Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Kościół żywy

Franciszkanie z Harmęż świętowali 30-lecie poświęcenia kościoła parafialnego.

Niedziela bielsko-żywiecka 25/2023, str. IV

[ TEMATY ]

Jubileusz parafii

O. Marek Kowalcze Centrum św. Maksymiliana

Msza św. w Harmężach z okazji jubileuszu

Msza św. w Harmężach z okazji jubileuszu

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Mszy św. sprawowanej w 82. rocznicę deportacji św. Maksymiliana do Auschwitz przewodniczył biskup z Taszkientu w Uzbekistanie o. Jerzy Maculewicz w koncelebrze z biskupem ze Lwowa o. Edwardem Kawą, prowincjałem franciszkanów z Krakowa o. Marianem Gołąbem, gwardianem i proboszczem o. Kazimierzem Malinowskim, franciszkanami i innymi kapłanami. – To miejsce było dla franciszkanów wyzwaniem, ale jest też radość tworzenia takich miejsc. Ważne, byśmy mieli radość w sercu, że mamy wiarę, mamy Boga, i byśmy umieli się dzielić tą wiarą i radością z innymi – podkreślił o. J. Maculewicz.

Reklama

Bp Kawa zauważył w kazaniu, że ta świątynia jest miejscem kultu św. Maksymiliana. – To znak, w którym Bóg szczególnie okazuje swoją interwencję, że tam, gdzie jest cierpienie, gdzie była mocno obecna śmierć, jest teraz miejsce chwały Bożej i Jego szczególnego działania, Jego miłosierdzia. Tu Bóg chce uzdrawiać nasze rany. Tutaj doświadczamy miłości i obecności Boga. Tu uobecnia się bliskość Boga – mówił. Podkreślił, że z jednej strony to budynek materialny, z drugiej wierni doświadczają tu darów i łask od Boga. – Świątynia jest żywa wtedy, kiedy jest wspólnota. Dziś Kościół potrzebuje odrodzenia wspólnotowości, żebyśmy szukali wspólnoty i byli w nią zaangażowani. Eucharystia jest niesamowitym darem dla Kościoła – tam, gdzie dziś jest żywa Eucharystia, tam jest Kościół żywy – stwierdził. Gwardian o. Malinowski dodał, że kościół został szybko zbudowany dzięki franciszkanom i zaangażowaniu wiernych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Po Mszy św. odbył się piknik rodzinny z licznymi atrakcjami. Dzieci bawiły się na dmuchańcach, wykonywały prace plastyczne, jeździły na koniu. Na scenie występowały lokalne talenty.

W ramach jubileuszu delegacja franciszkanów oraz Misjonarek Niepokalanej Ojca Kolbego udała się do celi śmierci św. Maksymiliana w Muzeum Auschwitz, by tam pomodlić się przez wstawiennictwo o. Kolbego w dniu jego 82. rocznicy deportacji do obozu.

W świętowanie jubileuszu wpisała się też Msza św. prymicyjna o. Bartłomieja Rochowiaka. Najpierw pomodlono się przy kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej, skąd prymicjant udał się do kościoła. Przy ołtarzu asystowali klerycy wyższego seminarium franciszkanów z Krakowa, a kazanie wygłosił o. Grzegorz Romański.

Klasztor Niepokalanego Poczęcia NMP erygowano 17 lutego 1990 r. w Harmężach. W sierpniu 1990 r. poświęcono krzyż i plac pod budowę kościoła. Kard. F. Macharski 12 października 1990 r. wydał dekret o erygowaniu 20 października 1990 r. parafii Matki Bożej Niepokalanej i powierzenia jej zakonowi franciszkanów. Krzyż i plac pod budowę poświęcono 26 sierpnia 1990 r. Od września rozpoczęto prace przy budowie. 28 maja 1993 r. bp Tadeusz Rakoczy w obecności generała zakonu o. Lanfranco Serriniego poświęcił kościół w Harmężach.

2023-06-14 08:42

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadkowie miłości

Niedziela toruńska 43/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Jubileusz parafii

Małgorzata Borkowska

Parafianie z całego serca dziękowali Bogu za jubileusz

Parafianie z całego serca dziękowali Bogu za jubileusz

Niech dobry Bóg błogosławi parafii. Niech powołuje nowych kapłanów, osoby konsekrowane, ale też powołuje młodych ludzi do małżeństw chrześcijańskich. Dzisiaj to niezwykle ważne powołanie – mówił bp Wiesław Śmigiel.

Słowa te padły podczas Mszy św. z okazji jubileuszu 100. rocznicy poświęcenia kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Grudziądzu, która sprawowana była 9 października.
CZYTAJ DALEJ

Epifania - wielkie święto wiary

Uroczystość Epifanii lub Teofanii, czyli Objawienia Pańskiego, jest jednym z najstarszych świąt ku czci Chrystusa. Obchodzone jest 6 stycznia, popularnie zwane świętem Trzech Króli. Jak wskazuje już sama nazwa, uroczystość ta jest pochodzenia wschodniego. Greckie słowa: epifaneia, teofaneia - ukazanie się, objawienie - rozumiano na Wschodzie jako widzialne ukazanie się bóstwa, albo też za pomocą tych słów określano uroczyste odwiedziny cesarza w mieście lub świętowanie ważnych dni z życia władcy. Ogólnie rzecz ujmując, jest to każde objawienie się bóstwa w czasie i przestrzeni (por. Wj 3, 12; 19, 18; Dz 2, 3-4). Pierwsze wzmianki o świętowaniu Epifanii na Wschodzie spotykamy u Klemensa Aleksandryjskiego (ok. 212 r.). Na Zachodzie natomiast wzmiankę o obchodach tej uroczystości znajdujemy w Galii ok. 361 r. Epifania jest pierwszym historycznie świętem związanym z tajemnicą Wcielenia. Św. Augustyn nazywa je "bliźniaczą uroczystością Narodzenia Pańskiego (geminata sollemnitas). Początkowo obchodzono dwa święta razem: święto Bożego Narodzenia i Objawienia się ludzkości Jezusa jako Zbawiciela. Na Zachodzie zaczęto obchodzić je oddzielnie dopiero od IV w. Epifania stała się wspomnieniem i uobecnieniem trzykrotnego objawienia się Chrystusa światu - tria miracula, jakie dokonało się podczas chrztu Jezusa w Jordanie, w chwili pokłonu trzech Mędrców oraz w czasie pierwszego cudu Pana Jezusa na weselu w Kanie Galilejskiej. Natomiast w liturgii Kościoła Zachodniego podkreślono szczególnie w uroczystości Epifanii objawienie się Syna Bożego jako oczekiwanego Zbawiciela poganom w osobie trzech Mędrców i dlatego dzień ten jest określany jako święto Trzech Króli. Motyw ten jest główną treścią Mszy św. i tematem dominującym w Liturgii Godzin. Natomiast w Jutrzni i Nieszporach wspomina się również tria miracula. Kluczem do zrozumienia tego święta jest Ewangelia św. Mateusza (Mt 2, 1-12), w której znajdujemy wzmiankę o Magach (Mędrcach) ze Wschodu, przedstawicielach świata pogańskiego, którzy podążając za gwiazdą, przebyli drogę około tysiąca kilometrów, aby złożyć hołd Dzieciątku Jezus i ofiarować Mu dary w postaci złota, kadzidła i mirry. Ostatecznie ustalono ich liczbę na trzech, co wiąże się z liczbą wymienionych przez Ewangelię darów, które mają znaczenie symboliczne. Ojcowie Kościoła odnosili je do troistej postaci Chrystusa. Składając je, Mędrcy wyznali wiarę w Jezusa, który jest Bogiem - ofiarując kadzidło, uznali oni w Chrystusie Króla - na co wskazuje złoto, prawdziwego Człowieka - mirra. Prawdopodobnie po wpływem interpretacji fragmentu Ps 72, 10-11 i Iz 60, 3 zaczęto w Magach upatrywać Królów. W związku z uroczystością Epifanii powstały różne zwyczaje. Podczas Mszy św. odbywa się błogosławieństwo kadzidła i kredy, czasem wody - o czym mówią aktualnie polskie agendy. Zwyczaj błogosławienia wody wywodzi się z przypomnienia chrztu, a ze wspomnienia o Mędrcach z darami - zwyczaj błogosławienia kadzidła i kredy. Mieszkania napełniamy wonią kadzidła na znak, że wszystko pragniemy czynić na chwałę Boga, natomiast święconą kredą znaczymy drzwi domów i umieszczamy datę bieżącego roku na znak, że mieszkańcy przyjęli Wcielonego Syna Bożego. Ten piękny zwyczaj zachował się do dziś nie tylko w tradycji polskiej, ale też w innych krajach. Jak relacjonuje Oskar Kolberg, dawniej po powrocie z kościoła wierni kadzidłem okadzali mieszkania, a kredą gospodarz wraz z całą rodziną kreślił z powagą na drzwiach wejściowych inicjały Trzech Króli K + M + B. Interpretuje się te skróty jako inicjały legendarnych imion trzech Mędrców: Kacper, Melchior, Baltazar ( wskazanymi w IX w.). Spotyka się też inną interpretację tego skrótu, tak jak odczytywały go wieki średnie. Inicjały Trzech Mędrców w pisowni łacińskiej: C + M + B są pierwszymi literami słów Christus mansionem benedicat, co oznacza: "Niech Chrystus błogosławi mieszkanie". Znaczenie kredą drzwi nawiązuje do zdarzenia z Księgi Wyjścia (Wj 12, 21-33). Naród Wybrany przed wyjściem z niewoli znaczył drzwi i progi domów krwią baranka, wówczas Bóg "nie pozwolił niszczycielowi wejść do tych domów" (Wj 12, 23). Drzwi i próg naszego mieszkania stanowią zarówno granice naszego domostwa, jak i łącznik ze światem zewnętrznym. Znacząc drzwi świętymi inicjałami i znakami, chcemy wyrazić nasze pragnienie, by tylko dobro i błogosławieństwo przekraczało próg naszego domu. Jan Paweł II na początku swego pontyfikatu tak wyraził istotę tego święta: "Serce twe zadrży i rozszerzy się - mówi Izajasz do Jeruzalem. (...) Właśnie ten krzyk proroka jest kluczowym słowem uroczystości Trzech Króli". W uroczystości tej "Kościół dziękuje Bogu za dar wiary, która stała się i wciąż na nowo staje się udziałem tylu ludzi, ludów, narodów. Świadkami tego daru, jego nosicielami jednymi z pierwszych byli właśnie owi trzej ludzie ze Wschodu, Mędrcy, którzy przybyli do stajenki, do Betlejem. Znajduje w nich swój przejrzysty wyraz wiara jako wewnętrzne otwarcie człowieka, jako odpowiedź na światło, na Epifanię Boga. W tym otwarciu na Boga człowiek odwiecznie dąży do spełnienia siebie. Wiara jest początkiem tego spełnienia i jego warunkiem. (...) Trzeba pozwolić Mędrcom iść do Betlejem. Z nimi razem idzie każdy człowiek, który za definicję swego człowieczeństwa uznaje prawdę o otwarciu ducha ku Bogu, prawdę wyrażoną w zdaniu: altiora te quaeras! (szukaj rzeczy od ciebie wyższych)". Kościół staje się sobą, "kiedy ludzie - tak jak pasterze i Trzej Królowie ze Wschodu - dochodzą do Jezusa Chrystusa za pośrednictwem wiary. Kiedy w Chrystusie, Człowieku, i przez Chrystusa odnajdują Boga. Epifania jest więc wielkim świętem wiary" (7 stycznia 1979). Wiara jest gwiazdą wskazującą nam drogę do Chrystusa. Powinniśmy się cieszyć łaską wiary i ją umacniać oraz prosić Boga o jej pomnożenie.
CZYTAJ DALEJ

Pokłonili się Dzieciątku na Hubskiej

2025-01-06 20:10

Marzena Cyfert

Orszak Trzech Króli w parafii św. Stanisława Kostki we Wrocławiu

Orszak Trzech Króli w parafii św. Stanisława Kostki we Wrocławiu

Parafialny Orszak Trzech Króli odbył się w parafii św. Stanisława Kostki we Wrocławiu. Wzięli w nim udział: dzieci, młodzież, starsi i najstarsi mieszkańcy parafii.

Przeszli ulicami osiedla, dając świadectwo swojej wiary a na koniec wraz z Trzema Królami złożyli pokłon Dzieciątku i spotkali się w sali parafialnej na wspólnym kolędowaniu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję