Wycieczka

Niedziela łomżyńska 37/2003

Trzeba ludzi uczyć, aby poznanie swoje czerpali
nie z książek, ale z nieba i ziemi, z dębów i buków.
J. A. Komeński

Najlepszą okazją do takiego poznania świata są szkolne wycieczki, obozy i biwaki.
W Szkole Podstawowej nr 10 im. Jana Pawła II w Łomży takich wypraw turystyczno-krajoznawczych organizuje się dużo. Zachęca nas do tego przykład naszego Patrona, który wędrował po górach, pływał kajakiem i wypoczywał w różnych zakątkach naszego kraju.
Uczniowie klas młodszych wyjeżdżają do okolicznych miejscowości: do Drozdowa, Kisielnicy, Nowogrodu, do Lasku Jednaczewskiego lub na Górę Królowej Bony. Często odwiedzamy stolicę województwa - Białystok lub stolicę kraju - Warszawę. Biura turystyczne przygotowują dla małych podróżników ciekawe oferty: przedstawienia teatralne, filmy trójwymiarowe, wystawy i możliwość zabaw na świeżym powietrzu, w parkach rozrywki.
Uczniowie klas IV - VI planują dłuższe wyjazdy, by poznawać miejsca ważne dla naszej historii. Najlepiej uczyć się przez doświadczenie i aktywne zwiedzanie.
9 czerwca br. klasy VI a i VI e pod opieką M. Bienieckiej, W. Domalewskiej i I. Kowalewskiej wyjechały na wycieczkę do Gdańska, Gdyni, Sopotu, Malborka i na Pola Grunwaldu. Już któryś raz w wycieczce uczestniczyły także dzieci niepełnosprawne z klasy integracyjnej.
Oferta firmy „Elza” z Łomży była bardzo atrakcyjna. Zwiedziliśmy wszystkie wymienione wyżej miasta. Mieliśmy szczęście, że trafiliśmy na przewodników z pasją, którzy w interesujący sposób oprowadzali nas po Westerplatte, Stoczni Gdańskiej, katedrze Najświętszej Maryi Panny, gdzie wspięliśmy się na bardzo wysoką wieżę widokową, Poczcie Polskiej i Długim Targu. Uwieczniliśmy te miejsca na fotografiach. Ponadto płynęliśmy statkiem wycieczkowym stylizowanym na łódź wikingów, zwiedziliśmy ORP „Błyskawica”, oceanarium i spacerowaliśmy po sopockim molo. Wszyscy patrzyliśmy w bezkres morza i każdy z nas snuł jakieś plany i marzenia o wielkiej podróży w nieznane.
Ogromne wrażenie zrobił na wszystkich zamek krzyżacki w Malborku. Przenieśliśmy się na chwilę w XV wiek. Mogliśmy sami wybić monetę, która wtedy obowiązywała w państwie krzyżackim, zrobić sobie zdjęcie przy studni na dziedzińcu zamkowym, pospacerować po komnatach zamkowych. To była nie lada frajda!
Przewodnik na Polach Grunwaldu tak malowniczo opowiadał o wydarzeniach z 15 lipca 1410 r., że wszyscy słuchaliśmy go z zapartym tchem.
Na uwagę zasługuje również fakt, że mieliśmy świetne warunki w schronisku młodzieżowym i bardzo smaczne posiłki.
Cieszy nas, że nasi niepełnosprawni koledzy mogli być razem z nami. Taka wycieczka to sprawdzian tego, w jakim stopniu potrafimy pomagać innym i zrezygnować z własnych przyjemności i wygody. Widzimy, że osoby niepełnosprawne mają utrudniony dostęp do różnych miejsc, które chciałyby zobaczyć, że wciąż muszą z czegoś rezygnować z powodu barier architektonicznych.
Myślę, że my, którzy stykamy się z takimi osobami, w przyszłości inaczej będziemy organizować place zabaw, drogi do wielu atrakcyjnych miejsc, projektować dojazdy i wejścia do budynków itp.
Ta wycieczka dużo nas nauczyła. Cieszymy się, że poznaliśmy nowe miejsca, zachwyciliśmy się pięknem morza i Warmii. Wszak „tu wszędzie jest nasza ojczyzna”, którą chcemy poznawać, by bardziej ją kochać i być z niej dumni.

2003-12-31 00:00

Krewna św. Maksymiliana Kolbego: w moim życiu dzieją się cuda!

Niedziela Ogólnopolska 12/2024, str. 68-69

świadectwo

Jej prababcia i ojciec św. Maksymiliana Kolbego byli rodzeństwem. Trzy lata temu przeżyła nawrócenie – i to w momencie, gdy jej koleżanki uczestniczyły w czarnych marszach, domagając się prawa do aborcji.

Pani Sylwia Łabińska urodziła się w Szczecinie. Od ponad 30 lat mieszka w Niemczech, w Hanowerze. To tu skończyła szkołę, a następnie rozpoczęła pracę w hotelarstwie. Jej rodzina nigdy nie była zbytnio wierząca. Kobieta więc przez wiele lat żyła tak, jakby Boga nie było. – Do kościoła chodziłam jedynie z babcią, to było jeszcze w Szczecinie, potem już nie – tłumaczy.

Oświadczenie ws. beatyfikacji Heleny Kmieć

2024-04-18 13:53

Helena Kmieć

Fundacja im. Heleny Kmieć

W związku z wieloma pytaniami i wątpliwościami dotyczącymi drogi postępowania w procesie beatyfikacyjnym Heleny Kmieć, wydałem oświadczenie, które rozwiewa te kwestie - mówi postulator procesu beatyfikacyjnego Helelny Kmieć, ks. Paweł Wróbel SDS.

Austria: w archidiecezji wiedeńskiej pierwszy „Dzień otwartych drzwi kościołów”

2024-04-19 19:06

Wiedeń

kościoły

Joanna Łukaszuk-Ritter

Kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu

W najbliższą niedzielę, 21 kwietnia, w ramach projektu „Otwarte kościoły” ponad 800 budynków kościelnych w archidiecezji wiedeńskiej będzie otwartych przez cały dzień. W pierwszym „Dniu otwartych drzwi kościołów” zainteresowani mogą z jednej strony odkryć piękno przestrzeni sakralnych, a z drugiej znaleźć przestrzeń do modlitwy i spotkań, podkreślił kierownik projektu Nikolaus Haselsteiner na stronie internetowej archidiecezji wiedeńskiej.

Chociaż prawie wszystkie kościoły w archidiecezji są otwarte każdego dnia w roku, około połowa z nich jest otwarta tylko na uroczystości liturgiczne. W "Dniu otwartych kościołów” będą również otwarte często mniej znane miejsca” - powiedział Haselsteiner.