Reklama

Kościół

Elementarz biblijny

Obyś rozdarł niebiosa

Niedziela Ogólnopolska 49/2023, str. 19

[ TEMATY ]

homilia

Adobe Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsze czytanie z dzisiejszej Liturgii Słowa zaczerpnięte jest z trzeciej części Księgi Izajasza, która obejmuje rozdziały 56-66. Zawiera ona prorockie przesłanie skierowane do Judejczyków, którzy powrócili z wygnania w Babilonii. Słowa proroka mają stanowić pocieszenie dla powracających z niewoli w kontekście różnorakich wyzwań o charakterze religijnym i społecznym. Zapowiadają jednocześnie przyszłą chwałę Jerozolimy, która stanie się miejscem powszechnego kultu jedynego Boga.

Dzisiejsze pierwsze czytanie to fragment psalmu dziękczynno-błagalnego z 63. rozdziału Księgi Izajasza. Jest on poprzedzony apokaliptycznym poematem o pomście Bożej. Kontekst ten pozwala nam lepiej zrozumieć przesłanie Liturgii Słowa. Jednym z głównym tematów tego rozdziału jest działanie Boga jako Sędziego, który przywraca sprawiedliwość, wymierzając słuszną karę nieposłusznym narodom – wrogom Izraela. Naturalną reakcję na takie działanie Boga stanowi dziękczynienie wyrażone w następującym po poemacie psalmie. Prorok dziękuje za miłosierdzie i dobroć, jakie Bóg wyświadczył swojemu ludowi. Najznakomitszym tego przykładem jest fakt, że to sam Bóg stał się wybawicielem swojego ludu, ujął się za nim i wziął go w obronę. Bóg przedstawiony zostaje jako Sędzia i Wybawiciel, który przynosi swojemu ludowi najważniejszy dar – wolność.

Mimo wszystkich wyświadczonych dobrodziejstw człowiek nie dochowuje jednak wierności Bogu. Prorok wyznaje: „grzeszyliśmy przeciw Tobie od dawna i byliśmy zbuntowani”. Boża odpłata dotyczy nie tylko narodów obcych, ale także samego Izraela. Lud przymierza został oddany w „moc” własnej winy. Bóg jednak pozostaje na zawsze Ojcem, który troszczy się o swoje stworzenie. I właśnie w tym kontekście grzechu nieposłuszeństwa i niewierności pojawia się dramatyczny apel: „obyś rozdarł niebiosa i zstąpił”. Wołanie to jest błaganiem skierowanym do Boga o Jego osobistą interwencję. Człowiek, odkrywszy swoją słabość, zwraca się bezpośrednio do Boga, ponieważ tylko On jest w stanie wyzwolić go z więzów grzechu. Tylko On jest fundamentem, na którym można zbudować trwałe szczęście. Modlitwa proroka wyraża prośbę nie tylko o uzdrawiające działanie, ale także o manifestację Bożej mocy przewyższającą nawet objawienie na Synaju. W momencie zawarcia przymierza na górze Synaj Bóg zstąpił na górę pośród ognia, dymu i trzęsienia ziemi. Prorok natomiast prosi o coś więcej – o rozdarcie niebios, co symbolicznie wyraża przybycie Boga i Jego niezawodną obecność pośród ludu. Z jednej strony apel ten odsyła do fundamentalnego momentu w historii Izraela – zawarcia przymierza, z drugiej – przywołuje ostateczną interwencję Boga, polegającą na wybawieniu od grzechu. „Obyś rozdarł niebiosa i zstąpił” – to wołanie ufnego serca, świadomego ludzkiej słabości i jednocześnie pełnego wiary w to, że to do Boga, i tylko do Niego, należy ostatnie słowo.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-11-28 12:21

Ocena: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pasterze i owczarnia

Począwszy od Wielkiej Nocy w kolejne niedziele odkrywamy bogactwo darów, które Kościół otrzymał od zmartwychwstałego Pana. Najpierw – dar Miłosierdzia, potem – słowa Bożego. W IV Niedzielę Wielkanocną myślimy szczególnie o pasterzach. Powód takiego stanu rzeczy jest oczywisty – odczytujemy fragment Ewangelii, w którym Jezus nazywa siebie Dobrym Pasterzem.
CZYTAJ DALEJ

Jezus mnie nie potępia, ale bardzo pragnie, abym się zmienił na lepsze

2025-04-02 14:38

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

źródło: wikipedia.org

"Chrystus i jawnogrzesznica", Nicolas Poussin (1653 r.)

Chrystus i jawnogrzesznica, Nicolas Poussin (1653 r.)

Ważne jest, aby w każdej sytuacji kryzysowej, którą przeżywam, zaprosić Jezusa. On jest pomocą, światłem i On udziela łaski, aby z trudności wyjść i stać się lepszym czy mądrzejszym.

Jezus udał się na Górę Oliwną, ale o brzasku zjawił się znów w świątyni. Cały lud schodził się do Niego, a On, usiadłszy, nauczał ich. Wówczas uczeni w Piśmie i faryzeusze przyprowadzili do Niego kobietę, którą dopiero co pochwycono na cudzołóstwie, a postawiwszy ją pośrodku, powiedzieli do Niego: «Nauczycielu, tę kobietę dopiero co pochwycono na cudzołóstwie. W Prawie Mojżesz nakazał nam takie kamienować. A Ty co powiesz?» Mówili to, wystawiając Go na próbę, aby mieli o co Go oskarżyć. Lecz Jezus, schyliwszy się, pisał palcem po ziemi. A kiedy w dalszym ciągu Go pytali, podniósł się i rzekł do nich: «Kto z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci w nią kamieniem». I powtórnie schyliwszy się, pisał na ziemi. Kiedy to usłyszeli, jeden po drugim zaczęli odchodzić, poczynając od starszych, aż do ostatnich. Pozostał tylko Jezus i kobieta stojąca na środku. Wówczas Jezus, podniósłszy się, rzekł do niej: «Kobieto, gdzież oni są? Nikt cię nie potępił?» A ona odrzekła: «Nikt, Panie!» Rzekł do niej Jezus: «I Ja ciebie nie potępiam. Idź i odtąd już nie grzesz».
CZYTAJ DALEJ

Witaj krzyżu, jedyna nadziejo

2025-04-06 00:25

Marzena Cyfert

Dzień skupienia dla osób niewidomych i słabowidzących

Dzień skupienia dla osób niewidomych i słabowidzących

Pod hasłem: Ave crux spes unica odbył się Wielkopostny Dzień Skupienia dla osób niewidomych i słabowidzących.

Rozpoczęła go Msza św. sprawowana przez ks. Tomasza Filinowicza, duszpasterza niesłyszących i niewidomych archidiecezji wrocławskiej. W programie znalazły się również konferencje „Zgorszenie krzyża” i „Nadzieja krzyża”, Koronka do Bożego Miłosierdzia przed Najświętszym Sakramentem, ale też integracja przy wspólnym obiedzie i kawie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję