Bez względu na to, czy Unia Europejska jawi się nam jako szansa czy jako zagrożenie, musimy przygotować się do funkcjonowania w jej strukturach. Kardynalnym elementem tego przygotowania jest
znajomość języków obcych. W ostatnim czasie kwestia ta jest z większą uwagą podejmowana w naszym systemie szkolnictwa, jednak wraz z nowym podejściem pojawiają
się nowe problemy.
W ostatnich latach można zauważyć, że szkoła staje się obszarem walki o odwartościowanie spojrzenia na świat - młody człowiek nie ma być zdolny do czynienia osądów moralnych, tylko
przygotowany do sprawnego zaspokajania swoich rozmaitych popędów. Umiejętności pragmatycznych nie należy oczywiście w szkole zaniedbywać, lecz sprowadzenie całego prawie cyklu nauczania do
treningu w umiejętnym funkcjonowaniu w materialistycznym świecie jest bardzo niepokojącym sygnałem.
Zadaniem pedagoga jest z jednej strony analiza rzeczywistości, czego owocem mogą być choćby takie właśnie spostrzeżenia, z drugiej zaś - podejmowanie odpowiedzialnych działań,
które będą próbą odpowiedzi na zauważone wyzwanie. Jako jedna z takich prób pojawiły się książki do języka angielskiego dla wszystkich grup wiekowych, których zadaniem jest, oprócz propagowania
dobrej metodologii, załatanie tej moralnej luki, jaka pojawiła się w podręcznikach. Moim założeniem nie jest to, aby materiały do nauki języków były podręcznikami do katechezy, lecz jedynie
przekazanie uczniom materiałów treściowo kompletnych, a więc również nie pozbawionych moralnego wymiaru spojrzenia na rzeczywistość.
W ramach przyjętej interdyscyplinarności jako autor stwarzam sposobność, by ucząc się języka obcego, odbiorca jednocześnie poszerzał wiedzę z historii, geografii, fizyki, matematyki, etyki,
filozofii, astronomii, najnowszych dziejów Polski oraz Europy, zdrowego odżywiania się i wielu innych obszarów. Szczególny nacisk kładę na podkreślanie konieczności pracy nad sobą. Do tej pory
z powyższego zamysłu zrodziły się i weszły na rynek następujące książki:
Angielski jakiego potrzebujesz, Kanion, Zielona Góra (poziom słabo zaawansowany dla szkoły średniej i wyżej);
Eastern Treasure, PWSZ, Sulechów (poziom średniozaawansowany dla szkoły średniej i wyżej);
Angielski dla twoich potrzeb, Glottiverbum, Psary (poziom początkujący dla szkoły podstawowej);
Angielski dla twoich celów, Glottiverbum, Psary (poziom słabo zaawansowany „lower intermediate: dla gimnazjum).
Dr Marek Kuczyński jest pracownikiem Uniwersytetu Zielonogórskiego
Pomóż w rozwoju naszego portalu