Reklama

Kościół nad Odrą i Bałtykiem

Maryja – Zwierciadło sprawiedliwości

Gdy nazywamy Maryję „Zwierciadłem sprawiedliwości”, chcemy podkreślić jej dwie charakterystyczne cechy, że jest czysta jak lustro oraz że odbija w sobie w wierny sposób sprawiedliwość.

Niedziela szczecińsko-kamieńska 26/2021, str. VIII

[ TEMATY ]

Maryja

Wikipedia

Obraz Zwierciadło sprawiedliwości

Obraz Zwierciadło sprawiedliwości

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przeznaczeniem zwierciadła jest odwzorowanie znajdujących się przed nim osób czy przedmiotów. O jego wartości decyduje wierność ukazywanej podobizny, ale żeby mogło do tego dojść, zwierciadło musi być czyste, bez pęknięć, bez żadnych skaz, w przeciwnym razie odbicie będzie zniekształcone.

Pismo Święte rzadko wspomina o zwierciadle, ma ono jednak duże znaczenie w interpretacji biblijnej. Mądrość „Jest odblaskiem wieczystej światłości, zwierciadłem bez skazy działania Boga, obrazem Jego dobroci” (Mdr 7, 26). Zwierciadło symbolizuje całe dzieło stworzenia, które jest odbiciem Bożej Mądrości. Mądrość Boża ma swoje szczególne odbicie w Maryi Pannie, pełnej cnót jako najdoskonalszym stworzeniu. Liturgia kierując się tym wersetem z Księgi Mądrości nazwała Niepokalaną Matkę Zbawiciela „zwierciadłem bez skazy” (speculum sine macula).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

W Litanii Loretańskiej Najświętsza Maryja Panna jest nazwana „Zwierciadłem sprawiedliwości”. Należy pamiętać, że człowiek sprawiedliwy w języku biblijnym to ten, który postępuje zgodnie z wolą Bożą wyrażoną w Prawie. Maryja jest „Zwierciadłem sprawiedliwości” dlatego, że z najwyższym szacunkiem odnosiła się do przepisów Prawa Pańskiego. Prawo nakazywało, by matka po urodzeniu dziecka złożyła w świątyni ofiarę całopalenia i przebłagania (por. Kpł 12, 1). Prawo to związane było z grzechem pierworodnym. Mimo, że Maryja jako Niepokalanie Poczęta nie podlegała temu prawu, poddała mu się całkowicie. W Ewangelii św. Łukasza czytamy: „Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia według Prawa Mojżeszowego, przynieśli Je do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu. Tak bowiem jest napisane w Prawie Pańskim: Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu. Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego” (Łk 2, 22-24). Święty Bernard zwrócił uwagę, że przy tych narodzinach nie było cienia skazy, nie było też potrzeby żadnego oczyszczenia.

Reklama

Matkę Bożą nazywamy „Zwierciadłem sprawiedliwości” także dlatego, że Jej osoba jest odbiciem samej „sprawiedliwości”. Sprawiedliwość w Piśmie Świętym to przede wszystkim prawość charakteru, uczciwość wobec Boga i ludzi, doskonałość moralna. Upraszczając, możemy stwierdzić, że sprawiedliwość równa jest doskonałości, a ostatecznie – świętości.

W sztuce średniowiecznej zwierciadło było atrybutem Maryi Panny, symbolem jej dziewictwa, ponieważ w Dziewicy Maryi Bóg odbił swój własny obraz w osobie swojego Syna. Takie znaczenie ma lusterko, które na wielu obrazach trzyma w dłoni Maryja lub Dzieciątko Jezus. Prawdziwym odwiecznym osobowym zwierciadłem sprawiedliwości Ojca jest Syn Boży: „On jest obrazem Boga Niewidzialnego” (Kol 1, 15); „jest odblaskiem Jego chwały i odbiciem Jego istoty” (Hbr 1, 3). Pismo Święte mówi, że Chrystus jest „Słońcem sprawiedliwości” (por. Ml 3, 20). Błogosławiony Henryk Suzo (ok. 1295-1362 r.) tak zwracał się do Maryi: „Bądź pozdrowione zwierciadło blasku wiecznego Słońca”!

Litanijne wezwanie „Zwierciadło sprawiedliwości” oparte jest zapewne o myśl św. Pawła, który twierdził, że: „Teraz widzimy jakby w zwierciadle, niejasno; wtedy zaś [zobaczymy] twarzą w twarz” (1 Kor 13, 12). Zwierciadła znane w czasach Apostoła nie dawały wyraźnego odbicia. Do I wieku po Chrystusie sporządzano lustra ręcznie, a szklane dopiero od końca XII wieku. Święty Paweł mówił nie tyle o gorszej jakości obrazu w lustrze, lecz o tym, że to, co się w nim pojawiało, jest tylko odbiciem rzeczywistości. Niewidzialnego Boga oglądamy tu na ziemi „jakby w zwierciadle”, dopiero w niebie ujrzymy Go twarzą w twarz.

2021-06-22 14:25

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wierzyć jak Maryja

Niedziela przemyska 26/2013, str. 8

[ TEMATY ]

Maryja

B. Sztajner/Niedziela

Błogosławiony Jan Paweł II w encyklice „Redemptoris Mater” określił Maryję jako „przodującą w wierze”. Tym samym jest Ona dla nas najdoskonalszym wzorem wiary, a jako Wniebowzięta wspiera nas w duchowej walce o zachowanie naszej wiary. Skoro mamy Ją naśladować w wierze, a równocześnie przywoływać Jej wstawiennictwa jako Obrony wiary, warto zapytać, czego może nas nauczyć Maryjna droga wiary.

CZYTAJ DALEJ

Fatima - główne treści orędzia Matki Bożej

[ TEMATY ]

Fatima

100‑lecie objawień fatimskich

Fatima – wizerunki Dzieci Fatimskich/Fot. Graziako/Niedziela

Od maja do października 1917 roku - gdy toczyła się pierwsza wojna światowa, kiedy w Portugalii sprawował rządy ostro antykościelny reżim, a w Rosji zaczynała szaleć rewolucja - na obrzeżach miasteczka Fatima, w miejscu zwanym Cova da Iria, Matka Boża ukazywała się trojgu wiejskim dzieciom nie umiejącym jeszcze czytać. Byli to Łucja dos Santos (10 lat), Hiacynta Marto (7 lat) i Franciszek Marto (9 lat). Łucja była cioteczną siostrą rodzeństwa Marto. Pochodzili z podfatimskiej wioski Aljustrel, której mieszkańcy trudnili się hodowlą owiec i uprawą winorośli.

Wcześniej, zanim pastuszkom objawi się Matka Boża, przez ponad rok, od marca 1916 roku, przygotowuje ich na to Anioł. Na wzgórzu Loca do Cabeco dzieci odmawiają różaniec i zaczynają zabawę. Raptem, gdy słyszą silny podmuch wiatru widzą przed sobą młodzieńca. Przybysz mówi: Nie bójcie się, jestem Aniołem Pokoju, módlcie się razem ze mną". Następnie uczy ich jak mają się modlić, słowami: "O mój Boże, wierzę w Ciebie, uwielbiam Cię, ufam Tobie i kocham Cię. Proszę, byś przebaczył tym, którzy nie wierzą, Ciebie nie uwielbiają, nie ufają Tobie i nie kochają Ciebie". Nakazuje im modlić się w ten sposób, zapewniając, że serca Jezusa i Maryi słuchają uważnie ich słów i próśb.

CZYTAJ DALEJ

Komunikat Zgromadzenia oblatów w sprawie zakonników zatrzymanych na Białorusi

2024-05-12 23:03

[ TEMATY ]

komunikat

Red.

O dalszą modlitwę w intencji dwóch misjonarzy oblatów zatrzymanych przez władze białoruskie oraz wiernych, którzy zostali pozbawieni opieki duszpasterskiej proszą ich współbracia zakonni. "Obaj oblaci są obywatelami Białorusi. W związku z powyższym prosimy dziennikarzy i agencje prasowe o roztropność w przekazywaniu informacji na ich temat" - pisze w wydanym wieczorem komunikacie o. Paweł Gomulak OMI, rzecznik Polskiej Prowincji Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej.

W związku z zatrzymaniem przez władze białoruskie dwóch misjonarzy oblatów posługujących w diecezji witebskiej na Białorusi misjonarze oblaci wyrażają wdzięczność za wszelkie wyrazy wsparcia i solidarności oraz modlitwy w intencji ojców Andrzeja i Pawła.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję