Reklama

Niedziela Częstochowska

Moja i twoja Droga Krzyżowa

Jeżeli ośmieszy się możliwość zjednoczenia ludzkich cierpień z cierpieniem Chrystusa, to co pozostanie człowiekowi cierpiącemu?

Niedziela częstochowska 11/2023, str. VI

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

Karol Porwich/Niedziela

Razem z Jezusem na drogach życia

Razem z Jezusem na drogach życia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Każdy uczestnik modlitwy Drogi Krzyżowej wędruje na Golgotę z Matką Jezusa i Weroniką, Szymonem Cyrenejczykiem i z płaczącymi niewiastami, w tłumie dobrych oraz złych ludzi, z żołnierzami wykonującymi rozkazy. – Idę i ja, idę i jestem z Nim w tej drodze. Rozważam każdą stację Drogi Krzyżowej. Modlę się za bliźnich i o moje głębokie nawrócenie. Przechodzę z Jezusem Drogę Krzyżową i czuję niedosyt. Muszę wrócić i przejść ją jeszcze raz – zwierza się Romana Tłomak.

Pan Jezus na śmierć skazany

– Pan Jezus został skazany na śmierć za nasze grzechy. My też skazujemy innych na śmierć przez obmowę, nieprawdziwe zarzuty i kłamstwa. Jest to przykre, że Jezus musiał cierpieć, ale było to potrzebne, byśmy się wzmocnili i zrozumieli, że w śmierci jest sens; jesteśmy śmiertelni, każdego dnia umieramy, by żyć dla innych – mówi wzruszona Agnieszka Wieczorek, dla której odprawianie Drogi Krzyżowej wypływa z potrzeby serca.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pan Jezus bierze krzyż

– W drugiej stacji pobrzmiewa echo modlitwy w Ogrójcu, kiedy Pan Jezus mówił: „Nie moja wola, lecz Twoja niech się stanie” (Łk 22, 42). Jest to dla mnie wyzwanie, żeby również przyjąć wolę Bożą. Przypomina mi się fragment z Pisma Świętego: „Wszystkie troski wasze przerzućcie na Niego” (1 P 5, 7). Jest to zaproszenie, by każdy życiowy krzyż oddać Jezusowi, bo On go weźmie z pełną świadomością tego, że potrzebujemy Jego zbawienia – podkreśla Karolina Jankowska, dla której stacje Drogi Krzyżowej mają wymiar egzystencjalny.

Pierwszy upadek

– Kiedy rozważam stację III, myślę o cierpieniach Jezusa, które ponosi za nasze grzechy. Wyobrażam sobie, jak upada pod ciężarem krzyża, a tłum dookoła krzyczy. Ten fakt przynagla mnie, bym nie grzeszył i starał się żyć zgodnie z Bożymi przykazaniami – zaznacza Marek Zaręba, dla którego Droga Krzyżowa jest jedną z głębszych modlitw.

Spotkanie z Matką

– Spotkanie z Matką było dla Jezusa umocnieniem i radością i dodawało Mu, tak po ludzku, więcej sił, żeby dalej nieść krzyż i pełnić wolę Ojca. Na naszej drodze życia potrzebujemy wsparcia kogoś bliskiego, kto nas umocni, żebyśmy się upewniali, że idziemy dobrą drogą w kierunku Boga Ojca – przekonuje Maria Mika, którą rozważanie tajemnic Drogi Krzyżowej zbliża do Jezusa.

Reklama

Szymon z Cyreny pomaga dźwigać krzyż

Siostra Urszula, józefitka, na Drodze Krzyżowej spotyka Jezusa człowieka. On jest Bogiem, ale jako człowiek jest ludziom bliższy przez swoje cierpienie. – Służyłam w szpitalu covidowym, kiedy na oddział przywieziono bezdomnego, który od 40 lat pił. W tym samym czasie przywieziono kapłana, który 40 lat pracował na Madagaskarze. Obaj spotkali się pierwszy i ostatni raz w życiu, bo po spotkaniu zmarli. Ale misjonarz zdążył jeszcze wyspowiadać i rozgrzeszyć bezdomnego, który przyznał się, że jego mama przez 40 lat modliła się, by przed śmiercią zdążył się wyspowiadać i pogodzić z Bogiem. Zdążył – opowiada s. Urszula.

Weronika ociera twarz Jezusowi

– Otarcie przez Weronikę twarzy Jezusa jest przeproszeniem za nasze grzechy, a jednocześnie ulżeniem Mu w bólu i cierpieniu. Weronika odważyła się podejść do Jezusa, a On się jej odwdzięczył, ponieważ na chuście odbiła się Jego twarz. Myślę, ze pomagając innym ludziom, też otrzymamy nagrodę. Jeżeli się kocha, to nie powinno to być trudne. Ulżyć cierpiącemu to jest wielkie miłosierdzie – przekonuje Danuta Wojtyś, która uważa, że nasze grzechy sprawiają, iż Jezus nadal idzie Drogą Krzyżową.

Drugi upadek

Droga Krzyżowa uzmysławia Danucie Kwiatkowskiej jej słabości, upadki. – Ta świadomość pomaga mi łatwiej przechodzić przez prywatne drogi krzyżowe. Upadek Pana Jezusa pod krzyżem mobilizuje mnie do poprawy życia, żebym jak najmniej krzywdziła innych. Przecież przez moje złe postępowanie i niegodziwe słowa ktoś może upaść. Będę nabożeństwo Drogi Krzyżowej odprawiała do końca życia – zapewnia p. Danuta.

Jezus spotyka płaczące niewiasty

Dla Wojciecha Rudzińskiego Droga Krzyżowa jest przypomnieniem sensu życia i cierpienia. – Jesteśmy istotami cierpiącymi, ale nie chcemy cierpienia. Nie godzimy się na krzyż, który i tak musimy nieść. Pan Jezus mówi do niewiast, aby nie płakały nad Nim. On nie pragnie współczucia, bo wie, co robi. Idzie posłuszny woli Ojca, by odkupić nasze winy, a my mamy się zastanowić nad sobą, by również wziąć odpowiedzialność za swój los – dzieli się przemyśleniami p. Wojciech.

Reklama

Upada po raz trzeci

Andrzejowi Lubasowi Droga Krzyżowa codziennie uświadamia, jak wiele Jezus musiał cierpieć, żebyśmy byli zbawieni. – Pan Jezus zawsze nas przyjmie, po każdym upadku wyciągnie do nas rękę. Całe życie człowiek dąży do świętości i to jest taka radość, że cały czas zbliżamy się do Boga. Jeżeli żyjemy w świetle Chrystusowym, to będziemy się spełniać na drodze ku zbawieniu – wyraża nadzieję p. Andrzej.

Obnażony z szat

Dla Izabeli Tyras modlitwa Drogi Krzyżowej wymaga wielkiego wysiłku duchowego. – Przy X stacji uświadamiam sobie, jak często przez swoje złe postępowanie, przez drobne grzechy codzienne ogałacam Jezusa, odzieram Go z szat i zawstydzam mową, myślą oraz uczynkiem. Kiedy spoglądam na ogołoconego Jezusa, jest mi wstyd – zwierza się.

Przybity do krzyża

Bogdanowi Sosze Droga Krzyżowa odkrywa brutalność człowieka i systemów, które stworzył. – Zastanawiam się, jak reagować, kiedy ja sam albo ktoś inny jest przybijany i raniony obmową, złą zapłatą, dyskryminacją w pracy… Pan Jezus podaje dłonie i stopy pod gwoździe bez szemrania. Czy przegrywa? Przecież za trzy dni zmartwychwstanie. Każdy z nas w trudnych, a szczególnie w niesprawiedliwych sytuacjach powinien z pokorą przyjąć cierpienie, bo w końcu prawda zwycięży – przyznaje p. Bogdan

Śmierć Jezusa

– Umieranie Pana Jezusa zaczęło się już w Wielki Czwartek, a w Wielki Piątek dopełniło się na krzyżu. Kiedy rozważam XII stację, myślę o tym, co Go do tej śmierci doprowadziło. W momencie agonii jak w soczewce skupiło się na Nim zło świata, całe istnienie i ludzkie grzechy – dzieli się refleksją Maciej Zagórski, dla którego Droga Krzyżowa jest wędrówką śladami Pana Jezusa i powodem do głębszego zastanowienia się nad życiem.

Reklama

Zdjęcie z krzyża

Elżbieta Kościelniak bardzo długo nie zastanawiała się, czym jest Droga Krzyżowa, ale życie wymusiło, by ją dostrzegła i doceniła. – Jezus przyjął swój los z pokorą, a dlaczego ja nie potrafię przyjąć swojego krzyża? W modlitwie Drogi Krzyżowej odnalazłam siłę. Pan Jezus został zdjęty z krzyża i wiem, że za chwilę spotka Go chwała. Trzeba przetrwać trudne i złe chwile i wierzyć, że będzie znacznie lepiej. A ból jest po to, aby się zatrzymać i pomyśleć – zaznacza p. Elżbieta.

Złożenie do grobu

Dla Beaty Łukarskiej Droga Krzyżowa jest Zmartwychwstaniem i Wniebowstąpieniem. – Do tych chwalebnych wydarzeń prowadzi nas przecież cała Droga Krzyżowa. To jest zawsze przejście od śmierci do życia. Mam nadzieję, że moja droga życia również zakończy się zmartwychwstaniem. W historii człowieka zdarzały się epoki, które szczególnie ukochały pasyjność. Kiedy były wojny i pandemie, kiedy uświadamiano sobie kruchość życia, właśnie wtedy ludzie najbardziej pragnęli nadziei wypływającej ze Zmartwychwstania – podsumowuje swoje rozważania p. Beata.

2023-03-07 14:37

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

III Dekanalna Droga Krzyżowa na Chełmiec

[ TEMATY ]

Droga Krzyżowa

góra Chełmiec

Olidudlatdeysok/pl.wikipedia.org

Parafia pw. Świętych Aniołów Stróżów zaprasza mieszkańców Wałbrzycha na III Dekanalną Drogę Krzyżową na Górę Chełmiec, która odbędzie się w sobotę 13 kwietnia 2019 r.

Drogę poprowadzi proboszcz i dziekan dekanatu Wałbrzych-Południe ks. dr Wiesław Rusin.

CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne.
Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej.
Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia.
Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie.
Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy.
Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską.
Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej".
Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała!
Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła.
Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża.
Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.

CZYTAJ DALEJ

Biskup Świdnicki zachęca do modlitwy za tegorocznych maturzystów

2024-04-28 19:24

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

matura

Bożena Sztajner/Niedziela

W obliczu zbliżających się egzaminów maturalnych Biskup Świdnicki bp Marek Mendyk wystosował specjalną zachętę do wiernych, aby wspierali młodzież maturalną w ich duchowej i intelektualnej podróży.

W okresie, który dla wielu młodych osób jest czasem stresu i niepewności, biskup prosi o modlitwy, które mogą dodać maturzystom siły i pewności siebie.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję