Pod koniec sierpnia wiekowe miejsce kultu maryjnego – Czerwińsk nad Wisłą – gościło młodzież zebraną na XXXI Festiwalu Campo Bosco. W wydarzeniu wzięło udział ponad trzysta osób ze środowisk salezjańskich, Córek Maryi Wspomożycielki, parafii diecezjalnych oraz gości indywidualnych z całej Polski. Wśród nich była reprezentacja duszpasterstw Rodziny Salezjańskiej z Łodzi. Grupę łódzką tworzyli salezjanie z ul. Wodnej i klerycy z Krakowa, siostra salezjanka, wychowankowie oratorium salezjańskiego przy ul. Wodnej, uczniowie Salezjańskich Szkół Rzemiosł, podopieczni oratorium sióstr salezjanek przy ul. Brauna oraz salezjanie współpracownicy.
Uczestnicy przez prawie cztery festiwalowe dni mogli nie tylko się spotkać, ale również pomodlić, wysłuchać świadectw oraz konferencji zaproszonych gości: Pawła Kęski, Patryka Galewskiego, ks. Rafała Główczyńskiego i Alicji Węgorzewskiej. W trakcie festiwalu był czas na zabawę przy dobrej muzyce na koncertach m.in. Oli Nizio, Bęsia, Siewców Lednicy i Edzia. Nie zabrakło także momentów animacji, rekreacji i warsztatów. Ważną częścią całego wydarzenia były: codzienna Eucharystia, modlitwy poranne z katechezą, adoracja, spowiedź oraz słówka wieczorne. Festiwal odbył się pod hasłem: „Jestem wyśniony”, nawiązując do pierwszego snu 9-letniego Jana Bosko, który jest założycielem salezjanów.
Myśli, słowa, czyny! Tak może być w naszym życiu, chociażby w odniesieniu do tych osób, które w taki czy inny sposób są dla nas problemem. Nasze postępowanie w stosunku do nich może przebiegać takimi etapami. – mówił bp Pękalski
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
W piątek, 4 kwietnia, w 364. dniu peregrynacji kopii Cudownego Obrazu z Jasnej Góry, Matka Boża przybyła do parafii Opatrzności Bożej w Częstochowie. Ikonę Nawiedzenia wraz z wiernymi i kapłanami z dekanatu przywitał bp Antoni Długosz.
Tekst o przygotowaniach do nawiedzenia Matki Bożej i Jej powitaniu przez parafian ukaże się w częstochowskiej Niedzieli drukowanej.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.