Reklama

Niedziela Małopolska

Watykan: wkrótce podpisanie układu ogólnego między Stolicą Apostolską a Palestyną

Zawarcie Ogólnego Porozumienia między Stolicą Apostolską a Państwem Palestyny uzgodniła Komisja, złożona z przedstawicieli obu stron, która obradowała dziś w Watykanie. W wypracowanym tekście przyszłego Porozumienia obydwie strony wyrażają życzenie rozwiązania problemu palestyńskiego i konfliktu izraelsko-palestyńskiego w ramach układu między dwoma państwami i na podstawie rezolucji wspólnoty międzynarodowej.

[ TEMATY ]

sumienie

Watykan

Jeden z nas

Fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Prace Komisji były następstwem układu podstawowego, podpisanego przez obie strony 15 lutego 2000 r. Wcześniej – 26 października 1994 Stolica Apostolska i Organizacja Wyzwolenia Palestyny (OWP) nawiązały stosunki oficjalne, po czym powołano wspomnianą komisję dwustronną, która dzisiaj odbyła swe ostatnie posiedzenie.

Ogłoszony po rozmowach komunikat watykańskiego Biura Prasowego stwierdza, że „Komisja odnotowała z wielkim zadowoleniem postęp, jaki się dokonał w sformułowaniu tekstu Porozumienia, który dotyczy zasadniczych aspektów życia i działalności Kościoła katolickiego w Palestynie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Sześcioosobowej delegacji Stolicy Apostolskiej przewodniczył podsekretarz ds. stosunków z państwami w Sekretariacie Stanu Stolicy Apostolskiej prał. Antoine Camilleri, a w jej skład wchodził m.in. watykański delegat apostolski w Jerozolimie i Palestynie abp Giuseppe Lazzarotto. Na czele 4-osobowej delegacji palestyńskiej stał wiceminister spraw zagranicznych ds. stosunków wielostronnych ambasador Rawan Sulaiman. Jej członkiem był także palestyński ambasador przy Stolicy Apostolskiej Issa Kassissieh.

W wypowiedzi dla watykańskiego dziennika "L'Osservatore Romano" prał. Camilleri zwrócił uwagę, że w Porozumieniu chodzi m.in. o sprawy związane z działalnością Kościoła katolickiego na ziemi palestyńskiej. Podkreślił, że Komisja uaktywniła się dopiero po wizycie Benedykta XVI w Ziemi Świętej w maju 2009. W rok później wznowiła ona prace, które doprowadziły do uzgodnienia tekstu przyszłego dokumentu.

W wypracowanym tekście przyszłego Porozumienia obydwie strony wyrażają życzenie rozwiązania problemu palestyńskiego i konfliktu izraelsko-palestyńskiego w ramach układu między dwoma państwami i na podstawie rezolucji wspólnoty międzynarodowej.

Drugi rozdział – poświęcony wolności religijnej i sumienia – został opracowany bardzo szczegółowo i w wyniku długich rozmów. Kolejne rozdziały podejmują różne strony życia i działalności Kościoła na terytoriach palestyńskich, a więc swobodę jego działania, jego personel i jego jurysdykcję, statut działających w nim osób, miejsc kultu, działalność społeczną i charytatywną, środki przekazu itp. Oddzielny rozdział omawia sprawy podatkowe i własnościowe.

Reklama

W odpowiedzi na pytanie, czy Porozumienie z Palestyną może stanowić wzór dla ewentualnych układów zawieranych z krajami o większości muzułmańskiej, przewodniczący delegacji watykańskiej przypomniał, że każde porozumienie, jakie Stolica Apostolska podpisuje z różnymi podmiotami prawa międzynarodowego, stara się uwzględniać konkretną sytuację danego kraju. Omawiane porozumienie, dotyczące ziemi, gdzie narodził się Kościół i chrześcijaństwo, ma szczególne znaczenie.

„Fakt, że uznaje się w nim jasno m.in. osobowość Kościoła oraz wolność religii i sumienia, może być naśladowany przez inne kraje, również te o większości muzułmańskiej i pokazuje, że takie uznanie nie jest nie do pogodzenia z faktem, że większość ludność danego kraju należy do innej religii” – podkreślił prał. Camilleri.

Przypomniał też, że od marca 1999 trwają podobne rozmowy z Izraelem, które jednak, choć dotyczą Kościoła w Ziemi Świętej, są czymś odrębnym i niezwiązanym ze sobą. Prałat wyjaśnił ponadto, że o ile układ z 2000 Stolica Apostolska zawarła z OWP, to obecnie jej partnerem w rozmowach jest Państwo Palestyńskie, gdyż 29 listopada 2012 Zgromadzenie Ogólne ONZ uchwaliło rezolucję uznającą Palestynę jako państwo ze statusem obserwatora niebędącego członkiem tej organizacji.

2015-05-13 17:24

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wanda Półtawska otrzymała Europejską Nagrodę Życia im. Matki Teresy z Kalkuty

[ TEMATY ]

Jeden z nas

ks. Mariusz Frukacz

Za zaangażowanie w obronę życia ludzkiego, godności człowieka i promocję praw człowieka dr Wanda Półtawska otrzymała Europejską Nagrodę Życia im. Matki Teresy z Kalkuty. Wręczenie nagrody odbyło się w ramach odbywającego się w Krakowie I Europejski Kongresu Ruchów Pro-Life skupionych wokół Inicjatywy „Jeden z nas”.

CZYTAJ DALEJ

Dziś Wielki Czwartek – początek Triduum Paschalnego

[ TEMATY ]

Wielki Czwartek

Pio Si/pl.fotolia.com

Od Wielkiego Czwartku Kościół rozpoczyna uroczyste obchody Triduum Paschalnego, w czasie którego będzie wspominać mękę, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. W Wielki Czwartek liturgia uobecnia Ostatnią Wieczerzę, ustanowienie przez Jezusa Eucharystii oraz kapłaństwa służebnego.

Wielki Czwartek jest szczególnym świętem kapłanów. Rankiem, jeszcze przed wieczornym rozpoczęciem Triduum Paschalnego, ma miejsce szczególna Msza św. Co roku we wszystkich kościołach katedralnych biskup diecezjalny wraz z kapłanami (nierzadko z całej diecezji) odprawia Mszę św. Krzyżma. Poświęca się wówczas krzyżmo oraz oleje chorych i katechumenów. Przez cały rok służą one przy udzielaniu sakramentów chrztu, święceń kapłańskich, namaszczenia chorych, oraz konsekracji kościołów i ołtarzy. Namaszczenie krzyżem świętym oznacza przyjęcie daru Ducha Świętego.. Krzyżmo (inaczej chryzma, od gr. chrio, czyli namaszczać, chrisis, czyli namaszczenie) to jasny olej z oliwek, który jest zmieszany z ciemnym balsamem.

CZYTAJ DALEJ

Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować

2024-03-29 06:20

[ TEMATY ]

Wielki Piątek

rozważanie

Adobe. Stock

W czasie Wielkiego Postu warto zatroszczyć się o szczególny czas z Panem Bogiem. Rozważania, które proponujemy na ten okres pomogą Ci znaleźć chwilę na refleksję w codziennym zabieganiu. To doskonała inspiracja i pomoc w przeżywaniu szczególnego czasu przechodzenia razem z Chrystusem ze śmierci do życia.

Dzisiaj nie ma Mszy św. w kościele, ale adorując krzyż, rozważamy miłość Boga posuniętą do ofiary Bożego Syna. Izajasz opisuje Jego cierpienie i nagrodę za podjęcie go (Iz 52, 13 – 53, 12). To cierpienie, poczynając od krwi ogrodu Oliwnego do śmierci na krzyżu, miało swoich świadków, choć żaden z nich nie miał pojęcia, że w tym momencie dzieją się rzeczy większe niż to, co widzą. „Podobnie, jak wielu patrzyło na niego ze zgrozą – tak zniekształcony, niepodobny do człowieka był jego wygląd i jego postać niepodobna do ludzi – tak też wprawi w zdumienie wiele narodów. Królowie zamkną przed nim swoje usta, bo ujrzą coś, o czym im nie mówiono, i zrozumieją coś, o czym nigdy nie słyszeli” (Iz 52, 14n). Krew Jezusa płynie jeszcze po Jego śmierci – z przebitego boku wylewa się zdrój miłosierdzia na cały świat. Za mały mój rozum na tę Tajemnicę, milknę, by kontemplować.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję