Reklama

Znaki święte w Kościele

Chleb

[ TEMATY ]

Kościół

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chleb jest najbardziej koniecznym i najpowszechniejszym środkiem spożywczym. Mówi się popularnie o chlebie i wodzie jako najbardziej potrzebnym pokarmie do życia. Chleb jest znakiem podtrzymywania życia w najszerszym znaczeniu. W modlitwie Pańskiej Pan Jezus wśród siedmiu próśb umieścił również tę: „Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj” (Mt 6, 11), choć wyjaśnił też, że „nie samym chlebem żyje człowiek, ale wszelkim słowem, które pochodzi z ust Bożych” (Mt 4, 4).

W Starym Przymierzu chleb uważany był za rzecz świętą. W Namiocie Spotkania składano na specjalnym stole dwanaście chlebów pokładnych i zmieniano je co szabat. Były one znakiem życia, które pochodzi od Boga. Składano je jako dar wdzięczności, że Bóg podtrzymywał zawarte przymierze. Na ofiarę składano zwykle chleby niekwaszone, czyli przaśne. Kwas w cieście uznawano za element psujący.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W pierwszych wiekach chrześcijanie na spotkaniach eucharystycznych używali chleba o kształcie używanym do zwykłego posiłku, podobnie jak Chrystus w czasie Ostatniej Wieczerzy. Zbawiciel przygotował apostołów i swoich wyznawców do wielkiej przemiany, jakiej dokonał w przeddzień swej Męki i którą polecił ponawiać na Jego pamiątkę. „Ja jestem chlebem żywym, który zstąpił z nieba. Jeśli ktoś spożywa ten chleb, będzie żył na wieki” (J 6, 51).

Chleb razem z winem są znakami Eucharystii. Chleb podobnie jak wino są bardzo trafnymi symbolami śmierci, przemiany i zmartwychwstania. Zanim bowiem chleb znajdzie się na stole, aby stał się pokarmem, ziarno musi przejść przez proces mielenia, następnie pieczenia go. I dopiero wtedy jest pożywny. Chleb umieszczony na nagrobkach oznacza udział w uczcie niebieskiej. Przed krojeniem chleba często robi się na nim znak krzyża, co jest symbolem błogosławieństwa. Upadłą na ziemię kromkę chleba podnosi się z uszanowaniem i całuje „dla darów nieba” (C. K. Norwid).

Reklama

Chrystus Pan dwa razy rozmnożył chleb dla zgłodniałych słuchaczy, dlatego wśród symboli eucharystycznych już w sztuce katakumbowej występuje kosz z chlebem.

Ziarno pszenicy oznacza Chrystusa, który zstąpił do otchłani, do krainy zmarłych, ale po śmierci zmartwychwstał. Kłosy pszenicy malowane na obrazkach, naczyniach lub dekoracji ołtarzowej i przede wszystkim na drzwiczkach tabernakulum są symbolem Eucharystii.

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kościół musi być w mediach społecznościowych

[ TEMATY ]

media

Kościół

incomible/fotolia.com

Kościół musi być obecny w mediach społecznościowych - podkreślił dziś ks. dr Paweł Rytel-Andrianik. W sanktuarium Matki Bożej Cierpliwie Słuchającej w Rokitnie odbyło spotkanie rzecznika KEP z księżmi i świeckimi na temat obecności Kościoła w mediach społecznościowych. Wśród uczestników spotkania byli księża oraz świeccy prowadzący parafialne strony internetowe oraz profile na Facebooku i Twitterze.

Rzecznik KEP przypomniał, że Polska jest jedenastym krajem w Europie pod względem ilości katolików, których szacuje się na 92 procent. Wskazywał, że katolicy mają nie tylko prawo, ale i obowiązek przekazywać informacje o Kościele. – Te wszystkie działania są po to, aby przyprowadzić człowieka do Jezusa. I to możemy robić także przez media – przypomniał ks. Rytel-Andrianik.

CZYTAJ DALEJ

Bp Miziński: bądźmy wierni dziedzictwu św. Wojciecha

– Dzisiaj musimy się zapytać, co uczyniliśmy z tym dziedzictwem, które przyniósł nam św. Wojciech – mówił w homilii bp Artur Miziński, Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski, który 23 kwietnia w uroczystość św. Wojciecha, patrona Polski przewodniczył Mszy św. w kościele św. Wojciecha w Częstochowie.

– Zapewnienie Chrystusa zmartwychwstałego w słowach: „Gdy Duch Święty zstąpi na was, otrzymacie Jego moc i będziecie moimi świadkami w Jeruzalem i w całej Judei, i w Samarii, i aż po krańce ziemi” zrealizowało się nie tylko w życiu apostołów, ale także w życiu i posłudze ich następców. Św. Wojciech jest tego jasnym przykładem – podkreślił bp Miziński.

CZYTAJ DALEJ

W Lublinie rozpoczęło się spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec

2024-04-24 17:59

[ TEMATY ]

Konferencja Episkopatu Polski

Konferencja Episkopatu Polski/Facebook

W dniach 23-25 kwietnia br. odbywa się coroczne spotkanie grupy kontaktowej Episkopatów Polski i Niemiec. Gospodarzem spotkania jest w tym roku abp Stanisław Budzik, przewodniczący Zespołu KEP ds. Kontaktów z Konferencją Episkopatu Niemiec.

Głównym tematem spotkania są kwestie dotyczące trwającej wojny w Ukrainie. Drugiego dnia członkowie grupy wysłuchali sprawozdania z wizyty bp. Bertrama Meiera, ordynariusza Augsburga, w Ukrainie, w czasie której odwiedził Kijów i Lwów. Spotkał się również z abp. Światosławem Szewczukiem, zwierzchnikiem Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję