Reklama

Łódzka premiera „Przed sklepem jubilera”

Miłość w najgłębszym wymiarze

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W uroczyste obchody 25-lecia Pontyfikatu Jana Pawła II wpisał się miejski Teatr Nowy w Łodzi łódzką premierą sztuki Karola Wojtyły - Przed sklepem jubilera, w reżyserii Andrzeja M. Marczewskiego, która odbyła się 22 października br. W przedpremierowym wywiadzie prasowym reżyser powiedział m.in.: „Okazało się, że w 25. rocznicę Pontyfikatu Ojca Świętego Teatr Nowy jest jedynym w Polsce, w którym można grać sztuki Karola Wojtyły. Dyrektorzy innych scen nie chcą ryzykować apelu do ludzkiej mądrości czy sumienia. Reżyserowałem dramat Wojtyły kilkanaście razy - to literatura wyjątkowa, choć wymagająca i nie widowiskowa”.
Z pewnością Przed sklepem jubilera to nie „teatr akcji”. Najtrafniej określa sztukę podtytuł: „Medytacja o sakramencie małżeństwa przechodząca chwilami w dramat”. Tę medytację - psychologiczną, filozoficzną, metafizyczną, ale i zwyczajnie ludzką refleksję nad małżeństwem - rozpisał autor w swej sztuce na kilka głosów scenicznych małżonków i nupturientów. Akcja teatralna redukuje się do ślubu młodej pary, Moniki i Krzysztofa, którzy zabierają w swój związek małżeński młodzieńczy bagaż doświadczeń wyniesionych z domów: z domu, w którym mimo przedwczesnej śmierci ojca, dochowano mu wierności i pamięci oraz z domu, w którym małżonkowie stali się sobie zbyt obcy. Wnikiwa analiza, jakiej bohaterowie poddają swe małżeństwa, wspomagani przez duszpasterza Adama i metafizyczną refleksję Jubilera, ujawnia przesłanie autora - doświadczonego znawcy ludzkich serc: każdy los ludzki jest okazją, by czynić dobro, a w tym świadczeniu dobra przejawia się właśnie najgłębszy sens ludzkiej miłości.
Sztuka Karola Wojtyły jest trudna w realizacji: treść i sens słów nabierają znaczenia, spychając jakby na drugi plan inne środki aktorskiego warsztatu, ale właśnie przez to zmuszają aktorów do „maksymalizacji” pozostawionych do ich dyspozycji środków wyrazu. Odniosłem wrażenie, że zespół Teatru Nowego w pełni sprostał temu trudnemu zadaniu, którego nie ułatwia nader oszczędna, wręcz ascetyczna scenografia, dzięki której podkreślona zostaje waga autorskiego i aktorskiego słowa. Jadwiga Andrzejewska (Teresa) i Aurelia Sobczak (Anna), na barkach których spoczywa aktorski ciężar tej sztuki, wypadły świetnie, a Gabriela Czyżewska (Monika) wydobyła ze swej skromnej roli pełnię dziewczęcego wdzięku, skromności i naturalności.
Łódzki spektakl jest siódmą inscenizacją sztuki Karola Wojtyły w reżyserii Andrzeja M. Marczewskiego na deskach polskich teatrów.

Karol Wojtyła: Przed sklepem jubilera. Reżyseria: Andrzej M. Marczewski, scenografia: Anna i Tadeusz Smoliccy, muzyka: Remigiusz Mierzicki. Obsada: Andrzej Baranowski (Adam), Waldemar Czyszak (Jubiler), Jadwiga Andrzejewska (Teresa), Paweł Kropiński (Andrzej, Krzysztof), Aurelia Sobczak (Anna), Krzysztof Miklaszewski (Stefan), Gabriela Czyżewska (Monika).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Filipiny odwdzięczają się misjonarzom licznymi powołaniami

2024-05-14 18:22

[ TEMATY ]

powołanie

Filipiny

Karol Porwich/Niedziela

W wyspiarskim kraju, jakim są Filipiny liczba pallotyńskich powołań rośnie z roku na rok. O swojej misji opowiadał w Polsce ks. Bineet Kerketta, misjonarz z Indii, rektor pallotyńskiego seminarium na Filipinach.

Księża pallotyni założyli misję na Filipinach w 2010 r., w Bacolod, na północno-zachodnim wybrzeży wyspy Negros. Chociaż Filipiny to kraj chrześcijański (aż 86 proc. ludności to katolicy), Kościół tam wymaga nadal wsparcia. Powodem jest ogromne rozwarstwienie społeczeństwa i przepaść, jaka dzieli biednych i bogatych. Najbogatsi mają w posiadaniu ogromne plantacje trzciny cukrowej i ryżu, a nawet całe wyspy. Najubożsi z trudem mogą się wyżywić. Nawet kościoły mają osobne. Większość działań w parafii prowadzą świeccy i postępują zgodnie ze swoją mentalnością, tradycją i kulturą. Dlatego wciąż ewangelizacja jest potrzebna.

CZYTAJ DALEJ

Zachodniopomorskie/ 40-latek z nożem w ręku wszedł do kościoła podczas nabożeństwa

2024-05-13 23:53

Adobe Stock

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

ZDJĘCIE ILUSTRACYJNE

40-latek wszedł z nożem do kościoła w Czaplinku, gdy odbywało się nabożeństwo pierwszokomunijne. Mężczyzna został zatrzymany. Był pijany. W organizmie miał ponad 1,5 promila alkoholu – poinformowała PAP w poniedziałek oficer prasowa KPP w Drawsku Pomorskim asp. Karolina Żych.

Do zdarzenia doszło w poniedziałek, ok. godz. 17.45 w kościele w centrum Czaplinka (woj. zachodniopomorskie).

CZYTAJ DALEJ

Ania Broda: pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury

2024-05-14 15:52

[ TEMATY ]

muzyka

pieśni maryjne

Magdalena Pijewska/Niedziela

Pieśni maryjne są bezcennym skarbem kultury ze względu na piękno języka, słownictwo i oryginalne melodie - mówi KAI Ania Broda. Pieśni biblijne i apokryficzne, balladowe i legendy, pogrzebowe i weselne, pielgrzymkowe czy mądrościowe - to pobożnościowe, ale i kulturowe bogactwo tradycyjnej muzyki, jaką Polacy przez pokolenia oddawali cześć Maryi. O dawnych polskich pieśniach maryjnych - ich znaczeniu, źródłach, rodzajach i bogactwie - opowiada wokalistka, cymbalistka, kompozytorka i popularyzatorka dawnych polskich pieśni. Wydała m. in. z Kapelą Brodów płytę "Pieśni maryjne".

- Jest tak wiele ważnych dla mnie pieśni maryjnych, że trudno mi wybrać, które lubię najbardziej. Każda z nich ma swoje miejsce w mojej codzienności i swoją funkcję. Mam wrażenie, że jest to zbiór pieśni religijnych niezwykle zróżnicowany w formie tekstowej, w narracji, ale też w formie muzycznej. Takie pachnące ziołami i kwiatami królestwo pomocy. Niebieskie Uniwersum z liliami w herbie - opowiada w rozmowie z KAI Ania Broda.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję