Reklama

Niedziela Częstochowska

Parafia na skraju miasta

Przyjdźcie i zobaczcie, jak u nas jest. Zaryzykujcie, sprawdźcie, czy dacie radę żyć Ewangelią i czy do takiego świata chcecie należeć – mówi ks. Łukasz Tarnowski.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Było to jeszcze w XX wieku. Zdzisław Mucha był wtedy w pierwszej radzie parafialnej, która z pierwszym proboszczem parafii św. Kaspra del Bufalo w Częstochowie ustalała działania. – Pamiętam, że plany młodej wspólnoty były ambitne, ale musieliśmy je korygować do możliwości. Pierwszą zimę księża Misjonarze Krwi Chrystusa spędzili w małym domku. Ulica Bialska była wtedy zasypana śniegiem i ciągnik ledwo przejeżdżał. Ojcom misjonarzom zamarzła woda w kanalizacji. Specjalną lampą odmrażałem im wodne rury. Miałem 26 lat i zaprzyjaźniłem się z nimi. Pamiętam br. Franciszka, graliśmy z nim w piłkę. Cudowne chłopaki to były… – opowiada, ściskając w ręku najnowszy numer Niedzieli.

Proboszcz z mocnym uderzeniem

Reklama

Ksiądz proboszcz Łukasz Tarnowski należy do młodszej generacji kapłanów służących w urokliwej placówce Misjonarzy Krwi Chrystusa. Ma 38 lat i jest słusznej postury. Opowiada, jak to zdarzyło mu się w Gdańsku w latach licealnych, podczas zabawy w jednym z hipermarketów, znokautować przyszłego zawodowego pięściarza Izuagbe „Izu” Ugonoha. – Dla rozrywki nałożyliśmy rękawice bokserskie i sparowaliśmy. Jeden z moich ciosów powalił go na ziemię. Wyrosłem chyba jednak na porządnego człowieka – śmieje się ks. Łukasz i odsłania kulisy swojego nawrócenia: – Moje życie nie było takie pobożne od początku. Nawróciłem się, mając 17 lat. Przyjechałem wtedy na rekolekcje i pod wpływem słowa Bożego oraz osób, które tutaj spotkałem, przystąpiłem po wielu latach do szczerej spowiedzi. Był to moment zwrotny w moim życiu. Zachwycony tym, co otrzymałem od Misjonarzy Krwi Chrystusa, zapragnąłem być jak oni; w tym momencie zrodziło się moje powołanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wspólnotowa odpowiedzialność

Posługa proboszcza trwa trzy lata i może być w danej placówce ponawiana trzykrotnie. Ksiądz Łukasz kieruje parafią już siódmy rok i w poczuciu odpowiedzialności chce ją zostawić swojemu następcy w jak najlepszym stanie.

– Bardzo porusza nas postawa wszystkich kapłanów tej parafii, a sam proboszcz nie ogląda się na innych, tylko działa; nie narzuca się. Takie podejście pociąga innych, by angażowali się na rzecz parafii – emocjonuje się Gabriela Hulbój. – Trzeba przyznać, że przed pandemią było w kościele więcej ludzi, ale trzon parafii trwa i pomaga, tym bardziej że ponownie ruszyła budowa nowego kościoła – mówi z optymizmem Agnieszka Tomczak, która z mężem Markiem i z dziećmi Ignacym i Sonią przyszła na niedzielną Mszę św.

Parafia ma być rozśpiewana

Reklama

W parafialnym kościele zjawia się na niedzielnych nabożeństwach sporo młodych małżeństw z dziećmi. Kapłani chcą skorzystać z ich inspirującej witalnej obecności. – Żona pewnego dnia powiedziała: słuchaj, proboszcz zapewnia warunki i możliwości, by w parafii powstała śpiewająca grupa – z szerokim uśmiechem opowiada historię początków scholi Krzysztof Hulbój, który z małżonką Gabrielą i dwiema córkami oraz synkiem przyszedł na Mszę św., by grać i śpiewać na chwałę Pana. Towarzyszy im małżeństwo Katarzyny i Kamila Kosiorowskich z dziećmi: Tymkiem i Ignasiem. – Niedługo w naszym repertuarze pojawią się kolędy stare i współczesne. Każdy lubi je nucić, dlatego zapraszamy przedświątecznie wszystkie chętne do śpiewania i muzykowania dzieci – wyraża swoje gorące pragnienie w imieniu księdza proboszcza rodzina Kosiorowskich. Organistka Agnieszka Kubara po częstochowskim Studium Liturgii i Muzyki Kościelnej będzie również służyć fachową pomocą chcącym śpiewać w parafialnym ansamblu.

Fundamentalne duszpasterstwo

– Moje dzieci bardzo czynnie uczestniczą w życiu parafii. Syn Antoni był w tej parafii ministrantem, a teraz z księdzem proboszczem wyjeżdża na wszelkie akcje. Młodszy gra na skrzypcach i też z radością bierze udział np. w przedstawieniach parafialnych – raduje się Małgorzata Cieślak-Bieleninik, żona Jana, która przyszła na Mszę św. z młodszym synem Leonem.

Duszpasterze parafii św. Kaspra del Bufalo dostrzegają potrzebę pracy u samych fundamentów. – Pragniemy np., by młode osoby włączone w projekt „Młodzi na progu”, który przygotowuje ich do bierzmowania, pozostały w parafii na dłużej i budowały wspólnotę.

Społeczność parafialną budują również działania wolontariackie. Młodzi wierni pomagają bezdomnym pozostającym pod opieką katowickich sióstr ze Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Miłości. – Jeździmy do nich i pomagamy przy wydawaniu posiłków czy sprzątaniu. Jest to wolontariat na miarę sił nastolatków, budujący wspólnotę – wyjaśnia ks. Tarnowski i przypomina, że na terenie parafii działa też wspólnototwórcza drużyna ZHP. – Harcerze spotykają się w każdy piątek. Jeśli ich o coś proszę, to zawsze są gotowi pomóc – chwali kolejną grupę.

Reklama

Najnowszym pomysłem budującym lokalną społeczność są wyprawy w góry. W każdą drugą sobotę miesiąca grupa parafialna ma zdobyć jeden ze szczytów Korony Gór Polski. – Zaczynamy w najbliższym czasie od Pilska, góry w Beskidzie Żywieckim – informuje ks. Łukasz i przypomina, że w parafii trwają też przygotowania do wyjazdu na Światowe Dni Młodzieży w Lizbonie.

– Cieszę się z tego wyjazdu, bo będę mogła poznać ludzi z całego świata. Najważniejsza w tym wszystkim jest jednak obecność w Kościele. Bycie w nim jest dla mnie czymś ważnym, bo określa sens życia. Dlatego modlę się, by wszystko ułożyło się dla mnie dobrze i zgodnie z Bożą wolą. W przyszłości chcę pójść na studia psychologiczne – odsłania tajemnicę duszy i rąbek swoich planów licealistka Marta Książek.

Co jeszcze można uczynić?

Na klatkach schodowych miejscowego osiedla pojawiło się ogłoszenie, że dzieci i młodzież, za zgodą proboszcza, mogą przychodzić na rozległy zielony kościelny teren i z niego korzystać, grając w kosza, siatkówkę, w piłkę nożną, czy po prostu się bawić i odpoczywać. – Wspaniałe miejsce, cieszę się, że ono jest i sprzyja rekreacji. Na terenie parafii naprawdę można wypocząć – chwali parafialną przestrzeń Ewa Witkowska, a jej mąż Krzysztof Witkowski, dyrektor Muzeum Monet i Medali Jana Pawła II, wskazuje na wewnętrzne walory wspólnoty: – Nasza parafia jest dla nas przychodnią zdrowia duchowego. Jego opinię potwierdza Teresa Kosowska: – Nie jestem z tej parafii, ale bywam tutaj często, bo to miejsce faktycznie podnosi człowieka na duchu. W podobnej tonacji wypowiada się też Małgorzata Cieślak-Bieleninik: – Jestem szczęśliwa, że należę do tej wspólnoty. Barbara i Andrzej Sochowie również nie kryją swojego zadowolenia: – Przyjeżdżamy, bo nam się to miejsce podoba i są tutaj sympatyczni księża.

Historia

Parafia św. Kaspra del Bufalo Misjonarzy Krwi Chrystusa powstała w 1998 r. Rok później erygowano na jej terenie sanktuarium Krwi Chrystusa z cenną relikwią Krwi Chrystusa. W 2002 r. poświęcono kaplicę św. Józefa, która do tej pory pełni rolę kościoła parafialnego, bo nadal trwa budowa świątyni Krwi Chrystusa.

2022-11-15 13:50

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zbudowana na Słowie i pracy

Niedziela częstochowska 21/2022, str. IV

[ TEMATY ]

prezentacja parafii

Karol Porwich/Niedziela

Proboszcz ks. Tomasz Nowak

Proboszcz ks. Tomasz Nowak

Chodząc po ulicach Zawiercia, doświadczam ogromnej ludzkiej życzliwości – mówi ks. Tomasz Nowak, proboszcz parafii św. Stanisława Kostki.

W historii tej placówki znamienna jest data 13 czerwca 1985 r. Wtedy ks. Kazimierz Bednarski otrzymał propozycję utworzenie nowej parafii na terenie Zawiercia. Efektem jego ewangelicznego fiat jest obecna świątynia i wspólnota licząca ok. 7 tys. wiernych. Od trzech lat duszpasterzuje jej ks. Tomasz Nowak, który w latach 90. był w parafii wikariuszem. – To był bardzo dynamiczny moment w dziejach parafii. Kościół był już wybudowany, a ja szczęśliwie doczekałem jego konsekracji – wspomina.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hieronim - „princeps exegetarum”, czyli „książę egzegetów”

Niedziela warszawska 40/2003

„Księciem egzegetów” św. Hieronim został nazwany w jednym z dokumentów kościelnych (encyklika Benedykta XV, „Spiritus Paraclitus”). W tym samym dokumencie określa się św. Hieronima także mianem „męża szczególnie katolickiego”, „niezwykłego znawcy Bożego prawa”, „nauczyciela dobrych obyczajów”, „wielkiego doktora”, „świętego doktora” itp.

Św. Hieronim urodził się ok. roku 345, w miasteczku Strydonie położonym niedaleko dzisiejszej Lubliany, stolicy Słowenii. Pierwsze nauki pobierał w rodzinnym Strydonie, a na specjalistyczne studia z retoryki udał się do Rzymu, gdzie też, już jako dojrzewający młodzieniec, przyjął chrzest św., zrywając tym samym z nieco swobodniejszym stylem dotychczasowego życia. Następnie przez kilka lat był urzędnikiem państwowym w Trewirze, ważnym środowisku politycznym ówczesnego cesarstwa. Wrócił jednak niebawem w swoje rodzinne strony, dokładnie do Akwilei, gdzie wstąpił do tamtejszej wspólnoty kapłańskiej - choć sam jeszcze nie został kapłanem - którą kierował biskup Chromacjusz. Tam też usłyszał pewnego razu, co prawda we śnie tylko, bardzo bolesny dla niego zarzut, że ciągle jeszcze „bardziej niż chrześcijaninem jest cycermianem”, co stanowiło aluzję do nieustannego rozczytywania się w pismach autorów pogańskich, a zwłaszcza w traktatach retorycznych i mowach Cycerona. Wziąwszy sobie do serca ten bolesny wyrzut, udał się do pewnej pustelni na Bliski Wschód, dokładnie w okolice dzisiejszego Aleppo w Syrii. Tam właśnie postanowił zapoznać się dokładniej z Pismem Świętym i w tym celu rozpoczął mozolne, wiele razy porzucane i na nowo podejmowane, uczenie się języka hebrajskiego. Wtedy też, jak się wydaje, mając już lat ponad trzydzieści, przyjął święcenia kapłańskie. Ale już po kilku latach znalazł się w Konstantynopolu, gdzie miał okazję słuchać kazań Grzegorza z Nazjanzu i zapoznawać się dokładniej z pismami Orygenesa, którego wiele homilii przełożył z greki na łacinę. Na lata 380-385 przypada pobyt i bardzo ożywiona działalność Hieronima w Rzymie, gdzie prowadził coś w rodzaju duszpasterstwa środowisk inteligencko-twórczych, nawiązując przy tym bardzo serdeczne stosunki z ówczesnym papieżem Damazym, którego stał się nawet osobistym sekretarzem. To właśnie Damazy nie tylko zachęcał Hieronima do poświęcenia się całkowicie pracy nad Biblią, lecz formalnie nakazał mu poprawić starołacińskie tłumaczenie Biblii (Itala). Właśnie ze względu na tę zażyłość z papieżem ikonografia czasów późniejszych ukazuje tego uczonego męża z kapeluszem kardynalskim na głowie lub w ręku, co jest oczywistym anachronizmem, jako że godność kardynała pojawi się w Kościele dopiero około IX w. Po śmierci papieża Damazego Hieronim, uwikławszy się w różne spory z duchowieństwem rzymskim, był zmuszony opuścić Wieczne Miasto. Niektórzy bibliografowie świętego uważają, że u podstaw tych konfliktów znajdowały się niezrealizowane nadzieje Hieronima, że zostanie następcą papieża Damazego. Rzekomo rozczarowany i rozgoryczony Hieronim postanowił opuścić Rzym raz na zawsze. Udał się do Ziemi Świętej, dokładnie w okolice Betlejem, gdzie pozostał do końca swego, pełnego umartwień życia. Jest zazwyczaj pokazywany na obrazkach z wielkim kamieniem, którym uderza się w piersi - oddając się już wyłącznie pracy nad tłumaczeniem i wyjaśnianiem Pisma Świętego, choć na ten czas przypada również powstanie wielu jego pism polemicznych, zwalczających błędy Orygenesa i Pelagiusza. Zwolennicy tego ostatniego zagrażali nawet życiu Hieronima, napadając na miejsce jego zamieszkania, skąd jednak udało mu się zbiec we właściwym czasie. Mimo iż w Ziemi Świętej prowadził Hieronim życie na wpół pustelnicze, to jednak jego głos dawał się słyszeć od czasu do czasu aż na zachodnich krańcach Europy. Jeden z ówczesnych Ojców Kościoła powiedział nawet: „Cały zachód czeka na głowę mnicha z Betlejem, jak suche runo na rosę niebieską” (Paweł Orozjusz). Mamy więc do czynienia z życiem niezwykle bogatym, a dla Kościoła szczególnie pożytecznym właśnie przez prace nad Pismem Świętym. Hieronimowe tłumaczenia Biblii, zwane inaczej Wulgatą, zyskało sobie tak powszechne uznanie, że Sobór Trydencki uznał je za urzędowy tekst Pisma Świętego całego Kościoła. I tak było aż do czasu Soboru Watykańskiego II, który zezwolił na posługiwanie się, zwłaszcza w liturgii, narodowo-nowożytnymi przekładami Pisma Świętego. Proces poprawiania Wulgaty, zapoczątkowany jeszcze na polecenie papieża Piusa X, zakończono pod koniec ubiegłego stulecia. Owocem tych żmudnych prac, prowadzonych głównie przez benedyktynów z opactwa św. Hieronima w Rzymie, jest tak zwana Neo-Wulgata. W dokumentach papieskich, tych, które są jeszcze redagowane po łacinie, Pismo Święte cytuje się właśnie według tłumaczenia Neo-Wulgaty. Jako człowiek odznaczał się Hieronim temperamentem żywym, żeby nie powiedzieć cholerycznym. Jego wypowiedzi, nawet w dyskusjach z przyjaciółmi, były gwałtowne i bardzo niewybredne w słownictwie, którym się posługiwał. Istnieje nawet, nie wiadomo czy do końca historyczna, opowieść o tym, że papież Aleksander III, zapoznając się dokładnie z historią życia i działalnością pisarską Hieronima, poczuł się tą gwałtownością jego charakteru aż zgorszony i postanowił usunąć go z katalogu mężów uważanych za świętych. Rzekomo miały Hieronima uratować przekazy dotyczące umartwionego stylu jego życia, a zwłaszcza ów wspomniany już kamień. Podobno Papież wypowiedział wówczas wielce znaczące zdanie: „Ne lapis iste!” (żeby nie ten kamień). Nie należy Hieronim jednak do szczególnie popularnych świętych. W Rzymie są tylko dwa kościoły pod jego wezwaniem. „W Polsce - pisze ks. W. Zaleski, nasz biograf świętych Pańskich - imię Hieronim należy do rzadziej spotykanych. Nie ma też w Polsce kościołów ani kaplic wystawionych ku swojej czci”. To ostatnie zdanie wymaga już jednak korekty. Od roku 2002 w diecezji warszawsko-praskiej istnieje parafia pod wezwaniem św. Hieronima.
CZYTAJ DALEJ

Kraków: rozpoczęło się zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich

2025-09-30 21:11

[ TEMATY ]

Kraków

Papieska Komisja ds. Ochrony Małoletnich

zebranie plenarne

Adobe Stock

Zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem

Zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem

Po raz pierwszy zebranie plenarne Papieskiej Komisji ds. Ochrony Małoletnich odbywa się poza Rzymem. Na miejsce obrad wybrano Kraków. „To konkretny znak naszego pragnienia bycia z Wami w tej synodalnej drodze ochrony” – mówił abp Thibault Verny, przewodniczący Komisji, podczas Mszy św., otwierającej spotkanie.

Abp Thibault Verny zabrał głos na zakończenie Mszy św., której w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie przewodniczył metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję