Ewangelia nie podaje, ilu przybyszów ze Wschodu dotarło do Betlejem. Ponieważ złożyli Dzieciątku trzy dary, rozpowszechniło się przekonanie, że było ich trzech.
Od III stulecia Mędrców zaczęto utożsamiać z królami, którzy przybyli z różnych stron świata. Najstarsza wzmianka o imionach Mędrców pochodzi z VI wieku. Odtąd nazywamy ich: Melchior, Baltazar i Kacper. Skąd przybyli? Zagadkę tę próbowano rozwiązać na różne sposoby. Znany podróżnik Marco Polo uważał, że postaci tajemniczych Mędrców pochodzą z Persji. Relikwie Trzech Króli odnalazła cesarzowa Helena i przekazała je do Konstantynopola, skąd w IV wieku trafiły do Mediolanu. Następnie w XII wieku trafiły do Kolonii za sprawą kanclerza cesarza niemieckiego Rainalda z Dassel.
Scena pokłonu Mędrców ze Wschodu funkcjonuje w chrześcijańskiej ikonografii od dawna. Już w III wieku pojawia się w rzymskich katakumbach. Od X wieku Mędrcy ukazywani są jako królowie egzotycznych krajów. Na przełomie V wieku obchodzono Święto Epifanii (Objawienia). W biskupich statutach zaznaczano, iż jest wolne „od robót służebnych”. Okres od 24 grudnia do 6 stycznia w obrzędowości ludowej nazywano Godami. Kolędnicy obchodzili domy składając życzenia gospodarzom. Od XIV wieku urządzano barwne inscenizacje, gdzie Magowie przybywali w barwnym korowodzie na miejskie place, pytając zgromadzonych o nowo narodzone Dziecię, a następnie udawali się do kościoła oddać mu hołd.
W XVII wieku w rzeszowskiej farze znajdował się ołtarz Trzech Króli; był ustawiony w nawie północnej, a opiekował się nim cech szewców. Nie tylko Rzeszów mógł się poszczycić takim ołtarzem. Jest wiele kościołów na Podkarpaciu, w których znajdziemy ikonograficzne przedstawienie „Pokłonu Trzech Króli”. Scenę „Pokłonu” znajdziemy w ropczyckim sanktuarium Marii Królowej Rodzin w zwieńczeniu jednego z bocznych ołtarzy. Trzej Królowie znajdują się również w naśladującym średniowieczny tryptyk ołtarzu w jasielskiej farze. Polichromia drewnianego kościółka w Małej koło Ropczyc również ozdobiona jest podobną sceną. Śladem kultu Mędrców jest dzisiaj uroczysty Orszak Trzech Króli, takie orszaki organizuje coraz więcej polskich miast.
Katedra w Kolonii, będąca symbolem tego miasta, jest szczególnie często nawiedzana w okresie Bożego Narodzenia, przy czym największym zainteresowaniem cieszy się stojący za głównym ołtarzem relikwiarz Trzech Króli. Ten najcenniejszy klejnot świątyni jest największym i – zdaniem wielu – także najpiękniejszym dziełem pracy złotniczej okresu średniowiecza w Europie.
Od ponad 850 lat relikwie Trzech Króli znajdują się w Kolonii. Relikwiarz ma szerokość 110 cm, wysokość 153 cm i długość 220 cm. Symbolizuje Boga w Trójcy Świętej. Jego budowa przypomina trzynawową bazylikę: obok siebie stoją dwa sarkofagi, na których spoczywa trzeci. Pokryty ponad tysiącem szlachetnych kamieni i pereł oraz kolorowymi emaliami obiekt otaczają 74 figury z pozłacanego srebra. Ponad 300 kamei na relikwiarzu stanowi największy ich zbiór na świecie.
Papież Franciszek, który powoli wraca w Watykanie do zdrowia po ciężkim zapaleniu płuc, przybył na plac Świętego Piotra na zakończenie mszy w Niedzielę Palmową. Na placu entuzjastycznie powitały go tysiące osób. "Dobrej Niedzieli Palmowej, dobrego Wielkiego Tygodnia" - powiedział Franciszek.
W chwili zakończenia mszy papież na wózku pojawił się przed bazyliką i przejechał wśród jej uczestników, pozdrawiając ich.
Liturgia Niedzieli Męki Pańskiej rozpoczęła w najważniejszy czas w roku liturgicznego – Wielki Tydzień. W katedrze świdnickiej uroczystościom 13 kwietnia przewodniczył bp Marek Mendyk, który nie tylko celebrował Eucharystię, ale także wygłosił homilię, zachęcając wiernych do osobistej odpowiedzi na pytanie o tożsamość Chrystusa.
Uroczysta liturgia rozpoczęła się w głównej nawie świątyni, gdzie pasterz diecezji poświęcił przyniesione przez wiernych palmy. Po odczytaniu Ewangelii o wjeździe Jezusa do Jerozolimy, procesja liturgiczna ruszyła w stronę ołtarza. W czasie Mszy Świętej opis Męki Pańskiej odczytali alumni roku propedeutycznego wraz z diakonem Akselem Mizerą. A liturgię ubogacił katedralny chór Tactus Sonus.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.