Reklama

Porady

Nasze zdrowie

Ile waży uczniowski tornister?

Odpowiedź na zadane w tytule pytanie brzmi: najczęściej za dużo.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na przestrzeni lat w szkołach zmieniały się programy, podręczniki i listy lektur. Nie zmienił się natomiast nadmierny ciężar zeszytów, książek i pomocy szkolnych dźwiganych przez uczniów w plecakach, teczkach i torbach. Problem, który znany był za czasów dziadków, potem rodziców, dotyczy również kolejnego pokolenia dzieci i młodzieży. Kilka lat temu minister edukacji narodowej zainaugurował w jednej z warszawskich szkół akcję edukacyjną Ogólnopolski Dzień Tornistra, której celem jest zwrócenie uwagi na ciężar plecaków noszonych przez uczniów do i ze szkoły. Nie skończyło się na akcji – zostały wydane rozporządzenia obligujące dyrekcje do zapewnienia uczniom w szkole miejsca na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych, np. szafek lub półek do indywidualnego użytku.

Badania przeprowadzone w kilku śląskich szkołach, w grupie 332 uczniów w wieku od 6 do 9 lat, świadczą, że sprawa nie wygląda dobrze. W badanej grupie najmłodszych uczniów waga tornistra wraz z zawartością zmieniała w poszczególnych dniach, a średnio wynosiła 3,57¹0,58 kg. Najcięższy tornister w tej grupie dzieci ważył 6,63 kg! Także w ocenie 77% rodziców spakowane tornistry ich dzieci były ciężkie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Pojawia się pytanie: jaka powinna być dopuszczalna waga uczniowskiego tornistra z zawartością? Zalecenie Głównego Inspektora Sanitarnego mówi, że waga tornistra nie powinna przekraczać 10-15% masy ciała jego właściciela. Autorki wspomnianego badania przekonują, że zalecenie to za mało. Powinna zostać ustanowiona obligatoryjna norma, a jej granica powinna wynosić 10% masy ciała ucznia. – W większości krajów europejskich ciężar tornistra o masie względnej przekraczającej 10% uznawany jest za szkodliwy dla zdrowia, gdyż może prowadzić do wad postawy i bólu kręgosłupa – uważa współautorka badania dr n. med. Jolanta Malinowska-Borowska, adiunkt w Zakładzie Toksykologii i Ochrony Zdrowia w Środowisku Pracy, Wydziału Nauk o Zdrowiu w Bytomiu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.

Co sprawia, że uczniowskie tornistry są przeciążone? Problem zaczyna się od wagi samego tornistra. Z przeprowadzonego badania wynika, że oprócz lekkich, ważących mniej niż kilogram, tornistrów, zdarzają się modele ważące nawet 2,5 kg. Rodzice, pytani o kryteria decydujące o wyborze plecaka, najczęściej wskazują: usztywnienie jego tylnej ścianki, obecność wielu przegródek, kolor i markę. Warto jednak, by przy wyborze plecaka uwzględniano również jego wagę, a takie kryterium zadeklarowało tylko 15% rodziców.

Zawartość tornistra to książki i zeszyty, a także: przybory do wychowania plastycznego i technicznego, obuwie zmienne, strój na w-f, drugie śniadanie, telefon komórkowy, tablet, a często także dodatkowe „skarby”. U dzieci z najmłodszych klas konieczne jest sprawdzanie przez rodziców zawartości plecaka i eliminowanie zbędnych przedmiotów. Ciekawostką jest, że z przeprowadzonego badania wynika, iż dziewczynki mają tendencję do zabierania do szkolnych plecaków większej liczby przedmiotów niż chłopcy.

Zagrożenia, które wynikają z noszenia na plecach nadmiernego balastu, są znane. Na bieżąco to większe zmęczenie i niedotlenienie, a w dalszej perspektywie – wady postawy, bóle pleców i kolan. Początek roku szkolnego, spotkania z rodzicami to dobry czas, by zadbać w szkole o miejsce, w którym można pozostawić obuwie zmienne, strój do wychowania fizycznego itp. Warto przypomnieć nauczycielom, by na zakończenie lekcji informowali, czy podręcznik będzie potrzebny w domu, czy też można zostawić go na półce w szkole. Kolejny Ogólnopolski Dzień Tornistra przypada 1 października. Może uda się do tego czasu opracować strategię zredukowania ciężaru noszonego codziennie przez uczniów do i ze szkoły. /akw

2021-09-07 11:14

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziesięć lat z ks. Zygfrydem Berezeckim

Niedziela lubelska 47/2015, str. 6-7

[ TEMATY ]

szkoła

rocznica

Tadeusz Boniecki

Zasadzenie dębu patrona

Zasadzenie dębu patrona

Gimnazjum nr 2 w Chełmie od 10 lat nosi imię ks. Zygfryda Berezeckiego. Msza św. w kościele pw. Rozesłania Świętych Apostołów, posadzenie dębu patrona, ślubowanie klas pierwszych i część artystyczna przybliżająca sylwetkę patrona, to główne punkty rocznicowych obchodów

Gimnazjum nr 2 w Chełmie powstało w 1999 r. Tworząc wizerunek szkoły, nauczyciele, uczniowie i rodzice wspólnie określili wartości wyznaczające kierunki działań oraz misję. – Zgodnie z tym umożliwiamy młodzieży odkrywanie i rozwijanie talentów, stwarzamy jej warunki do poznawania siebie. Mobilizujemy do rzetelnej samooceny i rozwijamy poczucie własnej wartości. Kształtujemy postawę tolerancji religijnej i kulturowej oraz czynnej miłości bliźniego. Wychowujemy w poczuciu szacunku do rodziny, szkoły, ziemi chełmskiej i ojczyzny. Ponadto staramy się, aby uczniowie byli wychowywani w duchu patriotyzmu – tłumaczyła 15 lat temu Mariola Szynal, ówczesna dyrektor gimnazjum. Nowa placówka oświatowa nie miała jednak swojego patrona. W 2004 r. został powołany specjalny zespół do nadania imienia gimnazjum. W niedługim czasie zostali wskazani kandydaci na patronów: Jan Paweł II i Wiktor Ambroziewicz, przedwojenny dyrektor Gimnazjum im. Stefana Czarnieckiego. W 2005 r. Mariola Szynal zaproponowała rozszerzenie listy kandydatów o osobę ks. Zygfryda Berezeckiego. Ta propozycja zyskała pełne poparcie społeczności szkolnej. Zatwierdzeniem wyboru na patrona szkoły ks. Zygfryda Berezeckiego, dokonanego przez nauczycieli, uczniów i rodziców, było podjęcie 9 czerwca 2005 r. jednomyślnej uchwały przez chełmskich radnych.
CZYTAJ DALEJ

Słowo Twoje jest prawdą

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 8, 16-18

Poniedziałek, 22 września. Dzień Powszedni.
CZYTAJ DALEJ

Kup książkę: „To ja, Andrzej Duda”

2025-09-22 12:49

[ TEMATY ]

Andrzej Duda

red

Książka podsumowująca jedną z najważniejszych prezydentur w dziejach III RP.

W publikacji „To ja, Andrzej Duda” były prezydent ujawnia kulisy decyzji i wydarzeń, które zaważyły na losach Polski i Europy. Bez upiększeń i cenzury pisze o tym, co przez dziesięć lat piastowania najważniejszego urzędu państwowego go spotkało i jakimi kryteriami kierował się przy prezydenckich wyborach. To lektura, która przybliża nam jedną z najbardziej udanych i przełomowych prezydentur, a zarazem zapis ważnych momentów historii najnowszej naszego państwa i Europy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję