Reklama

Niedziela Kielecka

W polskiej Jerozolimie

Od wieków 15 lipca w Miechowie odbywa się jedyny w Polsce odpust jerozolimski.

Niedziela kielecka 32/2021, str. VI

[ TEMATY ]

odpust

Miechów

T.D.

Eucharystia w dniu odpustu miechowskiego

Eucharystia w dniu odpustu miechowskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Także i w tym roku przybyły na niego rzesze wiernych: pielgrzymów, ludzi nauki, kultury, a wśród nich inspiratorzy obchodów – damy i kawalerowie Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie.

Podczas Eucharystii, podczas referatów i dyskusji oraz w ramach sympozjum naukowego realizowano główny cel – łączności duchowej z Ziemią Świętą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Data (15 lipca) ma uzasadnienie historyczne, jak wyjaśnił ks. Franciszek Siarek, proboszcz w Miechowie, łączy się bowiem od wieków z duchowością i tradycją miechowskich bożogrobców.

15 lipca przypada 219. rocznica poświęcenia kościoła miechowskiego; jest to zarazem rocznica zdobycia Jerozolimy przez krzyżowców na czele z Gotfrydem z Bouillon (1099 r.) i rocznica poświęcenia bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie – bazyliki „Anastásis” (1149 r.).

Wśród uczestników wydarzenia byli goście z różnych stron Polski, w tym księża (m.in. kanonicy miechowscy, kapłani z archidiecezji częstochowskiej, lubelskiej, przemyskiej, poznańskiej i wrocławskiej, z diecezji kieleckiej, legnickiej, tarnowskiej, kustosze sanktuariów i duchowni bożogrobcy) naukowcy, parafie związane z fundacjami bożogrobców oraz damy i kawalerowie świeckiego dzisiaj Zakonu. Wśród pielgrzymów dominowała ponad 50-osobowa grupa z parafii Marii Magdaleny w Chorzowie Starym. Udział wzięła także m.in. Agata Szuta – dyr. Instytutu Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie.

W ramach obchodów była część modlitewna z Eucharystią i Godzinkami o Bożym Grobie oraz sympozjum naukowe pt.: Z Jerozolimy do Miechowa, z Miechowa do Jerozolimy… .

Podczas sympozjum wykład Patrocinia (wezwania) w kościołach zakonu bożogrobców w Miechowie (1163 r. – 15 lipca 1802 r.) przedstawił prof. KUL dr hab. Ryszard Skrzyniarz. W swej historii, jak podkreślał, kościół miechowski nosił wezwania Bożego Grobu (od XII wieku), Najświętszej Maryi Panny, Świętego Ducha i Jakuba Młodszego. Kolejne wezwania dodawano po pożarach, odbudowach i rozbudowach kościoła, w zgodzie z konwencją panującą w Kościele powszechnym. – Poświęcenie kościoła akcentowało oddanie go w opiekę patronowi, a Grób Boży nie spełniał tego wymogu, ale skoro nie budziło ono zastrzeżeń w Ziemi Świętej, więc tym bardziej nie tu – mówił gość z Lublina (jako jedyny w Polsce swą rozprawę habilitacyjną poświęcił kanonikom Grobu Bożego). Wiek XVIII przyniósł wezwanie Grobu Bożego i Zmartwychwstania Pańskiego, gdyż konieczne okazało się umotywowanie sensu pustego grobu. Jak zauważył, wiele z tych kwestii wciąż wymaga kwerendy i umocowania naukowego.

Reklama

Problematykę bazyliki Grobu Bożego w Jerozolimie w wybranych tekstach wspomnień z Ziemi Świętej, głównie XIX-wiecznych polskich pielgrzymów przedstawiła biblistka, prof. UKSW dr hab. Barbara Strzałkowska.

Wskazała pewien kanon obowiązujący we wspomnieniach, nawet tych współczesnych, z podobnymi opisami podróży, pierwszego kontaktu z Ziemią Chrystusa, architektonicznymi ciekawostkami, wspominaniem stanów religijnych i in. Ziemia Święta i Jerozolima – jako docelowe miejsce pielgrzymek została przypomniana we wspomnieniach, m.in. ks. Józefa Sebastiana Pelczara, Juliusza Słowackiego, ks. Ignacego Hołowińskiego, hr. Adama Sierakowskiego, księcia Lubomirskiego, a nawet włościanina Feliksa Borunia (1890). Uzupełnieniem stała się prezentacja prywatnych zasobów prof. Strzałkowskiej, obejmujących dzieła piśmienniczo-graficzne, w tym wiele unikatów.

W bazylice miechowskiej została odprawiona uroczysta Mszę św. pod przewodnictwem ks. prał. Józefa Waśniowskiego – kawalera Zakonu Rycerskiego Świętego Grobu Bożego w Jerozolimie, emerytowanego proboszcza i kustosza sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Pasierbcu k. Limanowej w diecezji tarnowskiej, obchodzącego złoty jubileusz święceń kapłańskich.

Miechów zasłynął w Polsce i Europie z kaplicy Pustego Grobu w tamtejszej bazylice, gdzie znajduje się najstarsza i najwierniejsza replika Grobu Bożego w Europie oraz z posługi bożgrobców, zwanych miechowitami.

2021-08-03 11:47

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Miechów uczci Macieja Miechowitę w 500. rocznicę śmierci

[ TEMATY ]

konferencja

Miechów

wikipedia/autor: Oglpro na licencji Creative Commons

Miechów

Miechów

Miechów, a także naukowe środowiska krakowskie i częstochowskie, przypomną 8 i 9 września wybitną postać wybitnego uczonego doby renesansu: lekarza, historiografa, rektora Akademii Krakowskiej – Macieja Miechowitę, urodzonego w tym mieście.

„Maciej Miechowita – polski uczony i humanista” to tytuł konferencji naukowej w Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego, która odbędzie się 8 września. Ks. dr hab. Andrzej Brudziński (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II) przedstawi Miechowitę jako „mistrza duchowości przełomu XV i XVI w. w Krakowie”; dr Ewelina Zych (UP JPII) omówi jego funkcje w Kapitule Krakowskiej. Dr hab. Sylwia Konarska-Zimnicka, prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, wygłosi referat nt. „Astrologia w służbie medycyny w rozumieniu Macieja Miechowity”, a dr hab. Tomasz Grafii omówi zagadnienie miejsca pochówku Miechowity.

CZYTAJ DALEJ

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej,

1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę.
Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.

CZYTAJ DALEJ

Całun Turyński – badania naukowe potwierdzają, że nie został wyprodukowany

2024-03-28 22:00

[ TEMATY ]

całun turyński

Adobe.Stock

Całun Turyński

Całun Turyński

W Turynie we Włoszech zachowało się prześcieradło, w które według tradycji owinięto ciało zmarłego Jezusa - Święty Całun. W ostatnich latach tkanina ta została poddana licznym, nowym badaniom naukowym. Rozmawialiśmy o tym z prof. Emanuelą Marinelli, autorką wielu książek na temat Całunu - niedawno we Włoszech ukazała się publikacja „Via Sindonis” (Wydawnictwo Ares), napisana wspólnie z teologiem ks. Domenico Repice.

- Czy może pani profesor wyjaśnić tytuł swojej nowej książki „Via Sindonis”?

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję