Reklama

Niedziela Zamojsko - Lubaczowska

Muzealne nabytki

Muzeum Kresów w Lubaczowie powiększyło swoje zbiory o ikony św. Jana Chrzciciela i Wniebowstąpienia Pańskiego pochodzące z terenów dawnej eparchii przemyskiej.

Niedziela zamojsko-lubaczowska 52/2023, str. V

[ TEMATY ]

Lubaczów

Adam Łazar

Ikona św. Jana Chrzciciela

Ikona św. Jana Chrzciciela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Złożony przez nas projekt zakupu dwóch ikon – św. Jana Chrzciciela z końca XVII wieku i Wniebowstąpienia Pańskiego z początku wieku XVIII do drugiego naboru wniosków do programu „Rozbudowa zbiorów muzealnych” Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków uzyskał dofinansowanie. Uzyskaliśmy także wsparcie Powiatu Lubaczowskiego i Województwa Podkarpackiego oraz wykorzystaliśmy środki własne. Oba obiekty są przykładem najlepszego okresu rozwoju malarstwa ikonowego na ziemiach ruskich dawnej Rzeczypospolitej, szczególnie na terenie eparchii przemyskiej (z XVII i XVIII wieku). Ikony, cenne pod względem artystycznym i ideowym, są dowodem wysokiego poziomu sztuki cerkiewnej dawnej Rzeczypospolitej – wyjaśnia dyrektor Muzeum Kresów w Lubaczowie Piotr Zubowski.

Bogactwo zbiorów

Lubaczowskie Muzeum Kresów w swoich zbiorach posiada około dwieście ikon. Są to zbiory własne, jak i depozyt Podkarpackiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Eksponowane są na wystawie w gmachu głównym Muzeum, ale i w naturalnym środowisku jakim są cerkwie. Jedną z nich jest cerkiew św. Paraskewy w Radrużu. To jedna z najstarszych cerkwi drewnianych w Polsce, pełniąca obecnie rolę oddziału lubaczowskiego Muzeum, wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i listę Pomników historii. Jej głównym elementem wystroju jest ikonostas i ołtarze boczne (XVII-XVIII wiek). Na uwagę zasługują unikalne w skali kraju zabytki: dwustronna, epitafijna i procesyjna ikona ze scenami Zwiastowania i Ukrzyżowania (1648 r.) z cerkwi św. Paraskewy w Radrużu, ikona Pokrow Bogurodzicy (pocz. XVIII wieku) z cerkwi Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Gorajcu, na której ukazane są postacie pary królewskiej Jana III Sobieskiego i Marii Kazimiery.

Dziedzictwo podkarpackich cerkwi

W Muzeum Kresów do najcenniejszych należą ikony, w tym fragmenty ikonostasów i ołtarzy bocznych, które pierwotnie znajdowały się na wyposażeniu cerkwi w Cewkowie, Gorajcu, Radrużu, Starych Oleszycach, Starym Bruśnie, Starym Dzikowie, Woli Wielkiej, Wólce Żmijowskiej. Wśród nich wyróżniają się: zespół ikon z ikonostasu i ołtarzy bocznych z cerkwi św. Dymitra w Starym Dzikowie (początek XX wieku) oraz dzieła Osypa Kuryłasa, wybitnego ukraińskiego malarza z 1. połowy XX wieku. Kolekcja ikon Muzeum Kresów w Lubaczowie obejmuje zatem obiekty od XVI do początku XX wieku. Ukazują one przemiany malarstwa sakralnego Cerkwi wschodniej pod względem ikonograficznym i formalnym. Ikony są eksponowane na wystawie stałej „Dziedzictwo Kresów”. Na niej znajdą się ostatnio zakupione dwie ikony. Znaczna część kolekcji Muzeum wiąże się z dziedzictwem kulturowym Kresów dawnej Rzeczypospolitej, do których, pod względem kulturowym, zalicza się obszar ziemi lubaczowskiej i pogranicza polsko-ukraińskiego (dawniej polsko-ruskiego). Są to nie tylko zbiory związane z archidiecezją lwowską obrządku łacińskiego, która po II wojnie światowej znalazła w Lubaczowie swoją siedzibę, ale również malarstwo ikonowe.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-12-19 17:15

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zasłuchani w płynące dźwięki

Niedziela zamojsko-lubaczowska 6/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Lubaczów

koncert noworoczny

Adam Łazar

Teatr Małych Form – grupa młodsza

Teatr Małych Form – grupa młodsza

Myślę, że wszystkie lęki i obawy z czasem ustąpią. Nie należy tracić tego, co nas każdego roku jednoczy, łączy, buduje naszą tożsamość – powiedział ks. kan. Andrzej Stopyra podczas XVII edycji Lubaczowskiego Koncertu Noworocznego.

Przyzwyczailiśmy się, że 1 stycznia co roku odbywają się koncerty filharmoników wiedeńskich. Zasłuchani w te muzyczne dźwięki, burmistrz Lubaczowa Waldemar Janusz Zubrzycki, jego zastępca Krzysztof Szpyt, dyrektor Miejskiego Domu Kultury w Lubaczowie Andrzej Kindrat i instruktor kulturalny tej placówki Grażyna Bielec, podjęli decyzję zorganizowania w 2004 r. pierwszego Lubaczowskiego Koncertu Noworocznego. Cieszył się on dużym powodzeniem. Postanowiono przeprowadzać go systematycznie. W tym roku, trochę z „poślizgiem” ze względu na wymogi sanitarne, 22 stycznia odbyła się jego siedemnasta edycja.

CZYTAJ DALEJ

Bp Oder: Jan Paweł II powiedziałby dziś Polakom - "Trzymajcie się mocno Chrystusa!"

2024-04-27 20:22

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Ks. bp Sławomir Oder

Adam Bujak, Arturo Mari/Rok 2.Biały Kruk

- Jan Paweł II, gdyby żył i widział, co się dzieje dziś w Polsce, powiedziałby nam: "Trzymajcie się mocno Chrystusa!" - mówi w rozmowie z KAI bp Sławomir Oder, wcześniej postulator procesu beatyfikacyjnego i kanonizacyjnego Karola Wojtyły. Kapłan wyjaśnia, że współczesny Kościół i świat zawdzięcza papieżowi z Polski bardzo bogate dziedzictwo, którego centralnym elementem jest personalistyczne rozumienie tajemnicy człowieka, jego praw i niezbywalnej godności.

Marcin Przeciszewski, KAI: Mija 10-lat od kanonizacji Jana Pawła II. Jak z perspektywy tych lat patrzy Ksiądz Biskup na recepcję dziedzictwa św. Jana Pawła II? Co z tego dziedzictwa, z dzisiejszego punktu widzenia jest najważniejsze?

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję