Reklama

Kościół

Czym były i są odpusty w Kościele?

Na pewno nie były i nie są przyzwoleniem na czynienie grzechów na zasadzie „hulaj dusza, piekła nie ma”. Odpust nie jest także darowaniem grzechów, lecz kar doczesnych za grzechy. Odpuszczenie grzechu dokonuje się wcześniej i jest koniecznym warunkiem otrzymania odpustu. Można powiedzieć, że winę gładzi sakrament pokuty, a karę za grzechy – odpust.

Niedziela Ogólnopolska 37/2024, str. 26-27

[ TEMATY ]

odpust

commons.wikimedia.org

Dokument ustanawiający odpust dla wiernych, którzy odwiedzą kaplicę św. Jakuba w kłodzkim kościele parafialnym

Dokument ustanawiający odpust dla wiernych, którzy odwiedzą kaplicę św. Jakuba
w kłodzkim kościele parafialnym

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chrystus przekazał swoją władzę odpuszczania grzechów uczniom z prawem przekazywania tej władzy następcom Apostołów: „«Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja was posyłam». Po tych słowach tchnął na nich i powiedział im: «Weźmijcie Ducha Świętego! Którym odpuścicie grzechy, są im odpuszczone, a którym zatrzymacie, są im zatrzymane»” (J 20, 21-23).

W pierwotnym Kościele odpuszczanie najcięższych grzechów (zabójstwo, cudzołóstwo) poprzedzała długotrwała pokuta (np. za zabójstwo 10 lat), a sakramentalne pojednanie grzesznika po chrzcie możliwe było tylko jeden raz. Ale w VI wieku dzięki irlandzkim i anglosaskim mnichom możliwa stała się indywidualna i powtarzana spowiedź; publiczną pokutę zaczęto zastępować wyznaniem win przed kapłanem, który nakładał pokutę wedle specjalnych penitencjarzy, a po jej wykonaniu udzielano absolucji. Z czasem, od X stulecia, kapłani zaczęli udzielać absolucji jeszcze przed odbyciem pokuty. Równocześnie wierni prosili spowiedników, aby ci modlili się o darowanie im kar za popełnione, choć rozgrzeszone już złe uczynki. To doprowadziło do pojawienia się w Kościele praktyki odpuszczania doczesnych kar za popełnione grzechy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kiedyś liczone, dziś cząstkowe i zupełne

Reklama

Kiedyś odpusty były odmierzane dniami kary kościelnej, stąd wzięło się liczenie ich na dni i lata. W XI wieku Kościół wprowadził odpusty zupełne. Papież jako głowa widzialnego Kościoła na ziemi może nadawać każdy rodzaj odpustów – także tych zupełnych. Innocenty III w XIII wieku przyznał biskupom prawo do nadawania rocznego odpustu w związku z poświęceniem kościoła, a w innych przypadkach – 40-dniowego. Pius X przyznał w 1903 r. prawo nadawania 200-dniowych odpustów kardynałom na terenie ich diecezji, arcybiskupom – 100-dniowych, a biskupom – 50-dniowych. Papież Paweł VI konstytucją apostolską Indulgentiarum doctrina z 1 stycznia 1967 r. (zawiera dokładne regulacje na temat odpustów) zniósł odpusty określane konkretnym czasem (liczbą dni lub lat), gdyż własność czasu nie odnosi się do wieczności. Papież rozróżnił odpusty na cząstkowe lub zupełne (zależnie od tego, w jakim stopniu uwalniają nas od kary doczesnej).

Odpusty w przeszłości nadawane były z przeróżnych powodów. Wystarczyło udać się do Rzymu do grobu św. Piotra, aby uzyskać od papieża specjalne odpusty. Uzyskiwali takowe również krzyżowcy – rycerze biorący udział w krucjatach – począwszy od słynnego synodu w Clermont w 1095 r., kiedy to odpustu udzielił im Urban II. Otrzymywano odpusty przy okazji kanonizacji świętych czy konsekracji kościołów. W 1300 r. każdy, kto pobożnie nawiedził Rzym, uzyskiwał odpust zupełny zagwarantowany przez papieża Bonifacego VIII.

Nadużycia

Papież Klemens IV w 1268 r. w związku ze skargami dominikanów i franciszkanów oświadczył, że prałaci nie mogą przypisywać sobie władzy udzielania odpustów i bezprawnie ich mnożyć. W sprawach nadawania konkretnych odpustów należało odtąd zwracać się bezpośrednio do Stolicy Apostolskiej. Z listu papieża Bonifacego IX do biskupa Ferrary z 1392 r. dowiadujemy się, że papież potępiał tych, którzy twierdzili, iż mają władzę nadawania odpustów przyznaną im przez papieża i w zamian za pieniądze gwarantują prostym niepiśmiennym ludziom szczęście wieczne w tym i w przyszłym życiu. Obradujący w Przemyślu w 1415 r. synod zalecił, aby duchowni nie szafowali nadmiernie odpustami. Szczególnie jaskrawym przykładem nadużyć w sprawach odpustów było postępowanie Johanna Tetzela, niemieckiego dominikanina, w XVI wieku. Działał on jako wędrowny kaznodzieja i handlował „listami odpustowymi”, które miały nie tylko gwarantować odpuszczenie kar doczesnych, ale także być gwarancją zbawienia; zwykł on również mawiać: „Gdy tylko złoto w misce zadzwoni, do nieba jakaś duszyczka pogoni”. Na soborze trydenckim w XVI stuleciu stwierdzono: „ponieważ władza przyznawania odpustów została udzielona przez Chrystusa Kościołowi i ponieważ Kościół od najwcześniejszych czasów używał tej władzy, a korzystanie z odpustów jest zbawienne dla wiernych, to powinna ona zostać zachowana”. W 1669 r. – za papieża Klemensa IX – powstała specjalna Kongregacja ds. Odpustów.

Kto udziela odpustów

Zgodnie z Kodeksem prawa kanonicznego (kan. 995 par. 1 i 2) „tylko ci mogą udzielać odpustów, którym tę władzę przyznaje prawo albo udziela jej Biskup Rzymski. Żadna władza, poza Biskupem Rzymskim, nie może przekazywać innym władzy udzielania odpustów, chyba że zostało to jej wyraźnie przyznane przez Stolicę Apostolską”. Na mocy prawa władzę udzielania odpustów mają kardynałowie, patriarchowie, arcybiskupi więksi, metropolici, biskupi diecezjalni i wszyscy przyrównani w prawie do biskupów – z chwilą objęcia swego urzędu mogą udzielać błogosławieństwa papieskiego z odpustem zupełnym trzy razy w roku, w święta przez nich wybrane, kiedy uroczyście sprawują Mszę św., albo przynajmniej są na niej obecni, na swoim terenie. Odpustu cząstkowego mogą poszczególnym osobom, a także w miejscach podległych ich jurysdykcji udzielać kardynałowie, metropolici, biskupi diecezjalni i zrównani z nimi w prawie, a więc: prałat terytorialny, opat terytorialny, wikariusz apostolski, prefekt apostolski lub administrator apostolski. Odpustu zupełnego może udzielić kapłan (który ma delegowaną władzę udzielenia odpustu) podczas sprawowania sakramentu namaszczenia chorych, tzw. odpustu zupełnego udzielanego na godzinę śmierci. Aby dostąpić odpustu zupełnego, wymagane są wykonanie czynu, do którego jest przywiązany odpust, i wypełnienie trzech warunków, którymi są: sakramentalna spowiedź, Komunia św. i modlitwa według intencji papieża. Wymaga się ponadto, aby wykluczyć wszelkie przywiązanie do jakiegokolwiek grzechu – nawet powszedniego. Dopiero to wszystko sprawi, że odpust będzie miał w naszym duchowym życiu pełną wartość...

2024-09-10 13:40

Ocena: +7 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Matce Bożej Różańcowej w podzięce

Niedziela rzeszowska 43/2016, str. 1

[ TEMATY ]

parafia

odpust

Damian Kandefer

Kościół pw. Matki Bożej Różańcowej w Rzeszowie

Kościół pw. Matki Bożej Różańcowej w Rzeszowie

W uroczystość odpustową Matki Bożej Różańcowej, 7 października, nasza wspólnota parafialna przeżywała 40-lecie powstania parafii. Podczas Mszy św. o godz. 17 biskup ordynariusz Jan Wątroba dokonał konsekracji świątyni

Początek naszej parafii sięga 1972 r., wtedy to z polecenia bp. Ignacego Tokarczuka i za jego staraniem proboszcz parafii pw. Chrystusa Króla w Rzeszowie, ks. Józef Sondej, zakupił dom i działkę przy ul. Łabędziej 7. Zamieszkał tam z zamiarem budowania kaplicy ks. Jakieła. Po wykonaniu fundamentów pod kaplicę, ks. Jakieła został wyrzucony przez milicję, a dom został bezprawnie zakwaterowany przez rzekomych pogorzelców. W tej trudnej sytuacji z pomocą przyszedł ks. Piotr Szkolnicki z Czudca, który przekazał dom przy ul. Jastrzębiej. W tym domu ks. Józef Kapusta wraz z ks. dziekanem Józefem Sondejem odprawił Mszę św. i wystawił Najświętszy Sakrament do adoracji. Powoli zaczęli gromadzić się wierni początkowo zastraszani przez milicję i służbę bezpieczeństwa, która widząc determinację kapłanów i wiernych, odstąpiła po tygodniu od fotografowania i pilnowania budynku. Budynek ten został zaadaptowany na kaplicę. W 1974 r. został ustanowiony rektorat, który 16 października 1976 r. został przekształcony w parafię pw. Matki Bożej Różańcowej. Od początku istnienia parafii zostały podjęte starania u ówczesnych władz o pozwolenie na budowę świątyni. Po latach ogromnej determinacji ze strony wspólnoty parafialnej, w latach stanu wojennego w 1982 r. takie pozwolenie uzyskano. Projekt świątyni wykonał architekt Regler z Krakowa. Budowę rozpoczęto w 1983 r., najpierw wybudowano dolny kościół, gdzie zaczęto odprawiać nabożeństwa w 1987 r. Całość wraz z zapleczem katechetyczno-mieszkalnym ukończono w 1989 r. W październiku tegoż roku świątynia została poświęcona przez bp. Tokarczuka. 9 kwietnia zmarł ks. Józef Kapusta.
CZYTAJ DALEJ

Rząd zgodził się na podwyżkę zasiłku pogrzebowego

2025-03-27 07:59

[ TEMATY ]

pogrzeb

zasiłek

Family News Serwice

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. Jego autorem jest Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe rozwiązania przewidują znaczące podwyższenie zasiłku pogrzebowego, którego wysokość jest niezmienna od 14 lat. Tymczasem od 2011 roku koszty organizacji pogrzebu znacząco wzrosły, a obecna kwota świadczenia nie pozwala na pokrycie większości wydatków związanych z pochówkiem.

Zgodnie z przyjętym projektem ustawy, od 2026 roku zasiłek pogrzebowy wzrośnie z obecnych 4 tys. zł do 7 tys. zł. Dodatkowo, świadczenie to będzie podlegać waloryzacji w sytuacji, gdy inflacja przekroczy 5 proc. Taki mechanizm ma na celu zapewnienie, że wysokość zasiłku będzie dostosowana do rosnących kosztów organizacji pogrzebu.
CZYTAJ DALEJ

Rzecznik Episkopatu: propozycja likwidacji Funduszu Kościelnego jest nieuczciwa

2025-03-27 21:22

[ TEMATY ]

Fundusz Kościelny

Karol Porwich/Niedziela

Fundusz Kościelny nie jest darem państwa dla Kościoła, tylko konsekwencją upaństwowienia nieruchomości kościelnych w 1950 r. – powiedział PAP rzecznik KEP ks. Leszek Gęsiak. Ocenił, że propozycja Lewicy jest nieuczciwa, bo we władaniu państwa nadal pozostaje około 60 tys. ha nieruchomości.

Szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk poinformowała w poniedziałek, że skierowała wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu projektu ustawy likwidującej Fundusz Kościelny.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję