernych, którzy korzystają z ich posługi. Chodzi o to, by nie mieli wątpliwości co do ważności i godziwości sakramentu spowiedzi. Drugi: „udzielam upoważnienia” – papież nie stwierdza, że Bractwo ma je z mocy prawa czy własnej misji. Przeciwnie – uznaje, że takiego upoważnienia nie mieli i dlatego nadaje je swoją decyzją.To rozróżnienie jest istotne: papież działa z troski o wiernych, a nie jako potwierdzenie „kanonicznej misji” Bractwa. Właśnie dlatego Benedykt XVI pisał wcześniej, że „dopóki Bractwo nie ma statusu kanonicznego, jego duchowni nie pełnią żadnej posługi w sposób legalny”. Franciszek nie zmienił tego faktu, lecz zrobił wyjątek dla sakramentów: Pokuty i Pojednania oraz Małżeństwa, aby wierni nie żyli w niepewności co do sakramentów. Innymi słowy – to akt miłosierdzia wobec wiernych, a nie potwierdzenie misji Bractwa.
CZYTAJ DALEJ

Biznes na wschodzie – Przedsiębiorcy nie boją się Rosji, ale podatków

2025-09-15 19:09

Materiał prasowy

Wspierana przez Białoruś agresja Rosji na Ukrainę i inspirowany przez te dwa państwa napływ migrantów i ich nacisk na polską granicę, całkowicie przemodelowały sytuację mieszkańców i przedsiębiorców Polski Wschodniej, w szczególności Podlasia – zarówno tego północnego jak i południowego.

Nie pomaga także rząd, który łamiąc umowę społeczną, poprzez drastycznie podniesienie akcyzy, uderzył w jednego z największych pracodawców we wschodniej Polsce. Dlatego bezpieczeństwo polityczne, ale także i to ekonomiczne były głównymi tematami obywającej się w Augustowie konferencji Biznes na wschodzie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję