Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Uczeń z ADHD

Powrót uczniów do klas to także powrót problemów związanych z nauką i zachowaniem w szkole.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Część dzieci, zwłaszcza tych najmłodszych, ma trudności ze skupieniem uwagi na lekcji i podporządkowaniem się poleceniom nauczyciela. Gdy dziecko w znaczący sposób dezorganizuje pracę podczas zajęć, jego rodzice często słyszą, że ma ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Nie zawsze jest to prawdą. Część uczniów przejawia ponadprzeciętną aktywność z powodu naturalnych predyspozycji, charakteru, większej wrażliwości na bodźce itp. ADHD natomiast, które dotyczy pewnego procentu dzieci, jest zaburzeniem, które trzeba zdiagnozować i leczyć. Istnieje pogląd, że ADHD samoistnie ustępuje po osiągnięciu okresu dojrzewania, ale nie jest on słuszny. Co prawda wraz z wiekiem niektóre aspekty trudnych zachowań ulegają przytłumieniu lub wygasają, ale szacuje się, że ok. 60% dzieci dotkniętych zespołem ADHD będzie mieć objawy tego zaburzenia w życiu dorosłym.

Reklama

Podstawą strategii działania jest rozróżnienie, kiedy trudne zachowania dziecka wynikają z przyczyn naturalnych – potrzeby ruchu, ciekawości świata, spontaniczności, a kiedy są skutkiem ADHD, która to nazwa jest skrótem od angielskiego: Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Objawami tego zaburzenia są nadruchliwość, impulsywność i zaburzenia uwagi, dlatego dzieci nim dotknięte mają trudności z przystosowaniem się do reguł obowiązujących w szkole. Ponieważ swoim zachowaniem przeszkadzają nauczycielowi i kolegom, często zyskują etykietę niedostosowanych, niegrzecznych, wychowanych bezstresowo itp. Typowym przykładem zachowania ucznia z ADHD jest trudność z wysiedzeniem przez całą lekcję na swoim miejscu. Taki uczeń często chodzi po klasie lub biega, nawet wychodzi na zewnątrz sali. Dzieci nadpobudliwe działają pod wypływem impulsu, dlatego często przerywają nauczycielowi i mimo wielokrotnego zwracania uwagi nie są w stanie tego kontrolować. Zwykle mają trudności ze skupieniem uwagi na poleceniach nauczyciela, a także z cierpliwym czekaniem na swoją kolej przy wykonywaniu jakiegoś zadania. Są nadmiernie hałaśliwe, często gubią lub nieumyślnie niszczą swoje rzeczy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Znalezienie granicy między naturalnymi predyspozycjami a zachowaniami wynikającymi z ADHD jest trudne. Nadpobudliwe zachowania mogą wynikać również z sytuacji w rodzinie czy traumatycznych przeżyć dziecka. Dlatego w przypadku wątpliwości co do źródła problemu warto zwrócić się do specjalisty w celu potwierdzenia lub wykluczenia zaburzenia. Po otrzymaniu diagnozy, że to jednak jest ADHD, równie ważna jak zalecone leczenie czy psychoterapia jest edukacja rodziców. Istotne jest, aby zdobyli oni jak najwięcej rzetelnych wiadomości na temat postępowania z dzieckiem z tego typu zaburzeniem. Ponieważ cechą tych dzieci jest nadruchliwość, warto systematycznie dawać im możliwość rozładowania energii w zabawach na powietrzu lub na dodatkowych zajęciach sportowych. Również w domu trzeba angażować je w czynności, które wymagają aktywności. Jeżeli dziecko ma trudności z wytrwaniem przy odrabianiu lekcji, warto zaakceptować krótkie przerwy i po nich zachęcić je do powrotu do zajęć. Konieczne jest stałe przypominanie o regułach i zasadach obowiązujących w szkole, a sukcesy w ich przestrzeganiu można nagradzać za każdym razem nalepką, narysowanym w kalendarzu serduszkiem itp. W czasie odrabiania lekcji warto zadbać o ograniczenie liczby bodźców dochodzących do dziecka, które dodatkowo powodują jego dekoncentrację. Trzeba też być wyczulonym na bezpieczeństwo nadpobudliwego dziecka, które zwykle najpierw działa, a później myśli.

To tylko nieliczne przykłady postępowania z dzieckiem z zespołem ADHD. Ważne jest, aby w sytuacji ciągłych napomnień, przypomnień i wzmożonej uwagi rodzice znaleźli także jak najwięcej miejsca na miłość, akceptację dziecka i dostrzeganie jego mocnych stron.

2021-09-13 18:26

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Luksemburg: nie będzie nauki religii w szkołach podstawowych

[ TEMATY ]

szkoła

Fotolia.com

Od nowego roku szkolnego również w szkołach podstawowych Luksemburga nie będzie nauki religii, a zastąpi ją neutralna "nauka o wartościach". Po ożywionej debacie postanowił o tym parlament księstwa 12 lipca wieczorem. W szkołach ponadpodstawowych już w ubiegłym roku zamiast nauki religii wprowadzono nowy przedmiot obowiązkowy dla wszystkich dzieci – „Życie i społeczeństwo”.

Nauczyciele religii zatrudnieni przez archidiecezję Luksemburga mogli się przygotować do nowego przedmiotu na specjalnych kursach. Otrzymali ponadto możliwość zatrudnienia przez ministerstwo oświaty jako nauczyciele nowego przedmiotu. Przez dziesiątki lat uczniowie w Wielkim Księstwie Luksemburga mieli możliwość wyboru między nauką religii i bezwyznaniową nauką o moralności.
CZYTAJ DALEJ

Lubuski marszałek podaje się do dymisji. Nagranie z jego udziałem wywołało oburzenie

2025-07-11 13:36

[ TEMATY ]

Zielona Góra

dymisja

marszałek

S3

województwo lubuskie

zderzenie

Lubuskie.pl

Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego

Marcin Jabłoński, marszałek województwa lubuskiego

Marszałek woj. lubuskiego Marcin Jabłoński poinformował w piątek o rezygnacji ze swojej funkcji. Powodem jest - jak dodał - wydarzenie drogowe z jego udziałem, które miało miejsce 26 czerwca.

26 czerwca na trasie S3 między Sulechowem a Zieloną Górą kierowana przez Jabłońskiego służbowa skoda suberb zderzyła się z bmw, a następnie z barierami energochłonnymi. Nikt nie odniósł obrażeń. Do internetu trafiło jednak nagranie, na którym widać, jak skoda podjeżdża blisko poprzedzającego ją auta, a następnie wyprzedza je prawym pasem. Potem widać, jak skoda przy powrocie na lewy pas ma kontakt z wyprzedzanym autem, po czym ociera się o bariery po lewej stronie jezdni, wzbijając w powietrze tumany kurzu. Policjanci zdecydowali o zatrzymaniu prawa jazdy Jabłońskiemu. Obsługujące kolizję funkcjonariuszki zdecydowały o skierowaniu wniosku o ukaranie do sądu.
CZYTAJ DALEJ

Spotkanie Papieża w Castel Gandolfo z przedstawicielami kapituł generalnych

2025-07-12 11:42

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Vatican Media

W przesłaniu do przełożonych generalnych i członków rad niektórych kapituł i zgromadzeń zakonnych Papież Leon XIV mówił o potrzebie odnowienia ducha misyjnego, przyswojenia sobie uczuć „jakie miał Chrystus Jezus” oraz szerzenia na całej ziemi światła Chrystusa.

Przebywający w Castel Gandolfo Leon XIV przyjął na dziedzińcu Pałacu Apostolskiego przełożonych generalnych oraz członków ośmiu rad kapituł i zgromadzeń zakonnych, którzy zebrali się aby nakreślić dalszy program działania swoich instytutów.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję