Reklama

Niedziela Lubelska

KUL: sympozjum z okazji 250. rocznicy święta Najświętszego Serca Pana Jezusa na ziemiach polskich

Z okazji 250. rocznicy ustanowienia liturgicznego święta Najświętszego Serca Pana Jezusa na ziemiach polskich na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II odbyło się w czwartek ogólnopolskie sympozjum zorganizowanie przez Instytut Liturgiki i Homiletyki KUL. Uczestniczyli w nim księża, doktoranci, studenci, siostry zakonne i słuchacze Instytutu Formacji Pastoralno-Liturgicznej.

[ TEMATY ]

sympozjum

Roman Czyrka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tematykę sympozjum wprowadził o. prof. dr hab. Andrzej Derdziuk OFMCap, który ukazał aktualność zagadnienia nie tylko w perspektywie duszpasterskiej, ale także w systematycznej refleksji. Przywołując słowa św. Jana Pawła II przypomniał, że chrześcijaństwo jest religią miłości i jedynie miłość, którą objawia Serce Chrystusa jest zdolna przemieniać serce człowieka i uczynić je bardziej ludzkim i Bożym.

Ks. dr Krzysztof Napora (KUL) przybliżył zagadnienie Serca Boga w Piśmie Świętym. W języku hebrajskim serce nie oznacza jedynie sfery życia uczuciowego, ale przede wszystkim wnętrze człowieka pojęte bardzo szeroko. Serce jest siedliskiem wspomnień, myśli, zamiarów i decyzji. „Zamysły Bożego serca” (Ps 33,11) to Jego plany, które trwają z pokolenia na pokolenie. Antropologia biblijna przedstawia zatem serce jako miejsce świadomej, rozumnej i wolnej osobowości człowieka oraz miejsce tajemniczej działalności Boga. Chrystus odsłania również tajemnice swojego serca mówiąc, że jest ono ciche i pokorne (por. Mt 11,29).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ks. dr hab. Janusz Królikowski, prof. UPJPII, w wykładzie „Chrystologia symboliczno-mistyczna u podstaw kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa” zauważył, że u podstaw tego kultu leży nie Pismo Święte, ale doświadczenie mistyczne. Taka wizja całościowo pragnie ukazać bogactwo pewnej rzeczywistości za pomocą symbolu, który syntetycznie, skrótowo przedstawia pewną rzeczywistość. Symbol streszcza w sobie wiele płaszczyzn: afektywną, wolitywną, intelektualną.

Serce to odwołanie się do uczuć. Chrystologia staje się tutaj nie tylko intelektualna, ale i związana z wymiarem afektywnym. Chrystus w otwartym sercu wychodzi naprzeciw człowieka. Nie ma także sprzeczności między miłosierdziem (określanym niekiedy jako „kult naiwności”) a Sercem. Bóg jest miłosierny, bo ma serce.

Ks. dr Włodzimierz Mocydlarz SJ z Warszawy przedstawił aspekty liturgiczne oraz teologiczno-pastoralne idee Mszy o Najświętszym Sercu Pana Jezusa. Jak zauważył, żaden formularz w historii liturgii nie miał tylu zmian. Schemat Mszy o Sercu Bożym ulegał sporym zmianom, na które wpływ miały wydarzenia historyczne, refleksja teologiczno-liturgiczna i pastoralna Kościoła.

Reklama

Kolejny prelegent, ks. dr Tomasz Bać z Rzeszowa, omówił paschalny charakter kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa jako fundament liturgii, pobożności i duchowości. Kult NSPJ w perspektywie misterium paschalnego to nie zbiór pobożnych praktyk, ale kult Jezusa Chrystusa, który w akcie bezgranicznego posłuszeństwa objawia miłość Boga. To właśnie koncepcja miłości spaja całość wydarzenia paschalnego.

Wykład na temat znaczenia objawień i pobożnych ćwiczeń ludu chrześcijańskiego w rozwoju kultu Serca Jezusa wygłosił ks. dr Bartłomiej Matczak z Olsztyna. Jak podkreślił, bardzo mocno we wszystkich dokumentach Kościoła o kulcie serca Jezusa podkreśla się, że wypływa on z Pisma Świętego, a nie wyłącznie z objawień prywatnych. Te były jedynie głównymi motorami rozwoju tegoż kultu.

Ostatni referat, poświęcony moralnym implikacjom kultu Najświętszego Serca Pana Jezusa, przedstawił dr Andrzej Pryba MSF z Poznania. Zaznaczył on, że kult Serca Jezusowego jest bardzo wymagająca i obejmuje wiele form, ale jednocześnie to nabożeństwo daje najszybszy postęp w życiu duchowym. Ukazuje ono Boga takim, jakim On jest. Jego istotę. Zaś teologia Boskiego Serca jest programem życia wiary.

Sympozjum podsumował i zamknął modlitwą litanii do Najświętszego Serca Pana Jezusa dr hab. Waldemar Pałęcki MSF, prof. KUL.

2015-06-12 17:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prawda fundamentem wychowania

Sympozjum zorganizowane pod koniec października w Zespole Szkół Katolickich św. Ojca Pio w Zamościu było pogłębieniem tegorocznego tematu Tygodnia Wychowania pt. „Wychowywać do prawdy”. Zaproszeni prelegenci ukazywali miejsce prawdy w wychowaniu młodego człowieka na różnych płaszczyznach jego życia. Słowo wstępne należało do biskupa diecezjalnego Mariana Rojka oraz do kierownika Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Oddział w Zamościu Bogdana Leszczuka. Prefekt Wyższego Seminarium Duchownego Diecezji Zamojsko-Lubaczowskiej ks. Jarosław Przytuła w pierwszym wystąpieniu mówił o „prawdzie, która jest fundamentem wychowania”. Wyjaśnił, dlaczego chrześcijański model wychowania jest sprawdzony i to od dwóch tysięcy lat. – Przykłady świętych ludzi, czyli tych, którzy szli drogą Jezusa Chrystusa, drogą Ewangelii i osiągnęli szczyty świętości i pełnię człowieczeństwa pokazują, że ten model sprawdza się w praktyce. Wielu chrześcijańskich rodziców, nauczycieli i wychowawców, którzy opierają swoje nauczanie na Ewangelii, widzą efekty włożonego wysiłku i szczęście swoich podopiecznych. Wszelkie systemy światopoglądowe i wychowawcze, które są ułożone na czysto ludzkiej edukacji, tak naprawdę nie proponują celu ostatecznego. My wierzymy, że ten cel jest w Jezusie Chrystusie i że celem życia człowieka jest nowe życie. Celem historii jest ostateczne wypełnienie się, nowe niebo i nowa ziemia. Dzięki temu możemy powiedzieć, że wychowanie chrześcijańskie sięga dalej niż życie ludzkie – podkreślił ks. Przytuła. Jego zdaniem, chrześcijański model wychowania, gdzie prawda jest fundamentem, opiera się w dużej mierze na wiarygodności samego wychowawcy, czyli może to być rodzic, nauczyciel, czy katecheta. Najskuteczniejszym narzędziem wychowania, oddziaływania i formowania młodego człowieka jest postawa moralna wychowawcy, jego mądrość życiowa, doświadczenie, a przede wszystkim zbieżność tego, czego naucza, z tym, jak żyje na co dzień.

CZYTAJ DALEJ

Fatima: z gajów oliwnych należących do sanktuarium pozyskano w 2023 roku 13 ton oliwy

2024-04-26 19:58

[ TEMATY ]

Fatima

oliwa

gaj oliwny

Ks. dr Krzysztof Czapla

Z położonych na terenie Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie, w środkowej Portugalii, gajów oliwnych pozyskano w 2023 roku około 13 ton oliwy, podały władze tego miejsca kultu, na terenie którego znajdują się tysiące drzew oliwki europejskiej.

Jak poinformowała Patricia Duarte z władz portugalskiego sanktuarium, w minionym roku zanotowano mniejsze zbiory oliwek, co było równoznaczne ze zmniejszeniem pozyskanej ilości oliwy z pierwszego tłoczenia. Dodała, że w latach najlepszego urodzaju z należących do sanktuarium fatimskiego gajów pozyskiwano rocznie surowiec, z którego wytwarzano do 30 litrów oliwy. Duarte sprecyzowała, że oliwa kierowana jest w Fatimie do placówek należących do sanktuarium i służy miejscowym placówkom przyjmującym pielgrzymów na ich własne potrzeby.

CZYTAJ DALEJ

Papież jedzie na Biennale w Wenecji – Watykan i sztuka współczesna

2024-04-27 11:06

[ TEMATY ]

papież Franciszek

PAP/EPA/GIUSEPPE LAMI

Jutro papież papież Franciszek odwiedzi Wenecję. Okazją jest trwająca tam 60. Międzynarodowa Wystawa Sztuki - Biennale w Wenecji. Ojciec Święty odwiedzi Pawilon Stolicy Apostolskiej, który w tym roku znajduje się w więzieniu dla kobiet, a prezentowana w nim wystawa nosi tytuł - "Moimi oczami". Wizyta papieża potrwa około pięciu godzin obejmując między innymi Mszę św. na Placu św. Marka. Planowana jest również prywatna wizyta w bazylice św. Marka. Jak się podkreśla, papieska wizyta będzie "kamieniem milowym w stosunku Watykanu do sztuki współczesnej".

Zapraszając Włocha Maurizio Cattelana do pawilonu Watykanu na 60. Biennale Sztuki w Wenecji, Kościół katolicki pokazuje, że jest otwarty na niespodzianki. Cattelan zyskał rozgłos w mediach w 1999 roku, prezentując swoją instalację naturalistycznie przedstawiającą papieża Jana Pawła II przygniecionego wielkim meteorytem i szkło rozsypane na czerwonym dywanie, które pochodzi z dziury wybitej przez meteoryt w szklanym suficie. Budzące kontrowersje dzieło Cattelana było wystawione również w Warszawie, na jubileuszowej wystawie z okazji 100-lecia Zachęty w grudniu 2000 r. „Dziewiąta godzina” - tak zatytułowano dzieło, nawiązując do godziny śmierci Jezusa - została wówczas uznana za prowokacyjną, a nawet obraźliwą. Ale można ją również interpretować inaczej: Jako pytanie o przypadek i przeznaczenie, śmierć i odkupienie. I z tym motywem pasowałby nawet do watykańskiej kolekcji sztuki nowoczesnej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję