Mszy św. dla uczestników zajęć, które odbywały się w dniach 18-24 sierpnia, przewodniczył bp Marek Solarczyk. Pasterz diecezji wyraził radość, że lektorzy chcą korzystać z rad i wsparcia doświadczonych kapłanów. – Jest to również element świadectwa, bo ci chłopcy są we wspólnotach i chcą dalej rozwijać swoje możliwości i zdolności. Ich udział w tych zajęciach jest wielką radością, ale też wdzięcznością za to, że tyle dzieł się już realizuje, i nadzieją, że oni sami będą wzrastać – powiedział.
Ksiądz Mariusz Chamerski, duszpasterz młodzieży i Liturgicznej Służby Ołtarza, poinformował, że szkoła ceremoniarza została zorganizowana w diecezji radomskiej po raz trzeci. – Ceremoniarz to człowiek, który przede wszystkim kocha Boga, kocha liturgię, stąd też wypływa jego zaangażowanie w sprawowane misterium. Bardzo się cieszę, że możemy z tak liczną grupą w naszym seminarium przeżywać szkołę ceremoniarza – podkreślił.
Celem kursu było pogłębienie duchowości liturgicznej i znajomości przepisów liturgicznych oraz organizacji od strony liturgicznej różnego rodzaju przedsięwzięć w parafii. Zajęcia teoretyczne prowadzili ks. Chamerski, ks. Tomasz Herc i ks. Daniel Reguła, a praktyczne – alumni seminarium.
Promocja na funkcję ceremoniarza i lektora odbędzie się 28 września o godz. 11 w katedrze radomskiej, w czasie Mszy św. pod przewodnictwem bp. Solarczyka.
W dn. 26-28 października w Oazowym Ośrodku Rekolekcyjnym w Skarżycach k. Zawiercia odbył się kurs na ceremoniarza. Na tegoroczne spotkanie przybyło 21 lektorów z naszej diecezji
Dobrze uformowany ceremoniarz to skarb dla proboszcza. Porozdziela on zadania wśród ministrantów, wytłumaczy, przypilnuje młodszych kolegów służących do Mszy św., by liturgia przebiegała uroczyście i sprawnie. Od kilku lat w naszej diecezji systematycznie prowadzona jest formacja ministrantów i lektorów, tak by w przyszłości nie zabrakło ich w naszych parafiach.
„Jezus, widząc tłumy, wyszedł na górę. A gdy usiadł, przystąpili do Niego Jego uczniowie” (Mt 5,1) – takimi słowami ewangelista Mateusz wprowadza czytelnika do wysłuchania Jezusowego Kazania na górze, które rozpoczyna się ośmioma błogosławieństwami. Ta sama mowa u Łukasza wprowadzone została zupełnie inaczej: „Zeszedł z nimi na dół i zatrzymał się na równinie” (Łk 6,17). Tak jawna rozbieżność – Mateuszowa góra i Łukaszowa równina – przez wieki budziła konsternację biblistów. Próbowano wyjaśniać ją na wiele sposobów.
Jedni dowodzili, że zwyczajem wędrownych nauczycieli było powtarzanie tych samych nauk w różnych okolicznościach. Można więc z powodzeniem przyjąć, że Jezus powtarzał błogosławieństwa nie tylko na górze czy równinie, ale także w domach, synagodze czy świątyni. Inni twierdzili, że zamiarem Mateusza było ukazanie Jezusa jako nowego Mojżesza. Skoro Mojżesz wyszedł na górę, być narodowi wybranemu dać Dekalog, tak Jezus jako nowy Mojżesz wychodzi na górę, by rodzącemu się Kościołowi, dać przykazanie miłości bliźniego. Najnowsza propozycja biblistów każe sięgnąć do aramejskiego tła wygłoszenia mowy. W języku Jezusa słowo taurah oznacza zarówno „górę”, jak i „pole”. Wydaje się, że ten właśnie termin stoi u podstaw obydwu przekładów. Można więc uniknąć konsternacji spowodowanej różną lokalizacją Jezusowego kazania.
Religia w polskiej szkole to temat, który od lat budzi emocje, zarówno wśród uczniów, rodziców, jak i decydentów. Jej obecność na lekcjach to efekt złożonej historii, w której splatają się losy Kościoła, państwa i społeczeństwa. Jak zmieniało się nauczanie religii na przestrzeni dekad? Kiedy była obowiązkowa, a kiedy zniknęła z planu lekcji? Jakie wydarzenia wpłynęły na obecny kształt tych lekcji? Oto fascynująca podróż przez dzieje jednego z najbardziej wartościowych przedmiotów w polskim systemie edukacji.
Początki nauczania religii w Polsce sięgają średniowiecza, gdy edukacja była nierozerwalnie związana z Kościołem. Szkoły parafialne i klasztorne, prowadzone przez duchownych, stanowiły główne ośrodki wiedzy. Nauka religii była nie tylko przedmiotem, ale fundamentem wychowania, kształtującym system wartości młodych Polaków.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.