Reklama

Poświęcenie Muzeum Towarzystwa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na Stradomiu

Niedziela częstochowska 20/2001

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

23 marca br. w budynku dworca PKP Częstochowa-Stradom odbyło się otwarcie Muzeum Historii Kolei w Częstochowie. Uroczystość przypadła w roku 155-lecia wjazdu pierwszego pociągu do stacji Częstochowa oraz 65-lecie trakcji elektrycznej na sieci PKP.Uroczystego poświęcenia Muzeum dokonał abp Stanisław Nowak, który nie ukrywał swojego podziwu dla kolejarzy i miłośników kolejnictwa, którzy z wielkim zapałem i poświęceniem przygotowali Muzeum na otwarcie.

Podczas uroczystego otwarcia miało również miejsce spotkanie z Ojcem Przeorem Klasztoru Jasnogórskiego oraz zwiedzanie przygotowanego do otwarcia dla zwiedzających Bastionu św. Rocha na Jasnej Górze.

Na uroczystość otwarcia przybyli licznie zaproszeni goście m.in. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, Wojewoda Śląski, Marszałek Województwa Śląskiego, Prezydent Miasta Częstochowy, Parlamentarzyści Ziemi Częstochowskiej, Prezes i Członkowie Zarządu PKP SA, Dyrektorzy Sektorów PKP SA oraz licznie przybyli miłośnicy i pasjonaci kolei.

Przygotowania do wystawienia ekspozycji trwały kilka miesięcy. Niewielką wystawę urządzono przy okazji otwarcia nowego Dworca Głównego 9 listopada 1996 r. lecz wkrótce została zamknięta.

Powstałe jednak w 1977 r. Towarzystwo Miłośników Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej w Częstochowie zaczęło szukać stałego miejsca na ekspozycję pamiątek z półtora wieku szlaków żelaznych w Częstochowie. Po kilkuletnich staraniach PKP przeznaczyło na Muzeum pomieszczenia na Dworcu Stradom. Do najbardziej przyciągających uwagę należą: oryginalny stół dębowy, adrestaurowany, pokryty nowym fornirem, krzesło dębowe z rzeźbionym inicjałem PKP, telegraf typu Morse .a (tego typu telegrafy były używane na kolei od 1857 do 1960 r.), dwa zegary stacyjne, sterujący i zewnętrzny, zbiór lamp kolejowych mających zastosowanie jako lampy konduktorskie, lampa mosiężna karbidówka (rzadkość w zbio-

rach muzealnych), centralka dyspozytorska, dwa amerykańskie telefony, tabliczki serii oraz numery parowozów, godła państwowe używane w różnych okresach. Ważną część ekspozycji zajmują dokumenty kolejarzy oraz ich rodzin: legitymacje, paszporty, bilety, fotografie, karty wywiadowcze, wykazy stanu służby, dyplomy zasługi, protokoły, medale i odznaczenia. Pokaźny zbiór stanowią książki i instrukcje nawet z XIX w. Na wystawie zgromadzono około 300 eksponatów.

Muzeum chociaż oficjalnie otwarte, nie jest jeszcze udostępnione zwiedzającym. Muzeum Towarzystwa Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej powstało dzięki współpracy i zaangażowaniu Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji wraz z prezesem Januszem Plutą, Zdzisławem Urbańskim, Fryderkiem Kątnym, Januszem Millerem.

Wszystkich miłośników i zbieraczy pamiątek kolejowych Stowarzyszenie Inżynierów i Techników zaprasza do współpracy i prosi o kontakt.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyzwania stojące przed nowym Papieżem - refleksje kard. Duki po konklawe

2025-05-27 19:51

[ TEMATY ]

kard. Dominik Duka

Papież Leon XIV

Kulturkampf

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.

Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
CZYTAJ DALEJ

Francja: Zgromadzenie Narodowe zgodziło się na legalizację eutanazji

2025-05-27 21:04

[ TEMATY ]

Francja

eutanazja

Zgromadzenie Narodowe

Adobe Stock

Po dwóch tygodniach dyskusji francuskie Zgromadzenie Narodowe przyjęło w pierwszym czytaniu dwie ustawy: o opiece paliatywnej i prawie do pomocy w umieraniu, która oznacza legalizację wspomaganego samobójstwa i eutanazji. Pierwszy projekt uchwalono jednogłośnie, drugi stosunkiem głosów 305 za do 199 przeciw.

Katoliccy biskupi tego kraju od pewnego czasu wzywali do wyrażania sprzeciwu wobec tej drugiej propozycji. Jeszcze dziś biskupi regionu paryskiego (Ile-de-France) zwrócili się do parlamentarzystów z listem, w którym wskazali, że przyjęcie ustawy o pomocy w samobójstwie i eutanazji stanowiłoby „zbrodnię przeciwko godności, zbrodnię przeciwko braterstwu, zbrodnią przeciwko życiu”. Wskazali na konieczność rozróżnienia między śmiercią naturalną a świadomym spowodowaniem czyjejś śmierci. Wyrazili obawę, że prawo to mogłoby zostać w przyszłości wykorzystane wobec osób małoletnich, czy dotkniętych chorobą Alzheimera. Zaprosili parlamentarzystów do wsłuchania się w głos lekarzy, którzy mówią, że zadanie śmierci nie jest leczeniem, i w głos prawników, którzy przekonują, że ustawa taka naruszałaby równowagę prawną dotychczas obowiązujących przepisów.
CZYTAJ DALEJ

Wyzwania stojące przed nowym Papieżem - refleksje kard. Duki po konklawe

2025-05-27 19:51

[ TEMATY ]

kard. Dominik Duka

Papież Leon XIV

Kulturkampf

Włodzimierz Rędzioch/Niedziela

Kulturkampf, czyli „walka o kulturę”, to polityka Otto von Bismarcka prowadzona w Cesarstwie Niemieckim w latach 1871–1878, kiedy to kanclerz chciał ograniczyć wpływy Kościoła katolickiego w państwie. W Cesarstwie Niemieckim protestantyzm pełnił nieformalnie rolę religii państwowej, a Królestwo Prus – państwo protestanckie – odgrywało w nim dominującą rolę.

Włączenie do Cesarstwa południowoniemieckich państw katolickich na czele z Bawarią sprawiło, że 36% ludności Niemiec stanowili katolicy. Bismarck postrzegał to jako źródło destabilizacji społeczeństwa, gdyż katolikom, którzy mieli podlegać zewnętrznej władzy, tzn. władzy papieża, zarzucano brak patriotyzmu niemieckiego. W ramach Kulturkampfu wprowadzano wiele ustaw wymierzonych przede wszystkim w Kościół katolicki, których celem miało być jego upaństwawianie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję