Reklama

Wiara

Nie zgubić Jezusa

Wraz z pierwszymi dniami maja kościoły zaczynają się bielić pierwszokomunijnie. Jak nie zgubić tego, co w tym czasie jest najważniejsze?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pierwsza Komunia św. to moment kulminacyjny długich przygotowań – i tych duchowych, i praktycznych. To bardzo ważny dzień dla dziecka i całej rodziny. Szansa na spojrzenie na nowo również na swoją wiarę i swoje pojmowanie Eucharystii, a może i pogłębienie relacji z Panem Bogiem.

O podzielenie się czasem Pierwszej Komunii św. swoich dzieci i przygotowaniem do niej poprosiliśmy kilkoro rodziców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Początek wspólnej drogi

Pierwsza Komunia św. naszego syna była, oczywiście, wyjątkowym i bardzo ważnym momentem, ale nie tylko. To także konsekwencja naszego wcześniejszego życia. Właściwie od zawsze codziennie wspólnie się modliliśmy – najpierw bardzo prosto, dziecięco, z biegiem lat coraz dojrzalej. Otaczaliśmy naszą modlitwą bliższych i dalszych, sprawy, którymi akurat żyliśmy. Wspólnie uczyliśmy się dostrzegać fakty, za które możemy być wdzięczni Bogu, ludzi, którzy w konkretnym dniu byli dla nas z różnych powodów ważni. Każdej niedzieli wspólnie czytaliśmy książkę z fragmentami Ewangelii z niedzielnej Liturgii i opowiadaniami, które świetnie je tłumaczą. A później, już w kościele, klękaliśmy przy ołtarzu, żeby przyjmować Komunię św. Nasz syn też – on otrzymywał kapłańskie błogosławieństwo. To zawsze poruszający dla nas moment, kiedy byliśmy tak blisko Pana Jezusa.

Potem była Pierwsza Komunia św. W samym wydarzeniu bardzo ceniliśmy to, że była to prawdziwie rodzinna uroczystość. Dzieci pierwszokomunijne, rodzice, rodzeństwo, a nawet szkolna schola – wszyscy znaleźli w niej swoje miejsce, dzięki czemu główni bohaterowie mogli się skupić na najważniejszym: przyjęciu Pana Jezusa do swoich serc. Mieliśmy poczucie, że to z jednej strony ukoronowanie, a z drugiej – początek naszej wspólnej rodzinnej drogi z Panem Bogiem. Od tego dnia możemy razem klękać przy konfesjonale i przyjmować Chrystusa do naszych serc. I wciąż dużo rozmawiamy – o Bogu, świętych, o wartościach, jesteśmy wierni niedzielnej lekturze słowa Bożego. Szukamy znaków Bożego działania w naszym życiu. I modlimy się, żeby nie stracić z oczu Boga. Żeby nasz syn, niezależnie od wszystkiego, pozostał Mu wierny, żeby miał pewność Jego miłości i obecności we wszystkich momentach życia.
Maria i Tomasz

Reklama

Wczesna Komunia św.

Była niedziela. Mój kościół parafialny, ja uczestnicząca we Mszy św. Nagle w moim sercu zrodziło się ogromne dziękczynienie za nasze dziecko, chociaż nie wiedziałam jeszcze, że rozwija się we mnie nowe życie. Czułam w sobie wielką radość i Bożą opiekę. Dziewięć miesięcy później przyszła na świat nasza starsza córka Łucja, a 2 miesiące później przyjęła chrzest. Te same uczucia – ogromna radość i wdzięczność – towarzyszyły nam kilka lat później, kiedy kapłan wprowadzał Łucję i całą naszą rodzinę do tego samego kościoła, by mogła przyjąć Jezusa Eucharystycznego.

Bardzo trudny, ale też mocno przewartościowujący nasze życie był czas pandemii. Zabrała nam ona bardzo wiele, ale pokazała naszej rodzinie wartość przeżywania wiary wśród najbliższych. W tym też okresie zachwyciło nas rodzinne przeżywanie Pierwszej Komunii św. Zaczęliśmy się zastanawiać nad przygotowaniem Łucji do wczesnej Komunii św. Naszym zadaniem było pokazanie córce, że Jezus Eucharystyczny to prawdziwe życie – życie w pełni. Czas przygotowania do Komunii św. był pełen pokoju i spokoju. Nie bez znaczenia dla Łucji był także fakt, że Pierwszej Komunii św. udzieli jej przyjaciel naszej rodziny, a dla niej – kochany wujek.

Łucja przyjęła Pana Jezusa do swojego serca 13 czerwca, we wspomnienie św. Antoniego z Padwy. Dla nas, rodziców, bardzo ważne było to, że mogliśmy być tuż obok niej, że uczestniczyliśmy w tym wydarzeniu całą rodziną. Staraliśmy się tak przygotować córkę i tak zaangażować się w Mszę św., aby w centrum był Jezus Chrystus, a nie nasze zewnętrzne, ludzkie potrzeby.

Reklama

Wierzymy, że Pierwsza Komunia św. to początek drogi naszego dziecka z Jezusem i dopiero teraz stoi przed nami najważniejsze zadanie – pomóc jej trwać w tej przyjaźni z miłującym Bogiem. Dziś, gdy do swojej Pierwszej Komunii św. przygotowuje się nasza młodsza córka Natalia, na nowo przeżywamy ten czas łaski i dziękczynienia za życie naszych dzieci oraz za ich dziecięcą, gorliwą wiarę.
Anna i Andrzej

Z bakcylem wiary

Od początku tego roku szkolnego, kiedy przygotowanie do Pierwszej Komunii św. zaczęło się już pełną parą, każdą Mszę św. ofiarowywałam za moją córkę. Modliłam się i wciąż się modlę o żywą wiarę dla niej. Chciałabym, żeby ją ciągnęło do Chrystusa, żeby miała głód Boga. Zdaję sobie sprawę, że w pewnym momencie moje słowa nie będą dla niej tak ważne jak teraz; że inni ludzie będą wywierać duży wpływ na jej zachowania, wybory, postawę. Dlatego proszę Pana Boga, żeby postawił na jej drodze dobrych proroków, którzy sprawią, że zapłonie w niej iskra prawdziwiej, żywej wiary, że złapie bakcyla, który pozostanie w niej na zawsze. Żeby mocno kochała Pana Jezusa. Nawet gdyby w przyszłości odeszła od Boga, to mam nadzieję, że głęboko w sercu będzie miała pewność, że może do Niego wrócić, że On czeka na nią jak ojciec, który zawsze jest blisko i mocno ją kocha – niezależnie od wszystkiego.

Pierwsza Komunia św. to dla mnie przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa. Najważniejsza zatem uroczystość to ta w kościele. A przyjęcie komunijne – to po prostu ważny czas spotkania z rodziną.
Anna

Komunia z łac.: communio – to wspólnota; Eucharystia – z gr.: eucharistía – to dziękczynienie.
? Komunia oznacza przyjęcie Ciała i Krwi Chrystusa w przeistoczonych (konsekrowanych) darach chleba i wina. Również Komunia pod postacią chleba jest pełną komunią z Chrystusem.
? Komunia chroni nas przed grzechem. KKK 1393
? Nie przystępować do Komunii to podobnie jakby odczuwać pragnienie przy źródle - św. Jan Maria Vianney

2023-04-25 15:53

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

I Komunia św. – o co tak naprawdę chodzi w tym wydarzeniu?

[ TEMATY ]

Pierwsza Komunia św.

Magdalena Pijewska

Limuzyny, wystawne przyjęcia i drogie prezenty – coraz częściej to właśnie z tym kojarzy się nam I Komunia św. Bp Marek Mendyk, Przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP podkreśla jednak, że I Komunia św. to jest przede wszystkim wydarzenie o charakterze religijnym i rodzinnym. - To także ważne wydarzenie dla parafii, bo kolejna grupa dzieci przygotowuje się do pełnego udziału we Mszy św. – mówi.

Przygotowanie dzieci ...

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Francja: siedmiu biskupów pielgrzymuje w intencji powołań

2024-04-29 17:49

[ TEMATY ]

episkopat

Francja

Episkopat Flickr

Biskupi siedmiu francuskich diecezji należących do metropolii Reims rozpoczęli dziś pięciodniową pieszą pielgrzymkę w intencji powołań. Każdy z nich przemierzy terytorium własnej diecezji. W sobotę wszyscy spotkają się w Reims na metropolitalnym dniu powołań.

Biskupi wyszli z różnych miejsc. Abp Éric de Moulins-Beaufort, który jest metropolitą Reims a zarazem przewodniczącym Episkopatu Francji, rozpoczął pielgrzymowanie na granicy z Belgią. Po drodze zatrzyma się u klarysek i karmelitanek, a także w sanktuarium maryjnym w Neuvizy. Liczy, że na trasie pielgrzymki dołączą do niego wierni z poszczególnych parafii. W ten sposób pielgrzymka będzie też okazją dla biskupów, aby spotkać się z mieszkańcami ich diecezji - tłumaczy Bénédicte Cousin, rzecznik archidiecezji Reims. Jednakże głównym celem tej bezprecedensowej inicjatywy jest uwrażliwienie wszystkich wiernych na modlitwę o nowych kapłanów.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję