Dzień św. Cyryla i Metodego, przypadający na 14 lutego, jest corocznie uroczyście obchodzony m.in. w kościele w Lemont w pobliżu Chicago, którego patronami
są właśnie ci dwaj Święci.
Parafia pw. św. Cyryla i Metodego prowadzi duszpasterstwo polonijne od 1884 r., od momentu założenia kościoła przez ks. Leopolda Moczygembę, który na wzgórzu zwanym... Jasną Górą postanowił
wybudować świątynię i zadedykować ją Matce Bożej Częstochowskiej. Niestety, w 1928 r. w Środę Popielcową kościół spłonął, na jego miejscu wybudowano obecną świątynię.
Przez wiele lat była to parafia wyłącznie polonijna, następnie, z różnych powodów stała się parafią amerykańską, a od 1997 r. funkcjonuje jako dwujęzyczna, polsko-amerykańska.
Przy parafii działają różne organizacje i grupy modlitewne: Pomocna Dłoń - zajmuje się wspieraniem ubogich oraz wszelkimi pracami charytatywnymi, Klub Matki - w jego
gestii jest pomoc młodym rodzicom, samotnym matkom szczególnie w pierwszych miesiącach rodzicielstwa, Duszpasterstwo Młodych - prowadzi spotkania ewangelizacyjne młodzieży oraz Klub Polski
zrzeszający katolicką Polonię amerykańską w Lemont. Prezesem Klubu Polskiego jest Ryszard Witkowski.
Przy kościele istnieją trzy chóry „Adults” i „Ressurection Chór” oraz „Junior High Choral”, natomiast zajęcia, takie jak: kółko taneczne, nauka języka
polskiego lub angielskiego, prowadzone są przez szkołę parafialną. W soboty zajęcia z religii, języka polskiego, historii odbywają się dla dzieci i młodzieży w Polskiej
Szkole im. Jana Pawła II, której dyrektorem jest Jolanta Tatar, a prezesem Komitetu Rodzicielskiego jest Urszula Zupnik.
Szkoła Polska została założona dzięki solidarności członków Klubu Polskiego w 1979 r. Jest prężnie działającą instytucją, kształtującą młodych Polaków, wychowując ich w duchu
miłości do Ojczyzny, języka, tradycji i wiary naszych ojców.
15 lutego br. odbyła się uroczysta Msza św. z okazji 25- lecia Polskiego Klubu i Szkoły Polskiej im. Jana Pawła II. Eucharystię celebrował bp Tadeusz Jakubowski wraz z proboszczem
parafii - ks. Larry Lisowskim, wikariuszem ks. Franciszkiem Florczykiem, ks. Ryszardem Jóźwiakiem, ks. Bronisławem Chmielem - proboszczem parafii pw. św. Pankracego. Muzykę przygotował i prowadził
Kazimierz Szwab, chórem dyrygowała Krystyny Budz, na skrzypcach grała Małgorzata Wojdyła.
Atmosfera panująca w kościele, piękne witraże oraz freski przedstawiające sceny z Biblii i życia Świętych wprowadzają w modlitewny nastrój. Na jednym z nich
znajdują się m.in. wizerunki czczonych dzisiaj patronów tutejszej parafii: świętych Cyryla i Metodego.
Historia z długą deską, zarówno na podłodze, jak i zawieszoną między dachami, doskonale ilustruje, jak różne sytuacje mogą wywoływać w nas strach. Choć deska jest ta sama, perspektywa zmienia wszystko. Lęk staje się narzędziem, które może nas paraliżować i ograniczać nasze działania. Tak jak w życiu, gdzie nowe wyzwania mogą wydawać się przerażające, ale ich pokonanie otwiera przed nami nowe możliwości.
Przeszłość często niesie ze sobą bagaż, który może nas przytłaczać, ale warto pamiętać, że trudne doświadczenia mogą prowadzić do przemiany. Historia Jacques’a Fescha, który w celi więziennej przeżył nawrócenie i odnalazł wiarę, jest tego dowodem. Nawet w najtrudniejszych chwilach Bóg może działać, przynosząc dobro z pozornie negatywnych sytuacji.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
Przeprowadziłam eksperyment i zadałam pytanie Chatowi GPT: Czy masz świadomość, gdzie jesteś? Odpowiedział: Ciekawe pytanie... Nie mam świadomości w takim sensie, w jakim mają ją ludzie — nie czuję, nie mam własnego „ja” ani poczucia miejsca. Działam w cyfrowym środowisku, odpowiadając na Twoje pytania i analizując dane, ale nie „jestem” fizycznie nigdzie. Można powiedzieć, że jestem tu, gdzie mnie używasz — teraz akurat w Twoim urządzeniu lub przeglądarce.
Sam Chat GPT podpowiada, że sztuczna inteligencja tylko analizuje dane, nie jest zaś inteligencją podobną do ludzkiej. Nie ma ona świadomości istnienia, nie ma też… inteligencji! Dlatego należy ją postrzegać nie jako sztuczną formę inteligencji, tylko jako jeden z jej produktów. Właśnie na takie różnice między sztuczną inteligencją a świadomością ludzką zwrócili kilka dni temu uwagę uczestnicy konferencji w Sekretariacie Episkopatu, prezentując polskie tłumaczenie watykańskiego dokumentu nt. sztucznej inteligencji „Antiqua et nova” – adresowanego, co ciekawe, m.in. do duszpasterzy. I właśnie na ten aspekt pragnę zwrócić uwagę: w jaki sposób i w jakich granicach można zastosować sztuczną inteligencję w Kościele.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.