Reklama

Niedziela w Warszawie

Tatusiu, Bóg Cię kocha!

Być może znamy ten obrazek z własnego dzieciństwa lub z relacji kogoś bliskiego: mama klęka z dziećmi do modlitwy, uczestniczy z nimi we Mszy św., angażuje się w życie wspólnoty parafialnej. A gdzie jest tata?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Gdy tata próbuje przekonać pięcioletnią Nikolę, że Pana Boga nie ma, że wiara jest niepotrzebna, a wszystko można udowodnić, córeczka z płaczem mówi: – Jak to, tato, ale przecież tam są aniołki!

Trening wiary

Miłość od pierwszego wejrzenia miała przecież pokonać wszystko. Igor, choć wychowany w duchu antykościelnym, zgodził się na ślub kościelny, bez którego Beata nie wyobrażała sobie wspólnego życia. Są małżeństwem od ośmiu lat, mają dwoje dzieci – Nikolę i Alka.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

– Mąż na co dzień nie ma problemu z tym, że my chodzimy do kościoła. Ale jest to dla mnie dodatkowy trening, ćwiczenie bicepsów wiary czy ugnę się, czy pozostanę wierna swoim przekonaniom – podkreśla w rozmowie z Niedzielą Beata. – Co ciekawe, mąż sam stwierdza, że większość dobrych ludzi, których spotkał w życiu, jest związanych z Kościołem. – Może coś w tym jest? – mówię – Może Ktoś z góry próbuje ci coś powiedzieć? Dziś nawet zdarza mu się stwierdzić: – Twój Bóg może mi pomóc, na co ja odpowiadam: – On nie jest „mój”, tylko „ogólnodostępny” – opowiada mama Nikoli i Alka. W chwilach szczególnie trudnych umocnieniem są dla niej przyjaciele, którzy modlą się za ich małżeństwo, udział w pielgrzymce pieszej na Jasną Górę oraz osobista modlitwa: Różaniec, Tajemnica Szczęścia. – Ten trud jest dla mnie motywacją, także do większego zaangażowania się w religijne wychowanie dzieci. Jeżeli ja tego nie dopilnuję, to one zostaną z tym same, tata nie da im przykładu. Budowanie lego jest ciekawsze niż pójście na Mszę św.

Prostota w przyjmowaniu wiary przez córeczkę wprowadza ożywienie w przeżywaniu wiary także przez Beatę. Ale z pewnością nie pozostaje też bez echa dla taty. – Czasami mówi: – Tatusiu, ty kiedyś zrozumiesz, że Pan Bóg cię kocha. Dla niej jest to bardzo ważne, żebyśmy byli w tym wszyscy razem – zauważa Beata.

Synowie pytają

Ona była dziewczyną oazową, pielgrzymkową. On nie podzielał przekonań narzeczonej. Mimo to zdecydowali się na małżeństwo. Przez pierwsze lata pożycia nawet nie odczuwali dzielących ich różnic.

– Rozdźwięk pojawił się, gdy starszy syn Bartek przygotowywał się do I Komunii św. Próby, uczestnictwo w nabożeństwach – byłam w tym wszystkim z synem i zobaczyłam, jak bardzo mi tego brakowało – mówi Ewelina. – A dla męża po prostu trzeba było to zrobić, trzeba iść, bo wszyscy idą. Spotkania prowadziło wierzące małżeństwo, opowiadali ciekawe historie, zapraszali różnych gości. Byli w tym razem: żona i mąż! Ukuło mnie wtedy uczucie zazdrości – przyznaje.

– Co prawda Paweł przyjmuje, że chrześcijańska filozofia życia jest bardzo dobra i że gdyby niewierzący zaczęli według niej postępować, to świat byłby lepszy. Myślę, że gdzieś głęboko jest w nim pragnienie, by uwierzyć. Kiedyś nawet powiedział, że trochę mi zazdrości – opowiada Ewelina.

Reklama

Jako matka dwóch synów niepokoi się, że przykład ojca może mocno wpłynąć na ich postawę wiary. – Chłopcy to widzą i pytają, np. czy jak tata się nie modli, to czy pójdzie do nieba? A może on się modli tylko po swojemu? Wiedzą, że trzeba się modlić za tatę.

Wsparciem dla Eweliny jest śpiew w kościelnym chórze, do którego należą także małżeństwa. – Bardzo potrzebuję dobrych przyjaciół, z którymi można porozmawiać o Bogu, o wspólnych wartościach. Chciałabym pokazać mężowi, że te małżeństwa są normalne, nie jakieś oderwane od ziemi. Że są mężczyźni, którzy angażują się w życie religijne, a korzysta na tym także ich relacja małżeńska, budowana na mocnej skale, w której jest więcej serdeczności i czułości – podkreśla kobieta.

Trudniejsza droga

Rozważany przez nas problem jest z pewnością bardzo złożony i trudno udzielić prostej odpowiedzi na pytanie: Czy wiązać się małżeństwem z osobą niewierzącą, czy nie? – Z całą pewnością jest to wybór drogi trudniejszej. W życiu jest wiele decyzji do podjęcia i jeśli nie mamy wspólnego systemu wartości, to będzie nam trudniej, nie tylko w kwestii wychowania dzieci – mówi ks. dr Robert Wielądek, duszpasterz rodzin diecezji warszawsko-praskiej.

A gdy dzieci zaczynają pytać, dlaczego tata nie idzie do kościoła? – Nie rozwiązywałbym tego problemu za mężczyznę. Niech sam się z tym zmierzy! Żona może powiedzieć: Zobacz, nie powinnam w żaden sposób obniżyć twojego autorytetu, ale jak mamy to teraz zrobić? Bez ciebie tego nie ogarnę. Mężczyzna powinien poczuć się odpowiedzialny, uznając, że dziecko traci, gdy rodzice nie stoją obok niego w doświadczeniu wiary – stwierdza ks. Robert.

Reklama

Temat wiary jest tak ważny, że powinien być podjęty w okresie narzeczeństwa. – Trzeba ustalić, że jeżeli przyszły małżonek nie będzie wspierał, zwłaszcza w wychowaniu katolickim dzieci, to przynajmniej niech nie przeszkadza. Życie duchowe to kwestia walki, wymagań, przełamywania się. A postawa wiary ojca jest o wiele istotniejsza dla dzieci, bo za życie duchowe w pierwszej kolejności odpowiedzialny jest w rodzinie ojciec. Jeżeli z jednej strony mamy kogoś, kto nas zachęca do wysiłku a z drugiej strony mamy tatę, który nie zachęca, nie wzmacnia, to wiadomo, co wybieramy: to, co jest łatwiejsze – podkreśla duszpasterz.

Sygnał dla rodziców

Jak wyjaśnia dr hab. Grzegorz Grochowski, teolog i pedagog, wykładowca Akademii Katolickiej w Warszawie każda stała relacja musi być budowana na wzajemnym poznaniu, szczerości i otwartości.

– Jedna z definicji miłości mówi, że jest to dar z samego siebie. Jeżeli chcę dać siebie, to trudno sobie wyobrazić, abym jako osoba wierząca pomijała to, co jest dla mnie istotne. Temat powinien być wiele razy przedyskutowany. To wymaga dojrzałości i obopólnej pracy, ale to daje szansę, aby nauczyć się dialogu. A dzisiaj jest to wielki niedobór, ludzie nie potrafią się komunikować.

Zdarza się, że w rodzinie, w której jedno z rodziców jest niewierzące, zapada decyzja o wychowywaniu dziecka tak, żeby ono samo wybrało, czy chce wierzyć, czy nie.

– W teorii to brzmi nieźle, tylko w praktyce dziecko od samego początku napotyka na dylematy, z którymi nie może sobie poradzić, bo jest po prostu za małe. Żebyśmy mówili o decydowaniu o wierze i własnych życiowych poglądach, to jest to etap szkoły średniej i dalej, dopiero wtedy jest możliwość ich udźwignięcia – wskazuje nasz rozmówca.

Ważnym sygnałem dla rodziców powinno być pytanie dziecka, dlaczego modlą się tylko z mamą? I najpierw oni sami muszą przygotować się do takiej rozmowy. A następnie dać dziecku spójny przekaz, wychodząc od doświadczenia różnorodności i podkreślając, że każdy – bez względu na osobistą historię życia, wyznanie – jest godny szacunku. „My z tatą podjęliśmy taką decyzję, że mimo tego, że różnimy się, to jednak będziemy starać się o wzajemne zrozumienie, wzajemną pomoc i razem będziemy uczyć się miłości”. – Trzeba odpowiadać w sposób, który nie przekracza możliwości intelektualnych dziecka. Ono potrzebuje przede wszystkim zapewnienia, że rodzice się kochają, że ono jest kochane przez rodziców – podkreśla wykładowca AKW.

2021-10-05 10:33

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Natchnienie to nie wszystko

Niedziela Ogólnopolska 42/2021, str. 15

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Grzegorz Bac/bieszczadydlajezusa.pl

Czy szewc lub inżynier mogą nas nauczać o Jezusie, a świecki kaznodzieja zastąpić autorytet księdza?

Nie mam nic przeciwko świeckim kaznodziejom, bo niby dlaczego miałabym? Doceniam ich, bo wzbogacają ofertę dedykowaną każdemu, kto ma potrzebę słuchać. Lecz tak jak nie poszłabym po pomoc do psychoterapeuty bez certyfikatu, tak nie budowałabym fundamentów wiary na interpretacji Pisma Świętego dokonanej przez osobę pełną zapału, dobrej woli, być może nawet autentycznego powołania, ale pozbawioną specjalistycznego wykształcenia. Dlaczego? Ponieważ języka polskiego uczył mnie polonista, a nie biolog, zaś moje koty leczy weterynarz, a nie ogrodnik. Oczywiście, nikogo nie dyskredytuję! Większość z nas rozwija się przez całe życie, a niektórzy swoje faktyczne preferencje odkrywają obok formalnego wykształcenia czy mimo jego braku. Nieraz owo przebudzenie wymaga wielu lat tkwienia w określonej strukturze. Takie przykłady można znaleźć w prywatnym otoczeniu, a jeśli nie – zawsze dostarczą ich media. I świetnie. Dają nadzieję, motywują do zmiany na lepsze – według osób, które podejmują takie wyzwania. Nie zamykają nam one drzwi na działanie, ale gdyby wyznaczały kryterium funkcji społecznej, mogłoby się okazać, że w takim układzie wykształcenie nie odgrywa żadnej roli. Bo skoro szewc czy inżynier budownictwa mogą nas nauczać o Jezusie, to dlaczego teolog nie ma projektować obiektów architektonicznych? Ktoś powie: nie porównujmy rangi zjawiska, gdyż budynek, który powstał według źle wyliczonego planu, może się zawalić i pogrzebać nas pod gruzami. To prawda, ale czy przekaz płynący z nauk Jezusa, poddany spontanicznej interpretacji, opartej tylko na subiektywnej wrażliwości, bez podbudowy akademickiej, nie obróci w rumowisko naszego życia, aktualnych relacji, dążeń? W epoce powszechnego kryzysu autorytetów zagadnienie to może się wydawać błahe. Dziś każdy jest ekspertem w każdej dziedzinie. Może to jednak być niebezpieczne w sytuacji, gdy politycy danych profesji, częściej niż rzadziej, zajmują stanowiska odległe od ich drogi naukowej i wydają dyspozycje obejmujące miliony obywateli. To otwiera pewną furtkę, lecz osobiście nie popieram takich sytuacji i co zrozumiałe – nie ufam osobie bez specjalistycznego wykształcenia w sprawach, które wymagają lat edukacji. Gdy za kierownicą usiądzie mistrz czterech kółek, wyuczony jazdy od dziecka, podczas rutynowej kontroli i tak będzie musiał okazać prawo jazdy. I nawet jeśli tak to nie działa w każdej branży, to powinno. Także, a może zwłaszcza, w zawodzie kaznodziei. Czym innym jest otwierać rano Pismo Święte i interpretować jego fragmenty, „jak nam w duszy zagra”, a czym innym publicznie głosić własne refleksje i brać na siebie odpowiedzialność, że ktoś pójdzie za – jak by nie liczył – naszym prywatnym odbiorem. Słusznie lub nie, ale boję się takiej formy i sama nie podjęłabym się podobnej roli. Owszem, chętnie posłucham świeckiego kaznodziei, ale nigdy nie zastąpi mi on autorytetu księdza – osoby, która w szczególny sposób poświęciła się Bogu, weszła w sferę sacrum. Bo jeśli w sprawach wiary to nie kapłan ma być głównym prowadzącym, wkraczamy na drogę spowitą mgłą relatywnej interpretacji, a ona może nas zaprowadzić praktycznie wszędzie. Dziwi mnie więc trochę aplauz niektórych księży dla zjawiska świeckich kaznodziejów. Widzę w nim nie tylko zagęszczenie przestrzeni słowem Bożym, ale konkurencję. Znakomicie, jeśli tylko motywuje ona kapłana do pracy nad własnym przekazem i działaniem. Gorzej, jeśli z czasem owa konkurencja wykreuje się na lidera przekazu charyzmatycznego, co przy dzisiejszej krytyce kapłaństwa jest wielce prawdopodobne.
CZYTAJ DALEJ

Nieślubne mieszkanie

Ksiądz Teodor Sawielewicz znany z kanału "Teobańkologia",opublikował film na temat par mieszkających ze sobą przed ślubem. Wypowiedź księdza wzbudziła spore kontrowersje. My publikujemy teskt abp Andrzeja Przybylskiego, który gdy pełnił posługę duszpasterza akademickiego miał wiele okazji do rozmów z młodzieżą na ten temat.

Wspólne zamieszkanie chłopaka i dziewczyny jeszcze przed ślubem zaczyna być coraz częstszą praktyką. W samej Częstochowie jak grzyby po deszczu pojawiają się wynajmowane przez nieślubną parę mieszkanka.
CZYTAJ DALEJ

Papież do ojca rodziny po śmierci syna: trwaj w Chrystusie

2025-10-17 16:26

[ TEMATY ]

śmierć dziecka

Papież Leon XIV

ojciec rodziny

@Vatican Media

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Najważniejsze w chwili próby jest trwanie w jedności z Chrystusem, który zawsze wspiera nas swoją łaską – napisał Leon XIV w odpowiedzi na list Francesca, włoskiego ojca rodziny, który dzieli się z Papieżem swoimi odczuciami po śmierci 13-letniego syna, która miała miejsce przed 18 laty, „lecz wydaje się, jakby to było wczoraj”.

List ten dotarł do redakcji miesięcznika Bazyliki św. Piotra, na którego łamach Papież odpowiada na pytania czytelników. „Mamy nadzieję, że Domenico Maria jest w niebie wraz z Jezusem i Maryją i modli się za swoją rodzinę” – napisał na wstępie Ojciec Święty. Zachęcił przy tym, by nadal modlić się za zmarłego syna, a także wraz z nim, ponieważ, jak zaznaczył, autentyczna modlitwa łączy na zawsze i tworzy więzi silniejsze niż śmierć. „Ważne jest, zawsze trwać w jedności z Panem i przeżywać największe cierpienia z pomocą Jego łaski, która zawsze jest nam dana, bądźcie tego pewni, nawet w najbardziej mrocznych chwilach życia” – napisał Leon XIV.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję