Reklama

Niedziela Wrocławska

Nieszpory o Męce Pańskiej

To kompozycja napisana przez Filipa Kozłowskiego i Jakuba Szewczyka na Wielkopostne Warsztaty Wokalne, organizowane przez parafię św. Jana Apostoła we Wrocławiu--Zakrzowie. Utwór wykonany przez chór parafialny Vox Apostoli dostępny jest również na płycie.

Niedziela wrocławska 12/2024, str. I

[ TEMATY ]

Wrocław

Paweł Ożga

Chór powstał z inicjatywy ks. Pawła Szydełki, ks. Grzegorza Gaca, Marty Mrzygłód-Chudyk przy wsparciu ks. Wiesława Karasia

Chór powstał z inicjatywy ks. Pawła Szydełki, ks. Grzegorza Gaca, Marty Mrzygłód-Chudyk przy wsparciu ks. Wiesława Karasia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oprócz działalności prowadzonej w parafii chór uczestniczy w wielu projektach muzycznych i koncertach a jedną z jego aktywności jest m.in. udział w Wokalnych Warsztatach Wielkopostnych i adwentowych. – To warsztaty dla chórzystów i osób chętnych. W trakcie 3-dniowego spotkania prowadzone są również rekolekcje. Całość kończy się Mszą św. i koncertem, na którym wykonywane są utwory przygotowywane w trakcie trwania warsztatów – mówi Filip Kozłowski.

Na zakończenie ubiegłorocznych warsztatów wielkopostnych chór wykonał specjalnie na tę okazję przygotowany utwór. – Przed organizacją warsztatów przyszedł nam do głowy pomysł, żeby spróbować stworzyć coś specjalnie dla tego chóru i dla osób, które pojawiają się na warsztatach – mówi Filip Kozłowski i dodaje: – Chcieliśmy odejść od robienia aranżacji pieśni czy utworów, które połączą się w jeden koncert. Planowaliśmy zrobić dzieło, które od pierwszego do ostatniego dźwięku będzie spójne, nie będzie zestawem pieśni, jak to zazwyczaj jest na koncertach po warsztatach. A z drugiej strony chcieliśmy wykorzystać istniejące pieśni pasyjne, znane przez większość ludzi. Szukaliśmy koncepcji i doszło do Nieszporów o Męce Pańskiej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Do tradycyjnego tekstu Stabat Mater Filip Kozłowski dopisał muzykę i zdecydowano o zrobieniu dzieła na kształt Pasji. Zaczęto szukać kolejnych wątków, które można ukazać w utworze i stworzono historię o Męce Pańskiej, zaczynającą się od pojmania Chrystusa w Ogrodzie Oliwnym, przechodzącą przez sąd, potem Drogę Krzyżową, Golgotę, aż do momentu Ukrzyżowania. Tam pojawia się moment Stabat Mater. Kulminacyjną częścią utworu są ostatnie słowa Jezusa na krzyżu, następnie jest moment po śmierci i całość kończy się zaaranżowaną na nowo pieśnią Dobranoc, Głowo Święta.

Reklama

– Forma tej kompozycji jest w pewnym sensie oratoryjna, ale nieprawdą byłoby nazywanie tego oratorium. Gdy szukaliśmy rozwiązania jak to określić, przyszło ono samo, bo do tej pory większość koncertów na zwieńczenie warsztatów odbywała się w niedzielę po wieczornej Mszy św. A Nieszpory to w Liturgii Godzin ta część, którą się śpiewa o zachodzie słońca. Symbolicznie chcieliśmy podkreślić, że będzie to na koniec dnia w niedzielę, ale także na koniec trzydniowych warsztatów i całej pracy ich uczestników. Stąd właśnie Nieszpory – tłumaczy Filip Kozłowski.

Już w drugiej połowie sierpnia ub.r. została nagrana płyta z utworem. Można ją nabyć w parafii św. Jana Apostoła we Wrocławiu-Zakrzowie.

2024-03-19 13:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Mering na Wielki Post: nawrócenie stanowi samo serce chrześcijaństwa

[ TEMATY ]

Wrocław

Wielki Post

bp Wiesław Mering

Kolanin/ pl.wikipedia.org

„Bez nawrócenia chrześcijaństwo nie jest możliwe, bez podjęcia obowiązku przemiany serca nie zrozumiemy też tak nam potrzebnego Bożego Miłosierdzia” – napisał biskup włocławski Wiesław Mering w liście pasterskim na Wielki Post. Mówiąc o nawróceniu hierarcha podkreśla, że stanowi ono samo serce chrześcijaństwa.

„Nic też nie powinno nas tak mobilizować do nawrócenia, jak świadomość i pewność Bożej miłości” – stwierdza w liście do wiernych bp Mering. Za św. Pawłem przypomina, że tylko sam Bóg „może oceniać serce człowieka i to, czym jest ono napełnione! To również ważne przypomnienie w świetle różnych podziałów i wzajemnych oskarżeń w naszej Ojczyźnie! Miejmy odwagę nie tyle oskarżać innych, co pracować nad własną wiernością Bożemu Prawu”. Hierarcha zauważa, że inne byłoby życie społeczne w Polsce, „gdybyśmy umieli pohamować odruchy niechęci, pogardy czy nienawiści, zastępując je próbą realizowania dobra służącego wszystkim, gdybyśmy nie piętnowali poszczególnych grup obywateli, a zechcieli włączać się w pracę mającą na celu wspólne dobro!”

CZYTAJ DALEJ

Kard. Stanisław Dziwisz kończy 85 lat

2024-04-26 23:45

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Karol Porwich/Niedziela

Kard. Stanisław Dziwisz był przez 39 lat najbliższym współpracownikiem Karola Wojtyły, najpierw jako sekretarz arcybiskupa krakowskiego, a następnie osobisty sekretarz Ojca Świętego. Jako metropolita krakowski w latach 2005 – 2016 pełnił rolę strażnika pamięci Jana Pawła II i inicjatora wielu dzieł jemu poświęconych. Zwieńczeniem jego posługi była organizacja Światowych Dni Młodzieży Kraków 2016, które zgromadziły 2, 5 mln młodych z całego świata.

W Rabie Wyżnej i w Krakowie

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję