Reklama

Wiara

Elementarz bibliny

Posadził Go po swojej prawicy

Niedziela Ogólnopolska 21/2023, str. 19

[ TEMATY ]

Elementarz biblijny

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Większość ludzi jest praworęcznych. W prawej dłoni trzymają narzędzia pracy, nią sięgają po jedzenie. Tą dłonią posługują się przy większości czynności, szczególnie w przypadku prac o charakterze precyzyjnym. Prawą dłoń odnoszono do niebios i słońca, lewą natomiast łączono z tym, co ziemskie. Ona też służyła do odpędzania demonów. Stąd prawą stronę ludzie starożytni uważali za ważniejszą i godniejszą. Łączyła się z sukcesem i powodzeniem; lewą rękę i związaną z nią stronę uważano za nieudolną i wiążącą się z nieszczęściem lub niepowodzeniem. Tak też traktowano miejsce znajdujące się po prawej stronie ważnej osoby. Posadzenie na nim kogoś stanowiło wyraz szacunku okazanego tej osobie.

To podejście właściwe dla starożytnych znalazło swe odbicie w myśleniu Hebrajczyków. Ukazuje je opis błogosławieństwa, którego Jakub udziela swym wnukom Manassesowi i Efraimowi (por. Rdz 48, 13-19). Owo błogosławieństwo ma podkreślić przewagę Efraima nad Manassesem. Wyraża się to wyraźnie w słowach, gdyż formuła odnosząca się do Manassesa jest krótsza. Ale nie tylko. Podkreśla to również gest błogosławieństwa: prawa ręka Jakuba spoczywa na głowie Efraima, natomiast lewa – na głowie Manassesa. Tak patriarcha zaznacza wielkość i znaczenie Efraima oraz jego pierwszeństwo względem brata.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Inny przykład znaczenia i ważności prawej strony ukazuje imię, które Jakub nadał swemu najmłodszemu synowi Beniaminowi po śmierci swej małżonki Racheli. Znaczenie tego imienia oddaje zwrot „syn pocieszenia”. Taki jest sens jego imienia. Ale dosłownie trzeba by je tłumaczyć jako „syn prawej strony”. Imię to nadano wbrew woli umierającej matki, która chciała nazwać chłopca Ben-oni, czyli „syn nieszczęścia” lub też „syn boleści” (por. Rdz 35, 18).

Król Salomon sadzał swą matkę po prawej stronie, by podkreślić jej godność (por. 1 Krl 2, 19). Echo tego zwyczaju znajdujemy w słowach psalmu: „Stoi królowa po twojej prawicy” (por. Ps 45, 10). Z kolei inny psalm (Ps 110, 1) oznajmia o miejscu, które przypada mesjańskiemu władcy. Znajduje się ono po prawicy Boga. Bliskość Boga przy prawicy człowieka oznacza Jego moc i siłę wspierającą tego, kto zawierzył Mu swe życie (por. Ps 16, 8).

Prawa strona łączy się również z kwestiami rozróżniania dobra i zła lub braku tej umiejętności. Jonasz miał iść do Niniwitów, którzy żyją w zamęcie moralnym. Ich stan jest określony przez stwierdzenie, że nie odróżniają oni ręki prawej od lewej (por. Jon 4, 11). Jezus, mówiąc o zbawionych i ocalonych podczas Sądu Ostatecznego z racji swego dobrego postępowania, określa ich jako znajdujących się po prawej stronie Sędziego (por. Mt 25, 31-46). Młodzieniec zaś, który oznajmia niewiastom o zwycięstwie Chrystusa nad śmiercią oraz o Jego zmartwychwstaniu, znajduje się po prawej stronie (por. Mk 16, 5). Tym samym określenie o posadzeniu Chrystusa po prawicy Boga oznacza Jego udział w Boskiej władzy i godności Ojca oraz pełne zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.

2023-05-16 11:54

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Napojeni Duchem Świętym

Fraza ta, zaczerpnięta z Pierwszego Listu św. Pawła Apostoła do Koryntian, pojawia się w kontekście szerszego wywodu, w którym Apostoł porusza kwestie jedności i różnorodności we wspólnocie wierzących. Posługuje się przy tym metaforą ciała, ilustrując w ten sposób fundamentalną prawdę, zgodnie z którą Kościół jako Ciało Chrystusa składające się z wielu różnorodnych członków funkcjonuje jako jeden organizm. Ta jedność jest podtrzymywana dzięki działaniu Bożego Ducha.

Przyjrzyjmy się bliżej kluczowym terminom występującym w interesującym nas zdaniu. Pierwszy z nich to piomen, tłumaczone jako „pić”. Czasownik ten, występujący tutaj w stronie biernej, wskazuje nie tylko na samą czynność – bardziej odnosi się do jej skutków, sugerując głębokie doświadczenie, a nie tylko powierzchowne działanie. Oznacza on uczestnictwo w tym, do czego się odnosi (w naszym przypadku uczestnictwo w darze Ducha Świętego). Drugi fundamentalny termin to ?? ????µ? (hen pneuma), tłumaczony jako „jeden Duch”. Wskazuje on na jedność Ducha, pochodzącego od jednego Ojca. Odnosi się on także do kluczowej roli, jaką Duch Święty odgrywa w Kościele: stanowi źródło natchnienia oraz fundament jedności wszystkich wierzących w Chrystusa.
CZYTAJ DALEJ

Rozważanie na niedzielę: Czy grozi Ci ta choroba? MYOPIA - sprawdź

2025-11-28 17:13

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Diecezja Bielsko-Żywiecka

Ważne słowa często docierają do nas w momentach granicznych. W przywołanej historii strażak przeszukujący ruiny po ataku na World Trade Center odnajduje fragment Biblii stopiony z metalem – z przesłaniem „oko za oko… a ja wam powiadam: nie stawiajcie oporu złemu”.

Ten obraz „słowa z ruin” staje się metaforą dla czasu, w którym żyjemy: świata pełnego wstrząsów, w którym łatwo przeoczyć to, co najistotniejsze. Adwent, rozpoczynający nowy rok liturgiczny, tradycyjnie kojarzy się z oczekiwaniem – i właśnie o jakości tego oczekiwania jest ta opowieść.
CZYTAJ DALEJ

Znak nadziei

2025-12-01 13:22

[ TEMATY ]

diakonat stały

Karol Porwich / Niedziela

– Jesteście znakiem innej rzeczywistości, znakiem królestwa Bożego, a jednocześnie tak blisko tego świata – tymi słowami zwrócił się do diakonów stałych ks. prał. Marian Szczerba.

Kanclerz Kurii Metropolitalnej w Częstochowie 29 listopada przewodniczył w Kaplicy Cudownego Obrazu Matki Bożej na Jasnej Górze Mszy św., która rozpoczęła adwentowy dzień skupienia diakonów stałych oraz sympozjum „Diakonat stały - dar dla Kościoła dzisiaj".
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję