Podczas otwarcia wystawy Biskup podkreślał, że „wszystko zaczęło się od Jezusa Chrystusa, który daje nową perspektywę czasu i nadziei, a dla ludzi wierzących jest punktem odniesienia”.
Piękno i sztuka odradzają człowieka
Odniósł się także do dorobku chrześcijańskiej cywilizacji, z którą dziś usiłuje się walczyć, powołując się na słowa prof. Leszka Kołakowskiego że „odejście od tradycji chrześcijańskiej, od tego, co stworzyło chrześcijaństwo jest zapowiedzią ludzkiej klęski”. Zaznaczył również rolę piękna i sztuki w świecie współczesnym, które „odradzają człowieka, dają wiele radości, nadziei”. – Mówimy o zbiorach muzealnych, ale trzeba mówić o świecie sztuki, bo tam jest tyle subtelności, uroku, harmonii – w architekturze, malarstwie, muzyce – powiedział. Podziękował dyr. Muzeum Diecezjalnego ks. dr. Pawłowi Tkaczykowi oraz wszystkim instytucjom, które przyczyniły się do powstania ekspozycji.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Jak rozumieć Rok zero w ujęciu teologicznym? – Sięgając do słów Izajasza: „Oto stwarzam nowe niebo i nową ziemię”, moment narodzin Chrystusa jest tym początkiem, kiedy zaczyna się stwarzanie nowego nieba i nowej ziemi – wyjaśnia ks. dr Paweł Tkaczyk. – To chrześcijaństwo wprowadziło koncepcję czasu, który ma początek i koniec, kiedy Chrystus przyjdzie sądzić żywych i umarłych – zauważył dyr. Jacek Górski z MA w Krakowie.
Jordaens – bohater wystawy
Reklama
Najważniejszym dziełem i bohaterem wokół, którego osnuta jest wystawa jest obraz Jakuba Jordaensa „Pokłon Trzech Mędrców” z 1640 r. – twórcy uważanego za najwybitniejszego flamandzkiego malarza epoki baroku, wypożyczony z kolegiaty w Skalbmierzu. To niezwykła okazja, aby przyjrzeć się z bliska wybitnemu dziełu malarskiemu.
Na wystawie znalazły się zabytki chińskie, kultury peruwiańskiej, egipskie, ale także artefakty będące spuścizną przenikania kultur i cywilizacji rzymskiej na naszych terenach.
– To jest niezwykła opowieść, podróż w czasie i przestrzeni do miejsc odległych i cywilizacji, których już nie ma, ale za pomocą różnych eksponatów chcieliśmy opowiedzieć o tym, jak wyglądał świat w czasach, gdy narodził się Chrystus – mówił ks. Tkaczyk. Dziękował dr. Matthiasowi Renzowi – dyr. Galerii Prima Porta Antiquties w Warszawie i w Berlinie, dr. Jackowi Górskiemu – dyr. Muzeum Archeologicznego w Krakowie, dr Justynie Dziadek z Muzeum Archeologicznego w Pińczowie, którzy wypożyczyli eksponaty, zabytki, skarby archeologiczne oraz ks. kan. Marianowi Fatydze, proboszczowi parafii Skalbmierz, skąd przybył obraz.
Teologiczną i filozoficzną refleksję o „Roku Zero” zawierają prace prof. Marka Saka, artysty malarza tworzącego w nurcie symbolizmu. Wystawę można oglądać do października.