Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Kamień odrzucony przez budujących

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Psalm responsoryjny w dzisiejszej Liturgii Słowa to świąteczny hymn, którego źródeł należy poszukiwać w kulcie świątyni jerozolimskiej. Pierwotnie był prawdopodobnie indywidualnym aktem uwielbienia Bożej łaskawości, z czasem zaś stał się wyrazem publicznego dziękczynienia. Psalm 118, o którym mowa, przez chrześcijan został odczytany jako hymn o charakterze paschalnym, odnoszącym się do męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.

Zanim jednak przyjrzymy się, jak autorzy Nowego Testamentu interpretowali ten psalm, spójrzmy na jego bezpośredni kontekst oraz historiozbawczą i teologiczną treść. Zarówno Psalm 116, jak i Psalm 117 mają charakter dziękczynny. Pierwszy jest indywidualnym hymnem uwielbienia. Psalmista składa Bogu dzięki za wybawienie od niebezpieczeństwa śmierci, za dar ocalonego życia. Także Psalm 117 wpisuje się w gatunek hymnów pochwalnych. Jest zachętą do uwielbienia Boga skierowaną do wszystkich ludów i narodów. To powszechne dziękczynienie należy się Stwórcy za Jego łaskawość i wierność.

Oba powyższe komponenty – zarówno indywidualne, jak i zbiorowe dziękczynienie – znajdujemy w Psalmie 118. Możemy w nim wyróżnić cztery części: wezwanie Izraela do uwielbienia Pana, pieśń zaufania psalmisty pokładającego nadzieję w Bogu, opis starcia z wrogimi siłami oraz pieśń zwycięstwa i dziękczynienia jako część liturgii świątynnej. Interesujący nas werset: „Kamień odrzucony przez budujących stał się kamieniem węgielnym”, znajduje się w ostatniej, dziękczynnej części tego psalmu. Pierwotnie zdanie to było prawdopodobnie niezależnym przysłowiem, które zostało później włączone do psalmu. Dla autorów Nowego Testamentu stało się interpretacyjnym kluczem, w którego świetle objaśniali misterium męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. Pojawia się ono w Ewangelii według św. Mateusza w kontekście przypowieści o przewrotnych rolnikach (por. Mt 21, 42), jako komentarz do faktu odrzucenia i zabicia dziedzica posłanego przez właściciela winnicy. Zdanie to przywołuje także św. Piotr w swojej mowie obrończej przed Sanhedrynem (por. Dz 4, 11). Ukrzyżowany i zmartwychwstały Chrystus jest jedynym Dawcą zbawienia. To On stanowi źródło wszystkich znaków i cudów czynionych przez Apostołów. Odniesienie do Psalmu 118 pojawia się także w Liście do Efezjan w ramach refleksji o zjednoczeniu Żydów i pogan w jednej, Bożej świątyni, zbudowanej na Chrystusie – jedynym prawdziwym kamieniu węgielnym, fundamencie nowej wspólnoty ożywionej Duchem Świętym. Fragment Psalmu 118 jest przytoczony także w Pierwszym Liście św. Piotra (w. 2, 7), w którym Apostoł podkreśla, że dla tych, którzy nie przyjęli prawdy Ewangelii, orędzie o Jezusie Chrystusie – kamieniu węgielnym – stało się przyczyną zgorszenia i upadku. To krótkie zestawienie ukazuje nam, jak istotnym elementem treści katechezy wczesnochrześcijańskiej był Psalm 118. Odnosi się on bowiem do centralnej prawdy chrześcijaństwa: Osoby Jezusa Chrystusa – Dawcy wiecznego życia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2024-03-28 13:51

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Powołanie proroka

Niedziela Ogólnopolska 6/2022, str. V

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Gdy mówimy o prorokach, zazwyczaj naszą myśl kierujemy ku Biblii – i całkiem słusznie. Niemniej prorocy pojawiali się nie tylko w dawnym Izraelu, ale także w innych krajach starożytnego Bliskiego Wschodu. Pełnili funkcję doradców czy wróżbitów. Próbowali wyjaśniać ludziom czekającą ich przyszłość, starali się pomagać w podejmowaniu właściwych decyzji. Byli obecni w świątyniach i na dworach królewskich. Funkcjonowały szkoły przygotowujące do tego zajęcia. Było ono też źródłem zysku. Czy biblijni prorocy byli do nich podobni? Nie. Byli bowiem ludźmi powoływanymi przez Boga. Zasadniczym celem nadanej im misji było głoszenie słowa Bożego. Wezwanie do niej mogło się pojawiać w różnych okolicznościach. Samuel usłyszał je, gdy pod okiem kapłana Helego przygotowywał się do pełnienia służby w sanktuarium. Jego nauczyciel pomógł mu rozpoznać głos powołania. Elizeusz został wezwany przez proroka Eliasza, ale to Bóg wyznaczył go na następcę proroka. Powołanie oderwało Amosa od codziennych zajęć pasterza i sadownika. Izajasz doświadczył go w świątyni – przeżywał niezwykłą wizję chwały Boga. Czasem okoliczności powołania pozostawały tajemnicą. Bywało, że prorok lakonicznie stwierdzał: przemówił Bóg do... lub: skierowane zostało słowo Boga do... – i tu wymieniał swe imię. W obliczu powierzonej misji prorocy odczuwali niekiedy lęk, widzieli bowiem własną słabość, a czasem uważali się za niezdatnych do jej pełnienia. Wtedy Bóg umacniał ich i zapewniał o swej pomocy. Misją powołanego było zapowiadanie dzieł Boga. Zarówno tych, które miały nastąpić, jak i tych, które się już dokonały lub rozgrywały na oczach ich słuchaczy. Za każdym razem podkreślali, że wszystkie wydarzenia następują według nakreślonego przez Boga planu. Wzywali również do przemiany życia, przestrzegając przed bolesnymi konsekwencjami odwrócenia się od Boga. A gdy te stały się rzeczywistością, nieśli słowa pociechy, wskazując na miłosierdzie Boga. Gdy lud i jego władcy ulegali pokusie bałwochwalstwa, wtedy bronili wiary Jedynego Boga. Zapowiadali także – a może przede wszystkim – nadejście Mesjasza, Doskonałego Władcy, który ocali, czyli zbawi, ludzi od ich nieszczęść. Nigdy nie pełnili swej misji dla zysku. Często z jej powodu musieli znosić prześladowania ze strony swych rodaków. Bywało, że ceną wierności głoszonemu orędziu była męczeńska śmierć. Czasem doświadczali zniechęcenia i wtedy chcieli uciec od powierzonego im zadania, lecz w takich chwilach w ich sercu rozlegał się na nowo głos Boga, który przełamywał ich opór, dawał moc w chwili słabości. O autentyczności powołania biblijnego proroka świadczyły wydarzenia tożsame z wypowiedzianymi przez niego słowami i zgodność jego orędzia z duchem wiary, jakiego Bóg wzbudził w swoim ludzie. Często owo potwierdzenie autentyczności powołania przychodziło długo po zakończeniu ich ziemskiego życia.
CZYTAJ DALEJ

Na drodze do budowy ekspresówki stanęła kapliczka. Co zrobił wykonawca?

2025-06-09 15:39

[ TEMATY ]

kapliczka

GDDKiA

Via Carpatia

droga ekspresowa

S19

Oddział Rzeszów

GDDKiA-Oddział Rzeszów

Kapliczka przy nowo budowanej drodze ekspresowej S19

Kapliczka przy nowo budowanej drodze ekspresowej S19

W Polsce realizowanych jest wiele inwestycji drogowych, w tym droga ekspresowa S19. Jest to część trasy Via Carpatia, która powstaje we wschodniej części Polski, od granicy z Białorusią do granicy ze Słowacją. Na drodze ogromnej inwestycji stanęła mała kapliczka. A właściwie stoi tu już około 100 lat.

Budowa drogi ekspresowej S19 na odcinku Babica - Jawornik to nie tylko monumentalne podpory obiektów, imponujące ilości wykorzystanej stali, betonu, sprzętu oraz ciężka praca ludzi. To również wyjątkowa historia przydrożnych kapliczek, które są integralną częścią podkarpackiego krajobrazu.
CZYTAJ DALEJ

Duchowa podróż na kółkach

2025-06-17 15:27

Archiwum organizatorów

Radość pielgrzymów po dotarciu na Jasną Górę

Radość pielgrzymów po dotarciu na Jasną Górę

4 dni w drodze, 221 kilometrów, 60 pielgrzymów i… rolki

Już po raz dziewiąty miłośnicy jazdy na rolkach połączą sport z duchowością, wyruszając z Wrocławia na Jasną Górę w ramach Rolkowej Pielgrzymki Wrocławskiej. Tegoroczna edycja odbędzie się w dniach 28 czerwca – 1 lipca, a udział w niej zapowiedziało blisko 60 pielgrzymów z Polski i zagranicy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję