Reklama

Niedziela Przemyska

Kazachski powiew nadziei

Kazachstan uchodził za bliskiego sojusznika Rosji, jednak po jej ataku na Ukrainę odwrócił się od Putina. Z metropolitą Astany abp. Tomaszem Petą rozmawia ks. Zbigniew Suchy.

Niedziela przemyska 11/2022, str. IV

[ TEMATY ]

Kazachstan

Ks. Mariusz Walarz

Rozmowa z abp. Tomaszem Petą

Rozmowa z abp. Tomaszem Petą

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ks. Zbigniew Suchy: Księże Arcybiskupie, chcielibyśmy najpierw zapoznać czytelników z osobą Księdza Arcybiskupa. Może parę słów o swojej drodze do arcybiskupstwa.

Abp Tomasz Peta: Jestem kapłanem pochodzącym z archidiecezji gnieźnieńskiej. W roku 1990 wyjechałem do Kazachstanu, mija 32. rok. Od 22 lat jestem biskupem w Astanie w stolicy Kazachstanu.

To teraz o Kościele kazachstańskim i samym państwie.

Kazachstan jest państwem dziewięciokrotnie większym od Polski, rozciąga się od Chin do Morza Kaspijskiego, ogromny kraj, ale ludności w stosunku do terytorium niewiele, ponad 19 milionów. To jest taka mozaika etniczna: 70% stanowią Kazachowie, rodowici mieszkańcy i pozostałe 30% stanowią różne grupy narodowościowe. Polacy nie są wielką grupą, w tej chwili jest jeszcze ok. 30 tysięcy, ale jest tendencja wyjazdowa. Od kilku lat jest w Polsce program rządowy, który pozwala tym osobom, które udowodnią swoje korzenie polskie, wyjazd do Polski.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

A jaka jest mozaika religijno-wyznaniowa w tych 19 milionach?

Około 70% to są muzułmanie, a druga grupa dosyć duża to są prawosławni – rosyjski Kościół prawosławny od 15 do 20%, ale to się też zmienia, bo też Rosjanie wyjeżdżają. Cztery miliony ludzi, którzy najczęściej byli z deportacji, w czasie niepodległości chciało wrócić do swoich korzeni, na przykład milion ludzi wyjechało do Niemiec. Mozaika religijna jest duża. Jeśli chodzi o strukturę Kościoła katolickiego, chociaż nas jest bardzo mało, bo w całym kraju około stu tysięcy katolików. Trzydzieści lat temu było nas kilka razy więcej i około jedna trzecia Niemców to byli katolicy, pozostali to ci, którzy mieli raczej korzenie protestanckie. Struktura jest bardzo mocna ze względu na odległości. Metropolia jest w stolicy Kazachstanu Nur-Sułtan (dawniej Astana). Należą do niej diecezja w Karagandzie i Administratura Apostolska nad Morzem Kaspijskim. Gdy chodzi o biskupów ordynariuszy to jest wielka mozaika, bo w stolicy, gdzie jestem ordynariuszem – jestem Polakiem, biskup pomocniczy jest Niemcem – biskup Sznajder urodzony w Związku Radzieckim, w Karagandzie jest Włoch ordynariuszem, a biskupem pomocniczym jest Polak z Kazachstanu – Eugeniusz Ozinkowski; w Ałmacie Hiszpan jest ordynariuszem, to jest obecnie przewodniczący Episkopatu Kazachstanu, i nuncjuszem apostolskim biskupów jest Słowak. Grekokatolicy mają swojego ordynariusza z Ukrainy.

Ilu jest księży w diecezji Księdza Arcybiskupa?

To się trochę zmienia, bo większość to są księża przyjezdni. Od 110 do 120 kapłanów jest w całym Kazachstanie, w naszej diecezji jest 38 kapłanów razem z zakonnikami i 68 sióstr zakonnych z różnych krajów. Językiem, który łączy wszystkich jest język rosyjski, to tak jak w imperium rzymskim w czasie Nowego Testamentu wszyscy znali język grecki, później łacinę, tak pozostałością po Związku Radzieckim spuścizną jest język wspólny, który jest pomocny, bo jednak wśród stu trzydziestu paru narodowości wszyscy ten język znają, więc w duszpasterstwie, w sprawowaniu Mszy św. jest używany język rosyjski.

Reklama

Jakie próby podejmuje Kościół w Kazachstanie, aby przyciągnąć do Kościoła młodzież. Jest pewien symptom Europy i Polski, że w Kościele są uczestnicy czterdzieści plus; przychodzą rekolekcje czy niedzielna Eucharystia, a młodzieży i dzieci nie ma.

My jesteśmy po okresie komunizmu. Starsi pozostali przy wierze i wiedzieli o co chodzi. Jesteśmy trochę dalej od ideologii zachodniej, destruktywnej. Ona próbuje wszędzie się wciskać, na uniwersytety i chytrze do społeczeństwa, ale jednak idzie z opóźnieniem, bo jesteśmy trochę dalej i społeczeństwo jako takie nie przyjmuje tam homoseksualizmu, jednopłciowych związków, to jest absolutnie odrzucane. Tu nie dzielimy na starszych i na młodzież. Mamy też młodych Kazachów w kościele. Myślę, że w Polsce, w Europie jest inna sytuacja, społeczeństwa chrześcijańskie zaczynają odchodzić od wiary. A tutaj tak naprawdę dopiero zaczęło się odrodzenie. To jest jedno pokolenie i jakby to jest inny proces – odkrywanie Pana Boga. Taki przykład – kobieta starsza i bardzo chora, wiedziała że jest Pan Bóg, teraz jest wolność, wiec chciała się przyłączyć do jakiejś wspólnoty. Chodziła po różnych grupach, jest tu 17 oficjalne zarejestrowanych religii, największe to islam i prawosławie. Jeden z protestanckich teologów mówi jej, że dobrze robisz, że szukasz, ale jest jedna religia, gdzie nawet nie próbuj – to katolicy, tam nie chodź. Ale przyszła i zobaczyła i jest teraz katoliczką.

Ponieważ jest tylko 38 księży w diecezji, w tym sześciu z Przemyśla, to jaką rolę odgrywają świeccy, w jaki sposób angażujecie świeckich, aby na tak wielkie terytorium wspomogli tę niewielką liczbę księży?

Kiedy nie było kapłanów między świeckimi, to właściwie oni podjęli to wszystko, przez dziesiątki lat byli pozbawieni sakramentów poza chrztami małych dzieci. Byli po wioskach ludzie, którzy umieli chrzcić, przeważnie kobiety były bardziej odważne niż mężczyźni. Tradycja odpowiedzialności za Kościół ludzi świeckich jest bardzo duża. Jest tylko trzydziestu ośmiu kapłanów. Jest dużo filii, do których należy kilka czy kilkanaście miejscowości, odległość nieraz ponad 500 kilometrów, ksiądz rzadziej dojeżdża, tam widać większą odpowiedzialność świeckich siłą rzeczy. Zauważyliśmy taką sytuację, że tam, gdzie ksiądz rzadziej dojeżdża jest większa odpowiedzialność, oni to mają we krwi. To tak jak u nas, gdy nie ma organisty to ludzie lepiej śpiewają. Trzeba uważać, żeby tej gorliwości niechcący nie odsunąć od odpowiedzialności świeckich, bo to byłaby strata.

Jeszcze jedno pytanie – dotyczące nadziei Księdza Arcybiskupa i tamtejszego Kościoła gdy chodzi o powołania i o seminarium.

W Seminarium w Karagandzie jest 8 kleryków. Przy tym procencie to cieszymy się bardzo z tych powołań i od najbliższego roku akademickiego będzie rektorem nie tylko miejscowy ksiądz, ale w dodatku jeszcze Kazach, który jest po studiach licencjackich w Rzymie; jest z rodziny mieszanej, bo matka jest Ukrainką, ojciec Kazachem, ale nazwisko, twarz ma Kazacha, język rozumie. Klerycy są różnych narodowości, których jest tu trzydzieści. Jest dwóch kapłanów Kazachów, a tak to przeważnie narodowości rosyjskiej, polskiej, z Gruzji jest jeden kleryk.

Co Ksiądz Arcybiskup chciałby przekazać naszym czytelnikom – może jakąś prośbę, jak można pomóc Kościołowi w Kazachstanie, czy jakieś przesłanie – od serca.

Będąc teraz trzy tygodnie w Polsce – mój pobyt się już kończy – z ks. Mariuszem Stawarzem z diecezji przemyskiej odwiedzamy różnych ludzi – duchownych i świeckich, i widzimy taki wielki potencjał duchowy; to co jest złe, co martwi, te jakieś poglądy lewicowe, neomarksistowskie, one są takie krzykliwe, wydaje się, że już wszystko się wali, że w kościołach ludzi mniej. Spotykamy dużo ludzi głębokich, myślę, że warto o tym pamiętać, że Duch Święty działa, ta krzykliwość jest tylko czasowa, przemija jak wszystko co złe. Spotykamy człowieka, który pracuje w kopalni i mówi, że my odmawiamy codziennie Anioł Pański, inni mówią, że codziennie o siódmej rano słuchają Radia Maryja, by usłyszeć słowo Boże na cały dzień – świeccy ludzie – to jest wielki potencjał, po prostu to co jest krzykliwe przegrywa i ono nie ma przyszłości. Warto pogłębiać to co Boże. Dwie drogi są bardzo ważne – uczestniczenie we Mszy św., Różaniec, adoracja Najświętszego Sakramentu, która rozwija się w Polsce.

2022-03-08 13:41

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Polacy we współczesnym Kazachstanie

Historia jest wielkością ciągłą. Czas obecny wynika z przeszłości, a to, co buduje się jako przyszłość, wyrasta z dnia dzisiejszego

Beatyfikacja ks. Władysława Bukowińskiego jest pierwszą tego typu uroczystością w historii Kazachstanu. Zamknęła pewien rozdział w dziejach tego kraju, a otwiera kolejny. Dla Polaków, którzy nadal przebywają w Kraju Stepów, to ogromna nadzieja, a zarazem poważne spojrzenie za siebie, na czas, który minął, na historię męczeństwa i pokonywania kolejnych trudów życia na ziemi, której nie wybrali sami.
CZYTAJ DALEJ

Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?

2024-10-29 13:49

Niedziela Ogólnopolska 44/2024, str. 22

[ TEMATY ]

przykazania Boże

Karol Porwich/Niedziela

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Ks. prof. Waldemar Chrostowski

Uczony w Piśmie, który przystąpił do Jezusa z pytaniem: „Które jest pierwsze ze wszystkich przykazań?”, znał właściwą odpowiedź, ponieważ od wieków była ona powtarzana i rozważana w wierze biblijnego Izraela. Chciał zobaczyć, czy Jezus też ją zna, a gdy się upewnił, że tak, zdobył się na pochwałę: „Bardzo dobrze, Nauczycielu, słusznie powiedziałeś, bo Jeden jest i nie ma innego prócz Niego”.

Mojżesz otrzymał i przekazał Dziesięć przykazań Bożych. Zawsze jednak pojawia się pragnienie rozpoznania, które z nich jest najważniejsze albo które można uznać za spoiwo wszystkich przykazań. Wskazując na najważniejsze przykazanie, Mojżesz podkreśla, że jego znajomość i przestrzeganie stanowi fundament całości zobowiązań wobec Boga. Centralne miejsce zajmuje dwukrotnie powtórzone polecenie: „Słuchaj”, po hebrajsku szema. To słowo hebrajskie ma dwa znaczenia: „słuchać”, czyli okazać podatność na to, co pochodzi od Boga, oraz „być posłusznym”, czyli potwierdzać całym swoim życiem to, co zostało usłyszane i przyjęte. Kluczowe miejsce zajmuje wezwanie do miłości Boga „z całego swego serca, z całej duszy swojej, ze wszystkich swych sił”. Oczekując pełnej i ofiarnej miłości, Bóg wychodzi naprzeciw i uzdalnia do tego, by temu sprostać. Wymaga to z jednej strony czujności, a z drugiej – wytrwałości, gdyż ten, kto raz wybrał, codziennie musi wybierać. W rozgadanym świecie nie jest to łatwe ani modne i właśnie dlatego codzienne ponawianie wyboru Bożej drogi życia jest tak bardzo ważne.
CZYTAJ DALEJ

Prymas Polski: istnieje nierozerwalny związek między miłością Boga i miłością bliźniego

2024-11-03 17:58

[ TEMATY ]

miłość

abp Wojciech Polak

Karol Porwich/Niedziela

Abp Wojciech Polak

Abp Wojciech Polak

„Relacja z Bogiem wychładza się powoli i zamiera, jeśli wobec drugiego człowieka brak mi miłości” - mówił w niedzielę w Markowicach abp Wojciech Polak powtarzając ewangeliczną prawdę, że „kto nie miłuje brata swego, którego widzi, nie może miłować Boga, którego nie widzi”. Metropolita gnieźnieński przewodniczył w markowickim sanktuarium Matki Bożej Królowej Miłości i Pokoju Pani Kujaw Mszy św. z okazji 100-lecia istnienia miejscowej parafii.

Dzieje tego miejsca - jak zauważył w homilii - są jednak znacznie dłuższe i bogatsze, sięgają bowiem pierwszej połowy XVII wieku, kiedy do Markowic przywieziona została gotycka figura Matki Bożej z Dzieciątkiem.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję