Setki rozradowanych osób, w mitrach na głowach, w niedzielę, 5 grudnia, przemaszerowały ze starego miasta na wzgórze Czwartek, gdzie znajduje się kościół św. Mikołaja. Orszak poprowadził święty, który hojnie rozdawał najmłodszym prezenty. Dzięki wielu darczyńcom, każde dziecko uczestniczące w wydarzeniu zostało obdarowane upominkiem. Prezenty otrzymali też podopieczni domów dziecka, mali pacjenci szpitala uniwersyteckiego oraz niepełnosprawne i niewidome dzieci z placówek znajdujących się na terenie parafii.
Na pomysł zorganizowania orszaku przed kilku laty wpadł ks. Piotr Kawałko, proboszcz lubelskiej parafii św. Mikołaja. Bardzo zależało mu na tym, by odkomercjalizować postać świętego biskupa, który w pierwszych wiekach chrześcijaństwa zasłynął z mężnej wiary oraz dobroci i troski o bliźnich. Głównym celem orszaku jest więc przywracanie św. Mikołajowi należnego miejsca jako świętemu Kościoła, który wciąż jest wzorem wrażliwości i otwarcia na potrzebujących. – Jako parafia św. Mikołaja chcemy pobudzić mieszkańców Lublina, a zwłaszcza dzieci i młodzież, do refleksji i dobroczynności, wrażliwości na potrzebujących i skrzywdzonych przez los, a także wyprostować skrzywiony przez współczesne media i wszechobecną komercję wizerunek św. Mikołaja – wyjaśniał ks. Piotr Kawałko. – Św. Mikołaj uczy nas dzielić się tym, co mamy najpiękniejszego: uśmiechem, optymizmem, nadzieją i wiarą. Wciąż przypomina, że sami jesteśmy darem dla innych, dlatego dzielmy się z bliźnimi radością, talentami, sercem – zaapelował podczas orszaku.
Orszak zorganizowała parafia św. Mikołaja w Lublinie wraz z Fundacją Szczęśliwe Dzieciństwo, Centrum Spotkania Kultur oraz Szkołą Podstawową nr 19 i IV Liceum Ogólnokształcącym. Ważną częścią wydarzenia był Jarmark św. Mikołaja z koncertami i konkursami dla najmłodszych, a także ogólnopolski konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych pt. „Św. Mikołaj w oczach dzieci”. Tegoroczna edycja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Do konkursu zgłoszono ponad 12 tys. prac z całej Polski, co pokazuje, że popularność św. Mikołaja, ale też reprezentowanych przez niego wartości chrześcijańskich, takich jak dobroczynność, szlachetność, wrażliwość, dzielenie się z innymi dobrami materialnymi i duchowymi, nie maleje. /buk
Pomóż w rozwoju naszego portalu