Reklama

Wiara

Znaczenia biblijnych imion

W ostatnich latach ok. jednej trzeciej dzieci w Polsce otrzymało imiona biblijne. Czy wiemy, co one znaczą?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Imiona nadawane dzieciom brane są spośród dotąd używanych. Bywają to imiona popularne, modne albo ładnie brzmiące, imiona świętych i innych sławnych ludzi, imiona z książek i filmów, imiona krewnych. Znaczna większość z nich pochodzi z innych języków i nie zastanawiamy się nad ich znaczeniem. Można się wprawdzie dowiedzieć, że imię Zofia pochodzi od greckiego sofia – mądrość itd., ale z reguły takie objaśnienia nie są szerzej znane.

Imiona ludzi pierwotnie zawsze coś znaczyły, nawet jeśli nie znamy ich pochodzenia. Ponieważ nie ma zwyczaju tłumaczenia imion, nie pamiętamy, że starożytne imiona hebrajskie i greckie były dla ówczesnych ludzi zrozumiałe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Imiona mówią o Bogu

W Biblii liczne imiona męskie są dwuczłonowe, a jeden element tego imienia to imię Boże. W nauce nazywa się je imionami teoforycznymi („niosącymi Boga”). Imiona hebrajskie zawierały bowiem słowo „Bóg” – El, albo też imię Boże Jahwe, skracane do Jo lub Ja. Niektóre takie imiona zostały przełożone. Hebrajskie imię Natanael (Nataniel, w skrócie Natan) to po grecku Teodor, a po polsku Bożydar albo Bogdan – „dany przez Boga”. Taki sam sens ma imię Jonatan. Odpowiednik żeński tego imienia to Dorota, grecka Dorothea. Bogumił jest odpowiednikiem greckiego imienia Teofil, a Bogusław wywodzi się od Teodozjusza.

Reklama

Popularny Jan to po hebrajsku Johanan – „Jahwe łaskawy”. Imię Jezusa – Jehoszua znaczy „Jahwe-zbawia”. Łazarz z Ewangelii to po hebrajsku Eliezer – „Bóg-mi-pomocny”. Mogą istnieć imiona kobiece tego rodzaju, np. Elżbieta, po hebrajsku Eliszeba, co przypuszczalnie znaczy „Bóg-mi-szczęściem”. Grek Tymoteusz byłby po polsku Czcibogiem, z kolei Tymon to Czciciel.

Imiona tego rodzaju noszą w Biblii również aniołowie. Nie ma zwyczaju ich przekładania, ale warto je rozumieć. Trzech archaniołów to Michał, Gabriel i Rafał: Michael – „kto-jak-Bóg”; Gabriel – „mocny-Bóg”; Rafael – „uleczył-Bóg”.

Imiona mówią o ludziach

W Księdze Rodzaju napotkamy imiona pierwszych ludzi – Adama i Ewy. Słowo „Adam” oznacza kogoś z ziemi, ogólniej zaś człowieka i ludzkość. Ewa, po hebrajsku Hawwa – Żywiąca, co próbowano przetłumaczyć jako „Żywia”. Oba te imiona odnoszą się w pewien sposób do ogółu ludzi, jako że pierwsi ludzie symbolizują nas wszystkich: stworzonych przez Boga, a zarazem grzesznych.

Wielu imion biblijnych, jak Mojżesz i Aaron, nie potrafimy dziś przekonująco objaśnić. Na temat imienia Maria istnieją dziesiątki przypuszczeń. Może znaczyło: miła, może: wzniosła, może: piękna. W każdym razie trzeba sprostować opinię, jakoby po hebrajsku imię to brzmiało Miriam, ta forma bowiem pojawiła się wśród Żydów dopiero we wczesnym średniowieczu, a w starożytności była zupełnie nieznana. Pierwotne brzmienie hebrajskie to Mariam.

Na popularności zyskało w Polsce imię króla Dawida, choć zapewne pod wpływem nie Biblii, lecz kultury anglosaskiej, gdyż w Anglii i Ameryce należy ono do najczęstszych. Przypuszczalnie znaczyło: krewny, bliski. Król ten przyjął je dopiero wtedy, gdy objął władzę, ponieważ na starożytnym Wschodzie był taki zwyczaj.

Reklama

Biblijne imiona kobiece najczęściej podkreślały urodę. Tamara to palma, Estera – gwiazda, Sara – księżniczka. Anna i Hanna, hebrajskie Hannah, znaczy: łaska, wdzięk. Łaciński odpowiednik to gratia, czyli Gracja, a po litewsku – Grażyna. Do tej grupy należą imiona córek Hioba (por. Hi 42, 14), które różnie bywają przekładane; ja proponuję: Gołąbka, Kasjana i Czarnooka. Dzieje Apostolskie wspominają Tabitę, czyli Dorkas – po polsku Sarenkę, oraz Rode, czyli Różę.

Imiona biblijne mogą wskazywać też na inne cechy. Imiona Tobita i jego syna Tobiasza pochodzą od hebrajskiego słowa tob – dobry. Najbliższy odpowiednik polski to Dobromir (w Słowenii natomiast częste jest imię Dobran). Debora z Księgi Sędziów to pszczółka. Judyta to Judejka, Żydówka (analogicznie Krystyna znaczy chrześcijanka).

W Biblii mamy też postacie o imionach greckich. Rozmówca Jezusa – Nikodem, imię ostatnio bardzo popularne, to jakby „zwycięski lud”. Chrześcijanie też takie tworzyli. Grzegorz to Gregorios – czuwający. Krzysztof to Christoforos – niosący Chrystusa.

Oczywiście, sporo jest takich imion w różnych kulturach. Leon to po grecku lew. Nasz Mieszko to być może Miś; po rosyjsku Misza to połączenie imienia Michał z misiem właśnie. Popularna Urszula pochodzi od łacińskiego ursus – niedźwiedź, bo Ursula to zdrobnienie w rodzaju żeńskim, czyli jakby „Misia”.

Apostołowie

Co oznaczały imiona Apostołów Jezusa? Ich przywódcy Jezus nadał imię aramejskie Kefa(s), po grecku – Petros. Istotę naszego imienia Piotr najlepiej oddaje po polsku słowo Skalnik, gdyż Petros to forma męska od petra – skała, głaz. Notabene po francusku pierre to kamień, a więc Pierre (Piotr) brzmi identycznie.

Reklama

Pierwotne imię Piotra, Szymon, tożsame z Symeonem, może pochodzić od słów hebrajskich „wysłuchał Jahwe”. Jego brat – Andrzej nosił imię greckie, gdyż Andreas oznacza mężnego. O Janie była już mowa. Jego brat, Jakub, nosił imię patriarchy Izraela. Znaczenie tego imienia jest niepewne, gdyż jego etymologie z Księgi Rodzaju mają charakter ludowy (por. Rdz 25, 24-26; 27, 36).

Filip to popularne imię greckie, które wsławili królowie macedońscy – oznacza miłośnika koni. Bartłomiej to właściwie przydomek od imienia ojca – Bar-Tolmaj, syn Tolmaja. Przydomkiem jest też imię Tomasz, gdyż po aramejsku, w języku Jezusa i Apostołów, thoma oznacza bliźniaka, dlatego nazywano go też Didymos (por. J 20, 24), co po grecku znaczy „bliźniak”.

Mateusz to po aramejsku Mattai. Imię to bywało wyjaśniane jako skrócona forma od Mattanja bądź Mattitja (Matatiasz) – „podarunek Jahwe”. Inna forma tego imienia to Matthias, czyli Maciej: imię Apostoła, który zastąpił Judasza.

Wśród Apostołów byli jeszcze drugi Jakub (syn Alfeusza) oraz drugi Szymon, nazywany Zelotą lub Kananejczykiem. Pod różnymi imionami występuje Tadeusz. W części starożytnych rękopisów Ewangelii czytamy: Lebbeusz. Równolegle jest mowa o Judzie, synu Jakuba, co uważa się często za drugie imię Tadeusza, choć raczej była to inna osoba – jeden zastąpił drugiego. Ów Tadeusz nosił aramejskie imię Taddi, przypuszczalnie powstało ono jako zniekształcenie greckiego Teudasa albo Teodora.

Juda to imię jednego z praojców Izraela, o nieznanym nam znaczeniu. Nosiło je dwóch Apostołów – Juda, syn Jakuba, oraz Juda o przydomku Iskariota, czyli po polsku Judasz. Z jego powodu imię to nie bywa, oczywiście w chrześcijaństwie, nadawane.

Obok dwunastu Apostołów mamy też apostoła pogan – św. Pawła. Nosił on biblijne imię Saul, spolszczane na „Szaweł”, ale w świecie greckim używał podobnego imienia Paulos, od łacińskiego Paulus – mały, skromny.

Najczęstsze imię męskie w Polsce to Piotr (według rejestru PESEL – blisko 700 tys.). Potem są kolejno: Krzysztof, Andrzej, Tomasz, Paweł, Jan. Wśród kobiet najczęstsze są Anna (ponad milion), Katarzyna i Maria. Nadajemy dzieciom imiona chrześcijańskie.

2024-08-27 14:29

Oceń: +15 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Adam i Chrystus

Słowo „Adam” to imię pierwszego człowieka stworzonego przez Boga, ale i imię, które dziś nosi wiele osób. W swej treści to słowo kryje też znacznie więcej. Jest ono określeniem charakteryzującym każdego człowieka. Łączy się z hebrajskim słowem Adama(h), którym określana jest ziemia czy rola. Tym samym Adam to ktoś, kto zamieszkuje ziemię daną mu przez Boga. Uprawia ją, rzucając w nią ziarna, i zbiera jej owoce. Jest jej mieszkańcem. Życie człowieka zależy od ziemi podobnie jak od niego zależy jej rozwój. Ziemia stanowi przestrzeń dla istnienia człowieka, on zaś jest jej ukoronowaniem. Tym samym Adam to zarówno konkretny człowiek powołany do istnienia, jak i cała ludzkość stworzona przez Boga. Owo imię niesie ze sobą również bolesną prawdę o ludzkiej słabości, gdyż Adam, który wszystko otrzymał od Boga, odwrócił się od Niego. Uznał, że sam sobie może wystarczyć i niczym Bóg kierować własnym życiem, wyznaczając, co jest dobre, a co złe. Paradoksalnie ten, którego istnienie zależne jest od ziemi, chciał sam wznieść się ponad nią i zawładnąć zarówno nią, jak i swym życiem. Ta próba zakończyła się bolesnym upadkiem, raną przekazywaną niczym spadek z pokolenia na pokolenie wraz z darem życia. Tej rany nie było w stanie zasklepić nawet Prawo przyniesione przez Mojżesza, potomka Adama. Ono jedynie jeszcze bardziej ukazywało rozdwojenie między pragnieniem dobra a bezmiarem zła. Nie uwalniało też od dramatu ludzkiej śmierci i zrodzonej z niej niepewności co do dalszego losu człowieka.
CZYTAJ DALEJ

Wałbrzych. Nie żyje ks. Sebastian Makuch, miał 35 lat

2025-02-14 14:39

[ TEMATY ]

Wałbrzych

diecezja świdnicka

śmierć księdza

ks. Mirosław Benedyk/Niedziela

Ksiądz Sebastian Makuch (1990-2025)

Ksiądz Sebastian Makuch (1990-2025)

Świdnicka Kuria Biskupia poinformowała, że w dniu 14 lutego br., doszło do tragicznego zdarzenia na plebanii parafii Niepokalanego Poczęcia NMP w Wałbrzychu.

- W godzinach południowych odnaleziono ciało wikariusza Ks. Sebastiana Makucha, który w ostatnim czasie pozostawał pod opieką medyczną i terapeutyczną lekarzy specjalistów. Po nieudanej próbie reanimacji, sprawą zajęły się odpowiednie organy. Prosimy o modlitwę w intencji zmarłego Księdza oraz jego bliskich i wspólnoty parafialnej, w której posługiwał - czytamy w komunikacie na stronie kurialnej.
CZYTAJ DALEJ

Abp Wojda: Europa jest spragniona Jezusa Chrystusa i Jego nadziei

Europa jest spragniona Jezusa Chrystusa i Jego nadziei. Potrzebuje nowych świadków wiary – mówił przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski abp Tadeusz Wojda SAC w homilii Mszy Świętej w Kaplicy Cudownego Obrazu na Jasnej Górze, na zakończenie Kongresu Ruchu Europa Christi, 22 lutego br.

Przewodniczący KEP zwrócił uwagę, że Europa przedstawia smutny obraz, gdyż wydaje się być coraz bardziej oddalona od swoich chrześcijańskich korzeni. „Ma się wrażenie, że Europie dzisiaj bardziej zależy na +zielonym ładzie natury+, niż na ładzie Ducha Świętego, na potrzebie zadbania o piękno wewnętrzne ludzkiego życia, o poszanowanie praw natury i prawa Bożego” – zaznaczył. Dodał, że Europa „nie chce, albo nie jest już w stanie zrozumieć, że ład i piękno zewnętrzne może być owocem tylko i wyłącznie ładu i piękna wewnętrznego”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję