Reklama

Modlitwa wprowadzeniem w ducha ewangelicznego ubóstwa

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kazanie na Górze rozpoczyna się od błogosławieństwa, które dotyczy ludzi autentycznie ubogich: „Błogosławieni ubodzy w duchu, albowiem do nich należy królestwo niebieskie” (Mt 5, 3). Po ludzku takie słowa są trudne do przyjęcia. Świat bowiem zachęca do gromadzenia wartości materialnych i takiego życia, które byłoby beztroskie oraz nastawione na szybki sukces.
Obserwacja życia ludzkiego dowodzi, że nadmierne zatroskanie o pieniądze, gromadzenie różnego rodzaju przedmiotów i luksusowy styl życia może doprowadzić do tego, że człowiek zapomni o Panu Bogu. Postawienie wartości materialnych w centrum ludzkiego zainteresowania spowoduje niepohamowaną chęć ciągłego bogacenia się. Nie doprowadzi to jednak do poczucia bezpieczeństwa i szczęścia. Rzeczy bowiem nie zaspokoją nigdy najgłębszych pragnień ludzkiego serca.
Właściwe podejście do wartości materialnych i praktykowanie ducha ewangelicznego ubóstwa da poczucie bezpieczeństwa i doświadczenie szczęścia, które płynie z wiary. Człowiek, który nie pokłada nadziei w „rzeczach tego świata” ma świadomość, że nie ma już nic, co mogłoby go oddzielić od Pana Boga. Poczucie i praktykowanie ubóstwa doprowadzi do takiej otwartości, że uświadomimy sobie, jak wielce jesteśmy ubogaceni przez Boga i ludzi.
Sam Bóg uczy nas ducha ubóstwa. Najgłębsza miłość Boża objawiła się bowiem w ubóstwie Jezusa Chrystusa. Ubogo się rodzi, żyje i w skrajnym ubóstwie umiera na krzyżu. Daje jednak człowiekowi to, co jest najcenniejsze: Przybliża do Boga Ojca, ofiaruje słowo i w bezinteresownym darze całkowicie powierza siebie ludziom. Najwymowniejsze są tutaj słowa wypowiedziane w Wieczerniku i śmierć na krzyżu.
Ubóstwo, jak naucza Jezus Chrystus, jest nie tylko kategorią społeczną człowieka, lecz przede wszystkim stanem ludzkiego serca. Takie bowiem ubóstwo na poziomie najgłębszych pokładów serca stanowi warunek, aby móc przyjmować i dawać miłość. Można zatem powiedzieć, że otwartość na miłość wzrasta w takim stopniu, w jakim ubóstwo zaczyna przenikać całego człowieka. Zbytnie bogactwo ogranicza bowiem i bywa często źródłem wielu trosk. Pan Jezus uczy tego, byśmy bardziej zaufali Bogu, dlatego mówi: „Nie troszczcie się więc zbytnio o jutro, bo jutrzejszy dzień sam o siebie troszczyć się będzie. Dość ma dzień swojej biedy” (por. Mt 6, 34).
Autentycznego, ewangelicznego ubóstwa nauczymy się na modlitwie. Najbardziej jednak w tych momentach, kiedy Duch Święty będzie nas zachęcał do kontemplacji Ubogiego Jezusa Chrystusa. Bez przylgnięcia do Niego nie ma autentycznego chrześcijańskiego życia. Ubogi Jezus Chrystus niech będzie dla nas największym i najpiękniejszym bogactwem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

29. Kapituła Generalna Towarzystwa Świętego Franciszka Salezego wybrała nowego Przełożonego Generalnego

2025-03-25 16:48

[ TEMATY ]

wybory

salezjanie

Przełożony Generalny

Włodzimierz Rędzioch

Jak podaje Agenzia Info Salesiana, 11. następcą księdza Bosko został ks. Fabio Attarda.

Inspektorzy i delegaci, zgromadzeni w Domu Macierzystym w Valdocco w Turynie, po intensywnej drodze synodalnego rozeznania, wybrali na Przełożonego Generalnego księdza Fabio Attarda, który w pełni uosabia współczesną tożsamość salezjańską.
CZYTAJ DALEJ

Zwiastowanie Pańskie

Niedziela Ogólnopolska 14/2002

[ TEMATY ]

Zwiastowanie Pańskie

Martin Schongauer, „Zwiastowanie”(XV w.)/fot. Graziako

Dziewięć miesięcy przed Bożym Narodzeniem Kościół obchodzi umownie uroczystość Zwiastowania Pańskiego, przypominając doniosłą chwilę, kiedy Matka Boża, posłuszna wezwaniu Nieba, godzi się zostać Matką Jezusa Chrystusa. Użyłem terminu "umownie", gdyż nie jest znany dzień Narodzenia Pana Jezusa, a przeto nie może nam też być znany dzień Jego wcielenia, poczęcia w łonie Maryi. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół wschodni już od V wieku. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+604). Było to początkowo święto Pańskie. Akcentowano przez nie nie tylko moment Zwiastowania, ale przede wszystkim Wcielenia się Chrystusa Pana, czyli akt pierwszy Jego przyjścia na ziemię, i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Tak jest i dotąd w liturgii. Jedynie pobożny lud nadał temu świętu charakter maryjny, czyniąc pierwszą osobą Najświętszą Maryję Pannę jako "błogosławioną między niewiastami", wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego. Zwiastowanie Najświętszej Maryi Pannie jako temat plastyczny towarzyszyło chrześcijaństwu od zarania jego dziejów. O wyjątkowej randze tych przedstawień świadczy fakt, iż umieszczane były one zazwyczaj w głównych ołtarzach świątyń. Bogactwo treści zawarte w tych kompozycjach stawia scenę Zwiastowania w rzędzie najważniejszych tematów w sztuce sakralnej czasów nowożytnych, także polskiej. Wydarzenie ewangeliczne, podczas którego dokonało się Wcielenie, jest nie tylko epizodem z życia Matki Bożej, lecz jawi się jako moment przełomowy dla dziejów ludzkości, kulminacja zbawczego planu Boga. Najdawniejszy wizerunek tego typu zachował się w katakumbach św. Pryscylli, pochodzi bowiem z II wieku. Maryja siedzi na krześle, przed Nią zaś anioł w postaci młodzieńca, bez skrzydeł, za to w tunice i w paliuszu, który gestem ręki wyraża rozmowę. Podobne malowidło spotykamy w III wieku w katakumbach św. Piotra i Marcelina. Od wieku IV widzimy archanioła Gabriela ze skrzydłami. Ma on w ręku laskę podróżną albo lilię. Na łuku tęczy w bazylice Matki Bożej Większej w Rzymie wśród dziewięciu obrazów-mozaik barwnych jest również scena Zwiastowania (IV wiek). W jednym z kościołów Rawenny znajduje się mozaika z VI wieku, na której Maryja jest przedstawiona, jak siedzi przed swoim domem i w ręku trzyma wrzeciono. Anioł stoi przed Nią z berłem. Z wieku XIII pochodzi wspaniała mozaika w bazylice Matki Bożej na Zatybrzu w Rzymie (kościół rezydencjonalny Prymasa Polski). Scenę Zwiastowania uwiecznili nieśmiertelni w swej twórczości artyści tamtych lat: Giotto, Fra Angelico, Simone Martini, Taddeo di Bartolo, Masaccio. Motyw Zwiastowania rozwinął się szczególnie w dobie gotyku. Powstał wówczas swoisty kanon traktowania tego tematu, charakterystyczny dla sztuki średniowiecza, a później wczesnego renesansu. Ten kanon nakazywał malarzom powagę, spokój i szczególne wyciszenie w podejściu do przedstawienia wydarzenia tak ważnego w historii Zbawienia. Od epoki oraz od talentu mistrza zależało już, czy klimat przedstawionej sceny określały rozbudowane realia wnętrza i stroju, czy dominowała elegancka, miękka linia i liryczny, pełen złota nastrój całości. Inaczej malował w tym okresie artysta z Włoch, a inaczej z Północy. Ale różnice nie były wynikiem odległości geograficznej, wypływały natomiast z odmiennego programu środowisk artystycznych gotyckiej, a później renesansowej i barokowej Europy, które kształtowała myśl wieków średnich od mistycyzmu po realizm. Temat Zwiastowania Pańskiego to temat rzeka, trudno wymienić choćby najważniejsze dzieła ukazujące to wydarzenie, które inspirowało malarzy - tych wielkich, którzy przeszli do historii sztuki, i tych mniejszych, którzy pozostawili swe obrazy po licznych świątyniach, gdzie do dziś wzruszają, każą myślą przenosić się do Nazaretu, gdzie dokonało się Zwiastowanie Pańskie, gdzie Chrystus wszedł w dzieje świata.
CZYTAJ DALEJ

26. Zbiórka żywności Caritas - TAK POMAGAM!

2025-03-26 08:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Caritas Archidiecezji Łódzkiej

W najbliższy piątek i sobotę, 28 i 29 marca, podczas 26. zbiórki żywności „Tak. Pomagam”, 670 wolontariuszy Caritas będzie zachęcać w 57 sklepach i supermarketach do przekazywania produktów spożywczych na rzecz potrzebujących.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję